• 0

Boeking van sisow naar bank1 .. in boekhouding

We hebben een webshop en proberen nu zelf de webshopadministratie te gaan doen.

Probleem is de beginbalans nog op te stellen ( de jaarrekening komt eraan, dus kan ie daarvan overgenomen worden)

Nu moet ik alle banktransacaties in de boekhouding gaan verwerken ;)

 

Ik moet een boeking doen in de boekhouding met een ideal betaling:

Op de webshop is een ideal bestelling gedaan en deze word geregistreerd bij Sisow..die de uitbetaling naar de bank doet met bankkosten erbij.

 

Alle zakelijke banktransacties heb ik dus geimporteerd in het boekhoudprogramma ( gemakkelijk)

Deze bankafschrift heb ik nu in mijn bank 1 staan en moet deze gaan allemaal inboeken ( hierover heb ik nog wel eenaantal vragen hoor)

Hoe dit te doen..

 

Dit is een verkoopfactuur.. volgens mij kan dit als 1200 Debiteuren geboekt gaan worden en de bankkosten hiervoor afzonderlijk als 4980 bankkosten?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het maakt het makkelijker als je hier getallen aan hangt. Of die getallen echt of verzonnen zijn haalt mij dan weer niet uit, maar vertel me aub.

- welk bedrag betaalt je klant

- welk bedrag krijg jij waar binnen

- waar gaat dat bedrag dan heen

- hoeveel geld blijft er waar achter

 

dan kunnen diverse mensen je zo vertellen hoe die boeking er uit moet zien.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel !

Deze boeking heb ik al toch gemaakt.

Zit nog weer met een andere boeking: hoe deze te boeken?

 

Situatie:

Dit jaar 2013 beginnen we zelf met de administratie te doen en de beginbalans start op 1-1-2013

Er is een verkoopfactuur van 2012 : 306,55 Euro die in kwart1 2013 is betaald per bank

Hoe deze oude verkoopfactuur te boeken in het nieuwe boekjaar ?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt

Vraag me of deze grootboekrekening te boeken is in dit boekhoudprogramma?

Of hoe deze grootboekrekening zelf aan te maken?

Debiteuren heeft rekeningnr 1200 , maar verder zie ik niets staan

 

De boeking staat in het bankboek, dus dit bedrag moet van het totaal v.d debiteuren afgetrokken gaan worden

Moet dit in het memoriaalboek geboekt gaan worden?

Link naar reactie
  • 0

Nog niet helaas..er is nog geen beginbalans 2013 >;(

Dat hangt v/h boekhoudkantoor af wanneer ze er mee komen

Ga er vanuit dat ze de onbetaalde facturen voor 2012 meenemen in de eindbalans

 

Volgens mij staat er geen grootboekrekening bij..Aan debiteuren in het boekhoudprogramma

Dus ik denk dat de boeking dan in het memoriaalboek gemaakt moet gaan worden , waar ik deze grootboektrekening: aan Debiteuren nieuw aanmaak onder de balansrekening

 

Ik heb begrepen dat er verschillende manieren zijn om deze boeking te doen : bijv meteen verrekenen met de beginbalans

Ga ervan uit dat oude debiteuren op de eindbalans staat.

Dan maar boeken in het memoriaalboek.. ja toch ?

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Begrijp ik niet... als ik deze bankbetaling boek met de de 1200 debiteur, dan word dit bedrag toch bij het debiteursaldo opgeteld ?

Ik neem aan dat de openstaande debiteuren meegenomen word op de beginbalans.

Dus dan boek ik de debiteur dubbel.

 

Opm: ik heb hier een jaarrekening uit 2011, waarbij bij "vorderingen" de debiteuren vermeld staan

Op de nieuwe beginbalans komt dan 1220 Debiteuren oude jaren te staan, die ik zie staan bij de grootboekrekeningen.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Begrijp ik niet... als ik deze bankbetaling boek met de de 1200 debiteur, dan word dit bedrag toch bij het debiteursaldo opgeteld ?

Ik neem aan dat de openstaande debiteuren meegenomen word op de beginbalans.

Dus dan boek ik de debiteur dubbel.

 

Aan debiteuren kun je ook lezen als negatief debiteuren of -/- debiteuren. Bij deze boeking neemt het saldo debiteuren dus af en neem het niet toe.

Jouw saldo debiteuren staat nu op € 0,00 (want je hebt de beginbalans 2013 nog niet gehad). Deze betaling van € 306,55 komt op de beginbalans terug als vordering - je krijgt dus nog € 306,55 van je debiteur.

