• 0

Mission Statement

Wie van jullie heeft er een mission statement geformuleerd? En als dat het geval is, hoe luidt die dan?

 

Ik copy/paste iets van about.com:

 


How to Draft a Mission Statement

Writing a Mission Statement is a complex activity involving every level of the organization. Here's how to get started.

 

Difficulty Level: hard Time Required: 90 minutes

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

Here's How:

-List the organization's core competencies; its unique strengths and weaknesses.

-List the organization's primary customers, internal or external, by type, not by name.

-Review how each customer relates to each of the organization's strengths. Ask them if possible.

-Write a one-sentence description of each customer/strength pairing.

-Combine any that are essentially the same.

-List the sentences in order of importance to the organization's vision, if one exists.

-Combine the top three to five sentences into a paragraph.

-Ask your customers if they would want to do business with an organization with that mission.

-Ask your employees if they understand and support it and can act on it.

-Ask your suppliers if it makes sense to them.

-Incorporate the feedback from customers, employees and suppliers and repeat the process.

-When you have refined the paragraph into statements that clearly articulates the way the company wants to relate to those it effects, publish it to everyone. Post it on the wall, email it to everyone, etc.

 

Tips:

A good mission statement provides strategic vision and direction for the organization and should not have to be revised every few years. Goals and objectives are the short-term measures used to get there.

 

Revise the organization's mission statement when it is no longer appropriate or relevant.

 


Ik ben benieuwd!

 

Groet,

Annedien

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben aan het afstuderen op het ontwikkelen van organisatie missies door top management teams.

 

De grondlegger van de missie is Peter Drucker in zijn boek uit 1967 Management. Belangrijk is volgens hem: The definition of business purpose and business mission. Het is het antwoord op de vraag: What is our business and what should it be. Natuurlijk is hiervoorgeen simpel antwoord voor te vinden. Zorgvuldig nadenken hierover is echter wel de basis voor succes.

 

In de literatuur wordt tevens erg vaak gesproken over written mission statements en de wonderlijstjes van vragen die moeten worden beantwoord. Een geschreven missie is echter slechts een methode/techniek om de missie te communiceren met de rest van het bedrijf en de buitenwereld. Een organisatie missie is dan ook een missie waarover in het bedrijf consensus is, opgeschreven of impliciet overeengekomen. Deze organisatiewijde consensus is belangrijk voor de kracht van de missie.

 

Missie onderdeellijstjes zijn niet altijd eensluidend. Een goed lijstje is: vision (the vision concept refers to what is aspired to be achieved in the future by an organization), business domain (the organization specific delineation of the relevant competitive bounderies of an organization) and competences (unique strengths of an organization that are central to its competitive advantage position)

 

Hoop dat je wat wijzer bent geworden...

Link naar reactie
  • 0

Ik zou wel eens wat mission statements van starters hier willen lezen; misschien dat we gezamelijk input kunnen geven en misschien suggesties om een zo 'werkbaar' mogelijke missie te kunnen formuleren.

 

Ik lees vaak mission statements waar mijn broek van afzakt (als ik geen baggy broek draag, die hebben van zichzelf de neiging...) omdat ze totaal niet uitvoerbaar en in praktische handelingen om te zetten zijn. Of geen houvast bieden, niet stimuleren of motiveren.

 

Zelfs de telefoniste moet er bij het opnemen van de telefoon van doordrenkt zijn, bij wijze van spreken. En in hoeverre dat slaagt bij een missie als .... " De missie van ons bedrijf is eensluidend: marktleider worden, winst maken en het consequent streven naar verregaande vernieuwende technologische oplossingen die het topsegment van de kruislings vernet polyethyleen producerende sector blijvend zullen beïnvloeden " laat ik even aan jullie fantasie over.

 

Denk bij het formuleren van je missie in éénheden, meetbare hoeveelheden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nadine,

 

Even een vraagje en absoluut niet lullig bedoeld. Laten we er even vanuit gaan dat ik als boekhouder geen fantasie heb ;).

Wat is er mis met die missionstatement van het vernette poly... huppeldepup?

