• 0

zal slechts de helft van de winkels overblijven ??

de kop, om maar even lekker negatief te beginnen.

:-\

 

een angstbeeld van de winkelier en een soort algemene opinie als deze winkeliers gaan 'buurten'.

overbewinkeling, crisis en internet verkopen ..... de helft moet verdwijnen.

 

is dit wel waar?

 

hallo HL-ers,

 

mijn naam is willem en ik vraag me af of bovenstaand waar is, of een tijdelijk iets is.

ik ben zelf geen winkelier, maar produceer o.a. houten winkel interieur. vandaar mn belangstelling.

 

gaat het aantal winkels terug naar een niveau wat nu nodig is, of is het een niet te stoppen trend.

waar zal het zich stabiliseren, of wat komt er voor in de plaats ?

 

mensen hebben nu eemaal producten nodig en mensen hebben nu eenmaal vrije tijd.

zou het zo zijn, dat alle producten langzaam maar zeker via internet worden verkocht en dat de vrijetijd anders besteed wordt ?

 

ik weet zelf ook wel dat de bovenstaande vraag met nee beantwoord wordt, maar hoe zal dat in zn werk gaan, als bv wel 25 % van een winkelstraat leeg staat. het lijkt een vicieuze cirkel die haast moeilijk doorbroken kan worden. het is natuurlijk sterk afhankelijk van de branche en soort winkel, maar wat gebeurt er met de winkels die overblijven, te midden van lege panden ?

moeten zij zich hergroeperen ?

 

wat van mij voor belang is. zullen deze winkels gaan investeren in een nieuw winkelinterieur ?

nu wordt er weinig geinvesteerd, zal er strak ineens een inhaalvraag komen?

 

is er een bepaalde trend gaande op winkelinterieur gebied, die ik nog niet bespeurd heb?

 

mss te veel vragen, maar het komt allemaal op hetzelfde neer. ik hoor graag jullie mening hierover.

 

groeten,

 

willem

 

 

 

 

 

wij ontwerpen en fabriceren woon- en tuinaccessoires en interieur. omdat de wereld niet stilstaat, doen wij dat ook niet. we ontwikkelen iedere dag nieuwe producten. 7 d/w. voor een indruk kijk op : www.zaltii.com .

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Lastenverlichting voor echte MKB (sorry, ik reken 95% van internetwinkeltjes hier niet toe) en/of extra belastingen voor internet handel.

 

dat bestaat al lang, zijn voor webverkopers tal van regels die niet voor de winkels in de winkelstraat gelden.

Neem b.v. wet koop op afstand:

 

Als je op internet iets koopt mag je ineens gedurende 2 weken retour sturen en moet je ook nog eens de verzendkosten die je betaald hebt terugontvangen.

Tevens mag je het product als klant dan uitproberen. B.V. kopje koffie zetten, of wasje draaien.

Bevalt het dan niet kan je gewoon weer terugsturen.

 

Wordt iets in een winkel in een winkelstraat gekocht bestaat er ineens geen recht van retourbrengen meer, ben je afhankelijk van de gunsten van de verkopende winkel.

Wil je terugbrengen? krijg je echt de reis/parkeerkosten die je gemaakt hebt bij het kopen niet terug.

Een kopje koffie zetten of een wasje draaien om het apparaat te testen? Vergeet het maar, mag je echt niet als je in een winkel in de winkelstraat koopt hoor.

 

En zo zijn er nog talloze zaken waarbij MKB in de winkelstraat flink bevoordeeld wordt ten opzichte van MKB op internet.

Link naar reactie
  • 0

Als 3D printen en e.d. zich verder ontwikkelen zal de noodzaak om naar een winkel te gaan sterk afnemen denk ik. Ik koop gewoon een stukje software en print mijn product uit.

 

Daarnaast is de concurentiepositie van een winkel tav een online winkel er slecht en ik denk dat die alleen maar slechter gaat worden. De winkel zal meer de beleving moeten verkopen dan het product. Want het product is elders goedkoper te krijgen.

