• 0

zal slechts de helft van de winkels overblijven ??

de kop, om maar even lekker negatief te beginnen.

:-\

 

een angstbeeld van de winkelier en een soort algemene opinie als deze winkeliers gaan 'buurten'.

overbewinkeling, crisis en internet verkopen ..... de helft moet verdwijnen.

 

is dit wel waar?

 

hallo HL-ers,

 

mijn naam is willem en ik vraag me af of bovenstaand waar is, of een tijdelijk iets is.

ik ben zelf geen winkelier, maar produceer o.a. houten winkel interieur. vandaar mn belangstelling.

 

gaat het aantal winkels terug naar een niveau wat nu nodig is, of is het een niet te stoppen trend.

waar zal het zich stabiliseren, of wat komt er voor in de plaats ?

 

mensen hebben nu eemaal producten nodig en mensen hebben nu eenmaal vrije tijd.

zou het zo zijn, dat alle producten langzaam maar zeker via internet worden verkocht en dat de vrijetijd anders besteed wordt ?

 

ik weet zelf ook wel dat de bovenstaande vraag met nee beantwoord wordt, maar hoe zal dat in zn werk gaan, als bv wel 25 % van een winkelstraat leeg staat. het lijkt een vicieuze cirkel die haast moeilijk doorbroken kan worden. het is natuurlijk sterk afhankelijk van de branche en soort winkel, maar wat gebeurt er met de winkels die overblijven, te midden van lege panden ?

moeten zij zich hergroeperen ?

 

wat van mij voor belang is. zullen deze winkels gaan investeren in een nieuw winkelinterieur ?

nu wordt er weinig geinvesteerd, zal er strak ineens een inhaalvraag komen?

 

is er een bepaalde trend gaande op winkelinterieur gebied, die ik nog niet bespeurd heb?

 

mss te veel vragen, maar het komt allemaal op hetzelfde neer. ik hoor graag jullie mening hierover.

 

groeten,

 

willem

 

 

 

 

 

wij ontwerpen en fabriceren woon- en tuinaccessoires en interieur. omdat de wereld niet stilstaat, doen wij dat ook niet. we ontwikkelen iedere dag nieuwe producten. 7 d/w. voor een indruk kijk op : www.zaltii.com .

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik denk vooral dat er klappen vallen in bepaalde soorten winkels. Als ik alleen al hier kijk in Hilversum hoeveel kledingwinkels er zijn, er elke maand weer omvallen, maar ook weer bij komen. Ik denk dat dat in elk dorp wel zo is.

 

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

zou het zo zijn, dat alle producten langzaam maar zeker via internet worden verkocht en dat de vrijetijd anders besteed wordt ?

 

ik weet zelf ook wel dat de bovenstaande vraag met nee beantwoord wordt [...]

 

Toch ligt het antwoord "ja" dichter bij de waarheid, als je het mij vraagt.

 

Wat in elk geval zeker is, is dat er alleen maar meer via internet gekocht wordt en zal gaan worden. In hoeverre deze trend zich door gaat zetten daar is men het nog niet over eens. In mijn beleving zal het gros, dus zeker meer dan de helft, van de stenen winkels zoals we ze nu kennen verdwijnen. Is al vaker over gediscussieerd op dit forum en op andere fora. Een stenen winkel zoals hij 20 jaar terug bestond is volledig achterhaald of zal dat binnenkort gaan worden.

Link naar reactie
  • 0

Over een paar jaar kun je ook je verse etenswaren op Internet bestellen en leggen de kruideniers ook het loodje. Al ons voedel heilzaam en vloeibaar verpakt in zakjes als astronautenvoedsel. Veel duurzamer, gemakkelijker en goedkoper te produceren en iedereen houdt meer tijd over om zich te vervelen......

Link naar reactie
  • 0

Kleding en (vers) eten kan je nu al volop op internet bestellen. toch ga ik zo weer mijn rondje supermarkt en slager doen. Die zitten allebei om de hoek en belangrijker is dat het toch behoorlijk in de knip scheelt. ;) En die kleding wil ik graag toch even passen en aan zien zonder 10x naar het postkantoor te lopen. Kleding kopen is niet mijn favoriet en doe dat meestal 2x per jaar bij het wisselen van het seizoen. Dan is het wel prettig dat in het stadscentrum er heel veel zaken bij elkaar zitten.