Ok winst en marktleider kan gevangen worden in cijfers maar kan je daarvoor niet gewoon teruggrijpen naar de directe content van je businessplan? En ok ja, dit is er niet echt een waar je direct warm van wordt. Maar is het niet zo dat de manier waarop een missionstament door het management gedragen wordt haar succes bepaald. De manier waarop zij hun stakeholder "confronteren" met de inhoud van de missionstatement maakt het geheel toch echt spannend en pakkend. Marktleider worden (en daar actief aan deelnemen) lijkt mij rete spannend.

Dit is er toch juist een die de telefoniste (met enige interesse voor de werkzaamheden binnen het bedrijf) kan vasthouden en desgevraagd kan "opdreunen" en voelen?

 

Tell me please!

 

Ik ben op dit moment bezig met het opstellen van een visionstatement (een organisatiekundige uitwas van de misionstatement) van ons bedrijf. Als ik een concreet produkt heb wil ik deze best laten zien.

 

By the way. Je moet eens naar de site van Virgin gaan en daar de Vision en Mision lezen. Die lopen lekker (maar komen daarentegen, wat mij betreft, wel weer gezocht over)

 

 

Groeten en alvast bedankt,

 

Peter

Link naar reactie
  • 0

De psychologie achter een korte, bondige en krachtige mission statement is dat de 'vertaalslag' hiervan naar je communicatie, bedrijfscultuur, marketing en salespersoneel zuiverder maakt en motiverender is.

De missionstatement "in z'n complexe vorm" is weliswaar valide maar leent zich m.i. nog erg goed voor versimpeling en het uit het niveau van strategen/marketeers halen en brengen naar een stuk taal dat voor iedereen begrijpelijk en ter harte te nemen is.

 

Achter een eenvoudige pay-off als "De vriendelijke specialist" gaat voor mij een duidelijker missie schuil dan "Waar haal je de energie vandaan?". Dit kan aan het reclamebureau liggen maar ook een duidelijk effect van een mission statement zijn.

(Ik ben niet ver genoeg ingevoerd bij de DA en Etos om daarin zeker te zijn maar ik bedoel het als voorbeeld voor de kracht van taal en het vormen daarvan)

 

Ik denk dat het beter werkt een telefoniste uit te rusten met "Wij zijn een vriendelijke specialist" dan "Wij willen marktleider worden op het gebied van persoonlijke verzorgingsproducten in het segment van bla bla bla".

Je kunt met "marketleider worden" als missie weliswaar mensen het vuur na aan de schenen leggen en een peper plaatsen op strategische locaties; dit geeft echter nog weinig sturing en vorm (ook voor corporate identity) aan dat hele proces.

Beter is het (in mijn visie) je af te vragen wat je wilt en hoe je dat in dit klimaat bereiken wilt- het begrip "marktleider worden" ligt voor mij in een stadium voor het bepalen van de missie.

Ik zou niet weten hoe ik me zou moeten gedragen als ik zou worden uitgerust met zo'n missie.

Wél als "vriendelijke specialist".

 

Ik hoop dat dit voorbeeld voldoende illustreert wat ik bedoel...

ik ben ook erg nieuwsgierig naar de vision statement!

 

Groet,

Annedien

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zie ik dat ik je naam verkeerd geschreven heb, sorry Annedien.

 

Ik weet niet of het de euforie van een nieuwe week is, maar je antwoord maakt me iets duidelijk. Ik was al een tijdje op zoek naar een manier om de juiste "waarde" te hangen aan de missionstament maar volgens mij begrijp ik het nu gewoon.

 

Bedankt voor een goed antwoord.

 

Peter Fechter

Link naar reactie
  • 0

Beste forumgangers,

 

Ik ben voor school een ondernemingsplan aan het maken, en ik moet dus ook een mission statement e.d. maken. Deze heb ik nu gemaak, en ik vraag me af of iemand misschien nog wat op- en aanmerkingen hierop had. Ik vind het aantal doelstellingen eerlijk gezgd een beetje magertjes, maar ik zou zo 123 niet weten wat ik erbij moet verzinnen.