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Paul, ik snap niks van je betoog. Geen enkele ondernemer is verplicht om een wurgend winkelhuurcontract te tekenen of personeel aan te nemen, dat zijn allemaal eigen beslissingen. Een zelfstandige winkelier kan evengoed een webshop beginnen of een samenwerking aangaan met een internetpartij.

 

Een webshop exploiteren is ook gewoon hard werken trouwens. Voor mij is het dan onbegrijpelijk dat je enerzijds om lastenverlichting vraagt en anderzijds hogere belastingen voorstelt. Internetondernemers betalen toch ook omzet- en inkomstenbelasting? In geval van personeel dezelfde premies. Je vergelijking is bovendien niet één op één.

 

Het probleem is naar mijn mening samengesteld uit factoren als weinig innovatie en ondernemerschap (zie onze ondertitel), slechte positionering, slechte productkennis (assortiment) en service, branchevervaging en schaalvergroting. Goede winkeliers en goede webshophouders kunnen zich daar beide mee onderscheiden. Een winkel is slechts een bedrijfsmiddel, geen doel 'an sich'.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Wat ik wel vind is dat er een zekere sprake is van concurrentie vervalsing en dat MKB, kleine winkels in algemeenheid aan het kortste eind trekken in de overlevings strijd.

 

Misschien doen ze wel te weinig om de "strijd' te winnen. :-\ praktijk voorbeeld.

 

Gisteren op stellen sprong een labelprinter nodig. Naar de kantoorboekhandel: meneer de goedkoopste is merk X. kost 84,95 moet ik wel bestellen en heb ik dinsdag/woensdag in huis.

 

terug naar huis: merk X in google en zie dat je er letterlijk mee dood gegooid wordt. Webshop Y (nog nooit wat besteld daar) levert dezelfde labelprinter voor 54,45 inclusief verzenden. Levering volgende dag. om 3 uur besteld en om 7 uur een mail dat de printer is verzonden. Tante post vandaag om 12:00 op de stoep met de doos en nu zit ik al de hele middag labeltjes te printen voor mijn DM campagne.

 

Tuurlijk kan je als winkel niet alles op voorraad hebben maar als je een simpel en veelgevraagd apparaatje wat je ook nog eens 30 euri duurder aanbied niet op voorraad hebt dan ga je de strijd ook echt niet meer winnen. ;)

 

En het gekke is: de winkel hing vol met voorraad stickers voor het printertje. Als je de hardware kan leveren komen ze ook terug voor de supplies.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De gemiddelde winkelstraat wordt nóg saaier in de toekomst, met enkel nog de grote ketens die zowel in fysieke winkels en online hun producten aanbieden.

 

Oorzaken zijn mijns inziens de te hoge huur en het gebrek aan creativiteit/innovativiteit van nieuwe winkels. Biedt als fysieke winkel iets wat internet nooit kan bieden: een beleving.

 

Een voorbeeld:

Laatst liep ik (in het buitenland) langs een kinderkledingwinkel met twee deuren, één grote deur voor de ouders en één kleine deur voor de kinderen. Binnen was er naast een verkoper ook een entertainer aanwezig die de kinderen in de gaten hield. Moeders konden zonder zorgen shoppen terwijl de kinderen aan het spelen waren in de aanwezige ballenbak.

Had moeders iets gekocht dan regelde de verkoper zoals normaal de betaling en gaf de kinderen 'hun wisselgeld' (chocolade munten). Het zijn maar kleine dingen echter doordat de kinderen het geweldig vinden om daar te komen denkt moeder bij het woord 'kinderkleding' meteen aan die specifieke (fysieke) winkel. Dat moet het doel zijn van iedere fysieke winkel. Iets neerzetten waar het internet niet aan kan tippen.

Link naar reactie
  • 0

Paul, ik snap niks van je betoog. Geen enkele ondernemer is verplicht om een wurgend winkelhuurcontract te tekenen of personeel aan te nemen, dat zijn allemaal eigen beslissingen. Een zelfstandige winkelier kan evengoed een webshop beginnen of een samenwerking aangaan met een internetpartij.

 

Een webshop exploiteren is ook gewoon hard werken trouwens. Voor mij is het dan onbegrijpelijk dat je enerzijds om lastenverlichting vraagt en anderzijds hogere belastingen voorstelt. Internetondernemers betalen toch ook omzet- en inkomstenbelasting? In geval van personeel dezelfde premies. Je vergelijking is bovendien niet één op één.

