• 0

Probleem met leverancier, import

Hallo allemaal,

 

In oktober 2012 bestelden wij als Belgische BVBA bij een Nederlandse firma een aantal meubelen op maat. Deze zouden door de Nederlandse firma in Indonesië bij een lokale fabrikant worden geproduceerd en dan via containertransport rechtstreeks naar ons komen. We bestelden de meubelen onder een aantal voorwaarden zoals een maximale levertijd, bepaalde kwaliteitseisen e.d. Een andere voorwaarde was het feit dat, alvorens een container te laden, wij van alle meubelen detailfoto's zouden krijgen zodat eventuele foutjes nog gecorrigeerd konden worden alvorens de container te laden. Wij betaalden 30% voorschot aan de Nederlandse firma.

 

Na maandenlang alleen maar smoesjes gehoord te hebben over de productie, geen statusupdates te krijgen e.d. werd er begin april een 20ft container geladen. Dit zonder ons medeweten, zonder ons op voorhand te contacteren of zonder het sturen van detailfoto's. We zijn hier uiteraard niet mee gediend aangezien deze Nederlandse firma niet onze enige leverancier is, en we ook een "huistransporteur" hebben waar we graag mee werken. In principe versturen we altijd 40ft containers omdat dit goedkoper is. Onze totale order was ongeveer 1 40ftHC container.

 

We kregen uiteindelijk ook te horen dat er grote problemen zijn met hun Indonesische fabrikant en dat men naar een oplossing zoekt via de Indonesche kamer van koophanel...de rest van onze bestelling zou nog niet eens in productie genomen zijn. Nu, een maand later, staat de container in de haven en wil de Nederlandse firma de container niet vrijgeven zonder eerst de volledige betaling van de goederen die in deze container zitten, te hebben ontvangen.

 

Wij hebben hier in principe geen probleem mee, ondanks het feit dat de kwaliteit niet gegarandeerd is (foto's ontbreken), maar willen wel het volledig betaalde voorschot van het te betalen saldo aftrekken en niet enkel het voorschot betaald voor de goederen die in de container zitten. Met andere woorden: we willen de 30% voorschot van de totale order aftrekken van het saldo dat we moeten betalen op de 20ft container zodat er geen voorschot blijft staan op de rest van de order, aangezien we niet zeker zijn of dit ooit geleverd kan/zal worden en het vertrouwen volledig zoek is. We zijn zelfs bereidt om, indien er snel schot in de zaak komt, de rest van de order nog af te nemen...maar dan zonder een voorschot er op te laten.

 

Mijn vraag is nu, aangezien ik geen idee heb hoe het Nederlands recht in elkaar zit, of wij dit via 1 of andere snelprocedure kunnen regelen bij een Nederlandse rechtbank (gezien het feit dat de container in de haven staat en hier kosten aan zijn verbonden) en hoe dit in zijn werk gaat. Kan er iemand advies of informatie geven?

 

Alvast hartelijk bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Misschien even een correctie:

 

Het totale betaalde voorschot overschrijdt het saldo van de containerbetaling...en er blijft zelfs nog een (klein) voorschot over op de rest van de order. We willen maw helemaal niets extra betalen voor het vrijgeven van deze container.

Link naar reactie
  • 0

Op wiens kosten staat de container in de haven? Het lijkt me zaak dat je de tussenpersoon eerst laat presteren, voordat je nog meer betaalt. Verrekening klinkt mij als redelijk en dan moet de inhoud van de eerste container nog in orde zijn.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Aangezien we nooit opdracht tot shippen gaven, noch de transporteur konden kiezen lijkt me dat de NL firma zal gebilled worden door de rederij of inklaring firma...ze beweren ook de BL, Invoice, fumigation documents enz reeds te hebben dus deze zijn waarschijnlijk op hun naam opgesteld.

 

Hier had ik inderdaad nog niet over nagedacht, de dringendheid om tot een oplossing te komen ligt dus vooral bij hen lijkt me. Demurrage charges van de rederij kunnen na een tijdje hoog oplopen.

Link naar reactie
  • 0
Hier had ik inderdaad nog niet over nagedacht, de dringendheid om tot een oplossing te komen ligt dus vooral bij hen lijkt me. Demurrage charges van de rederij kunnen na een tijdje hoog oplopen.

Klopt, maar daarmee heb jij je voorschot nog niet terug

 

Kun je niet beginnen met terugvordering van je voorschot vanwege wanprestatie? Dan doet je leverancier misscien wat harder zijn best om de schade te beperken.