 

http://www.home.zonnet.nl/Deadlock85/Missie.rtf

 

 

Link naar reactie
  • 0

beste Hans,

 

Als je je mission statement nu eerst eens inkort tot 6 regels en wat resoluter opsteld ben je als een heel eind. In je missionstatement moet je in ieder geval opnemen wie je bent (of wil zijn) wat je klanten zijn, wat je producten of diensten zijn en waarom je klanten je producten diensten zullen zullen afnemen (onderscheidend vermogen).

 

Als dat gelukt is, gaan we verder sleutelen.

 

Groeten,

Nils de Witte

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hoi Annedien,

Gewoon maar es proberen wat eruit komt, 't wordt tijd om de malende brij tussen de oren weg te werken, 't hangt er inmiddels al 2 jaar...

Mission statement try-out:

 

Zazawokkie wil marktleider worden in het healthy fusion fastfood segment met peilers rustend op gemakkelijk, werelds lekker en gezond.

Het concept richt zich op flexibiliteit tov de individuele wensen van haar klanten binnen deze drie peilers, door o.a. a la minute te wokken voor de ogen van de klant en participatie van de klant te stimuleren.

Commitment to het stimuleren en instand houden van het aanbod van onderscheidende producten teneinde een dynamisch meeting-point van klant en bedrijf zijn.

 

De wil om te groeien is high-priority, perfectionering van het concept is low-priority; first spread the desease even though it's 80%, then start aiming for 100%!

Alle betrokken partijen (ondernemer, uiteindelijke franchisees, werknemers, leveranciers) kenmerken zich door de wil om te groeien, ook buiten hun bekende terrein te leren om een hybride team te vormen die de desease door de tijd heen alive houdt.

 

 

 

Hmmm, verder kom ik ff niet.

Sascha

Link naar reactie
  • 0

De telefoniste moet 't ook snappen, Sascha. ;D

 

"Jannie, je neemt toch iets te ... ik weeeet niet..... je neemt iets te je-ne-sais-qoi de telefoon op, alsof je niet helemaal begrijpt dat Zazawokkie marktleider wil worden in het healthy fusion fastfood segment met peilers rustend op gemakkelijk, werelds lekker en gezond en concept zich richt op flexibiliteit tov de individuele wensen van haar klanten binnen deze drie peilers, door o.a. a la minute te wokken voor de ogen van de klant en participatie van de klant te stimuleren en commitment tot het stimuleren en instand houden van het aanbod van onderscheidende producten teneinde een dynamisch meeting-point van klant en bedrijf zijn.

Snap je?

Probeer er aan te denken, wil je?"

 

Hoe kun je hier een krachtige mission statement van maken, het liefst niet meer dan drie korte zinnen?

 

:P

Annedien

 

 

Link naar reactie
  • 0

hoi Annedien,

hihi ok voor de telefoniste, 2e poging

 

Zazawokkie wil leider worden in de fastfoodmarkt met gerechten die flexibel, werelds lekker en gezond zijn.

Zazawokkie is altijd in beweging om een onderscheidend en gezond menu aan te bieden met ingrediënten uit de hele wereld!

 

SHOOT!!!

sascha

Link naar reactie
  • 0

Ha Sascha,

 

Je maakt vorderingen. Nu moet het nog lekker bekken. Ik zou minder nadruk leggen op de belofte van succes (wil leider worden en zo). Misschien iets meer aandacht voor je doelgroep en je propositie aan die doelgroep.

 

Vooral doorgaan! ;D

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Zazawokkie wil leider worden in de fastfoodmarkt met gerechten die flexibel, werelds lekker en gezond zijn.

Zazawokkie is altijd in beweging om een onderscheidend en gezond menu aan te bieden met ingrediënten uit de hele wereld!

 

Annediense versie:

 

Zazawokkie is vernieuwer in de fastfoodmarkt met gerechten die veelzijdig, internationaal en gezond zijn.

Zazawokkie is altijd actief om een verrassend en gezond menu te bieden met ingrediënten en bereidingswijzen uit de hele wereld.

