• 0

Aansprakelijkheid voor het geven van cursussen.

Hallo Forumgenoten,

 

Ik ben Michaël ben 18 jaar oud en heb een vraag wat betreft de aansprakelijkheid van een cursist.

Ben zelf een fanatiek "flyboarder" ( kitesurfen op het land.) bij deze sport is er wel kans op eventuele blessures. Hierin wil graag cursussen gaan geven.

 

Nu kan ik er niet echt achter komen of ik een aansprakelijkheidsverzekering moet afsluiten of niet.

 

Is het juridisch verantwoordt om de cursist een "contract" te laten tekenen voor de cursus, waarin staat dat de cursist de cursus op eigen risico uitvoert en dat de instructeur niet aansprakelijk voor eventuele lichamelijke klachten/verwondingen.

 

Mijn eigen materiaal hoef ik niet per sé te verzekeren het gaat er puur om dat ik/mijn school niet aansprakelijk ben voor eventuele schade aan een cursist.

 

 

alvast bedankt!

 

Met vriendelijke groeten,

Michaël

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik zou maar een goede verzekering afsluiten, want jouw situatie is wezenlijk anders dan die van de organisatie van die rampzalige skeelertocht door de IJ-Tunnel. Daar gold namelijk als voorwaarde dat de deelnemers ervaren en geoefend moesten zijn.

 

Jij gaat juist les geven en dat impliceert dat de mensen niet voldoende ervaring hebben. De kans op ongelukken is dan groter en de kans dat iemand na een dwarslaesie jou aansprakelijk stelt niet denkbeeldig. En helaas is de kans op een dwarslaesie bij deze sport evenmin denkbeeldig.

 

Wellicht kun je zelfs een specifieke ongevallenverzekering voor je cursisten laten construeren, waarbij je dan dringend aanbeveelt zo'n verzekering af te sluiten.

Link naar reactie
  • 0
Wellicht kun je zelfs een specifieke ongevallenverzekering voor je cursisten laten construeren, waarbij je dan dringend aanbeveelt zo'n verzekering af te sluiten.

 

Sterker nog: de beperkte groep verzekeraars die dit soort outdoorrisico's nog wil verzekeren tegen aansprakelijkheid zonder Vebon lidmaatschap/"TÜV-certicering, stelt een combinatie met een ongevallenverzekering verplicht.

 

Je kunt daarbij zelfs nog kiezen voor een dubbele dekking: één naar keuze van de klant met begunstiging klant (en ook betaald door klant, waardoor uitkering netto is) en één dekking met begunstiging bedrijf zelf ter dekking van het forse eigen risico op personenschade op de AVB (oplopend tot € 25.000,-).

Dat laatste is overigens geen sluitend geheel: de ongevallen dekking keert alleen een bedrag uit bij blijvende invaliditeit, terwijl de meeste kosten van aansprakelijkheid juist ontstaan uit tijdelijke invaliditeit/arbeidsongeschiktheid zoals regres loonschade werkgever, gezinshulp, benodigde aanpassingen et cetera.

 

(kitesurfen op het land.) bij deze sport is er wel kans op eventuele blessures.

Understatement ;). Zie mijn recente AOV Column :Kite-surfen wordt door veel AOV verzekeraars hard van dekking uitgesloten.

De animo voor dit soort AVB-risico's zal daarom ook beperkt zijn. Wellicht zelfs dat je het zonder Vebon lidmaatschap (en dito TÜV certificering) helemaal niet voor elkaar krijgt....

 

rampzalige skeelertocht door de IJ-Tunnel.

Dat is één van de incidenten waardoor veel verzekeraars geen outdoor/sportactiviteiten meer willen verzekeren. Net als het Kruidvat-vlotongeval en diverse andere outdoorincidenten met dodelijke afloop de laatste jaren. Zie o.a. ook dit artikel

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.