 

Het probleem is naar mijn mening samengesteld uit factoren als weinig innovatie en ondernemerschap (zie onze ondertitel), slechte positionering, slechte productkennis (assortiment) en service, branchevervaging en schaalvergroting. Goede winkeliers en goede webshophouders kunnen zich daar beide mee onderscheiden. Een winkel is slechts een bedrijfsmiddel, geen doel 'an sich'.

 

Groet,

 

Highio

 

Het feit dat je er samen met Wouter "niets van snapt" is denk ik voldoende overtuigend voor diegenen die wel doorhebben dat het in de kern om veel meer gaat dan "met de tijd mee gaan" en dat in mijn ogen in mijn ogen in iedergeval een negatieve trend is ontstaan die niet terug te voeren is tot een argument dat " het nu eenmaal zo is " en dus normaal is.

 

Wouter, sorry maar ik kan alleen maar medeleiden hebben met iemand die als laatste hoop een persoonlijke aanval moet gebruiken om jouw "punt" kracht bij te zetten.

 

Ik heb zelf geen persoonlijk belang bij deze discussie in de zin dat ik geen winkel in Nederland heb. Maar voor mij is het zo klaar als een klontje dat er gevolgen zijn te verbinden aan de opkomst van internet verkopen/webshops. En ik ben niet te beroerd het op te nemen voor hen die hier op HL zwaar onder vertegenwoordigd zijn waardoor er een verkeerde beeldvorming ontstaat. Er is in mijn ogen sprake van oneerlijke concurrentie en tenzij aan deze onbalans iets gedaan wordt dan zal er verdure verschraling optreden en het is, nogmaals in mijn ogen, jammer dat deze ontwikkellingen aangemoedigd worden.

Link naar reactie
  • 0

Paul,

 

Ik snap je wel maar ben het, net als Wouter en Highio niet met je eens. Dat kan, op een forum. Ik heb na het lezen van je laatste bericht het gevoel dat je in de emotie schiet. Ikzelf zie in de post van Wouter geen persoonlijke aanval op jou. Laten we alsjeblieft weer ontopic gaan en discussiëren over de oorspronkelijke vraag.

 

Of slechts de helft van de winkels zal overblijven? Nou, dat hoop ik wel. De helft heeft namelijk geen toegevoegde waarde. We hebben veel te veel winkels in Nederland. Bakkers klagen ook steen en been over de supermarkten en zouden ze het liefst verbieden, maar waarom moeten consumenten twee keer zoveel betalen voor hetzelfde brood? De MKB mentaliteit van klagen over de multinationals, de overheid, internet en de economie... daar kan ik niets mee. Deze MKB'ers hebben jarenlang geprofiteerd maar blijkbaar ondertussen niet de innovativiteit getoond om blijvend meerwaarde te bieden. Internet is namelijk niets nieuws. Zo'n MKB'er had zichzelf al drie keer af moeten vragen hoe hij zijn producten en diensten ofwel goedkoper ofwel unieker kon maken.

 

Bakkers die wat toevoegen (lekkerder brood, bijzondere soorten, etc.) overleven het wel, maar de broodschuivers hebben wat mij betreft geen bestaansrecht meer. Ik zeg niet dat bakkers niet hard werken, maar wel dat de meesten schijnbaar weinig nadenken, want veel bakkers hebben nog een bedrijfsmodel dat gewoon niet meer van deze tijd is. Dat komt niet alleen door internet, want de hele maatschappij veranderd, en de economie moet mee.

 

Verschralende winkelstraten met ketens zijn een logisch gevolg. Veel mensen willen een leuke gevarieerde binnenstad met kleine boetiekjes en speciaalzaakjes om lekker te snuffelen. Maar dat is "kijken, kijken, niet kopen". Het geld geven ze uit bij de Kruidvat en Action. Logisch dat de snuffelwinkeltjes snel weer verdwenen zijn en er een derde Kruidvat filiaal in hetzelfde dorp komt. Moeten we dan met overheidssubsidie maar weet boetiekjes openen om er met zijn alleen naar te kunnen kijken? Het winkelcentrum van vroeger is niet meer levensvatbaar, hoe pijnlijk het verlies ook is.

