• 0

eenmanszaak en btw

Ik woon in Zuid Amerika en heb een reisbureau. Ik verkoop veel losse 'tourtjes' aan particulieren met name uit Europa. Volgend jaar wil ik me weer vestigen in NL, een eenmanzaak opzetten en de zaak voortzetten. Stel een particulier uit Duitsland (dus geen bedrijf) koopt een tour bij mij, moet ik dan wel of geen BTW factuur opmaken?

 

Uit deze pagina begrijp ik van niet: [www.eenmanszaakoprichten.nl] (voor leveringen en diensten aan het buitenland binnen de EU wordt 0% btw berekend. De btw wordt verlegd naar het land van de klant, deze is verantwoordelijk voor het afdragen van de omzetbelasting. Leveringen en diensten aan landen buiten de EU worden niet belast met btw.)

 

Maar uit de rekenmodule van de bel. dienst begrijp ik van wel: [www.belastingdienst.nl] (overal nee ingevuld).

 

Wie-o-wie weet hoe het zit?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Gertza,

 

Binnen de EU kennen we voor reisbureaus de reisbureauregeling. Betekent op hoofdlijnen dat je geen BTW in rekening brengt aan je klanten, maar dat je wel BTW moet afdragen over de winstmarge per reis of per tijdvak, mits je de reizen op eigen naam inkoopt en daarna doorverkoopt. Verlegging speelt geen rol. 0% BTW alleen als de reis buiten de EU plaats vindt.

 

De regeling is zeer complex, dus bij vestiging in NL raad ik je zeker aan om advies in te winnen voor je start.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je antwoord Joost! De reizen die ik zal verkopen vinden alleen plaats in Zuid Amerika. Alleen mijn klanten zijn veelal Europeanen . Ik verkoop een reis voor zeg 100, en betaal 'mijn operator' in Zuid Amerika zeg 85. Ik moet dat btw gaan betalen over de winst?

Link naar reactie
  • 0

Dank je Joost, je bent erg behulpzaam, wordt zeer gewaardeerd! Ben ik uberhaupt verplicht om facturen te versturen?

En als een Europees bedrijf nu onze dienst inhuurt, dan geldt hetzelfde (0% btw want reis is in ZA)?

Link naar reactie
  • 0

als reisbureau zou ik zeker facturen versturen. Ik verwacht als klant niet anders. Als je klanten particulieren zijn is het overigens niet verplicht.

 

Als een ander EU bedrijf jullie inhuurt dan kom je wel op het punt dat advies offline noodzakelijk is. Ik weet zo 123 niet wat de gevolgen daarvan zijn. Hangt af van de reis (bestemming)...

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.