• 0

Hoe zijn de grote elektronicazaken ooit begonnen?

Hallo,

 

Ik loop al een tijdje met een vraag in mijn hoofd: hoe zijn de grote elektronicazaken ooit begonnen?

Als je in deze tijd een elektronicawinkel opent, kun je (bijna) niet overleven.

- De marges zijn zeer laag

- De concurrentie is moordend (door de vele vergelijkingssites)

- Niet iedereen heeft dagelijks behoefte aan een nieuw apparaat

- De inkoopprijzen zijn zeer hoog, waardoor je voor een tijd enorm in de schulden zit

 

Ook de elektronicazaken van nu, zaten (hoogstwaarschijnlijk) een tijdje in dezelfde problemen.

Het is zeer wonderbaarlijk dat ze nog steeds bestaan.

 

Welke factoren zouden er een rol in spelen? Waardoor zijn ze inmiddels heel erg bekend?

Hoe komen ze aan al dat opstartgeld?

Met vriendelijke groet,

Joey

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik denk dat veel van dit soort (succesvolle) bedrijven in een niche beginnen (bol.com in boeken en CD's / wehkamp in eerste instantie in online kleding (?)). Zodra deze bedrijven marktleider zijn binnen hun niche dan verbreden ze langzaam hun aanbod.

 

Yep, eerst grote vis worden in klein meertje, dan overspringen naar de zee om nog veel grotere vis te kunnen worden.

En dan hopen dat visser (lees investeringsmaatschappij) je voor heeeel veel geld wil kopen. ;D

 

Die je als dat lukt waarschijnlijk in mootjes hakt omdat stukjes schoongemaakte goede vis meer opleveren dan hele vissen. ::)

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties. :)

 

Wat ik eruit kan opmaken, is dat vooral grotere spelers achter elektronica zitten (maar het hoeft niet).

Eerst met iets beginnen, langzaam maar zeker naar elektronica bouwen.

 

Je moet het dus maar durven en het geld ervoor hebben (!).

En je service/prijs/marketing, reclame moet ook top zijn, anders loopt alles in de soep.

Met vriendelijke groet,

Joey

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties. :)

 

Wat ik eruit kan opmaken, is dat vooral grotere spelers achter elektronica zitten (maar het hoeft niet).

Eerst met iets beginnen, langzaam maar zeker naar elektronica bouwen.

 

Je moet het dus maar durven en het geld ervoor hebben (!).

En je service/prijs/marketing, reclame moet ook top zijn, anders loopt alles in de soep.

 

Zoals ik vanmiddag al tijdens mijn interview met Werken.fm heb gezegd; Richt je als nieuwe speler op een NICHE dus geen webwinkel waar er al 1.000 van zijn, want als het een succes wordt gaat het eerst heel veel geld kosten + tijd. Wanneer je je richt op (ik noem maar even wat) luchtballonnen verhuren waar vele malen minder concurrentie is heb je minder opstartkosten + geen hoofdpijn dat je je prijzen moet verlagen omdat anders niemand iets bij je koopt. Ik ben bijvoorbeeld niet de goedkoopste, maar verkoop gewoon mijn producten (niche + content etc is king). Dan hoef je geen prijsvechter te zijn ;)

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Als je handel wil drijven, moet je geld hebben. Want het geld verdien door groot volume in te komen en te profiteren van het verschil tussen de volumeprijzen en enkelstuksprijzen.

 

Een alternatief is dat je op prijs gaan concurreren met betere diensten en je het verlies wat ontstaat omdat je in hetzelfde volume in- als verkoopt financiert, in de verwachting naar een dusdanig volume te kunnen groeien dat je wel groter in kunt kopen. Maar dat betekent wel dat je dusdanige USPs moet hebben dat je klanten kunt overtuigen op andere argumenten dan prijs bij jou te kopen. Want zolang je niet in groot volume inkoopt, kun je het op prijs nooit redden.

Link naar reactie
  • 0

Als je handel wil drijven, moet je geld hebben. Want het geld verdien door groot volume in te komen en te profiteren van het verschil tussen de volumeprijzen en enkelstuksprijzen.

 

Een alternatief is dat je op prijs gaan concurreren met betere diensten en je het verlies wat ontstaat omdat je in hetzelfde volume in- als verkoopt financiert, in de verwachting naar een dusdanig volume te kunnen groeien dat je wel groter in kunt kopen. Maar dat betekent wel dat je dusdanige USPs moet hebben dat je klanten kunt overtuigen op andere argumenten dan prijs bij jou te kopen. Want zolang je niet in groot volume inkoopt, kun je het op prijs nooit redden.

