• 0

Probleem met leverancier, import

Hallo allemaal,

 

In oktober 2012 bestelden wij als Belgische BVBA bij een Nederlandse firma een aantal meubelen op maat. Deze zouden door de Nederlandse firma in Indonesië bij een lokale fabrikant worden geproduceerd en dan via containertransport rechtstreeks naar ons komen. We bestelden de meubelen onder een aantal voorwaarden zoals een maximale levertijd, bepaalde kwaliteitseisen e.d. Een andere voorwaarde was het feit dat, alvorens een container te laden, wij van alle meubelen detailfoto's zouden krijgen zodat eventuele foutjes nog gecorrigeerd konden worden alvorens de container te laden. Wij betaalden 30% voorschot aan de Nederlandse firma.

 

Na maandenlang alleen maar smoesjes gehoord te hebben over de productie, geen statusupdates te krijgen e.d. werd er begin april een 20ft container geladen. Dit zonder ons medeweten, zonder ons op voorhand te contacteren of zonder het sturen van detailfoto's. We zijn hier uiteraard niet mee gediend aangezien deze Nederlandse firma niet onze enige leverancier is, en we ook een "huistransporteur" hebben waar we graag mee werken. In principe versturen we altijd 40ft containers omdat dit goedkoper is. Onze totale order was ongeveer 1 40ftHC container.

 

We kregen uiteindelijk ook te horen dat er grote problemen zijn met hun Indonesische fabrikant en dat men naar een oplossing zoekt via de Indonesche kamer van koophanel...de rest van onze bestelling zou nog niet eens in productie genomen zijn. Nu, een maand later, staat de container in de haven en wil de Nederlandse firma de container niet vrijgeven zonder eerst de volledige betaling van de goederen die in deze container zitten, te hebben ontvangen.

 

Wij hebben hier in principe geen probleem mee, ondanks het feit dat de kwaliteit niet gegarandeerd is (foto's ontbreken), maar willen wel het volledig betaalde voorschot van het te betalen saldo aftrekken en niet enkel het voorschot betaald voor de goederen die in de container zitten. Met andere woorden: we willen de 30% voorschot van de totale order aftrekken van het saldo dat we moeten betalen op de 20ft container zodat er geen voorschot blijft staan op de rest van de order, aangezien we niet zeker zijn of dit ooit geleverd kan/zal worden en het vertrouwen volledig zoek is. We zijn zelfs bereidt om, indien er snel schot in de zaak komt, de rest van de order nog af te nemen...maar dan zonder een voorschot er op te laten.

 

Mijn vraag is nu, aangezien ik geen idee heb hoe het Nederlands recht in elkaar zit, of wij dit via 1 of andere snelprocedure kunnen regelen bij een Nederlandse rechtbank (gezien het feit dat de container in de haven staat en hier kosten aan zijn verbonden) en hoe dit in zijn werk gaat. Kan er iemand advies of informatie geven?

 

Alvast hartelijk bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik zou stoppen met geloven in sprookjes. Aanbetaling terug vorderen middels officieel aanschrijven aan de producent.

 

Het lijkt mij dat alle poe ha er omheen jouw probleem helemaal niet is en wat hun eerst verstandig leek (container op hun naam laten staan) kost ze nu een smak geld.

 

Het zal zeker de bedoeling zijn dat jij voor de extra kosten op moet draaien.

 

Afscheid nemen van deze producent, aanbetaling terugvorderen wegens wanprestatie. Alle energie stoppen in geode producent die wel de afspraken nakomt.

 

Hou het simpel en laat je niet verleiden in hun redenering of denkwijze mee te gaan.

Link naar reactie
  • 0

Mijn gok is dat de partij aan wie jij aanbetaald hebt nog voor de zomer failliet gaat. Je hebt duidelijk advies gehad en je laat je aan het lijntje houden. Je voelt je gerust gesteld na een 'verhelderend' gesprek, maar tegelijkertijd meld je dat er meer problemen spelen. Ik ben wel benieuwd hoe Vlaamse mede-ondernemers over jouw handelswijze denken...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

zit het hele verhaal nog eens goed vanaf het begin te lezen maar dit ruikt behoorlijk.......

Zo inderdaad je geld terug eisen al dan niet via een advocaat in dit verhaal wordt het tijd voor harde aktie want echt oplossings gericht gaat het niet en niet om het eea maar in de KVK in Indonesie zou ik geen hoop hebben dat die het probleem voor een individu oplossen...... Ik zou bij zulke problemen al in het vliegtuig hebben gezeten om eea op te lossen zeker als het om veel lopende zaken gaat.......

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Net alle adviezen even herlezen, ik denk dat jullie gelijk hebben. :)

 

Ik heb juist een kopie van de original invoice en bill of loading gevraagd...dit zou voldoende bewijs moeten zijn voor het al dan niet bestaan van deze container met onze goederen er in.

 

Ik heb overigens ook de inklaringsfirma momenteel in BCC gezet in de hoop dat zij dit bewijs aan ons kunnen doorgeven.

 

Bij gebrek hier aan tegen vanavond (het dossier heeft voor de leverancier namelijk "de hoogste prioriteit" - dus het zou snel moeten gaan), ga ik morgen achter een advocaat aan om het geld terug te vorderen en de order te cancellen (kan er iemand een NL advocaat aanraden voor zulke gevallen, ik vind er tientallen op internet maar het is een beetje een "blind search"?).

Link naar reactie
  • 0

Na een lange discussie is er het volgende uit de bus gekomen. Ik heb een original BL en invoice ontvangen, evenals foto's van alle geladen goederen en het loaden van de container. De BL komt niet helemaal overeen met wat eerder was aangegeven, maar is wel grotendeels OK. De rederij zal de transportkosten aan ons factureren en de demurrage aan de NL leverancier. Levering van de container is voor aanstaande dinsdag voorzien.

 

Voor ons overgebleven voorschot zal er een oplossing gezocht worden.

 

Als ik de foto's van de goederen bekijk, ziet dit er allemaal OK uit. Ik hoop dus dinsdag goed nieuws te kunnen brengen. ;D

Link naar reactie
  • 0

Eerst houdt de leverancier de B/L vast. En 2 dagen later heb je hem al in je bezit? Is wel heel snel dat en de leverancier om is en dat jullie over het orgineel beschikken? Heeft DHL of 1 van zijn collega''s jullie wel heel goed bediend!

Blijft een beetje stinken.......

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Klopt, maar ik ben er zo aan gewoon dat dit voor mij zo goed als hetzelfde is. Zeker als de documenten komen van de rederij. Als de Indonesische leverancier betrapt wordt op fraude met deze documenten, is hij zijn export vergunning kwijt. :)

Link naar reactie
  • 0

De container is goed toegekomen. :)

 

De kwaliteit van de meubelen zelf was OK, al zaten er wel diverse fouten in. De specificaties die we besteld hadden waren dikwijls wel iets anders dan hetgeen er verscheept werd...

 

Al bij al zijn we echter wel gewoon blij dat er "iets" is toegekomen. De aanpassingen die er moeten gebeuren, kunnen we zelf doen in ons meubelatelier.

 

Er is wel nog geen nieuws van de rest van ons voorschot.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.