• 0

Delen klantinformatie met fabrikant

Voor een nieuw (Amerikaans) product op de Europese markt heb ik een exclusief distributie overeenkomst verkregen met een looptijd van 36mnd. In deze overeenkomst heb ik het exclusieve recht dit product te verkopen aan (sub-)distributeurs en retailers in Europa.

 

Nu wil de fabrikant dat wij middels hun eigen CRM pakket alle klant informatie met ze deel. Is dit gebruikelijk?

 

Zelf ben ik hier namelijk niet heel erg enthousiast over omdat ik hiermee mijn hele netwerk weggeef wanneer het contract na 36mnd om welke reden dan ook niet wordt verlengd...

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een relatiebeding is zeker 1 van de overwegingen.

Maar ik vraag me vooral af of een dergelijke constructie gebruikelijk is tussen fabrikant en distributeur.

 

Ik snap prima dat er een goede forecasting komen en informatie over de sales vorderingen in de verschillende regio's. Echter de klantinformatie zie ik zelf als de 'treasury'. De kennis van de markt en het netwerk dat ik heb is juist de reden waarom ik het contract heb gekregen.

 

Is een relatiebeding dan voldoende om dit te beschermen?

 

Link naar reactie
  • 0

Voor een nieuw (Amerikaans) product op de Europese markt heb ik een exclusief distributie overeenkomst verkregen met een looptijd van 36mnd. In deze overeenkomst heb ik het exclusieve recht dit product te verkopen aan (sub-)distributeurs en retailers in Europa.

 

Als de overeenkomst al gesloten is, dan zijn de essentiële klantdata daar geen onderdeel van. Tenzij je een raamovereenkomst hebt waarin de leverancier die alsnog kan opvragen of waarin gebruik van centrale systemen verlangd wordt.

 

Of het delen van data gemeengoed is, weet ik niet. Ik weet wel dat dit soort geschuifel gebruikelijk is. Hoe meer essentiële data je niet deelt, hoe beter je onderhandelingspositie is als de verkoop eenmaal goed op gang komt. Kun je geen data delen op geaggregeerd niveau?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Even advocaat van de duivel spelen.

 

Wat gebeurt er na 36 maanden, na de periode waarin jij bezig bent geweest de markt te ontwikkelen?

 

Als jij al die klantdata in hun systeem invoert dan belanden ze over 3 jaar in een gespreid bedje.

De markt heb jij al ontwikkelt, de klanten hebben ze al, gratis en voor niets.

Ze blokkeren het account waarmee jullie klantdata invoeren en jij blijft met lege handen achter.

 

In principe gaat het hun ook niks aan, welke klanten jij bedient.

 

Ik heb zelf voor diverse Amerikaanse bedrijven gewerkt, in die periode altijd weinig tot niets gemerkt van enig ethisch of moreel besef. Al doen sommige Nederlandse ondernemers daar niet voor onder.

Persoonlijk zou ik hier niet aan meewerken, je verzwakt je eigen positie als afnemer van dit bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Als je als dependance voor het amerikaanse bedrijf gaat werken, onder hun naam lijkt het me logisch dat ze zo werken. Op het moment dat jij slechts importeur distributeur bent is dit te vergaand.

 

Ik denk dat daar gewoon verschillende niveaus van vergoeding/ marge tegenover moeten staan.

In het ene geval ben je namelijk ongeveer in hun dienst en is het logisch dat je jouw netwerk inbrregt, In het andere geval ben je zelfstandig iets aan het opbouwen en heeft de fabrikant er geen recht op.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dit ook met een Amerikaanse leverancier van mij. Persoonlijk heb ik sterk het idee dat dit bedrijf ook een aantal van mijn klanten zelf benaderd. Als ik nog eens zoiets bij de hand heb dan probeer ik het op een andere manier te regelen.

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

 

Wat ik observeer is dat overzeese leveranciers aanvankelijk graag samenwerken met onafhankelijke distributors die voor eigen rekening en risico de markt ontwikkelen, om bij gebleken succes die partner over te nemen. Daar zit een welbegrepen win-win in, dus lijkt me dat er wel ervaring is met vergelijkbare kwesties.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Ik snap prima dat er een goede forecasting komen en informatie over de sales vorderingen in de verschillende regio's. Echter de klantinformatie zie ik zelf als de 'treasury'. De kennis van de markt en het netwerk dat ik heb is juist de reden waarom ik het contract heb gekregen.

 

Is een relatiebeding dan voldoende om dit te beschermen?

 

 

Als het hen puur om forecasting enzo gaat kan je ook aanbieden alleen de postcodes te delen. Verder moet je, denk ik, uitkijken met afspraken over het opnemen van contact met jouw klanten. Achteraf zou het erg moeilijk te bewijzen kunnen zijn of zij dat al dan niet gedaan hebben.

Link naar reactie
  • 0

Mocht je besluiten om de gegevens van je klanten met de fabrikant te delen, bekijk dan goed hoe je dit correct formuleert in je privacy statement c.q. je algemene voorwaarden. Als jij de spullen vanuit eigen voorraad levert is het maar de vraag of je die fabrikant hierin kunt omschrijven als een partij ("derde") waarmee je de klantgegevens dient te delen "voor een correcte uitvoering van uw bestelling".

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie reacties tot zo ver.

 

Afgelopen week ben ik een klein stukje verder gekomen met het wel of niet gebruiken van de CRM.

 

Voor de kanalen en gebieden waarop geen exclusiviteit geldt ga ik het CRM pakket gebruiken en heb hierover commissie afspraken gemaakt.

 

Voor de gebieden en kanalen waarvoor wel exclusiviteit geldt is nog geen definitieve beslissing genomen. Hierbij ben ik wel voornemens het CRM pakket te gebruiken, echter puur voor het afgeven van een forecast.

 

Er zijn nu ook discussies over het aandeel retailketens die ik rechtstreeks ga bedienen... Hierbij stellen zij dat de marge die ik hierop maak te hoog is in vergelijking met hun eigen marge. Dit laatste sterkt mij nog meer om geen klant gegevens te delen in het CRM pakket.

 

Wordt vervolgd ...

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.