 

Wat doet de boeking? Aan debiteuren betekent dus dat het saldo debiteuren met € 306,55 afneemt (die wordt dus negatief ofwel komt aan de creditzijde). In de beginbalans 2013 staat dat je nog € 306,55 te vorderen hebt, dit is een positief bedrag ofwel staat aan de debetzijde. Je hebt dus:

 

[*]-/- € 306,55 i.v.m. de betaling

[*]+/+ € 306,55 in je beginbalans i.v.m. de vordering

 

Samen is dit € 0,00. Door nu dus de betaling negatief te boeken loop je vooruit op de in de beginbalans nog te boeken vordering. Is het zo wat duidelijker?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Dennis voor je uitgebreide antwoord.

 

Ik ging er vanuit dat het debiteurensaldo toeneemt bij het boeken v/e verkoopfactuur,maar het blijkt af te nemen....nou ja.

Als ik het nu begrijp..de huidige beginbalans 2013heeft de openstaande vorderingen van de debiteur nog niet staan ( word aangepast zodra de balansgegevens binnen zijn).

 

Ik loop dus vooruit met de boekingen en heb er nu nog 10 oude debiteuren uit 2012 staan bij de bankbetalingen.

Er is een boeking aanwezig in het boekhoudprogramma : 1220 debiteuren oude jaren...deze zal dan het Aan debiteuren w.s wel vervangen ( controleer het wel even of ie ook het saldo verminderd van de debiteur.)

Controle: nee dit gebeurt niet, dus ..?--> .. deze boeking komt in het memoriaalboek voor bij de beginbalans vgls de werkwijze v/h boekhoudprogramma.

 

 

 

Oppassen dus, want ik moet het ook nog gaan aanpassen op de beginbalans

Hopelijk is het nu goed!

Link naar reactie
  • 0

Ik moet een opmerking maken dat ik het hier heb over een debiteuren/crediteuren oude jaar boeking in het BANKBOEK

Ik had dit duidelijker moeten stellen bij het begin zie ik.

Ik hoop dat bovenstaande uitleg hier betrekking op heeft ?

 

Mijn boekhoudprogramma heeft ook 2 grootboekrekeningen

debiteuren oude jaren

crediteuren oude jaren

 

Lijkt me logischer dat ik deze 2 grootboekrekeningen gebruik in het bankboek ?

Heb op de beginbalans deze 2 grootboekrekeningen gebruikt, maar in het bankboek gebruikt krijg ik een foutmelding : gebruik 1200 Debiteuren en 1600 Crediteuren.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou niet wachten op de beginbalans waarin je denkt dat de verkoop facturen onder debiteuren zullen zitten. Je loopt trouwens niet voor op de boekingen, maar de accountant loopt achter ;). Het jaar is al bijna half om.

 

In mijn boekhoudprogramma kan ik een jaar teruggaan (2012) en daar de verkoop facturen (op datum) opnieuw ingeven. Dan het jaar 2012 afsluiten. Op de beginbalans van 2013 staat dan het debiteurentotaal en de verkoopfacturen staan in het verkoopboek. Zodra er betaald is boek je dat volgens post # 3 van Joost, met de zoekfunctie naar de betreffende klant (factuur). De factuur wordt dan als betaald vereffend.

 

De andere benamingen "oud jaar, etc." maken het alleen complexer en is niet nodig. Tevens zou ik je adviseren om voor je boekhoudprogramma een specifieke basis cursus te volgen. Dit geeft ook een betere communicatie zodat bij extra en/of gerichte vragen je beter uit de voeten kunt.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo

 

Ik gebruik Boekhouden in Excel en de beginbalans maken is niet geautomatiseerd

Cursus volgen word lastig..ik moet de boekhoudkundige vraag nu echt proberen zorgvuldiger te gaan stellen.

 

Ik heb nu de volgende situatie

- verkoopfactuur 2013 : 649,99 (staat in verkoopboek)

- betaling in 2012 ( staat w.s in de boekhouding van 2012 (door boekhouder))

Hoe deze boeking te doen ( het bankboek geeft een waarschuwing dat de betalingsdatum : de datum v/h bankstuk ligt niet in het boekjaar )

 

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me logischer dat ik deze 2 grootboekrekeningen gebruik in het bankboek ?

Heb op de beginbalans deze 2 grootboekrekeningen gebruikt, maar in het bankboek gebruikt krijg ik een foutmelding : gebruik 1200 Debiteuren en 1600 Crediteuren.

 

Heb dit opgelost doordat ik in het bankboek wat neergeschreven had bij het factuurnummerkolom--> hierdoor ontstonden foutmeldingen..alles weggehaald en nu de 2 boekingen gebruikt die logischer zijn.. deiteuren/crediteuren oude jaren.

Dit ook volgens de handleiding en instructies...opgelost.

Link naar reactie
  • 0

 

Prima dat je zelf wat kunt oplossen.