 

Maar voor de rest shop ik me suf op internet: van boeken tot cd's van doehetzelf tot voor de tuin. Van huishoudelijk tot aan mijn kantoorspulletjes voor mijn bedrijf. De plaatselijke kantoorboekhandel ben ik al jaren niet meer geweest en de CD-winkel is al jaren weg.

 

En hoeveel winkels er over blijven? blijft koffiedik kijken. Spelen meer factoren mee: slechte bereikbaarheid van centra, verpaupering door achterstallig onderhoud en imho te hoge huren van winkelpandjes. Als ik kijk naar diverse panden die leeg staan dan beginnen huren in stadscentra vaak vanaf € 1000 tot 1500 per maand voor veel te weinig m2 :-\ Het lijkt wel of verhuurders het liever leeg laten staan dan voor minder verhuren.

Link naar reactie
  • 0

wellicht kan je eens inlezen bij de autoriteit op dit gebied Cor Molenaar die riep eerst dat er heel veel winkels zouden verdwijnen en is daar al op teruggekomen...

de markt is inventief en je ziet ook genoeg nieuwe winkels komen die meer focussen op 'beleven'..

 

winkelen is emotie en dat zal altijd blijven! in je eentje op de bank bij een saaie webwinkel bestellen wint het echt never nooit niet van gezellig shoppen met je vriendinnen en een lekker happie doen in een gezellig eetcafeetje.

 

gemeentes en winkeliersverenigingen hebben dat al door en je zult merken dat er meer geïnvesteerd gaat worden om de centra aantrekkelijker te maken. (in kleinere kernen zal dat overigens niet werken, die hebben niet voldoende gedifferentieerd aanbod)

 

Een winkel waar je jouw, via internet bestelde pakjes, kunt ophalen, onder het genot van een kop koffie of een biertje zal misschien wel houten meubels nodig hebben. :)

precies Herman!

de eerste van dergelijke afhaalpunten zitten er al aan te komen.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

wellicht kan je eens inlezen bij de autoriteit op dit gebied Cor Molenaar die riep eerst dat er heel veel winkels zouden verdwijnen en is daar al op teruggekomen...

 

Molenaar is prima in staat om trends vroeg te signaleren en onder de aandacht te brengen, maar hij is meer visionair en missionaris dan 'autoriteit', dus hij roept soms dingen om de aandacht te vestigen op ontwikkelingen. Die 'helft van alle winkels' is een overdrijving. Er vindt echter altijd natuurlijke sanering plaats en er zijn veel kleinere familiebedrijven die te weinig onderscheidend zijn met winkels op wijklokaties. Die vallen om en worden niet vervangen. Dan zijn er grotere ketens in sectoren waar internet hard concurreert die het niet gaan redden. Maar er landen de laatste jaren veel buitenlandse formules die altijd moeite hadden om voet aan wal te krijgen: Primark, Abercrombie, Forever 21, All Saints.

 

Dus het valt wel mee. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Beste Willem,

 

Ik denk zeker dat je deels gelijk hebt.

Het aantal fysieke winkels zal de komende tijd vermoedelijk nog verder teruglopen en dit wordt ook nog eens versneld door de crisis.

Een belangrijk aandeel is ook, zoals je zelf ook al aangeeft, de internet aankopen.

 

Nu kun je als ondernemer met een fysieke winkel 2 dingen doen:

1. Je focus blijven houden op je fysieke winkel en het internet (nagenoeg) geen aandacht geven. (losstaande van b.v. een eenvoudige website)

2. Je focus leggen op online internet verkopen en je fysieke winkel als ondersteuning (aanspreek en service punt) hiervoor gebruiken.

 

Waar bovengenoemde 2e punt een jaar of 10 geleden nog vrij ondenkbaar was, zie je dat steeds meer winkels deze strategie hanteren.

 

Er zijn zelfs voorbeelden van ondernemers (meubelmakers, telefoonverkopers, etc.) die alle overhead van hun fysieke winkel (b.v. huur op peperdure locatie etc.) volledig kunnen betalen / kunnen laten dekken door hun online verkoop strategie. (webshop, goede social media strategie, noem maar op)

 

Zaken om in tijden van crisis en digitalisering als ondernemer goed overna te denken.

