• 0

Internetreclame. Kun je sturen?

Als ik op websites kom waar reclame opstaat, kom ik heel vaak mijn eigen product tegen. Zie bijlage. Mijn eigen zoekgedrag heeft dit geregeld, waarschijnlijk via cookies.

Op ander mans computers zie ik allerlei andere dingen maar niet mijn producten, omdat deze gebruikers niet naar mijn product hebben gegoogled.

Ik zou het liefst hebben dat op andermans computer mijn producten te zien zijn en op de mijne de producten van anderen

 

Nu is mijn vraag of hier op een of andere slimme manier iets aan te regelen of te sturen valt.

geenstijl_advertentie.thumb.PNG.053542d60e4bc220463118a70778ff6b.PNG

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 1

Het is in bepaalde mate mogelijk om de advertenties te sturen. Eerst wat algemene info;

 

Een website waar je advertenties op ziet heeft meestal een overeenkomst met 1 of meerdere partijen die daar advertenties op plaatsen. In het voorbeeld is dat Google, Google wordt het meest gebruikt. Google plaatst advertenties waarvan zij denken dat de kans dat jij er op klikt het grootst is. Ze verdienen immers pas op het moment dat er geklikt wordt. Google weet wat jij leuk vind omdat ze weten waar jij op hebt gezocht. Dat gebeurd onder andere inderdaad aan de hand van cookies en het feit of je bij Google ingelogd bent.

 

In dit specifieke voorbeeld zie je een mooi voorbeeld van wat Remarkting heet. Remarketing is dat iemand een site bezoekt, er vervolgens niets koopt en dan opeens overal advertenties van die ene site ziet. Dit gebeurd, in de regel, ook aan de hand van een cookie. De kans dat iemand klikt op een remarketing advertentie is vrij groot. Ze hebben nog niets gekocht, ze hebben al eerder interesse getoond en ze kennen de site waar voor geadverteerd wordt. Zodoende krijg je relatief vaak remarketing advertenties te zien.

 

Nu, wat je zelf te zien krijgt kan je in grote mate bepalen door wel of geen cookies te accepteren -via je browser, nooit via die suffe cookie meldingen- en door wel of geen adblocker (programmaatje dat alle advertenties blokkeert zodat je ze nooit ziet) te gebruiken. Er is, naast het bezoeken van bepaalde sites of je historie van zoekopdrachten, niet zo heel erg veel in te sturen, voor zo ver ik weet. De keuze is vaak wel of geen advertenties.

 

Je eigen advertenties tonen aan derden die jouw site nog niet kennen kan op diverse manieren. Remarketing zien ze inderdaad alleen als ze jouw site al bezocht hebben, maar er zijn meer mogelijkheden binnen Google. Je kan ook "gewone" display (=met plaatje) of tekst advertenties maken zodat Google die, weliswaar naar Google's eigen inzicht, toont op haar displaynetwerk. Mijn ervaring is dat die relatief vaak vertoond worden, maar er wordt niet zo vaak op geklikt. Op zich goedkope manier om je merk of product wat bekender te maken, maar harde euro's levert het niet zo veel op.

 

Ook zou je kunnen gaan werken met een affiliate netwerk. Dat is weer een sport op zich. Sites die aangesloten zijn bij zo'n affiliate netwerk tonen dan jouw advertenties in ruil voor een deel van de omzet die dat opbrengt. Lijkt leuk, maar in de praktijk en naar mijn eigen ervaring zijn het soms nogal boeven. Wat er veel gedaan wordt is dat er een site gemaakt wordt met "Klik hier voor korting bij Wouter!". Mijn toekomstige klant kent mijn site dan al, maar zoekt naar korting bij Wouter. De klant vindt dan deze kortingssite, klikt dan, krijgt een cookie, krijgt geen korting van Wouter (want Wouter geeft geen korting en weet niets van korting af) maar de site die deze melding maakte vind wel dat hij recht heeft op de omzet die zogenaamd door hem gegenereerd zou zijn. Goed, wat lang verhaal, je zou eens naar affiliate kunnen kijken maar pas op voor dit soort sites.