 

Maar is dit opgelost:

Ik heb nu de volgende situatie

- verkoopfactuur 2013 : 649,99 (staat in verkoopboek)

- betaling in 2012 ( staat w.s in de boekhouding van 2012 (door boekhouder))

Hoe deze boeking te doen ( het bankboek geeft een waarschuwing dat de betalingsdatum : de datum v/h bankstuk ligt niet in het boekjaar )

 

Voor ons is dit klinkklare onzin. Kloppen jouw jaartallen bij de zinnen??

Of is er in 2012 betaald en is de factuur niet vereffend? Dan blijft deze dus in 2013 staan.

 

Verder zijn er blijkbaar weinig leden die je met het excel programma kunnen helpen. Dus je kunt alleen je vragen wat algemener stellen (onafhankelijk van je excel programma).

 

Link naar reactie
  • 0

Probeer de vragen onafhankelijk v.e boekhoudsysteem te stellen natuurlijk.

Blijkbaar is de betaling al in 2012 gedaan en de factuur pas in 2013 ingeboekt ...dat kan ook nog.

 

Ik denk dat met de komende nieuwe beginbalans 2013 deze bankbetaling uit 2012 waarvoor een factuur in 2013 is gemaakt rekening mee gehouden moet worden...hoe ?

Link naar reactie
  • 0

Blijkbaar is de betaling al in 2012 gedaan en de factuur pas in 2013 ingeboekt ...dat kan ook nog.

Vreemd dat je dat zelf niet weet (blijkbaar). Ben jij de ondernemer van de webshop of ga je nu de boekhouding voor deze doen?

 

Ik neem toch aan dat de (ex)boekhouder betalingen in 2012 dan tegen omzet en BTW geboekt zal hebben voor 2012? Er moet per slot een Verlies & Winst rekening gegenereerd zijn voor de belastingaangifte 2012. Als dat overal zo is heeft inboeken van de facturen geen zin. Er zijn geen debiteuren op de beginbalans. Facturen wel bewaren.

 

Op de beginbalans moet dan alleen het saldo van de bank gezet worden. Je zult alleen apart moeten vastleggen dat het saldo klopt met alle betalingen en ontvangsten met bedragen op de facturen.

 

Link naar reactie
  • 0

Inderdaag ga ik de boekhouding doen voor deze webshop. ( heb ik ook zelf gemaakt in oscommerce)

Ik heb de facturen en toegang tot de bank/shop en dus kan ik het precies nagaan.

Waarom de webshopeigenaar eerst een betaling laat doen in 2012 en veel later de factuur maakt in 2013 weet ik niet.

Verklaring is dat de betaling eind december is geweest...

 

Ik neem aan dat dit boekhoudkantoor de administratie op een professionele wijze heeft gedaan(jawel) ( de rekening hiervoor is er wel naar)

Er word een jaarlijkse jaarrekening opgesteld en die van 2012 moet nog komen (dan kan ik de beginbalans gaan opstellen).

 

Hoe dat administratiekantoor een verkoopfactuur 2012 zonder betaling ( met betaling in 2013 ) verwerkt heeft in hun boekhouding weet ik niet.

Ik kom deze bankbetaling tegen.. en wat hoe ik deze in de boekhouding 2012/2013 moet verwerken is de vraag die ik gesteld heb hier op het forum.

 

 

Link naar reactie
  • 0

OK deze boeking is ook opgelost ( zie hieronder ) --> dus bedankt voor de moeite @ brood !

 

===================================

Goedemiddag

Hoe deze boeking te maken in BIE ?

 

----------------------------------------------

Ik heb nu de volgende situatie

- verkoopfactuur 2013 : 649,99 (staat in verkoopboek)

- betaling in 2012 ( staat w.s in de boekhouding van 2012 (door boekhouder))

Hoe deze boeking te doen ( het bankboek geeft een waarschuwing dat de betalingsdatum : de datum v/h bankstuk ligt niet in het boekjaar )

 

-----------------------------------------------

 

groet

Jan

 

 

Datum: 08-05-2013 20:00:53

Naam: Stephan Zwanikken

 

Bericht:

 

In 2013 boek je niks meer in 2012. Had in 2012 gemoeten.

Hij is echter vooruitbetaald dus hij staat ergens op de beginbalans onder vooruitbetaalde bedragen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Stephan Zwanikken

Boekhouden in Excel

===============================================

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, maar hoe het zit met de leveringsdatum en de datering van de BTW verplichting. Is dat al in orde gebracht bij de ontvangst van de vooruitbetaling?

 

 

Inderdaad..waarschijnlijk heeft de boekhouder de 2 facturen niet meer gezien.

Een oplossing van mij lijkt dan...

