• 0

vraagstuk irt VAR WUO (zzp) en wet waadi

Beste allen,

 

ik heb een vraag over waadi registratie en zzp status (var wuo, dan wel straks var dga) en inlenersaansprakelijkheid;

 

De situatie is als volgt:

 

Ik werk een aantal dagen aan een project van RWS als zelfstandige (zzp'er). Bij dit project ontstond een vraag voor tijdelijke inzet. Voor deze inzet is een uitvraag gedaan, welke ik gewonnen heb en nu mag mijn medewerker ook een aantal dagen werkzaam zijn bij dit project.

 

De vraag is nu, als zzp'er heb ik een var voor mijn werk/ activiteiten alleen nu zie ik overal opmerkingen over de wet Waadi en dat dit gekoppeld is aan een gezagsverhouding. En vraag ik mij af of mijn bedrijf voor mijn medewerker, die dezelfde opdracht heeft als ik (zijnde een zzp'er) Waadi plichtig is?

 

Binnen het forum heb ik reeds gezocht naar Waadi gerelateerde items/ onderwerpen, allen ik word er geen wijs meer uit..

 

Daarnaast loopt een andere opdracht waarbij men de inlenersaansprakelijkheid wil afdekken middels een waadi registratie, dan wel accountantsverklaring.

Aan de accountantsverklaring (en reeds de verklaring van de belastingdienst) ga ik wel gehoor geven) mede ivm de a.s. oprichting van de BV.

 

Wie kan mij op weg helpen, dan wel in contact brengen met iemand die WEL weet wat wijs is.

 

 

Met een vriendelijke groet,

 

 

Ronald

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Joost,

 

het betreft een medewerker die bij mij in dienst is. Misschien een rare situatie om als eenmanszaak personeel te hebben. Maar goed, zowel hij, met een arbeidsovereenkomst met mijn bedrijf (nu nog gerund door een natuurlijk persoon) en ikzelf, obv mijn VAR, werken beiden op/ aan dezelfde opdracht.

 

Verduidelijkt dit de situatie?

 

 

Groet,

 

Ronald

 

Link naar reactie
  • 0

Onder wiens toezicht en leiding worden de activiteiten van jouw medewerker op dit project uitgevoerd: onder jouw toezicht en leiding of die van de opdrachtgever?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

[off topic]

Misschien een rare situatie om als eenmanszaak personeel te hebben

Niet echt. Een eenmanszaak is een personenvennootschap die gevormd wordt door en eigendom is van één persoon. Die ene persoon kan in zijn/haar eenmanszaak personeel hebben, meerdere personen zelfs, maar het blijft een eenmanszaak

 

Vreemder is het wat dat betreft dat je jezelf in je startpost ZZP-er noemt. Die vage term zonder enige juridische basis staat namelijk voor "Zelfstandige Zonder Personeel.Wat mij betreft wordt het tijd dat we die onzinterm "ZZP-er" gaan afschaffen, en toekomstige gebruikers mild gaan stenigen ;)

 

[/off topic]

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Dennis,

 

voor beiden geld dat wij zelfstandig invulling geven aan de functie die wij bekleden. Wel zijn er binnen het project afspraken over wie waar over met wie communiceert en hoe.

 

Dat kan dus niet of, beter gezegd, het is geen antwoord op mijn vraag. Als er een werknemer is vinden de werkzaamheden plaats onder een gezagsverhouding - de gezagsverhouding is één van de drie pijlers van een arbeidsovereenkomst. De vraag is dus, cru gezegd, als de werknemer het verknalt wie wordt er dan op de wanprestatie aangesproken?

Dat is dus niet de werknemer - hoewel daar ook wel een hartig woordje mee gesproken zal worden. Het is ofwel de opdrachtgever (RWS) ofwel jijzelf die aansprakelijk is voor het presteren van deze persoon. Het antwoord op deze vraag is bepalend voor het antwoord op jouw initiële vraag. Wat staat er in de overeenkomst van opdracht?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Dat kan dus niet of, beter gezegd, het is geen antwoord op mijn vraag. Als er een werknemer is vinden de werkzaamheden plaats onder een gezagsverhouding - de gezagsverhouding is één van de drie pijlers van een arbeidsovereenkomst. De vraag is dus, cru gezegd, als de werknemer het verknalt wie wordt er dan op de wanprestatie aangesproken?

Dat is dus niet de werknemer - hoewel daar ook wel een hartig woordje mee gesproken zal worden. Het is ofwel de opdrachtgever (RWS) ofwel jijzelf die aansprakelijk is voor het presteren van deze persoon. Het antwoord op deze vraag is bepalend voor het antwoord op jouw initiële vraag. Wat staat er in de overeenkomst van opdracht?

 

Dag Dennis,

 

dan had ik je vraag niet goed begrepen.

Ik ben verantwoordelijk voor de prestaties die wel/ niet worden geleverd door de medewerker.

 

Mod edit: quotes hersteld

Link naar reactie
  • 0

Dan heb je niet met de WAADI van doen.

 

De afkorting staat voor Wet Allocatie Arbeidskrachten Door Intermediair. Jij bent geen intermediair, jij bent opdrachtnemer en die opdracht wordt uitgevoerd door één van jouw werknemers onder jouw leiding en toezicht.

 

Wat wel speelt is de wet ketenaansprakelijkheid. Jouw opdrachtgever is aansprakelijk voor de afdracht loonheffingen van jouw werknemer. Meestal volstaat hier het overleggen van een verklaring betalingsgedrag van de Belastingdienst.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dag Dennis,

 

dank voor je reactie.

Voor deze opdracht is het mij nu duidelijk. Tevens, de verklaring van de belastingdienst heb ik aangevraagd.

 

Als ik het mag samenvatten, klopt het dan als ik stel dat mijn bedrijf verantwoordelijk is voor de benodigde afdrachten en dit kan ik aantonen door of een accountantsverklaring dan we de betreffende verklaring van de belastingdienst te tonen.

En daarnaast staat in mijn eigen situatie de VAR WUO of straks de VAR DGA voor eenzelfde soort verklaring?

 

Groet,

 

Ronald

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik het mag samenvatten, klopt het dan als ik stel dat mijn bedrijf verantwoordelijk is voor de benodigde afdrachten...

 

Zeker. Loonheffingen zijn niet jouw geld maar onderdeel van het loon van de werknemer. Als werkgever ben je daarvoor verantwoordelijk.

 

... en dit kan ik aantonen door of een accountantsverklaring dan we de betreffende verklaring van de belastingdienst te tonen.

 

Niet je verantwoordelijkheid wordt aangetoond maar het feit dat je de loonheffingen hebt aangegeven en afgedragen. Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat in dit kader een accountantsverklaring gevraagd werd. Over het algemeen volstaat een verklaring van de Belastingdienst dat je aan de verplichtingen hebt voldaan.

 

En daarnaast staat in mijn eigen situatie de VAR WUO of straks de VAR DGA voor eenzelfde soort verklaring?

 

Klopt.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.