 

Niet helemaal waar. Ik verkoop mijn producten en heb totaal nog geen 100 euro aan kosten gehad. Je moet je richten op iets waar nog amper concurrentie in is en waar de inkoop voordelig is en waar dingen zoals consignatie en dropship mogelijk zijn bijvoorbeeld. Dan heb je je klanten meer te bieden + je kunt tegen vaste klanten zeggen; Hier 10% korting omdat we het fijn vinden dat u altijd bij ons koopt. Zie dat maar eens te doen in een handel als elektronica, kan niet wegens marge.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn inderdaad enorm veel (web)winkels met elektronica. De concurrentie is zo groot, en de marges klein. Anders krijg je bijna geen klanten. >;(

 

De voorraad is het grootste probleem. Je krijgt niet alles 1-2-3 weg, en je moet je schulden afbetalen.

Met een zeldzame shop heb je meer kans dan zo'n problematische elektronicazaak.

 

Ik zal overigens nooit beginnen met dropshipping. Je kan geen druk uitvoeren op de kwaliteit van het product/levering.

Het assortiment is hetzelfde als de andere dropshippers.

 

(Ik krijg altijd hoofdpijn van die banners en teksten zoals "WIJ ZIJN DE GOEDKOOPSTE", "GOEDE SERVICE", "UITSTEKENDE KWALITEIT". ;))

Met vriendelijke groet,

Joey

Link naar reactie
  • 0

Als je handel wil drijven, moet je geld hebben. Want het geld verdien door groot volume in te komen en te profiteren van het verschil tussen de volumeprijzen en enkelstuksprijzen.

 

Dat is niet helemaal waar. Wij hebben juist een branche en businessmodel gekozen waarbij we niet direct hoeven te investeren in voorraden.

 

Mensen betalen bij ons eerst aan een tussenpersoon, wij kopen de bestelling in en verzenden het, zodra het bij de afnemer is aangekomen ontvangen wij ons geld. Uiteraard kost deze methode ook geld (immers het geld komt pas vrij wanneer de producten aankomen terwijl jij wel eerst de producten heb moeten inkopen) echter is de omloopsnelheid van het geld veel sneller en heb je veel meer controle over je groeisnelheid. Indien je maar 500 euro hebt dan koop je aan de hand van je bestellingen voor 500 euro in. Voorwaarde voor groei is dan wel dat je winst gebruikt om groei te financieren. Als je 50.000 euro hebt dan doe je hetzelfde maar met 50.000 euro.

 

Wij zijn in december 2012 begonnen door circa 1500 euro eigen vermogen in ons bedrijf te steken. We hadden met dit bedrag langzaam kunnen groeien, echter hebben we gekozen om een lening aan te gaan (12.500 euro) om snel te groeien zodat we meteen van onze onderneming konden leven.

 

Ik vermoed dan ook dat je het over handel in de elektronicabranche had.

Link naar reactie
  • 0

 

Dit zwabbert alle kanten op. Zo te zien zit Joey nog op school en bouwt hij in gedachten een grote onderneming op. Dan wordt de wereldeconomie ineens relevant. Maar daar heb je niks aan.

 

Gewoon klein beginnen, met iets bijzonders dat nog niet zo veel mensen doen. Blijf bij je interesse. Modelbouw, trekharmonica's of boerenfluitjes. Gewoon één klein ding heel goed gaan verkopen (nadat je ingeschat hebt of je uberhaupt een kans maakt) en van daaruit verder groeien.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord, Twabla.

 

Ik wil(de) graag weten hoe de vork in de steel zit. Het is natuurlijk niet mijn bedoeling een elektronicazaak op te starten.

Wellicht wel een webwinkel die ik na mijn schooltijd kan onderhouden.

 

Ik zal in mijn achterhoofd houden, dat je meer succes maakt met een uniek product dat weinig aangeboden wordt, dan een zeer bekend product met veel verkopers.

 

Iedereen: bedankt voor de reacties! :)

Met vriendelijke groet,

Joey

Link naar reactie
  • 0

Btw: wat versta jij trouwens onder electronica? Ik zelf denk dan aan losse onderdelen e.d. zoals ze dat bij Conrad hebben.

 

Winkels als BCC en Mediamarkt schaar ik eerder onder audio/video winkels.

 

Overigens noem ik hier Conrad. Ook weer een winkel, die het volgens mij erg goed doet, maar het zeker niet van de prijs moet hebben. Zij zijn zo ongeveer de duurste winkel, die ik ken.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 74 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.