 

Andere mogelijkheden zijn bijvoorbeeld het zelf benaderen van sites waar jij jouw advertentie op wilt hebben. Kost veel meer energie dan van een groot netwerk als dat van Google of een willekeurig affiliate platform gebruik te maken, maar kan je wellicht veel meer opleveren. Zo sponsor ik bijvoorbeeld wat forums en blogs, waar dan dus mijn advertenties op staan.

 

Goed, beetje lang verhaal misschien met veel algemene info, als je specifieke vragen hebt dan hoor ik dat wel.

Link naar reactie
  • 0

@Wouter,

 

Mooie uitleg. inderdaad voor mijn vakantie even op kabeltje.com gekeken voor een snoertje voor mijn nieuwe camera maar dat type zat gewoon nog in de doos met zo'n 50 kabels die ik altijd bewaar. :) Dus helaas voor jou geen handel. ;) En nu krijg ik dus iedere keer weer advertenties van kabeltje.com voorgeschoteld.

 

Weet nu in ieder geval waar dat aan ligt. ;D

Link naar reactie
  • 0

Henkh schijnt het niet vervelend te vinden maar ik heb een gruwelijke hekel aan remarketing.

Volgens mij is het cookie verbod juist in het leven geroepen om dit soort stalk gedrag tegen te gaan, maar goed.

 

Ook van Kabeltje.com krijg ik nu ook de reclames te zien op filmpjes die ik via youtube bekijk.

Ik kan me niet voorstellen dat het een positief effect heeft al zal het vast wel nut hebben want anders bestond het vast niet.

 

Ook op websites waar ik wel een aankoop heb gedaan wordt ik nog steeds gestalked.

Ik zit ook op het webwinkelforum en dan krijg je de vraag om een website te keuren en als dank krijg je 3 weken lang reclame.

 

@ wouter, niet persoonlijk bedoeld maar remarketing zou echt verboden moeten worden.

 

Link naar reactie
  • 0
Henkh schijnt het niet vervelend te vinden maar ik heb een gruwelijke hekel aan remarketing.

 

Soms is het inderdaad irriterend maar ik maak me er niet echt druk over. gewoon negeren is eenvoudiger. Ik bekijk pagina's heel snel en lees alleen dingen die mijn aandacht trekken. dat zijn in ieder geval niet al die advertenties die naar boven komen. ;D

Link naar reactie
  • 0

@ wouter, niet persoonlijk bedoeld maar remarketing zou echt verboden moeten worden.

 

Je bent zeker niet de enige die het mateloos irritant vindt. Wij zetten het inderdaad wel in, al is het met mate. Simpelweg omdat het wel euro's oplevert en daar doen we het uiteindelijk wel voor. Overigens kan je het zelf makkelijk uit zetten door je cookies weg te gooien en/of niet te accepteren dmv. je browserinstellingen.
Link naar reactie
  • 0

Als adverteerder kan je dat uitzetten (of: niet gebruiken)

 

Herman wordt nu achtervolgd door zijn eigen reclame. En daar moet-ie nog voor betalen ook. ::)

Helaas Twabla betaal ik er niet voor, dat doen anderen. ;)

Maar mijn vraag of er niet iets slims is te bedenken dat anderen dit zien en niet ik, is nog niet beantwoord.

Link naar reactie
  • 0

Toch wel.

 

Overigens kan je het zelf makkelijk uit zetten door je cookies weg te gooien en/of niet te accepteren dmv. je browserinstellingen.

 

Het is ook wel probeem N=1. Jouw afnemer doet blijkbaar aan retargeting op iedereen die interesse toont in jouw product. Daar hoor jij uiteraard bij. Belangstellenden worden zolang achtervolgd als gemiddeld rendabel is.

 

Misschien dat iemand binnenkort een 'stop stalking' button bedenkt.

