• 0

Door de war met BTW.....

Auto 1: Ik had een auto gekocht voor ex btw 2600 euro, waarbij ik dus incl btw heb betaald 3146. Ik heb dit auto binnen 1 week weer doorverkocht voor 2727 ex btw waarbij er dus ook incl btw 3299 is betaald aan mij.

 

Auto 2: Daarna heb ik weer een auto gekocht dit keer voor 1900 euro ex btw waarbij ik dus ook incl btw heb betaald: 2299 euro.

 

 

Vraag:

 

Auto 1 = Moet ik nog geld afdragen aan de belasting dienst? (btw of wat dan ook?)

 

Auto 2 = Stel dat ik later de auto marge doorverkoop voor 2500 euro , moet ik dan btw of wat dan ook afdragen aan de belasting dienst?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het saldo van ontvangen BTW minus betaalde BTW draag je af of vraag je terug. Dat geldt ook voor marge-BTW. Enige uitzondering hierop is de KOR en bijkomstig kan je te maken krijgen met verlegde BTW (zoek zelf verder).

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Auto 1: Ik had een auto gekocht voor ex btw 2600 euro, waarbij ik dus incl btw heb betaald 3146. Ik heb dit auto binnen 1 week weer doorverkocht voor 2727 ex btw waarbij er dus ook incl btw 3299 is betaald aan mij.

 

Auto 2: Daarna heb ik weer een auto gekocht dit keer voor 1900 euro ex btw waarbij ik dus ook incl btw heb betaald: 2299 euro.

 

 

Vraag:

 

Auto 1 = Moet ik nog geld afdragen aan de belasting dienst? (btw of wat dan ook?)

Dat gaat niet per auto, maar per aangifteperiode. Je houdt in die periode bij:

1. Alle aan jou in rekening gebrachte binnenlandse BTW

2. Alle omzet en alle btw bedragen die op de door jou uitgeschreven facturen staan.

Aan het einde van de aangifteperiode vul je je aangifte in met de totalen van deze bedragen en weet je of je iets af moet dragen of terug krijgt waar het de BTW betreft.

 

Daarnaast zul je over het hele jaar aangifte moeten doen van het resultaat van je onderneming en als je winst maakt, zul je daarover ook belasting moeten betalen.

 

Zoals ik het nu lees, hou jij nog helemaal geen boekhouding bij? Daar zou ik maar eens gauw mee beginnen :)

Auto 2 = Stel dat ik later de auto marge doorverkoop voor 2500 euro , moet ik dan btw of wat dan ook afdragen aan de belasting dienst?

Dat kan niet. Je kunt een btw auto niet als margeauto verkopen. Als je de auto voor 2500 verkoopt, dan is dat 2.066,12 ex. btw.

Link naar reactie
  • 0

 

Dat kan niet. Je kunt een btw auto niet als margeauto verkopen. Als je de auto voor 2500 verkoopt, dan is dat 2.066,12 ex. btw.

 

Maar ik heb toch de btw al betaald? Hoezo kan ik mijn auto niet marge doorverkopen? Volgens de factuur :

 

ex btw = 1900

incl btw= 2299

 

ik heb 2299 euro betaald wat dus incl btw is. Ik mag daarna toch zelf bepalen of ik gewoon zo doorverkoop (marge?) of met btw?

Link naar reactie
  • 0

Beste BTWnietsnap,

 

dit topic gaat op slot. Laat je offline informeren over dit soort fundamentele kennis voor ondernemers door een boekhouder. De eerste en tweede reactie leren alles.

 

Modgroet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.