 

Succes!;-)

 

Hartelijke groet,

 

Werner

Een logo ontwerpen of website maken kun je anno 2022 als ondernemer / ZZP'er zelf!

Link naar reactie
  • 0

Staat er nu zoveel winkelruimte leeg, omdat het zo slecht gaat, of omdat er teveel winkelruimte bij gekomen is?

 

Het aantal winkels neemt al jaren licht af.

Hier kan ik geen dramatische cijfers uit verklaren van een kwart leegstand etc. Probleem ligt denk ik dus veel meer bij te veel gebouwde nieuwe ruimte.

Kan het zo niet vinden, maar ik meen dat Nederland het hoogste aantal m2 winkel per inwoner heeft van Europa.

Tsja is er dan leegstand door de crisis?

Link naar reactie
  • 0

Dat komt natuurlijk ook omdat Nederland eigenlijk beschouwd kan worden als één groot dorp! In Frankrijk en de andere grotere landen zie je vaak een enkel winkeltje in een dorp en daarnaast een slager en een bakker. En die bakt dan ook nog eens 2x per dag vers.

Link naar reactie
  • 0

zo ! wat een reacties meteen na een dag. bedankt daarvoor.

 

gekgenoeg vind ik dat iedereen wel wat gelijk heeft.

 

- wouter, ja, je hebt een WS en je verkoopt ook nog eens computer benodigdheden. ik kan me jouw visie wel voorstellen.

- danny, ja de beleving is anders.

- sabra, ik baseer niets op cijfers. daar gaat he me juist om. je hoort allelei dingen, maar is het waar ?! of is het een soort collectief (mss) goedpraten van dalende omzetcijfers bij winkeliers en niet weten waar het vandaan komt.

- eigenwebsite. interessant. omdraaien van WS en SW. ( Webwinkel / Stenen winkel )

- bart. dit moeten we idd niet uitvlakken.

- PJ. haha, goed te weten dat jouw franse bakker 2x p.d. bakt. en NL een dorp, idd. ik noem het, vooral nu in niet meer in NL woon, altijd een park .

- bas. molenaar. leuk verhaaltje. frisse kijk.

- henk, helemaal met jou eens. maar ik ben dan ook de laatste mens op aarde zonder i-phone, geloof ik. ik ben er niet op tegen, maar ik vind het zo'n gedoe om dat allemaal te bestuderen, ik wil vooral zo'n klein mogelijke telefoon in mn broekzak en bovendien hebben wij hier in de bergen slecht internet. m.i. word ik dan ook ten onrechte 'amish' genoemd. maar dit allemaal terzijde.

 

mag ik uit bovenstaande, incl het verhaal van molenaar, concluderen:

- rol van de winkel is zeker niet uitgespeeld.

- wel zullen dr een behoorlijk aantal verdwijnen

- WS of website MOET geintergreerd worden in de detailhandel.

- daarna zal de winkel gewoon de plek blijven waar je je producten koopt/afhaalt.

- maar dr moet wel iets veranderen in die winkels. meer beleving, meer geintergreerd internet.

 

herman en twabla noemden het ook al : die afhaaldesk.

Afhaaldesks lopen erg goed de laatste jaren.

is dit van 1 WS of meerdere ??

 

stel je wilt een afhaaldesk voor derden openen, zou dat een idee zijn? zou het toegevoegde waarde hebben, behalve dan dat biertje erbij (herman). ben je dan niet gewoon een postkantoor ? en hoe wordt het betaald? zo'n afhaaldesk moet ook iets verdienen natuurlijk.

ik hoor dat nog graag even terug.

 

hmm... dat wordt dus inventaris voor afhaalwinkels . kan ik even gaan tekenen. ::) alleen een balie toch .... :P

wij ontwerpen en fabriceren woon- en tuinaccessoires en interieur. omdat de wereld niet stilstaat, doen wij dat ook niet. we ontwikkelen iedere dag nieuwe producten. 7 d/w. voor een indruk kijk op : www.zaltii.com .

Link naar reactie
  • 0

Er zijn in NL bedrijven die afhaallocaties mogelijk maken. De bekendste zijn PostNL en Kiala. Als webshop kan je via die twee diensten versturen zodat het bij een alhaallocatie afgehaald kan worden. Die locaties worden beheerd door supermarkten, benzinestations en gewone winkels.