 

(leider in de fastfoodmarkt, even MacDonals uit de markt spelen? :-X )

 

Je zou misschien nog een zin aan je identity kunnen besteden. Je kernwaarden. Je 'verhaal' (want een verhaal is tegenwoordig belangrijk).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dames en Heren,

Wat leuk dat jullie meedenken, goeie kritiek en een dosis humor!

Sinds ik eenmaal aangemeld heb, gaat er praktisch geen dag voorbij of ik 'check' ff wie iets geantwoord heeft, TOF! Het leukst vind ik het informele karakter en geen ge-u mevrouw, verweggiestan lines...

OK, 3rd try-out:

 

Zazawokkie is vernieuwer in de fastfoodmarkt met gerechten die verrassend en gezond zijn.

Zazawokkie is altijd actief om een verrassend en verantwoord menu te bieden met ingrediënten uit alle keukens van de hele wereld.

 

Je zou misschien nog een zin aan je identity kunnen besteden. Je kernwaarden. Je 'verhaal' (want een verhaal is tegenwoordig belangrijk).

Moeilijk Annedien, ok, 1e poging voor verhaalzin:

Zazawokkie wil continu verantwoord best-value-for-money bieden aan de klant, en de geijkte paden doorbreken vanuit zowel horeca- als retailperspectief.

 

MOEILIJK !!!!!!!!!!!!

Het doorbreken van het traditionele horecagedachtegoed is een drive, een hybride concept te worden dat trends kan doorstaan destemeer.

Helemaal mooi zou het zijn zelf de trends aan te voeren, maar ja. da'nog te ver weg en per slot van rekening zijn deze meestal afkomstig uit USA.

Ik wil graag dat klanten bewust worden over hun voeding, de invloed op hun functioneren en daar dan tenslotte zelf de keuze maken om 'er wat aan te doen', er aan te denken-rekening mee te houden. Daarnaast wil ik dat mensen bewust zijn van hun eigen inbreng in het klant-tevredenheids aspect: ieder gerecht kan aangepast worden aan individuele wensen, lust je iets niet zo graag, ZEG het en je krijgt de keuze tot andere mogelijkheden. Mag je misschien iets niet hebben, leg het voor en we vinden een alternatief. Niet onder het mom van 'oh, wat doe je moeijlijk; maar NATUURLIJK!! daar zijn wij voor, dit is GEEN probleem, je bent helemaal niet lastig! pas als je niets zegt, maar achteraf denkt, nou dat beviel me minder, dan ben je voor mij lastig (te bereiken).

Ok, op naar de volgende poging!

Sascha

 

Link naar reactie
  • 0

Deze doet me niks:

"Zazawokkie wil continu verantwoord best-value-for-money bieden aan de klant, en de geijkte paden doorbreken vanuit zowel horeca- als retailperspectief."

 

Deze wel:

"Zazawokkie is vernieuwer in de fastfoodmarkt met gerechten die verrassend en gezond zijn.

Zazawokkie is altijd actief om een verrassend en verantwoord menu te bieden met ingrediënten uit alle keukens van de hele wereld."

 

Wat is het verschil?

Waarom maakt het één wel iets in me wakker en het andere niet?

You tell me ;D

Ik ga er ook over nadenken.

 

Groet

Annedien

 

Link naar reactie
  • 0

he annedien,

 

Hmmm, het een maakt iets in je wakker omdat jij er een objectievere view en (I assume) een professionelere view hebt.

ik denk, zo achteraf lezend, dat ik teveel tegen mezelf praat en niet zozeer tegen iemand...denk ik.

Ik moet ook zeggen dat het me zwaar valt om zwart op wit helder te blijven. Ik wil denk ik teveel ingaan op details, beweegredenen etc. Which is not necessary, or even not appreciated!

 

En ik vind het moeilijk 2 dingen door elkaar heen te doen; aan de ene kant een wetenschappelijke scriptie, aan de andere kant een mission statement....aaaaaaargh! Wordt ietwat schizo!

Maar daarom ben ik ook zeer tevreden met de kritiek hiero, daar heb je wat aan!

 

It can only get better, vandaag eindelijk onder het juk van de scriptie vandaan! PFFFFFF, 10 kilo lichter...

Groetjes

Sascha

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.