---------------------------------

Nou... nu er nog verder over nadenkend

Kunnen de 2 verkoopfacturen nu niet in 2013 geboekt alsnog gaan worden en het het geld hiervan op de beginbalans 2013 (onder vooruitbetaalde bedragen )alsnog in het bankboek geboekt gaan worden ?

groet

Opmerking: het word steeds complexer...

De vooruitbetalingen staan op de balans vermeld als overlopende pasiva, hier wordt echter ieder jaar een bepaald gedeelte van afgeboekt en aan de winst toegevoegd, omdat het in redelijkheid niet te verwachten is dat alle klanten zich nog melden, en deze betalingen na verloop van tijd ook niet meer terug te vorderen zijn door verjaring . Nu is mijn vraag: is het belastingtechnisch toegestaan om op deze manier winst te maken zonder BTW af te dragen?

 

Inderdaad staat op onze jaarrekening ( als voorbeeld uit 2011 : bij vreemd vermogen kort: overlopende passiva )

 

Jan

 

Opm: was de shopeigenaar zich nu gewoon niet bewust van de 2 betalingen v.d verkoopfactuur in 2012 en het opstellen van de 2 verkoopfacturen in 2013 en de consequentie hiervan?

Link naar reactie
  • 0

Bedankt @Brood

Zo kom ik er wel uit denk ik.. de 2 betalingen uit 2012 komen op de beginbalans 2013 en worden dan geboekt op een tussenrekening Vooruitbetaalde bedragen v/h bankboek.

 

@Brood dat draadje van jou gaat hier anders mee om ...en telt het op bij de winst op.

 

---------------------------------------------------------

Nou... nu er nog verder over nadenkend

Kunnen de 2 verkoopfacturen nu niet in 2013 geboekt alsnog gaan worden en het het geld hiervan op de beginbalans 2013 (onder vooruitbetaalde bedragen )alsnog in het bankboek geboekt gaan worden ?

groet

 

Jan

 

Datum: 09-05-2013 07:41:35

Naam: Stephan Zwanikken

 

Bericht:

 

In het bankboek boek je die dan op de tussenrekening Vooruitbetaalde bedragen

 

Met vriendelijke groet,

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt @Brood

Zo kom ik er wel uit denk ik.. de 2 betalingen uit 2012 komen op de beginbalans 2013 en worden dan geboekt op een tussenrekening Vooruitbetaalde bedragen v/h bankboek.

 

@Brood dat draadje van jou gaat hier anders mee om ...en telt het op bij de winst op.

 

---------------------------------------------------------

Nou... nu er nog verder over nadenkend

Kunnen de 2 verkoopfacturen nu niet in 2013 geboekt alsnog gaan worden en het het geld hiervan op de beginbalans 2013 (onder vooruitbetaalde bedragen )alsnog in het bankboek geboekt gaan worden ?

groet

 

Jan

 

Datum: 09-05-2013 07:41:35

Naam: Stephan Zwanikken

 

Bericht:

 

In het bankboek boek je die dan op de tussenrekening Vooruitbetaalde bedragen

 

Met vriendelijke groet,

 

 

 

Ik heb de (verkoopfactuur 2013<-> betaling 2012) proberen te boeken voor kwart 2 2013 voor de BTW aangifte, maar krijg een foutmelding....

 

Boekingen gedaan:

 

- op de beginbalans 2013: Vooruitbetaalde bedragen : debetzijde ..bedrag verkoopfactuur

- in bankboek : op een tussenrekening : Vooruitbetaalde bedragen ( heb dit ontvangen bedrag verkoopfactuur uit 2012 vandaag 9-5-2013 geboekt in bankboek )

 

Er komt dus een foutmelding in het bankboek wat zegt gebruik 1200 Debiteur

 

Opmerking: Ik vraag me af hoe het zit met de factuurdatum ? ..die is op 7-1- 2013 en 9-1-2013 ( Voor BTW kwart 1, maar zijn daar toen niet meegenomen en nu moeten ze naar het 2e kwart 2013 voor de BTW )

Ik vraag me af of deze 2 boekingen toch al niet verwerkt zijn in de BTW aangifte kwart 1 die al gedaan is door mij?

De betaling is voor de 2 verkoopfacturen in 2012 geweest en toen haden de 2 verkoopfacturen op 2012 datum gezet moeten worden( is niet gedaan )

 

Ik denk dat ik ze wel meegenomen heb in de BTw kwart 1 ( controleren ), dus nu opnieuw boeken is dubbel.

Op de eindbalans 2012 zouden ze als overlopende passiva genoteerd staan... maar de BTW is wel al verrekend neem ik aan

Hoe dit op te lossen in de boekhouding ?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.