 

Verder zou ik niet per definitie willen zeggen dat een gewone winkel een webshop of website moet hebben. Wel moeten ze zorgen dat ze mee gaan met hun tijd. Dat kan bijvoorbeeld ook door in de winkel de mogelijkheid te geven om niet voorradige artikelen te bestellen en thuis te laten bezorgen. Clickinbricks maakt daar bijvoorbeeld mooie touchscreen oplossingen voor. Consumenten kunnen dan in de winkel virtueel shoppen en bestellen. Of maak een enorm touchscreen op je gevel en men kan dan ook na sluitingstijd bestellen. Mogelijkheden zijn eindeloos maar je moet ze wel zien en benutten.

Link naar reactie
  • 0

@ herman

Een winkel waar je jouw, via internet bestelde pakjes, kunt ophalen, onder het genot van een kop koffie of een biertje zal misschien wel houten meubels nodig hebben

 

@ bas

precies Herman!

de eerste van dergelijke afhaalpunten zitten er al aan te komen.

 

ik blijf er toch mee in mn hoofd zitten. het lijkt mij ook ideaal voor de ontvanger. betaling kan dan ook tegen fysieke levering goederen.

 

maar hoe gaat dat dan in de praktijk? kijk, post NL heeft zijn afhaalpunten, maar zij vervoeren het ook.

dit is hun laatste service ( nah ja, zeg handeling ) die ze leveren in de logistieke lijn.

 

een afhaalwinkel ( kan daar ook een mooier woord voor bedacht worden ) moet er wel van bestaan en dat mooie interieur moet ook betaald worden ( hoewel dat juist erg mee valt ;) ), ok dan het biertje van herman.

 

het moet allemaal uit de verzendkosten komen en het meerderdeel gaat natuurlijk naar de transporteur.

 

hoe zien wij, HL-ers, zo'n afwerkplek ? hoe wordt het betaald ? en hoe werkt dat samen en/of correspondeert dat met de WS en de transporteur ?

 

 

 

 

wij ontwerpen en fabriceren woon- en tuinaccessoires en interieur. omdat de wereld niet stilstaat, doen wij dat ook niet. we ontwikkelen iedere dag nieuwe producten. 7 d/w. voor een indruk kijk op : www.zaltii.com .

Link naar reactie
  • 0

Postnl heeft tegenwoordig zelf helemaal geen afhaalpunten meer (postkantoren).

Dit is allemaal uitbesteed aan externe bedrijven zoals bruna en andere winkels.

Dhlforyou werkt ook zo met sigarenzaken en tankstations.

 

Je kan dus zelf zo een punt starten en samenwerken met verschillende vervoerders. Je zal per afgehaald pakje een vergoeding ontvangen.

 

Betweiffel echter of die vergoeding zodanig is dat je alleen daarvan een bedrijf kan runnen.

Link naar reactie
  • 0

 

Je kan dus zelf zo een punt starten en samenwerken met verschillende vervoerders. Je zal per afgehaald pakje een vergoeding ontvangen.

 

Betweiffel echter of die vergoeding zodanig is dat je alleen daarvan een bedrijf kan runnen.

 

Had de fotograaf bij ons om de hoek ook gedaan, als hij een pakketje moest opsturen dan moest hij zijn winkel een uur alleen laten, vandaar zijn beslissing om dan zelf maar een afhaal- en verzendpunt te nemen.

 

Overigens heeft hij zijn winkel twee maanden geleden gesloten, omdat er geen bestaansrecht meer was, als vakman werkt hij nu vanuit zijn woning en kan dan ook vaker weg, bv. voor rapportages.

Link naar reactie
  • 0

Wat je ook steeds meer ziet is dat de kanaalkeuze wordt bepaald door het soort product.

Zo kun je als retailer nog steeds een breed assortiment voeren, maar de producten die slechts sporadisch worden verkocht (longtail) ter beschikking stellen via web (bijv. via een internetzuil in de winkel). De goed lopende (shorttail) producten worden dan gewoon in de fysieke winkel verkocht. Eigenlijk heel logisch volgens de "80/20 regel."

