• 0

Hoe zijn de grote elektronicazaken ooit begonnen?

Hallo,

 

Ik loop al een tijdje met een vraag in mijn hoofd: hoe zijn de grote elektronicazaken ooit begonnen?

Als je in deze tijd een elektronicawinkel opent, kun je (bijna) niet overleven.

- De marges zijn zeer laag

- De concurrentie is moordend (door de vele vergelijkingssites)

- Niet iedereen heeft dagelijks behoefte aan een nieuw apparaat

- De inkoopprijzen zijn zeer hoog, waardoor je voor een tijd enorm in de schulden zit

 

Ook de elektronicazaken van nu, zaten (hoogstwaarschijnlijk) een tijdje in dezelfde problemen.

Het is zeer wonderbaarlijk dat ze nog steeds bestaan.

 

Welke factoren zouden er een rol in spelen? Waardoor zijn ze inmiddels heel erg bekend?

Hoe komen ze aan al dat opstartgeld?

Met vriendelijke groet,

Joey

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Zoals met alle bedrijven: klein. Wellicht een enkele uitgezonderd, maar ga maar uit van klein en dan door groei, overnames en fusies flink gegroeid.

 

Op Amsterdam Arena plein zit een Mediamarkt. Niet de goedkoopste, maar wel groot. Vorig jaar zomer (nog na de EK) at ik een keer buiten bij het restaurant op dat plein. Het viel me op dat elke 4 a 5 minuten wel iemand met een tv de Mediamarkt verliet en de meeste nog 40" of groter ook. Wat nou crisis?

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Beste Fvddungen,

 

Hartelijk bedankt voor uw antwoord.

Ik denk dat de elektronicabedrijven zo lang mogelijk door zijn gegaan met groeien, totdat het een goede naam verkregen heeft. En door al dat samenvoegen, samenwerken en overnemen nóg verder zijn gegroeid.

 

Het verbaast mij dat de kleinere spelers heel weinig kansen hebben. De grotere zaken zijn heel erg bekend (meer geld voor marketing), terwijl ze een "gewone" concurrent zijn. En vaak is de service bij kleinere bedrijven beter dan bij grotere.

Met vriendelijke groet,

Joey

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt, hoor. Er zijn ook veel kleinere zaken, die hartstikke goed draaien. Kijk maar eens naar zaken als create2fit en bobshop (en zo zijn er wel meer).

 

Een zaak als create2fit is niet zo heel groot. Het is er wel altijd flink druk en elke 2 minuten loopt er wel iemand wel met een tv naar buiten. En de prijzen zijn veel beter dan bij een mediamarkt en bcc.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Een zaak als create2fit is niet zo heel groot. Het is er wel altijd flink druk en elke 2 minuten loopt er wel iemand wel met een tv naar buiten. En de prijzen zijn veel beter dan bij een mediamarkt en bcc.

Creat2fit is onderdeel van FRS Holland holding waar bijvoorbeeld ook Wehkamp onder valt. Op online gebied zijn die enorm veel groter dan de bekende stenen spelers.

 

Bobshop is dan weer onderdeel van Scheer & Foppen, ook niet echt een kleine speler :)

 

Als kleine speler maak je weinig kans omdat de grotere jongens zoals Media Markt een nogal dodelijke strategie hebben; in de eerste paar jaar moet er een X percentage verlies geleden worden. Maakt een winkel te veel winst (of; te weinig verlies) dan worden ze zelfs op de vingers getikt door het hoofdkantoor. Een startende media markt winkel krijgt miljoenen budget om reclame en verlies te maken.

Zo vallen alle kleine winkeltjes in de omgeving om en zo kan media markt op de lange termijn dus (meer) winst maken.

Link naar reactie
  • 0

Ik kijk inderdaad teveel naar de negatieve punten. Als je een zaak start, moet je maar zien reclame te maken en durven met de prijzen te stunten.

 

De Bobshop en Create2Fit zijn al veel langer een vertrouwd adres. Ze zaten ook een keer in de economische malaise. Je moet het (in het begin) maar zien vol te houden. Zo is Tom Coronel (oprichter, eigenaar Create2Fit) een bekende autocoureur met veel geld (dus minder schulden). De Bobshop is een mooi voorbeeld voor een elektronicazaak. Een webshop met mogelijkheid tot afhalen in het bedrijfspand.

 

Als ik ooit een elektronicawinkel ga starten, ga ik gestructueerd te werk om problemen te voorkomen en geld uit te sparen.

Want je moet het geld maar hebben........

Met vriendelijke groet,

Joey

Link naar reactie
  • 0

Beste Wouter Hol,

 

Bedankt voor uw reactie.

Er zitten inderdaad grote bedrijven achter grotere elektronicazaken. De METRO Group geeft veel geld weg om succes te kunnen maken, en kleinere spelers zijn hiervan de dupe. Zo gaan ze helemaal failiet met enorme schulden.

