• 0

Eenmanszaak starten

Beste allemaal,

 

Heel wat informatie heb ik al gezocht en gevonden maar dit zijn vaak beschrijvingen. Graag zou ik concrete antwoorden willen op de volgende vragen.

 

1) wanneer ik een eenmanszaak start dan is prive en zakelijk niet meer gescheiden als ik dat goed begrepen heb. hoe zit dit dan met een schuld dat ik prive al heb? Is dat dan ook al meteen een schuld van de zaak? Daar vloeit vraag 2 uit voort...

 

2) is dit dan gunstig voor mij? zoals ik het lees kun je geen omzetbelasting (of inkomstenbelasting ???) wanneer je geen winst hebt. stel dat ik 10000 schuld heb en een omzet van 5000, dan hoef ik geen belasting te betalen? >;(

 

3) ik lees overal dat je geen salaris hebt als zelfstandige maar dan lees ik ook weer dat als je loon uit de zaak wilt halen, je aan het gas gaat voor de belasting. Hoe zit dit dan?

 

4) wat een beetje met vraag 3 te maken heeft, hoe zit dit dan met mijn vaste lasten (prive)? ik moet ook gewoon huur betalen, mijn g/w/l/ en zorgverzekering enzo. kan ik dat dan uit de zaak betalen? is dat boekhoudkundig te verantwoorden? en een dagje naar de efteling, waar gaat dat dan vanaf? prive dan he, niet zakelijk :P

 

5) wat als ik een prive auto heb die ik nu zakelijk ga gebruiken. is dat dan ineens een auto van de zaak of blijft die prive? of moet ik dan mijn auto aan mezelf (de zaak) verkopen?

 

6) ik wil een rijschool beginnen. even heel simpel gezegd. stel ik vraag 40 euro per uur. wat gaat er dan vanaf? kan iemand mij een berekeing geven van de vedragen die ik NIET in de hand heb? ik weet dat het afhangt welke auto ik heb, hoeveel brandstof, visitekaartjes ja dan nee enzovoorts. ik neem aan dat iedere ondernemer in ieder geval een aantal zelfde afschrijvingen heeft. dus in ieder geval die 21% eraf. het gaat er mij om wat ik ongeveer van die 40,- overhoud. als dit namelijk minder dan 15 euro wordt ga ik huilen :'(

 

ik hoop dat jullie me kunnen helpen en alvast bedankt!

 

Max!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat je het beste kan doen is even met een boekhouder gaan praten zodat hij je het allemaal uit kan leggen. Nu heb je een best verkeerd beeld van het starten van een zaak en hoe belastingen werken namelijk. Zo'n boekhouder kan het je allemaal uitleggen en op alle vragen die je dan nog krijgt ook direct antwoord geven.

Link naar reactie
  • 0

De tips die je hier ongetwijfeld zult krijgen zullen zeker goed zijn, alleen die dekken niet het volledige verhaal. Alleen de vragen die jij stelt zullen beantwoord worden met misschien nog wat algemene zaken daaromheen. Een boekhouder zal je het hele verhaal gelijk goed uit kunnen leggen. Dat levert je nog veel meer op. Kost je een paar tientjes, scheelt je zo een paar ruggen aan onnodig betaalde belasting als je niet uit kijkt.

Link naar reactie
  • 0

hoi mmint,

 

het handboek heb ik, dank je.

 

ik ken de zoekfunctie en weet dat er heel veel op het forum is te vinden. de zoekfunctie gebruik ik dan ook geregeld en nu komt de maar...

 

je krijgt onnoemelijk veel hits. nee ik ben niet lui maar er is toch een makkelijkere manier om antwoord te krijgen. vandaar mijn vragen hier. ik hoop dan ook antwoorden te krijgen en niet de verwijzingen naar ergens in het forum. die zijn vaak toch net even wat anders. wellicht dat er ergens in die topics mijn antwoorden staan maar dan heb ik nog 1.000.000 berichten te gaan 8)

 

in het handboek vind ik o.a. dat prive en zakelijk bij elkaar horen. ook heb ik hier op het forum al gelezen (berichten 2005) dat wanneer je een schuld hebt je geen financiering zult krijgen, thans niet makkelijk. nu is mijn situatie zo dat ik geen financiering nodig heb. ik heb een flexibel krediet en kan dus starten "zonder schuld". wel ik prive dan een schuld open staan. kan ik dan wel starten en hoe zit het dan met de winst. die heb ik dan toch niet? wat zul je dan aan moeten geven?

