• 0

DGA failliet, kan BV blijven bestaan?

DGA privé failliet, kan BV blijven bestaan?

 

Graag jullie advies bij het volgende:

Mijn man en ik hebben een bedrijf in een sector die hard getroffen is door de crisis. Helaas hadden we net daarvoor zwaar in een nieuw project geïnvesteerd, dat niet van de grond kwam. We hebben daardoor zakelijke schulden (waarvoor we in privé getekend hebben –dat was toen de enige manier om financiering te krijgen). Gelukkig van meedenkende ondernemers, die zijn we al een paar jaar aan het aflossen.

We hebben allebei werk gevonden, mijn man als een soort ZZP’er (factureert uit de BV).

 

Vorige week kregen we bericht van onze hypotheekverstrekker dat we een groot deel van onze hypotheek moeten aflossen, omdat onze woning erg in waarde is gedaald (bij deze hypotheekovereenkomst mag dat). Vanwege geschetste situatie kunnen we dit niet opbrengen (denk incl. gevraagde aflossing bank in de richting van tonnen schuld /kapitaalintensieve branche..). Omdat mijn man als DGA een hoger inkomen heeft dan in loondienst (minder belasting betaalt > blijft meer over om af te lossen), vroeg ik me af of de BV kan blijven bestaan als we in privé failliet gaan/ een WSNP traject ingaan. KvK Amsterdam wist hier geen antwoord op en er is hoegenaamd niets over te vinden op internet.

Alvast bedankt, Famke (forumdummy).

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1

vroeg ik me af of de BV kan blijven bestaan als we in privé failliet gaan/ een WSNP traject ingaan.

 

 

Er vanuitgaande dat een prive faillissement geen optie is,zal de BV ook bij een WSNP geen stand kunnen houden. Theoretisch zou het kunnen/mogen maar in de praktijk gebeurd het 1/100 keer dat bij een aanvraag WSNP de rechtbank toestaat dat je blijft ondernemen.

 

Is de bank de enige schuldeiser? is er al een gesprek geweest met de bank? Banken zijn niet zo happig meer om een executie in gang te zetten de laatste tijd. Praten kan zeker geen kwaad!

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Met bank wordt komende week gepraat, maar wil m'n huiswerk vast op orde hebben... Naast de al bestaande schuldeisers komen idd de bank en fiscus in zicht (ivm woon/werkpand = BTW pand, deel daarvan wordt jaarlijks terugbetaald).

Kans op voortzetten bedrijf in de toekomst wordt met het langer duren van de crisis steeds kleiner. Banken investeren nergens in. Het ondernemersbloed begint een beetje stroperig te worden...

Link naar reactie
  • 0

Met bank wordt komende week gepraat, maar wil m'n huiswerk vast op orde hebben... Naast de al bestaande schuldeisers komen idd de bank en fiscus in zicht (ivm woon/werkpand = BTW pand, deel daarvan wordt jaarlijks terugbetaald).

Kans op voortzetten bedrijf in de toekomst wordt met het langer duren van de crisis steeds kleiner. Banken investeren nergens in. Het ondernemersbloed begint een beetje stroperig te worden...

 

 

je vraagt of de BV zou kunnen blijven bestaan maar hieruit maak ik op dat de BV geen bestaansrecht heeft op dit moment?

Link naar reactie
  • 0

Als je alleen afgaat op de schulden niet, nee. Er zijn wel inkomsten, maar ik denk niet dat een doorstart mogelijk is.

 

"Klein detail": We hebben ook geld geleend van familie, zouden dat toch graag terug betalen, welke saneringsvorm het ook wordt... Dat wordt nog moeilijker in loondienst.

Link naar reactie
  • 0

Als je alleen afgaat op de schulden niet, nee. Er zijn wel inkomsten, maar ik denk niet dat een doorstart mogelijk is.

 

 

Een doorstart zou alleen mogelijk zijn als er een positief resultaat gehaald wordt waarbij er ook schulden kunnen worden afgelost.

 

 

 

"Klein detail": We hebben ook geld geleend van familie, zouden dat toch graag terug betalen, welke saneringsvorm het ook wordt... Dat wordt nog moeilijker in loondienst.

 

Hoe vervelend ook maar eigenlijk is het geen detail. Alle schuldeisers worden gelijk behandeld,je kan dus niet eerst familie betalen en dan de rest. Uitzondering op de gelijke behandeling zijn preferente schuldeisers. Die kirjgen tijdens saneringen een dubbel percentage.

 

 

 

MAAR!

 

Blijkbaar wordt er toch omzet gemaakt en kan er een salaris betaald worden?! Kijk dan eens naar de BBZ regeling. Deze regeling biedt de mogelijkheid om aan levensvatbare bedrijven een krediet te verstrekken om een doorstart te maken.

 

Je bedrijf hoeft nu niet levensvatbaar te zijn, dat kan ook na het opzetten van een sanering. Dat betekent dat met een krediet van de gemeente een sanering wordt opgezet voor alle schuldeisers. Bij een succesvolle sanering heb je dus maar 1(kleinere) schuld over die je in 5 jaar kan terugbetalen.

 

Als je uit A komt dan zal ik je een partij doorgeven (voor de goede orde,dat ben ik niet) die vergoedt wordt door de gemeente om je te begeleiden bij deze materie. Kosteloze hulp dus :)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Famke

Misschien is het handig als je Happy Entrepeneur per PM (personal messaging) op de hoogte brengt van je woonplaats (dat kan met het rechter groene knopje in het rijtje onder je naam). Hij kan je dan wellicht de naam van een betrouwbare dienstverlener in die plaats/stad doorgeven zonder dat het hele forum hiervan op de hoogte komt. Danny (=Happy) is zeer betrouwbaar op dit vlak.

Het is verstandig om zo'n traject met hulp aan te vliegen omdat het lastige materie is en de slagingskans hoger wordt als je je deskundig laat begeleiden. Het netwerk van Danny is op dit vlak groot en betrouwbaar.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Goeie tip! Bedankt. Heel fijn dat er objectieve adviseurs zijn, anders ben je overgeleverd aan allerlei duivelse Lonnekes (als ik de posts van Ruben van den Oord moet geloven)...

 

Nog even een noot voor alle ondernemers:

Als het je in de VS voor de wind gaat, zeggen ze: "Well done!" Als je failliet gaat: "Bad luck.."

Als je het in NL goed doet heb je 'geluk', en als het fout gaat heb je het zelf gedaan....

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.