 

Om me heen zie ik ook winkels hun deuren sluiten, soms na 100 jaar en generaties lang trouwe dienst. Treurig, maar mijns inziens niet te wijten aan te hoge huur, te hoge belasting, valse concurrentie, overheidsregels enzovoorts. Er kwam in de meeste gevallen al jaren geen hond meer over de drempel, omdat de zaak zijn bestaansrecht ruimschoots had verloren. Als de consument er niets meer te zoeken heeft, waarom moeten we deze winkels dan met (oneerlijke!) overheidssteun nog als een kasplantje in leven proberen te houden?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Gister hier in de krant (web versie daarvan) een artikel over het centrum hier. Parkeeropbrengsten vallen dit jaar tot nu toe erg tegen, vorig jaar hadden ze al een tekort op die begroting, en dit jaar is dat tekort voor de periode tot nu toe nog groter. Maar ook de opbrengsten van parkeerboetes zoals die in de begroting is opgenomen loopt heel erg achter.

Dat ze parkeren hier steeds lastiger en duurder maken heeft daar volgens gemeente niks mee te maken, ligt voornamelijk aan slechte lente.

Dus zullen de parkeertarieven nog verder verhoogd gaan worden waardoor nog meer mensen zullen afhaken en ze tarieven nog verder zullen verhogen.... Enz.

 

Commentaren van lezers waren ook zeer duidelijk, gaanhier niet meer naar centrum, kopen op internet of hier rijden ze naar Duitsland waar je nog wel welkom bent en gratis kan parkeren.

 

Maar ook in de stad wel eens discussie gehad met winkelier, dat ik vroeg waarom bij hem zo duur was (30% duurder als op internet) kreeg ik gelijk zo een verontwaardigde reactie dat ik het dan wl op internet gezien zou hebben.

Dat ik dat bevestigde was zijn verweer dat als ik bij hem kocht en er was iets mee kon ik het naar hem brengen en zou hij voor reparatie zorgen door op te sturen naar fabrikant. Als ik op internet kocht moest ik naar postkantoor brengen en opsturen en afwachten tot ik terug zou krijgen. Hij vergaat even dat ik dat ook moest bij brengen naar hem.

 

Mijn antwoord dat postkantoor 3 minuten bij mij vandaan is en hij 25 minuten met 5 flitspalen ertussen en heel duur parkeren vond hij maar vreemd dat ik zo over dacht.

Ook dat ik aangaf dat als ik op internet kocht ik het nog 7 dagen ongedaan kon maken de aankoop en bij hem helemaal niet vond hij maar vreemde reden.

 

Overigens had ik best iets meer willen betalen omdat ik snel nodig had en tegen mijn gewoonte in daarom naar stad was gegaan. Maar 30% meer plus sjaggarijnige reacties in discussie maakte dat ik toch maar via internet besteld heb uiteindelijk.

 

Geen opdringerige verkopers op internet is ook wel heel prettig.

Link naar reactie
  • 0

Gister hier in de krant (web versie daarvan) een artikel over het centrum hier. Parkeeropbrengsten vallen dit jaar tot nu toe erg tegen, vorig jaar hadden ze al een tekort op die begroting, en dit jaar is dat tekort voor de periode tot nu toe nog groter. Maar ook de opbrengsten van parkeerboetes zoals die in de begroting is opgenomen loopt heel erg achter.

 

Dit omschrijft zo mooi wat er mis is in Nederland; Parkeeropbrengsten en parkeerboetes die volledig in de begroting zijn opgenomen. Helemaal de parkeerboetes zijn schandalig want dit houdt in dat je streeft of op zijn minst uit gaat van een minimaal aantal uitgeschreven boetes. Je wil dus eigenlijk dat mensen fout handelen, doen zij dit niet dan vervallen jouw inkomsten immers. Houdt men zich netjes aan de regels dan komt de gemeente ineens geld tekort.