 

tevens heb ik op een site gelezen dat je aan het urencriterium moet voldoen. prima, geen probleem. wel wanneer je halverwege een jaar begint. je moet dan alsnog 1225 uur draaien?! ofwel, als je een bedrijf begint altijd vanaf januari als je twijfelt of je dat haalt. tenzij je geen aanspraak wilt doen natuurlijk op de voordelen maar ja...

 

Link naar reactie
  • 2

1) wanneer ik een eenmanszaak start dan is prive en zakelijk niet meer gescheiden als ik dat goed begrepen heb. hoe zit dit dan met een schuld dat ik prive al heb? Is dat dan ook al meteen een schuld van de zaak? Daar vloeit vraag 2 uit voort...

 

Nee, een zakelijke schuld is een schuld die je vanuit zakelijke overwegingen gemaakt hebt. Een privé schuld wordt dus nooit zakelijk (en de rente is dan ook niet aftrekbaar). De schuld komt niet in je balans voor en drukt dus ook niet op je resultaat.

 

2) is dit dan gunstig voor mij? zoals ik het lees kun je geen omzetbelasting (of inkomstenbelasting ???) wanneer je geen winst hebt. stel dat ik 10000 schuld heb en een omzet van 5000, dan hoef ik geen belasting te betalen? >;(

 

Neen, dit heeft niets met elkaar te maken. Omzetbelasting betaal je over je omzet, en bij een omzet van € 5.000,00 betaal je dus over die € 5.000,00 omzetbelasting. Of je al dan niet inkomstenbelasting moet betalen is geheel afhankelijk van je persoonlijke situatie, daar valt op basis van deze gegevens niets zinnigs over te zeggen.

 

3) ik lees overal dat je geen salaris hebt als zelfstandige maar dan lees ik ook weer dat als je loon uit de zaak wilt halen, je aan het gas gaat voor de belasting. Hoe zit dit dan?

 

Dit is nonsens. Onttrekkingen maken niet dat je inkomstenbelasting betaalt. Je betaalt inkomstenbelasting over je winst. Winst is omzet minus kosten, en onttrekkingen zijn geen kosten.

 

4) wat een beetje met vraag 3 te maken heeft, hoe zit dit dan met mijn vaste lasten (prive)? ik moet ook gewoon huur betalen, mijn g/w/l/ en zorgverzekering enzo. kan ik dat dan uit de zaak betalen? is dat boekhoudkundig te verantwoorden? en een dagje naar de efteling, waar gaat dat dan vanaf? prive dan he, niet zakelijk :P

 

Zoals gezegd, alleen kosten die je vanuit zakelijke overwegingen maakt zijn aftrekbaar van de winst en worden dus door de zaak betaald. Alle overige kosten zijn gewoon privé, inclusief het dagje Efteling (tenzij je daar vanuit zakelijke overwegingen heen gaat, maar dat zullen maar heel weinig mensen kunnen verantwoorden).

Onder bepaalde voorwaarden is het mogelijk om de huisvestingskosten van de privé woning voor een deel af te trekken. Ook hierover valt op basis van deze gegevens niets zinnigs te zeggen, voer voor je adviseur.

 

5) wat als ik een prive auto heb die ik nu zakelijk ga gebruiken. is dat dan ineens een auto van de zaak of blijft die prive? of moet ik dan mijn auto aan mezelf (de zaak) verkopen?

 

Je kunt niets aan jezelf verkopen. Je kunt hooguit de auto inbrengen. Of dit verstandig is kan alleen op basis van een rekensom bepaald worden en is afhankelijk van het samenspel van inkomsten- en omzetbelasting en de zuinigheid van de auto - wederom voer voor je adviseur. Een verkeerde keuze kan je duizenden euro's schelen.

