• 0

Inruilen PC

Hallo,

 

In 2010 heb ik een PC gekocht welke ik versneld willekeurig heb afgeschreven. Daarnaast heb ik de KIA kunnen hanteren. Nu moest de PC voor reparatie terug en is het niet gelukt op het probleem geheel op te lossen. Nu kan ik voor de PC een mooi bedrag bij inruil krijgen.

 

Ik weet dat ik de inruilprijs moet optellen bij de omzet en dat de genoten KIA niet verrekend hoeft te worden gezien het bedrag onder de drempel ligt.

Echter heb ik hulp nodig bij het afhandelen van de inruil en aankoop van de nieuwe PC.

 

Als de inruil op de factuur van de nieuwe PC komt te staan, ziet het er zo uit:

 

Nieuwe PC € 1500

Inruilwaarde oude PC € 500

Te betalen € 1000

 

Is dit wel gunstig voor mij daar ik nu maar € 1000 als kosten kan opvoeren en daar bovenop nog eens de € 500 bij mijn omzet moet optellen. Lijkt dubbel op?

 

Is het juist niet handiger om 2 losse facturen op te laten stellen 1 voor de nieuwe PC en 1 voor de in te ruilen PC? Want dan kan ik de €1500 voor de nieuwe PC volledig benutten?

 

Moet ik daarnaast voor de in te ruilen PC altijd zelf een factuur opstellen (met BTW)?

 

Excuses voor de chaotische bewoording. Hoop dat iemand mij in de juiste richting kan wijzen.

 

Dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Sarica

 

of je met 1 of 2 facturen werkt, maakt geen verschil.

 

De oude PC is blijkbaar al geheel afgeschreven, dus daarop maak je een boekwinst van 500 euro.

Dat staat los van de nieuwe investering van 1500 euro. Je verwerkt het als volgt in de boekhouding (versimpeld)

 

Debet: Materiële vaste activa: 1500

Credit: Bank 1000

Credit: boekwinst activa 500

 

hierdoor komt die 500 in de winst terecht en staat de investering van 1500 gewoon netjes op de balans.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Bedankt voor de heldere uitleg.

In hoeverre ben ik zelf verplicht om een factuur (met BTW heffing) uit te schrijven voor de in te ruilen PC?

Of kan worden volstaan met 1 factuur waar zowel de nieuwe als in te ruilen PC worden genoemd?

 

Dank!

 

Groet,

Sarica

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.