I second that, maar ook daarvoor zou ik contact opnemen met een NL advocaat

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Op zich wensen we gewoon de goederen uit de container die reeds in de haven staat...en daarmee is voor ons de kous af. Het kleine verlies wat we dan lijden op het teveel betaalde voorschot (800USD) nemen we voor lief. Enige slechte kwaliteit van de verscheepte meubelen zullen we met onze eigen meubelmakers wel oplossen. We zijn dit verhaal eigenlijk gewoon beu en wensen er zo weinig mogelijk tijd en moeite in te steken.

 

Gerechterlijke acties om het voorschot te recuperen zonder de goederen te laten leveren lijken mij voor beide partijen geen goede zaak. Dit kan lang duren en brengt alleen extra kosten met zich mee.

 

Tot nu toe is het enige argument (in emails) van de leverancier om de voorschotten niet te verrekenen een "boekhoudkudige onmogelijkheid, aangezien voorschotten gekoppeld zijn aan facturen en bestellingen". We hebben dan maar geantwoord dat ze dit in hun boekhouding dienen aan te passen en dat we bij gebrek aan akkoord een kortgeding zullen aanspannen.

 

Kent hier iemand een goede Nederlandse advocaat die ons kan helpen?

Link naar reactie
  • 1

Had je al eerder zaken gedaan met deze firma? Het lijkt er namelijk op dat in elke fase iets verkeerd gaat. Geen foto's, problemen met producent, container al geladen, verrekening onmogelijk: het is een lange lijst doorspekt met smoezen en zo'n werkwijze is doorgaans typerend voor ondernemers die wel incasseren maar niet leveren.

 

Dreigen met invordering is nog niet hetzelfde als daadwerkelijk tot uitvoering overgaan. Maar op dit moment moet je wellicht niet meer denken wat 'voor beide partijen' het beste is, maar wat voor jullie zelf voorrang heeft. Straks is je complete voorschot verdwenen in een denkbeeldige container...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dit was onze eerste bestelling bij deze firma. Het ging dan ook om een "test" die zou kunnen leiden tot bestellingen van zo'n 10 à 15 40ft containers/jaar.

 

Nu u het zegt, we hebben al eerder om de BL, containernummer enzo gevraagd maar deze nog nooit ontvangen...ik begin me plots ernstige zorgen te maken.

Link naar reactie
  • 0
Straks is je complete voorschot verdwenen in een denkbeeldige container...

Die gedachte bekroop mij ook even, eerlijk gezegd

 

Nu u het zegt, we hebben al eerder om de BL, containernummer enzo gevraagd maar deze nog nooit ontvangen...ik begin me plots ernstige zorgen te maken.

Tijd voor gepaste aktie lijkt me. Even niet meer 'vertrouwen' maar sturen op feiten.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Van belang is even op welke naam de BOL staat.

 

Als controle voor verzending een onderdeel is van de overeenkomst zou ik hier aan vasthouden. Of de container nu in Indonesie of Turkmenistan staat is niet relevant. Controle voor verzending en controle voor betaling.

 

Ik zou met niets minder accord gaan en anders direct advokaat erop voor ontbinding contract wegens wanprestatie en wellicht poging to oplichting/afpersing.

 

Straks komt er een container stenen aan, die dingen gebeuren.

 

Dat er verzonden is zonder enige fotos is een garantie dat er iets niet klopt.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb om de containerdocumenten gevraagd inmiddels. Een maand geleden zouden deze inderdaad doorgestuurd worden (de volgende dag) maar we hebben deze nooit ontvangen.

 

Hou rekening met kans op keiharde oplichting. Het zou zo kunnen zijn dat er helemaal geen container verzonden is. Als je betaald ben je helemaal het haasje

Link naar reactie
  • 0

Waarschijnlijk staat de BL op naam van de NL firma, maar dit weten we niet zeker aangezien we deze nog steeds niet hebben ontvangen. Er werden wel een aantal foto's van de goederen in productie doorgemaild, maar lang niet alles, helemaal niet in detail en zeker niet voor en na packing of voor verzending.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb om de containerdocumenten gevraagd inmiddels.

 

Lijkt me dat je als de wiedeweerga moet gaan zorgen dat je niet opgelicht wordt. Als het niet al te laat is. Ken je de natuurlijke personen achter de firma waarmee je zaken hebt gedaan? Weet je wie dat zijn en waar ze wonen? Ken je andere afnemers? Heb je background checks gedaan?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

We hebben de namen van deze personen en ik ben toen ook zelf naar hun magazijn gegaan te Wissewege (Nieuw Zeeland) om de kwaliteit van hun goederen te bekijken. Het ging wel degelijk om een echte firma die import deed/doet. Ook op facebook is een natuurlijk persoon van de firma actief, en het gaat op zijn pagina ook om goederen uit Indonesië. Dit alles doet me toch geen echte oplichting vermoeden.