 

Als ik in het gemeentebestuur zou zitten zou ik eisen dat maximaal 50% van de parkeeropbrengsten van het afgelopen jaar opgenomen mag worden in de begroting. Vallen de inkomsten tegen dan is er geen probleem want slechts 50% is daadwerkelijk opgenomen in de begroting. Mochten de inkomsten goed zijn dan gaat dit samen met de parkeerboetes in de post 'meevallers' aan het eind van het jaar.

Link naar reactie
  • 0

Paul,

 

Ik snap je wel maar ben het, net als Wouter en Highio niet met je eens. Dat kan, op een forum. Ik heb na het lezen van je laatste bericht het gevoel dat je in de emotie schiet. Ikzelf zie in de post van Wouter geen persoonlijke aanval op jou. Laten we alsjeblieft weer ontopic gaan en discussiëren over de oorspronkelijke vraag.

 

Of slechts de helft van de winkels zal overblijven? Nou, dat hoop ik wel. De helft heeft namelijk geen toegevoegde waarde. We hebben veel te veel winkels in Nederland. Bakkers klagen ook steen en been over de supermarkten en zouden ze het liefst verbieden, maar waarom moeten consumenten twee keer zoveel betalen voor hetzelfde brood? De MKB mentaliteit van klagen over de multinationals, de overheid, internet en de economie... daar kan ik niets mee. Deze MKB'ers hebben jarenlang geprofiteerd maar blijkbaar ondertussen niet de innovativiteit getoond om blijvend meerwaarde te bieden. Internet is namelijk niets nieuws. Zo'n MKB'er had zichzelf al drie keer af moeten vragen hoe hij zijn producten en diensten ofwel goedkoper ofwel unieker kon maken.

 

Bakkers die wat toevoegen (lekkerder brood, bijzondere soorten, etc.) overleven het wel, maar de broodschuivers hebben wat mij betreft geen bestaansrecht meer. Ik zeg niet dat bakkers niet hard werken, maar wel dat de meesten schijnbaar weinig nadenken, want veel bakkers hebben nog een bedrijfsmodel dat gewoon niet meer van deze tijd is. Dat komt niet alleen door internet, want de hele maatschappij veranderd, en de economie moet mee.

 

Verschralende winkelstraten met ketens zijn een logisch gevolg. Veel mensen willen een leuke gevarieerde binnenstad met kleine boetiekjes en speciaalzaakjes om lekker te snuffelen. Maar dat is "kijken, kijken, niet kopen". Het geld geven ze uit bij de Kruidvat en Action. Logisch dat de snuffelwinkeltjes snel weer verdwenen zijn en er een derde Kruidvat filiaal in hetzelfde dorp komt. Moeten we dan met overheidssubsidie maar weet boetiekjes openen om er met zijn alleen naar te kunnen kijken? Het winkelcentrum van vroeger is niet meer levensvatbaar, hoe pijnlijk het verlies ook is.

 

Om me heen zie ik ook winkels hun deuren sluiten, soms na 100 jaar en generaties lang trouwe dienst. Treurig, maar mijns inziens niet te wijten aan te hoge huur, te hoge belasting, valse concurrentie, overheidsregels enzovoorts. Er kwam in de meeste gevallen al jaren geen hond meer over de drempel, omdat de zaak zijn bestaansrecht ruimschoots had verloren. Als de consument er niets meer te zoeken heeft, waarom moeten we deze winkels dan met (oneerlijke!) overheidssteun nog als een kasplantje in leven proberen te houden?

 

Ik weet dat je me wel begrijpt maar dat het toch ook bij jou als iets wat niet tegen te houden in de beeldvorming naar voren komt. Hieraan koppel je als argument dat de winkels toch geen bestaansrecht meer hebben.

 

Daar ben ik het dus niet mee eens en is een simplificering die in mijn ogen de ware stand van zaken niet weergeeft.

 

Er zijn hele bedrijfstakken die langzaam uitsterven. Hier voor in de plaats koment 1000 nieuwe shopjes op het internet waarvan ik het bestaansrecht of toegevoegde waarde sterk in twijvel trek. Er gaat heel veel deskundigheid en kennis basis verloren in Nederland langzamerhand en zeker nog meer in de toekomst als de trend doorzet.

