• 0

BTW auto kopen particulier

Beste leden,

 

Aankomende maand ga ik een andere auto aanschaffen (bouwjaar 01-2007).

Het betreft een Bestelauto welke ik zowel prive als zakelijk ga rijden. Belasting valt onder ondernemer, omdat ik voor de wet wordt gezien als ondernemer. Laag bedrag i.v.m. grijs kenteken.

 

Nu koop ik een BTW auto, en kan ik helaas geen BTW terugvorderen, omdat ik de auto als particulier aanschaf.

Zijn er mogelijkheden om toch deze BTW terug te vorderen, of kan ik hier niets mee omdat ik de auto particulier koop.

 

 

Ik hoor graag wat de mogelijkheden zijn!

 

 

Mvg,

Mark

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Dennis,

 

Ik heb een eenmanszaak. Met de boekhouder een berekening gemaakt i.v.m. bijtelling etc.

Hieruit kwam naar voren dat de auto prive aanschaffen en 0.19 cent per km declareren in de praktijk goedkoper uitkwam.

Mede doordat het geen nieuwe auto is, waardoor er in verhouding weinig afgeschreven kan worden.

 

Mvg,

Mark

Link naar reactie
  • 0

Heeft de boekhouder in de calculatie meegenomen dat je de auto voor de inkomstenbelasting privé kunt houden (en dus € 0,19/km kunt aftrekken van je winst) en voor de omzetbelasting kunt etiketteren als zakelijk (en je dus de BTW terug kunt vorderen)?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ja dit is reeds bekend.

Meen dat men dan 1.5% van de nieuwwaarde in berekening moet brengen. (auto ouder 5 jaar?)

 

Nieuwwaarde € 36.000 x 1.5% = € 540,-

Te vorderen BTW = € 1669.50

 

Wat is nu daadwerkelijk het voordeel wanneer ik per jaar een bedrag van € 500.00 moet bijbetalen, t.o.v. de te vorderen € 1669.50.

 

 

Mvg,

Mark

Link naar reactie
  • 0

Ja dit is reeds bekend.

Meen dat men dan 1.5% van de nieuwwaarde in berekening moet brengen. (auto ouder 5 jaar?)

 

Nieuwwaarde € 36.000 x 1.5% = € 540,-

Te vorderen BTW = € 1669.50

 

Wat is nu daadwerkelijk het voordeel wanneer ik per jaar een bedrag van € 500.00 moet bijbetalen, t.o.v. de te vorderen € 1669.50.

 

Alle BTW m.b.t. de auto is terug te vorderen. Dus als je per jaar meer dan € 540,00 aan BTW uitgeeft (dus inclusief BTW 3.111,00 ofwel zo'n 1.800 liter benzine (= zo'n 18.000km per jaar) is het al weer voordeliger om het wel zo te doen.

 

Vergeet niet dat je al weer drie jaar verder bent voordat je enkel op basis van de verwerving het omslagpunt hebt bereikt. Hoe lang ben je van plan om met de auto te gaan rijden. Waarom meldt je trouwens eerder dat het je zo'n € 2.500,00 gaat kosten als je het hier hebt over € 1.669,50?

 

Maar goed, als al deze factoren zijn meegenomen is het voordeliger om de BTW gewoon te betalen. Wat is dan het probleem?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Dennis,

 

We maken er geen probleem van om toch de BTW te betalen, maar wellicht ben ik / zijn we iets vergeten mee te nemen in onze berekening. Vandaar toch even mijn vraag alhier op het forum.

 

De twee bedragen komen niet overeen omdat ik bij mijn eerste bericht niet het exacte bedrag wist.

Ter volledigheid van mijn vraag heb ik de daadwerkelijke btw even opgezocht.

 

Aan de hand van de gegevens begrijp ik dat ik de BTW maar voor lief moet nemen.

 

Bedankt voor de berichten.

 

 

Mvg,

Mark

Link naar reactie
  • 0

Graag gedaan!

 

De BTW neem je overigens niet voor lief. De BTW is een factor in je kostprijsberekening. Deze factor in de vergelijking houden is voordeliger dan hem wegstrepen. Hierdoor wordt de BTW dus een voordeel.

 

Tja, bij mij is het glas (bijna) altijd halfvol ;D

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Beste Steven,

 

De auto wordt bij een dealer gekocht, ik krijg wel een BTW factuur bij aanschaf.

Ben alleen bang dat ik niets met deze BTW kan, wat mij toch zo'n 2500 euro extra kosten.

 

 

Mvg,

Mark

Sorry,

 

verkeerd gelezen. Zowel ten aanzien van de BTW als ten aanzien van de IB heb je als IB ondernemer de keuze, zoals ik het altijd heb begrepen, tussen zakelijk en privé etiketteren.

 

Overigens zie ik in alle leuke sommetjes waarin privé aanschaffen met zakelijk wordt vergeleken (in de IB sfeer) nooit enige waardering toegekend wordt aan het risico. Niet alle risico's kun je verzekeren en wat gebeurt er als je daardoor veel meer kosten maakt dan voorzien?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 273 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.