• 0

Grondstof transport

 

Hallo,

 

Ben nieuw hier en hoop wat input te krijgen op mijn plannen. Al 3 jaar run ik een software onderneming wat ongeveer 2 uur per dag in beslag neemt naast mijn studie Informatica. Had wel zin in wat extra en nieuws.

 

Ik ben van plan om bepaalde grondstoffen (en Chemische niet gevaarlijke stoffen) te transporteren hier naar Nederland vanuit China (Alibaba).

Van transport heb ik geen benul en ik weet ook niet of het te goed klinkt om waar te zijn.

 

Ik heb gezien dat ene stof per minimum van 20 ton wordt verkocht voor een prijs van 1000$ per ton.

Een 20ft container vanuit China naar NL kost zo'n 700-900 Euro.

 

Hier kan ik het in kleine zakjes van 250g (laten) verpakken die voor 1 Euro exl btw worden verkocht.

 

Kosten voor stof+transport: ~20 000 Euro.

Totale verkoop: 80 000.

Verpakking en overige kosten: 10 000.

Winst: ~50 000.

 

Financiering is in orde en is uit eigen zak. Ik weet niet of dit te goed en makkelijk klinkt om waar te zijn, en of ik nog speciale licensies nodig heb voor Chemische stoffen. Ik heb zo mijn twijfels, en weet niet of die gegrond zijn.

 

Hopelijk ontvang ik wat opbouwende meningen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zolang niet bekend is wat de grondstof is is hier antwoord op geven nogal lastig. Maar even zoeken op internet geeft diverse instanties die zich hier mee bezig houden, o.a. KvK kan informatie verstrekken.

Heb je in je berekening rekening gehouden met de opslag van de containers als ze aankomen, opslag van de 80.000 zakjes met 250 gram, etc.

belangrijk is ook hoelang je over de verkoop doet, 1 maand, 10 jaar?

Link naar reactie
  • 0

Hallo Qwerz,

 

http://gebruikstarief.douane.nl/ hier kun je de invoerrechten vinden die op jou goederen van toepassing zijn.

 

Alibaba kan heel nuttig zijn, echter ik raad je zeer sterk aan de productiefaciliteiten in China te bezoeken, leuk even op werk vakantie naast je studie. Er gaat namelijk nog weleens wat mis met handeltjes via alibaba het stikt er namelijk van de tussen-tussen-handelaren. Zorg dat je jezelf goed indekt als het aankomt op betalingen en leveranties.

 

Twee, bij chemische producten luisterd het productie process erg nauw, vraag een sampletje aan en laat de kwaliteit controleren in Nederland. Het zou best kunnen dat het product niet is waar je op hoopt.

 

Ik weet niet welk product het is, maar ik doe geregeld een paar containers vanuit ergens naar nederland met chemische producten. Overpakken leverd een flinke hoeveelheid wastage op, zeker als je 80.000 overpak handelingen moet verrichten.

 

En als laatste lijkt mij 250g best een retail hoeveelheid, ik weet het gebruik niet of het product, maar weet je zeker dat je 80.000 mensen kan vinden om binnen korte tijd een zakje van je te kopen?

Link naar reactie
  • 0

Beste Qwerz,

 

welkom op Higherlevel. Wat reken je allemaal onder 'verpakking en overige kosten'? Dat is nu 'slechts' 12,5 eurocent per artikel. Het gevaar zit er dus in dat je deze post te positief schat of nog kostenposten vergeet. Zou je dezelfde onderneming opzetten met 25.000 EURO brutomarge? Hoe zou je dit product op willen slaan, omverpakken en verkopen? Productwetgeving, invoerrechten en belastingen?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
en of ik nog speciale licensies nodig heb voor Chemische stoffen. Ik heb zo mijn twijfels, en weet niet of die gegrond zijn.

Tip: vraag bij de brandweer na of er nog specifieke eisen aan opslag en verwerking worden gesteld. Relatief onschuldige voedingssupplementen als citroenzuur en ascorbinezuur kunnen droogverpakt weinig schade aanrichten, maar in grote hoeveelheden opgelost in water (bijvoorbeeld bluswater na brand) is het een milieugevaarlijk zuur.

Voor sommige stoffen (melkpoeder is de meest bekende) geldt daarnaast een verhoogd risico op stofexplosie bij ompakken/verwerken.

Verzekeringstechnisch/risicotechnisch is naast Productaansprakelijkheid daarom ook milieuscbade een aandachtspunt.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Je berekening voor de logistiek klopt m.i niet helemaal. De tarieven die je noemt zijn realistisch maar wel van FOB tot CFR. ik weet niet onder welke incoterm je leverancier levert maar de genoemde kosten zijn onder de huidige markt omstandigheden excl de lokale logistieke kosten aan beide kanten. hou hier dus rekening mee in je kost prijs.

 

Vraag daarnaast ook eens om een MSDS van het product en laat dit door een expert bekijken. dan heb je al een eerste indicatie mbt tot een aantal eisen/normen.

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 1

Ja, je berekening klinkt te mooi om waar te zijn.

 

Hoe snel denk jij al die 80.000 zakjes te kunnen verkopen? Straks zit je met 19 ton lastig te verkopen spul in je schuurtje. Hier zie ik vaak een denkfout bij beginnende handelaren. Dat je een paar kilo van dit spul met winst kunt verkopen wil nog niet zeggen dat het met 20 ton ook lukt.

 

Om als student 30.000 euro zo risicovol te beleggen klinkt me niet direct verstandig, helemaal omdat het bedrag waarschijnlijk veel hoger uitvalt. Aanschaf, transport, invoerrechten, omverpakken in zakjes zijn al een aardige investering. En dan nog alle verkoopinspanning en logistiek. En over die winst moet je dan nog weer belasting betalen, dus reken jezelf niet rijk. Oh, en alle tijd om de hele papierwinkel eromheen uit te zoeken (verzekeren, vergunningen, internationale contracten, enzovoort) moet je ook niet vergeten.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Vaak hoef je de minimum hoeveelheden op alibaba trouwens niet al te serieus te nemen.

Het zou heel goed kunnen dat ze bereid zijn je 2 ton te verkopen als ze denken dat het in de toekomst tot meer business zal leiden. Je transport kosten vallen dan wel hoger uit maar je marge zou dat aan moeten kunnen.

 

Dit lost al een hoop van je logistieke problemen op en verkleint je exposure aanzienlijk. Het geeft je ook de kans de markt in Nederland uit te testen voor dat je er 80.000 zakjes tegen aan gooit, en helpt je een reputatie opbouwen als leverancier.

 

Maar eerst inderdaad samples en de leveranciers natrekken. Opslag zal zeker in deze tijden niet een groot of duur probleem worden als je een beetje handig bent. Kijken naar het huren van een doseermachine voor je overpak werkzaamheden zal waarschijnlijk ook een goede investering zijn.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ik ben van plan om bepaalde grondstoffen (en Chemische niet gevaarlijke stoffen) te transporteren hier naar Nederland vanuit China (Alibaba).

Van transport heb ik geen benul en ik weet ook niet of het te goed klinkt om waar te zijn.

 

Ik heb gezien dat ene stof per minimum van 20 ton wordt verkocht voor een prijs van 1000$ per ton.

Een 20ft container vanuit China naar NL kost zo'n 700-900 Euro.

 

De prijs van grondstoffen verandert voortdurend, ik zou het zeker meenemen in je risicoanalyse.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.