Link naar reactie
  • 0

Dat is tuinverzekering (in het Engels)? Die hebben ook een niet bestaande website. Dat bedrijf is gevestigd in Antwerpen, maar het (mobiel) telefoonnummer leidt naar een kroeguitbater in Lier die in 2012 failliet is gegaan. Hij handelt ook in opblaasbaar speelgoed en heeft 2 Linkedin contacten. Het duo dat deze business runt, lijkt veel te handelen met Indonesië en China. Daar is op zich niks mis mee. Misschien is een leverancier onderuit gegaan.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De leverancier heeft zich net, als ik de email correct interpreteer, akkoord gesteld met het verrekenen van de voorschotten en zal de inklaringsfirma rechtstreeks de transportkosten laten factureren aan ons door de container over te laten dragen. Is dit een goed idee?

 

Op mijn vraag wat er met ons overige voorschot van 775USD zal gebeuren, werd nog niet gereageerd. Wel zegt men niet verder te zullen produceren zonder een voorschot op de bestelling...iets waar ik in principe geen probleem mee heb. Ik heb wel nogmaals gesteld dat, indien er toch reeds goederen correct geproduceerd werden voor ons of indien er reeds een productie bezig is, wij deze goederen zullen aankopen (het betreft maatwerk).

 

@twabla, we hebben wel de gsm nummers van de zaakvoerders. Het gaat inderdaad om "tuin verzekering". Hun website is sinds begin dit jaar reeds offline.

Link naar reactie
  • 0

Gisterenavond een goed, verhelderend gesprek gehad met de leverancier.

 

Het probleem is dat zij met hun Indonesische fabrikant grote problemen hebben. Ze hebben ginder verschillende projecten lopen, waarvan niet alles vlot verloopt. Soms slechte kwaliteit, grote vertragingen e.d... De container met onze goederen staat wel degelijk in de haven (en ik heb alle gegevens ondertussen gekregen), maar de Indonesische fabrikant wil deze niet vrijgeven aangezien er onbetaalde facturen zijn van een aantal projecten. Mijn leverancier gaat deze facturen niet betalen, aangezien deze betwist worden (slechte kwaliteit e.d.).

 

Volgens onze leverancier zijn alle facturen betreffende de container in de haven wel voldaan. Men probeert nu via de Indonesische kamer van koophandel een vrijgave van de container te bekomen.

 

Ondertussen lopen de demurrage charges van de container wel op...momenteel is de Indonesische shipper (dus fabrikant) wel nog verantwoordelijk voor de container aangezien deze nog niet werd overgedragen.

 

Kan iemand ons, als eindklant, hier advies in geven? Is er iets wat wij kunnen doen?

Link naar reactie
  • 0

Hallo Blackdog,

Dit is een lastige situatie. Zolang men in Indonesie de originelen papieren(B/L) in handen heeft kunnen jullie onmogelijk de goederen in ontvangst nemen. Tot die tijd is de "shipper" jegens de rederij inderdaad verantwoordelijk voor de kosten die ontstaan ook in het geval jullie uberhaupt niet afnemen (echter onder welke incoterm hebben jullie eea gekocht?). Echter zodra hij de bs/l vrijgeeft en jullie je melden bij de rederij dan zal de rederij de demurrage kosten zeker van jullie willen ontvangen alvorens zij iets vrijgeven...... Zoals je zelf weet kan dit flink oplopen en gaan de kosten naar mate het langer duurt ook steeds harder oplopen. Snelle aktie is in deze dus geboden want men zal straks ongetwijfeld jullie willen laten mee betalen aan de extra kosten. Als ik het zo hoor dan hoef je vanuit Indonesië weinig te verwachten......... Zou elk geval je leverancier duidelijk maken dat jij geen extra kosten betaald. Het bedrijf in Indonesie is immers geen contract partij en als ik het zo hoor voldoen zij niet aan hun lever verplichting. Daarbij zou ik tot de container vrij is gegeven en eigenlijk bij jullie op de stoep staat niets betalen. Daarnaast zou ik je alvorens het verder uit de hand loopt ook willen adviseren met een jurist contact op te nemen het ruikt ernaar dat dit nog wel eens een vervelend staartje kan krijgen waarbij je niet aan het kortste eind wil trekken!!

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.