 

Grote uitdaging voor de meeste retailers anno nu is dat ze enorme moeite hebben met de veranderende omgeving. Het krimpen van de detailhandel is niet alleen een gevolg van de crisis, maar ook een gebrek aan innovatiekracht bij (vooral de kleinere) retailers.

 

 

Link naar reactie
  • 0

ideal zou zijn als een webwinkel het opstapje is om later hier een echte winkel bij te openen.

 

Het is jammer dat wetten en regelgiving plus de belachlijke huurprijzen deze stap meestal in de weg staan.

 

Hierdoor ontstaat een web only cultuur waar iedereen elkaar doodconcurreerd op prijs alleen.

 

De detail handel, de bedrijven van steen en mensen zijn hierdoor langzamerhand ge-evolueerd tot de verkoop displays van de online winkels die vervolgens met betalende klant weglopen.

 

De een vind dit jammer, de ander juigt het aan en ziet het als onvermijdelijk.

 

Ik hoor bij de categorie die het jammer vind en voor mij een teken aan de wand is voor verder doorstomend verschraling van het straatbeeld in Nederland en hiermee ook afkaveling van cultuur en interactive tussen mensen.

Link naar reactie
  • 0

he paul ... op deze afdeling? meestal zie ik je op internationaal ondernemen met vaak hilarische replies.

enfin, welkom.

 

ik zit ook in die catagorie van 'jammer vinden'. nog niet eens om mn eigen handel.

en ik ben blij dat je het zegt. omdat, vooral hier op HL, er toch een sfeer is van loslaten ( die SW ) en met je tijd meegaan.

internet kopen in cool. maar geen SW's meer in een stad, zou de sfeer totaal doen veranderen en een stad zal zich sociaal enorm verarmer.

 

dat zet me ook tot denken. ik denk dat de huurprijzen, muv super A locaties, behoorlijk zullen zakken en dat er dan een nieuwe groep detaillisten zich aanmeld. WS-eigenaren die hun waar offline willen presenteren en een vaste afhaalplek willen hebben. EN, ook niet onbelangrijk, zich willen onderscheiden van de 'zolderkamer-catagorie'. al zou het hen alleen maar gaan om bepaalde merken te kunnen bemachtigen.

 

het is dan het omgekeerde van de SW met een website. met pontificaal in het midden van de zaak een enorm, al dan niet touch, screen. of bij een erg goed lopende zaak, meerdere deskjes met schermen daarop. een beetje al la die oranje bank in NL, ( volgens mij ING ? ) kijk je er naar binnen, lijkt het een design cafe.

 

dit loopt dan lekker parallel met chriz. internet zuilen.

 

leuk. al met al krijg ik een steeds beter beeld.

 

ik was op 1 mei ( of all dates ..... :P ) nog even in tianhe winkelen. ..over achteruitgang in de detailhandel gesproken .... en dat terwijl er in CN ook ontzettend veel online gekocht wordt.

 

 

wij ontwerpen en fabriceren woon- en tuinaccessoires en interieur. omdat de wereld niet stilstaat, doen wij dat ook niet. we ontwikkelen iedere dag nieuwe producten. 7 d/w. voor een indruk kijk op : www.zaltii.com .

Link naar reactie
  • 0

Ik heb volgens mij in dit draadje nog niets gelezen over initiatieven als intreza.

 

Schoenen bestellen via internet, af laten leveren in een schoenenwinkel, daar eventueel meteen passen en al dan niet kopen. Zit voor mijn gevoel een beetje tussen online en offline in, want als de schoenen niet bevallen, heeft die schoenwinkel wellicht iets anders dat wél geschikt is. En een schoenverzorgingsproduct wordt er gemakkelijk bij verkocht.

 

Link naar reactie
  • 0

die 'deskjes' in de winkel of 'internetzuil' die je noemt komen eraan, volgende maand gaan er bij ons al een aantal winkels testen met een dergelijk systeem, de software wordt deze maand uitgerold zodat in ieder geval de voorraad overal real-time beschikbaar is.

wij zijn al druk doende de 80/20 regel in de winkel uit te voeren... omni-channel Retail!

 

 

overigens denk ik dat een afhaal-winkel het niet moet hebben van de vergoeding van de verzenders (die wel zal meetellen in het model) maar van de bijverkoop van de traffic die je genereert, en dat zal dan wezenlijk anders moeten zijn dan een postkantoor..

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.