 

Anders zou je nog een tweede computer kunnen kopen, eentje voor stalkmarketing een eentje voorzonder. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Herman wordt nu achtervolgd door zijn eigen reclame. En daar moet-ie nog voor betalen ook. ::)

Zoals Herman zelf al zei, dat is een wederverkoper van zijn product, in dit geval Overtoom. Niet direct een probleem, alleen zijn de advertenties niet van meerwaarde voor Herman zelf.

Misschien dat iemand binnenkort een 'stop stalking' button bedenkt.

Daar zijn al veel plugins voor je browser voor, zoals de 'stop tracking me' plugin, of de verschillende adblockers. Maar die blokkeren wel gelijk alles, en niet alleen bepaalde advertenties.

Anders zou je nog een tweede computer kunnen kopen, eentje voor stalkmarketing een eentje voorzonder. ;)

In theorie werkt dat maar gedeeltelijk, want aan de hand van het IP adres -"het adres van je verbinding met internet"- valt ook een berg informatie af te lezen. Meer dan je zou willen, kan ik je melden.

Bovendien ben je voor je het weet ingelogd op Google. Bij mij thuis krijg ik zoek suggesties op Google aan de hand van zoekopdrachten die ik op kantoor uitgevoerd heb, omdat ik onder hetzelfde account ingelogd ben geweest.

Link naar reactie
  • 0

Henkh schijnt het niet vervelend te vinden maar ik heb een gruwelijke hekel aan remarketing.

 

Soms is het inderdaad irriterend maar ik maak me er niet echt druk over. gewoon negeren is eenvoudiger. Ik bekijk pagina's heel snel en lees alleen dingen die mijn aandacht trekken. dat zijn in ieder geval niet al die advertenties die naar boven komen. ;D

In het begin dacht ik dat ik paranoïde werd, maar ondertussen vind ik juist prima. Zie liever reclame voorbij komen voor producten waar ik in geïnteresseerd ben als reclame voor allemaal nutteloze troep waar ik niks aan heb.

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien dat iemand binnenkort een 'stop stalking' button bedenkt.

 

Heeft Google die niet al zelf bedacht?

Ik werd ook "achtervolgd" door zo'n reclame voor iets waar ik een keer naar gekeken heb maar verder absoluut geen interesse meer in heb. Totdat ik een link zag met de vermelding: "Deze reclame niet meer vertonen." Even klikken en ik ben er van af.

Sindsdien krijg ik weer andere reclames te zien, maar niet alle reclame is hinderlijk.

 

Verder kun je nog altijd voor je eigen site bezoekers trekken met de trefwoorden in de code en selecteert de zoekmachine van Google en van anderen ook bezoek door gewoon de tekst in je site die potentiele klanten zelf als zoekcriterium intikken.

Link naar reactie
  • 0

Een deel van deze 'ellende' kun je ook voorkomen door ervoor te zorgen dat je je zoveel mogelijk afmeld van sites zoals Google, Facebook etc nadat je deze sites bezocht hebt.

Verder werken de al eerder genoemde blockers over het algemeen ook goed.

 

Overigens gebruik ik diverse browsers voor bezoeken aan diverse sites, op die manier voorkom je ook dat ze wel erg makkelijk van alles over je opslaan.

 

 

Voor de leuk.

type eens een paar zoekopdrachten in op Google, type deze daarna in op een andere computer en dan zie je dat zelfs zoekresultaten per computer worden toegesneden op wat Google denkt dat het beste past bij jouw zoekopdracht.

Link naar reactie
  • 0
In het begin dacht ik dat ik paranoïde werd, maar ondertussen vind ik juist prima. Zie liever reclame voorbij komen voor producten waar ik in geïnteresseerd ben als reclame voor allemaal nutteloze troep waar ik niks aan heb.

 

helemaal waar, en soms kan je ook nog eens je voordeel er mee doen. Zo zocht ik een tijdje geleden op cruise en sindsdien wordt ik bedolven onder de aanbiedingen ;) Heb ik toch mooi een last-minute cruise voor heel weinig mee gescoord. :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.