Met vriendelijke groet,

Joey

Link naar reactie
  • 0

Toch kan het wel, kijk maar eens naar winkels als Cool Blue en de Bax-shop (die laatste maakt wel reclame als professionele partner, maar richt zich echt op de particuliere klanten)

Ik wil niet de zwartkijker zijn, maar ook deze twee spelers hebben een iets groter budget dan de gemiddelde ondernemer. Heb de cijfers even niet paraat, maar Coolblue zit in de honderd miljoen omzet en baxshop ver in de tientallen miljoenen.

 

Als je besluit om te beginnen, dan moet je allereerst zorgen dat je beter bent dan de bestaande spelers, oftewel, je concurrenten. Zorg dus dat je je duidelijk onderscheid op bepaalde punten en dat consumenten dus een reden hebben om bij jou te kopen in plaats van bij de concurrent. Als je dat helder uitgewerkt hebt dan zijn er wellicht mogelijkheden om de boel te laten financieren.

Link naar reactie
  • 0

Creat2fit is onderdeel van FRS Holland holding waar bijvoorbeeld ook Wehkamp onder valt. Op online gebied zijn die enorm veel groter dan de bekende stenen spelers.

 

Ah kijk, dat wist ik niet. RFS bedoel je trouwens (even gegoogled).

 

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0
Als je besluit om te beginnen, dan moet je allereerst zorgen dat je beter bent dan de bestaande spelers, oftewel, je concurrenten. Zorg dus dat je je duidelijk onderscheid op bepaalde punten en dat consumenten dus een reden hebben om bij jou te kopen in plaats van bij de concurrent. Als je dat helder uitgewerkt hebt dan zijn er wellicht mogelijkheden om de boel te laten financieren.

 

Tja, maar waar kun je je dan beter door onderscheiden? Toko's als BCC en Mediamarkt moeten het echt niet van de prijs hebben en helemaal al niet van de service, maar lopen vooral goed doordat ze zo'n enorm assortiment hebben. Ze hebben echt alles en van alles veel.

 

Bij Create2Fit is het assortiment veel beperkter en verkopen ze vooral waar veel vraag naar is tegen een veel betere prijs dan bovenstaande winkels.

 

Dan vraag ik mij af welke formule nou beter werkt. Soms heb ik zelfs het idee dat winkels als MM en BCC vooral worden gebruikt als showroom door de consument om de producten te bekijken, te voelen en info over te krijgen, maar het vervolgens ergens anders (vaak online) goedkoper kopen. Maar of die aanname juist is twijfel ik soms ook weer aan als ik zie hoeveel er nog steeds wordt verkocht bij MM.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Toch kan het wel, kijk maar eens naar winkels als Cool Blue en de Bax-shop (die laatste maakt wel reclame als professionele partner, maar richt zich echt op de particuliere klanten)

Ik wil niet de zwartkijker zijn, maar ook deze twee spelers hebben een iets groter budget dan de gemiddelde ondernemer. Heb de cijfers even niet paraat, maar Coolblue zit in de honderd miljoen omzet en baxshop ver in de tientallen miljoenen.

 

 

Ik en toevallig de oprichters van de Bax-shop persoonlijk, maar die omzet hebben zij in de laatste jaren gegenereerd. Zij zijn begonnen als 2 broers met een drive-in show en een mini winkel in Goes.

Zij hebben zich echter keihard opgesteld naar de leveranciers toe en hebben zulke kortingen geëist, dat gevestigde winkels daar niet tegen op konden.

Nu moet ik wel toegeven dat ze in deze branche niet echt prijsvechtende concurrenten hadden, de meeste winkels waren en zijn in verhouding nog steeds erg duur.

De heren hebben het gewoon erg goed begrepen, met lage personeelskosten, veel automatische systemen en vooral in het begin erg vooruit lopend, zoals digitale facturatie etc. Maar ook hun webshop was erg vernieuwend.

Hou er wel rekening mee dat ze dit pas 10 jaar doen.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt niet uit het niets een elektronicawinkel starten. Plannen, plannen, plannen.

 

Daarnaast moet je bij de tijd blijven. Misschien verkoop je nu computers, telefoons, software en televisies. Maar later staat je winkel als enige (bijvoorbeeld) misschien vol met computerbrillen met ingebouwde telefoons. ;)

 

Daarmee kun je al onderscheid maken met je concurrenten. Een bedrijf moet wat unieks hebben.

Met vriendelijke groet,

Joey

Link naar reactie
  • 0

Hou er wel rekening mee dat ze dit pas 10 jaar doen.

10 jaar is in de online wereld een eeuwigheid, vergis je daar niet in. iDeal bestaat pas 8 jaar, 5 jaar terug had nog niemand twitter en een facebook pagina wordt ook pas sinds een jaar of 3 toegepast bij het gros van de bedrijven.

 

De gebroeders Bax zijn inderdaad keihard naar hun leveranciers. Met als gevolg dat die leveranciers in paniek raken en proberen om hun spullen ook bij concurrenten van Bax te stallen zodat ze niet afhankelijk zijn van 1 klant die een grote afname doet maar waar ze niets aan verdienen.

