• 0

BTW-nummer klant wel/niet correct?

Hallo,

 

Een klein deel van onze verkoop gaat naar Belgische ondernemers met verlegde BTW. Nu blijkt dat we van een klant een verkeerd BTW-nummer hebben opgegeven en kregen daar een boete voor. Een mooie les om beter te gaan controleren.

 

Bij de eerste check op http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/ was het meteen raak: BTW-nummer niet geldig. Gevraagd aan de klant en die stelt dat het wel degelijk het juiste nummer is. Wat nu? Ik kan blijven volhouden dat hij een verkeerd nummer heeft doorgegeven, maar dat wordt een ja/nee-spelletje.

 

Is de BTW-check waterdicht en kan ik er vanuit gaan dat het BTW-nummer echt niet klopt, of zijn er situaties te bedenken waarin een geldig BTW-nummer niet als zodanig wordt herkend?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Of de btwnummer check 100% waterdicht is durf ik niet te zeggen. Je zou de klant gewoon met btw kunnen factureren tot hij zelf een afdoende bewijs levert, bijvoorbeeld van de belgische belastingdienst, dat zijn btw nummer geldig is.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Heb even mijn eigen Belgisch BTWnr ingegeven op die link, en die zei "invalid input". Het is gebruikelijk om in Belgie puntjes tussen het BTW te zetten, nl. in vorm BE0XXX.XXX.XXX

Als ik dat zo inbracht kwam er dus niks. Als ik het echter inbracht als BE0XXXXXXXXX dan deed hij het wel.

Heb jij het nr. ingebracht met of zonder puntjes?

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     7,5k 30 1439

De online check geeft geen waterdichte uitkomst in de zin dat je gevrijwaard word van boetes als je het daar gecheckt hebt.

 

De checktool is nogal gevoelig voor de juiste bedrijfsnaam, het wil nog wel eens voorkomen dat de belastingregistratie op de officiele (statutaire) naam staat geregistreerd maar er besteld word op de handelsnaam. Als je op de handelsnaam in de tool checkt zal deze dan aangeven dat het een ongeldige naam is.

 

Een voorbeeld die ik heb ervaren is dat in Duitsland de check stukliep op umlaut spelling omdat Mueller werd ingevoerd in plaats van Müller, terwijl "ue" een geaccepteerde (officiële?) vervanger is van " ü "

 

Kortom, bij twijfel gewoon met btw factureren, (al dan niet na de extra checks die marjan al noemt) de buitenlandse onderneming kan uiteindelijk gewoon ook de btw terugvragen bij de NL fiscus via het europeese terugvraag systeem.

Het is echt zo strikt dat je alleen btw mag verleggen als 100% zeker is dat dit correct is anders zul je bijna altijd de consequenties zelf dragen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Wat betreft Belgische ondernemingen bestaat er een uitstekende site van de overheid om uitgebreide gegevens gratis op te zoeken. Ik kan de link niet geven nu omdat ik dit op de Ipad tik, maar google even "KBO public search". Je moet het ondernemingsnummer ingeven en dat is het Btw nummer zonder BE ervoor en zonder puntjes inderdaad, en altijd beginnend met het cijfer 0. Of je zoekt op plaats of trefwoord. Je krijgt dan echt veel info van het bedrijf, ook of het nog actief is.

 

Groetjes,

Mireille Coumans

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties! Probleem was simpel, er moest een 0 voor het BTW-nummer... soms ligt een oplossing zo voor de hand dat je het niet ziet. :)

 

Inmiddels ook een gerelateerd BTW-nummerprobleempje. Vorige maand een boete gehad van de Belastingdienst omdat een BTW-nummer van Q4 2012 niet klopte. Geen specificatie over welk nummer het ging en de boete maar betaald.

 

Vandaag kregen we een brief van de Belastingdienst dat we binnen drie weken een verkeerd BTW-nummer moeten corrigeren over Q4 van 2012 omdat we anders een boete/naheffing riskeren. Lekkere volgorde trouwens, we hadden deze brief liever eerder gehad.

 

Anyway, er bleek bij dit nummer een code NL voor het (Belgische) BTW-nummer te staan in de gegevens van de Belastingdienst. Even nagekeken, en wij hebben het juiste nummer (zonder NL) aan de boekhouder doorgegeven. We hebben dit aan de boekhouder voorgelegd, want het probleem is of bij hem ontstaan of bij de Belastingdienst zelf.

 

Mocht het probleem bij de boekhouder liggen, kunnen wij hem dan aansprakelijk stellen voor de opgelegde boete of is dit ondernemersrisico? Het gaat niet om een megaboete, is meer een vraag uit interesse.

Link naar reactie
  • 0

Datzelfde heb ik ook beleefd met een klant uit België die ik al jaren heb. Begin 2011 kreeg ik ineens een melding dat het BTW nummer niet correct was en toen ik hem belde bleek idd dat de Belgische fiscus had bepaald dat er een "0" voor een aantal nummers moest worden geplaatst, om het nummer aan de EU-richtlijnen te laten voldoen. En dat was hij vergeten aan mij door te geven. Ik heb er echter geen boete voor gekregen, omdat ik altijd een nette excuusbrief maak en dan even wijs op het feit dat mijn ogen niet steeds beter, maar steeds slechter aan het worden zijn...... En soms, bij zware werkdruk, is ook spanningsdislectie mogelijk!

Link naar reactie
  • 0

Mocht het probleem bij de boekhouder liggen, kunnen wij hem dan aansprakelijk stellen voor de opgelegde boete of is dit ondernemersrisico? Het gaat niet om een megaboete, is meer een vraag uit interesse.

 

Bij de BTW-aangifte heeft mijn boekhouder een fout gemaakt met BTW-nummer, zij had B01 (reeds opgeheven) in plaats van B02 ingevoerd waardoor ze wel een bevesting van ontvangst keeg van de belastingdienst maar ik alsnog een boete kreeg voor het niet tijdig indienen van mijn BTW-aangifte voor de B02.

 

In goed overleg heeft zij aangegeven deze boete geheel in mindering te zullen brengen op haar volgende factuur. Het was haar fout en dat ziet zij ook in. Ik had namelijk wel de juiste gegevens aan haar doorgegeven.

 

Uiteraard zuur voor haar maar soms mats ik haar ook. Momenteel zijn we twee weken in China, daardoor komt de bedrijfsvoering stil te liggen en hoeft zij dus ook niets in te boeken terwijl ik haar daar wel voor betaal (vast bedrag per maand). You win some, you lose some. I guess.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.