• 0

Financieren eenmanszaak vrouw in gemeenschap van goederen

Beste mensen

 

Mijn vrouw wil een eenmanszaak starten. Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. Er is geen spaargeld. Ik wil privé-geld in mijn vrouw's eenmanszaak steken door privé een extra hypotheek te nemen of een flexibel krediet af te sluiten.

 

Privé moet IK dan bijvoorbeeld aan rente en aflossing maandelijks 1000 betalen.

 

Dit bedrag zou (na een opstart periode van enkele maanden) betaald moeten worden uit de omzet van de eenmanszaak

 

Kan dit bedrag als kosten worden opgevoerd in de eenmanszaak (omdat we in gemeenschap van goederen zijn) of ziet de belastingdienst de maandelijkse betaling niet als kosten van de eenmanszaak omdat ik geen eigenaar ben.

 

Kan ik anders het bedrag uitlenen aan de eenmanszaak van mijn vrouw? Of is dit niet mogelijk (omdat wij in gemeenschap zijn getrouwd.)

 

Ik ben dus op zoek naar een manier dat de door mij afgesloten lening incl rente uit de omzet van de eenmanszaak kan worden terugbetaald.

 

Ik hoor graag van jullie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag kitco

 

Er is geen IK in een gemeenschap van goederen. Als jij een lening aangaat dan gaan jullie die altijd samen aan.

Dus als er geld geleend wordt dat aantoonbaar voor de onerneming van je vrouw is bedoeld en is besteed dan kun je de lening als zakelijk beschouwen en de rente op de winst in mindering brengen.

 

Afossing van de lening zijn overigens nooit kosten.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de info.

 

Dus een lening hoeft dus niet afgesloten te worden als bedrijfslening maar kan ook bijvoorbeeld een vrij besteedbare lening (flexibel krediet/PL) zijn/ extra overwaarde hypotheek? Als het maar duidelijk bedoeld is en besteed is aan de eenmanszaak.

 

Indien het bedrag van de privé rekening naar de rekening van de eenmanszaak wordt geboekt dient dit dan een duidelijk predikaat mee te krijgen zodat dit later aantoonbaar is?

 

Indien het bedrag eenmaal is aangewend voor de eenmanszaak zal hierna maandelijks een bedrag worden overgemaakt naar mijn privé rekening vanaf de rekening van de eenmanszaak voor de aflossingen en rente. Voorkomen dient te worden dat de belastingdienst dit bedrag aan het eind van het jaar bestempeld a!s onttrekking tbv privé en dan inkomstenbelasting opeist. Om het op de juiste wijze te doen, dienen deze maandelijkse overschrijvingen dan ook van een bepaald predikaat te worden voorzien?

Link naar reactie
  • 0

Dus een lening hoeft dus niet afgesloten te worden als bedrijfslening maar kan ook bijvoorbeeld een vrij besteedbare lening (flexibel krediet/PL) zijn/ extra overwaarde hypotheek? Als het maar duidelijk bedoeld is en besteed is aan de eenmanszaak.

 

Indien het bedrag van de privé rekening naar de rekening van de eenmanszaak wordt geboekt dient dit dan een duidelijk predikaat mee te krijgen zodat dit later aantoonbaar is?

Ik zou zelfs verder willen gaan en je aanraden om in je administratie duidelijk op te nemen welke spullen er aangeschaft zijn met het geleende geld. Als er geen spullen van gekocht zijn of debiteuren van ge-voorfinancierd zijn of iets dergelijks, wat gebeurt er dan mee? Als het geld in kleinere porties weer terugvloeit naar privé om de boodschappen mee te betalen, is het geen zakelijke lening en is de rente dus ook niet aftrekbaar.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.