 

6) ik wil een rijschool beginnen. even heel simpel gezegd. stel ik vraag 40 euro per uur. wat gaat er dan vanaf? kan iemand mij een berekeing geven van de vedragen die ik NIET in de hand heb? ik weet dat het afhangt welke auto ik heb, hoeveel brandstof, visitekaartjes ja dan nee enzovoorts. ik neem aan dat iedere ondernemer in ieder geval een aantal zelfde afschrijvingen heeft. dus in ieder geval die 21% eraf. het gaat er mij om wat ik ongeveer van die 40,- overhoud. als dit namelijk minder dan 15 euro wordt ga ik huilen :'(

 

Ook dit is helemaal afhankelijk van je persoonlijke situatie: overige inkomsten, aantal uren dat je werkt, kosten van de auto etc. etc. Dus wederom verwijs ik je naar een adviseur die een advies op maat kan maken. In ieder geval gaat er inderdaad de BTW uit, van die € 40,00 houd je dus ruim € 33,00 over (er gaat dus geen 21% vanaf!). Daar gaat nog alles van af (afschrijving en onderhoud auto, brandstof, verzekeringen etc. etc.).

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

in het handboek vind ik o.a. dat prive en zakelijk bij elkaar horen.

 

En toch ook weer niet. Dit is zo'n beetje het meest abstracte deel van de belastingwetgeving. Er is sprake van één vermogen (jij bent de zaak en de zaak ben jij) maar binnen dit vermogen kan er verschillend worden geëtiketteerd. Je hebt dus een zakelijk deel van het vermogen en een privé deel van het vermogen. Maar samen is het jouw vermogen.

 

ook heb ik hier op het forum al gelezen (berichten 2005) dat wanneer je een schuld hebt je geen financiering zult krijgen, thans niet makkelijk.

 

Ach, in deze tijd (8 jaar verder!) krijgt niemand meer makkelijk geld. Een schuld an sich hoeft geen belemmering te zijn om geld te lenen (veel mensen hebben een hypotheek, ook een schuld), wat vooral belangrijk is is een goed plan en dat het interessant is voor de bank. Ze moeten dus redelijk veilig aan je kunnen verdienen.

 

nu is mijn situatie zo dat ik geen financiering nodig heb. ik heb een flexibel krediet en kan dus starten "zonder schuld".

 

En als je dit flexibele krediet zakelijk inzet is dat dus een zakelijk geëtiketteerde lening en wordt de rente aftrekbaar.

 

wel ik prive dan een schuld open staan. kan ik dan wel starten

 

Nee, als je dit zakelijk gebruikt heb je dus een zakelijke schuld open staan. Kijk wel goed na of je volgens de voorwaarden het krediet zakelijk kunt inzetten. En waarom zou je dan niet kunnen starten?

 

en hoe zit het dan met de winst. die heb ik dan toch niet? wat zul je dan aan moeten geven?

 

Voor de winst? Nog helemaal niets, dat komt pas volgend jaar.

 

tevens heb ik op een site gelezen dat je aan het urencriterium moet voldoen.

 

Helemaal niemand hoeft aan het urencriterium te voldoen. Het is alleen wel de horde die je moet nemen om in aanmerking te komen voor de fiscale faciliteiten als zelfstandigenaftrek. Het al dan niet voldoen aan het urencriterium heeft niets te maken met je ondernemerschap.

 

prima, geen probleem. wel wanneer je halverwege een jaar begint. je moet dan alsnog 1225 uur draaien?!

 

Ja, om het urencriterium te halen wel.

 

ofwel, als je een bedrijf begint altijd vanaf januari als je twijfelt of je dat haalt. tenzij je geen aanspraak wilt doen natuurlijk op de voordelen maar ja...

 

Nee, het bedrijf kan starten wanneer je wilt. Het fiscale jaar loopt altijd van januari tot en met december en het urencriterium loopt over dat jaar. Ook de tijd die jij nu steekt in dit onderzoek telt mee voor het urencriterium.

 

Zoals Wouter al schreef:

 

Wat je het beste kan doen is even met een boekhouder gaan praten zodat hij je het allemaal uit kan leggen. Nu heb je een best verkeerd beeld van het starten van een zaak en hoe belastingen werken namelijk. Zo'n boekhouder kan het je allemaal uitleggen en op alle vragen die je dan nog krijgt ook direct antwoord geven.

 

Het beste advies dat je hier kunt krijgen. Probeer dit tripje niet uit te sparen, dat is penny wise maar pound foolish. Deze persoon kan goud geld voor je verdienen. Je kennis van zaken op het ondernemersvlak is op dit moment echt niet zo dat je het zelf kunt. En ook de hulp die je hier zult krijgen zal je niet verder helpen in het optimaliseren van dit proces. Als je zo door gaat kost het je heel veel geld.

 

In ieder geval heel veel succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.