Link naar reactie
  • 0

Daar heb je helemaal gelijk in. Ik wilde met die 10 jaar alleen aangeven dat je ook uit het niets iets kunt beginnen zonder onderdeel te hoeven zijn van een grote organisatie.

 

Het mooie is dat de Bax-shop helemaal niet zo heel goedkoop is, tenminste niet voor de grotere bedrijven. Zij spelen alleen heel erg in op de kortzichtigheid van de Nederlandse ondernemer. Die gaat namelijk alleen voor een de laagste prijs die ze nu kunnen krijgen en denken niet aan de lange termijn verhouding, waarbij kortingen en betalingstermijnen veel hoger kunnen zijn.

 

En juist dat hebben ze heel goed begrepen, dat icm een winstmarge die niet heel hoog hoeft te zijn.

Link naar reactie
  • 0

Daar heb je helemaal gelijk in. Ik wilde met die 10 jaar alleen aangeven dat je ook uit het niets iets kunt beginnen zonder onderdeel te hoeven zijn van een grote organisatie.

Dat klopt inderdaad, maar dat was wel 10 jaar terug. Als je 10 jaar terug als kleine ondernemer snapte hoe internet werkte, dan kon je prima met vrijwel geen budget beginnen en nu dus een speler van formaat zijn. Zo is Coolblue ook begonnen in diezelfde tijd.

 

Inmiddels is er wel een en ander veranderd aan internet en het gebruik er van. Het is niet meer zo eenvoudig als een site maken en gaan met die banaan. Anderen zijn je al voor geweest.

Link naar reactie
  • 0

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Over het algemeen weten Nederlanders niet wat marketing is.

Ik ben van mening dat als je als ondernemer wel weet hoe dit werkt er zeker nog genoeg kansen liggen.

 

Zo ook de diverse adviezen hier op het forum, toen met de oprichting van Podium Verhuur Haaglanden. Dit werd letterlijk tot op de grond afgebrand, ook door ervaren ondernemers en marketing mensen. Nu inmiddels 3 jaar verder, nemen we de concurrenten over.

Ik zeg niet dat ik heel goed ben in marketing, sterker nog, ondanks een uitgebreide cursus en vele boeken hierover, ben ik van mening dat ik nog maar net kom kijken.

Maar er lopen ook hier op het forum een aantal ondernemers rond die maar al te goed begrijpen hoe ze hun product aan de man moeten brengen, ook in branches waarvan iedereen zegt dat ze verzadigd zijn.

 

Wat trouwens niet wil zeggen dat een winkel in de elektronica branche, met de juiste marketing gegarandeerd gaat werken.

 

Ik ben het wel helemaal met Wouter eens dat je het niet met een lege portemonnee moet gaan proberen, , de kans is dan heel groot dat een met een negatief saldo en een illusie rijker zal eindigen.

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt niet uit het niets een elektronicawinkel starten. Plannen, plannen, plannen.

 

Daarnaast moet je bij de tijd blijven. Misschien verkoop je nu computers, telefoons, software en televisies. Maar later staat je winkel als enige (bijvoorbeeld) misschien vol met computerbrillen met ingebouwde telefoons. ;)

 

Daarmee kun je al onderscheid maken met je concurrenten. Een bedrijf moet wat unieks hebben.

 

Zit jij nou op jezelf te reageren? ???

 

 

;D

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Ik weet het nog net zo niet. Ik heb nog geen opleiding, en dus zal het vertrouwen in mij heel laag zijn.

Misschien blijf ik lekker bij mijn familie, vrienden e.d. support geven.

Met vriendelijke groet,

Joey

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog geen opleiding, en dus zal het vertrouwen in mij heel laag zijn.

 

Kennis en kunde zijn niet altijd gerelateerd aan een opleiding. Zeker in die niche zal ervaring en kunde veel zwaarder tellen dan welk papiertje dan ook. Een opleiding is een route naar het verwerven van die kennis en kunde, maar zeker niet de enige route.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Het punt is dat een Bol.com destijds op het juiste moment was begonnen met hun winkel. Er was toen relatief minder concurrentie + meer mogelijk bij leveranciers etcetera. Zeker in de elektronicawereld hebben sommige spelers hun juiste slag geslagen destijds. Het is niet zo dat ze allemaal klein zijn begonnen trouwens, sommigen hadden van meet af aan al een dikke beurs met euro's, maar zoals ik zei juiste tijdstip etc.

Link naar reactie
  • 0

Toen bol begon verkochten ze puur alleen boeken en cd's. En de boekenmarkt is nou typisch een markt waar de prijs overal hetzelfde is (iets wat ik nog steeds niet begrijp overigens), dus qua prijs is er nergens concurrentie. Hun kracht was denk ik vooral dat ze gewoon alles hadden en 'snel' konden leveren en dat ook nog via internet.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat veel van dit soort (succesvolle) bedrijven in een niche beginnen (bol.com in boeken en CD's / wehkamp in eerste instantie in online kleding (?)). Zodra deze bedrijven marktleider zijn binnen hun niche dan verbreden ze langzaam hun aanbod.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.