• 0

Fiscale behandeling Kickstarter gelden vanuit US naar Nederland

Wij zijn een kleine start-up en inmiddels al 3 jaar bezig met de ontwikkeling van een innovatief consumentenproduct / merk. Deze zomer gaan wij dit product/merk via Kickstarter lanceren.

Wij hebben reeds een nederlandse BV opgericht, maar daarnaast zullen wij, om aan Kickstarter deel te nemen een US-onderneming (moeten) oprichten. Hieraan kan dan een bankrekening worden gekoppeld waarop het geld van de 'backers' (donateurs / pre-order klanten) kan worden gestort.

 

Wanneer het project succesvol is zal het toegezegde bedrag worden gestort op de US-rekening.

Vervolgens zullen wij deze gelden naar onze nederlandse rekening / nederlandse onderneming moeten overmaken om alle kosten te kunnen betalen.

 

Vraag 1: Hoe worden deze gelden beschouwd door de fiscus (gift, omzet?) en hoe en waar worden ze belast (VS/ Nederland)?

Vraag 2: Wat is de meest gunstige constructie om dit te regelen?

 

 

Wij zijn bekend met de Europese crowdfunding platforms maar deze zijn allemaal veel geringer qua omvang. Onze voorkeur gaat daarom sterk uit naar Kickstarter.

 

Links:

Voorwaarden die Kickstarter stelt aan een gebruiker:

http://www.kickstarter.com/help/faq/creator+questions

 

Waardevolle info voor partijen die van Kickstarter gebruik willen maken maar buiten de US gevestigd zijn: http://www.xenonauts.com/kickstarter.html

(dit proces willen wij gaan volgen)

 

Ik hoop dat iemand mij hierin kan adviseren!

 

Alvast bedankt!!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
Vraag 1: Hoe worden deze gelden beschouwd door de fiscus (gift, omzet?) en hoe en waar worden ze belast (VS/ Nederland)?

Vraag 2: Wat is de meest gunstige constructie om dit te regelen?

 

Wellicht een dooddoener, maar hoe de geldstroom wordt beschouwd is afhankelijk van de constructie / structuur die je aan je bedrijf geeft. Als ik het goed zie, komen er twee bedrijven, die ik voor het gemak even US en NL noem. Dan zie ik de volgende mogelijkheden:

- US is in handen van NL (NL houdt alle aandelen)

- NL is in handen van US

- beide bedrijven zjin in handen van een derde bedrijf X

- beide bedrijven zijn in handen van jullie als individuen

 

Als US omzet draait (ik beschouw je woord 'pre-order' als een bestelling, waar dus op termijn een product voor geleverd moet worden), zal US die spullen moeten inkopen (of zelf maken). Vermoedelijk koopt US die spullen in van NL. Goed koopmansgebruik verplicht je in principe dat US hier een (kleine) marge op verdient, dus US zal een kleine winst draaien. Dat kun je dan weer optuigen door leningen te verstrekken vanuit NL aan US of royalty-overeenkomsten te sluiten, zie ook "Starbucks".

 

Heb je een idee hoe je je bedrijf wil gaan structureren?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Jouw vragen worden min of meer beantwoord in de tweede link :)

Therefore, you DO NOT want to transfer the money across as profits from your US subsidiary company to your parent company in your home country.

 

The way around this is a sales contract. In practical terms, the sales contract will say this:

 

The game and all the associated rights are owned by the parent company, situated abroad.

The US company is providing a service to the parent company, which involves setting the game up on Kickstarter and handling the money.

All earnings are the property of the parent company, but the US company will receive a small payment for its services.

 

This is not an unfair reflection of reality, though how much the service charge is (and thus how much money you pay US tax on) is up to you. If we were dealing with a third-party we’d probably charge them about 1% of the sum to process the money through our account, so we’ll be using that in our contract.

 

We’re using a modified version of the contract we’ve signed with Desura, our current online distributors - as they obviously only pay tax on their share of the profits made from selling Xenonauts on their site, rather than the full game price.

 

Realistically, given how long the company will exist for and the fact it will only make one transaction, you could probably get away with setting the service charge to $1. However, I’d rather not take the risk (however small) of annoying the IRS, so I’ll be treating the transaction as if it was done at arms-length between the two companies.

 

If you are raising any serious sums of money (definitely anything above $100,000) then TALK TO A US TAX ACCOUNTANT once you hit your funding goal to make sure your tax arrangements are in order. Seriously. It will cost a bit of money, but not that much - and the costs of getting it wrong would be enormous!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reactie!

 

@ Marcel:

 

Wat bedrijfsstructuur betreft; wij hebben een nederlandse werk-BV opgericht waar de aandeelhouders met een holding-BV in deelnemen.

 

De productie en assemblage vinden plaats in China & Taiwan via een nederlandse tussenpartij.

 

Wij hebben uitsluitend een US-company nodig om aan Kickstarter te kunnen deelnemen (via prive persoon kan ook, ik heb familie in de US, maar in het artikel van Xenonauts wordt dit sterk afgeraden).

 

 

optie 1 lijkt mij dus het meest logisch optie 4 zou evt ook kunnen:

 

opt 1 - US is in handen van NL (NL houdt alle aandelen)

opt 4 - beide bedrijven zijn in handen van jullie als individuen

 

 

Wat zou jij ons aanraden in deze situatie?

 

 

@ Mitchel

 

Ik had idd al in het Xenonauts artikel gelezen dat zij aanraden de US-company geen winst op de goederen te laten maken maar uitsluitend een dienst te laten verlenen voor het opzetten van Kickstarter en het afhandelen van de geldstromen.

 

Dat lijkt me een slimme constructie maar ik ben wel benieuwd hoe de deskundigen hier op het forum hier tegenaan kijken en evt andere, betere oplossingen zien.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.