 

Misschien is het nostalgie die niet meer passend is in deze tijd voor de ene, maar voor een land als Nederland is het glad ijs op het moment dat er een uitholling plaats vind gebaseerd op de goedkoopste aanbieder overleeft.

 

We kunnen elkaar voor de gek houden met mooie praatjes over hoe de online handel gaat, maar diegenen die de laagste prijs hebben, redelijk betrouwbaar overkomen gaan winnen. Dat betekend net zoals jij zelf al zegt, maar handig vergeet de lijn door te trekken naar het webshop hosanna, dat ook op de online platforms een slachting zal plaatsvinden. net als er in de echte offline wereld aan de gang is. De mega mannen van de grote aantallen stappen in en er is enkel nog ruimte voor niche markten die bij enig blijk van success opgegeten worden. De AH's, Mediamarkten etc in de online wereld kopen de markt gewoon op met hard cash. En dan is het toedeledokie voor 90% die nu het nog "normaal" vinden dat hetgeen offline plaatsvind hun eigen toko op het hakblok zien komen.

 

Kijken of dan het muntje valt. Ik denk het wel en dan zal HL vol staan met klaagzang over oneerlijke concurrentie.

 

En als we een paar jaar verder zijn en dit gebeurd dan graaf ik deze discussie nog eens op voor een recap.

 

Link naar reactie
  • 0

Het probleem met de gemiddelde gemeente is redelijk helder. De structuur en het beleid is nog moeilijker aan te passen aan de nieuwe tijd, omdat er niet economisch hoeft te worden gepresteerd en omdat de bestuurders voor hun eigen hachje werken. Het zou al een heel pluspunt zijn als bestuurders zouden stoppen met onzinnig beleid te bedenken en gaan accepteren dat er geen enkel nieuw beleid gewenst is, zolang de vraagg daarnaar vanuit de bevolking, niet is vastgesteld.

Link naar reactie
  • 0

Gister hier in de krant (web versie daarvan) een artikel over het centrum hier. Parkeeropbrengsten vallen dit jaar tot nu toe erg tegen, vorig jaar hadden ze al een tekort op die begroting, en dit jaar is dat tekort voor de periode tot nu toe nog groter. Maar ook de opbrengsten van parkeerboetes zoals die in de begroting is opgenomen loopt heel erg achter.

Dat ze parkeren hier steeds lastiger en duurder maken heeft daar volgens gemeente niks mee te maken, ligt voornamelijk aan slechte lente.

 

Dus zullen de parkeertarieven nog verder verhoogd gaan worden waardoor nog meer mensen zullen afhaken en ze tarieven nog verder zullen verhogen.... Enz.

 

Betaald parkeren is zeker een heikel punt bij het rendabel maken van locaties. Ik woon zelf aan de zuidkant van utrecht, en ging regelmatig inkopen doen in nieuwegein - het winkelcentrum daar (cityplaza) is met 10 a 15 minuten rijden sneller te bereiken dan het centrum van utrecht, en parkeren was er gratis.

 

Een jaar of 5 geleden hebben ze daar betaald parkeren ingevoerd. In eerste instantie was het eerste uur nog gratis, maar dat is daarna vrij snel verdwenen waardoor je nu altijd moet betalen, ook al ben je met een half uurtje weer weg. En het is niet eens duur, 1.50 per uur of iets in die geest. Gevolg is echter wel dat ik er nauwelijks meer kom - reuzehandig winkelcentrum met een toko (inmiddels dicht) slager (ook dicht), alle gebruikelijke ketens (goeddeels nog open) en een redelijk formaat AH en jumbo/konmar/c1000/plus/whatever-het-nu-weer-is.

 

Dat ik er niet meer kom heeft deels te maken met dat ik niet wil betalen voor parkeren, maar zeker ook met de verdwijnende winkels, die hun omzet zien kelderen. Vooral de niet-keten winkels verwijnen op die manier snel, iets als een blokker, xenos of c&a kan wel enige tijd leven met een verlieslatend filiaal.

 

Ik vraag me af of men daar nooit bij nagedacht heeft bij het invoeren van betaald parkeren daar: het winkelcentrum was aantrekkelijk voor inwoners van de zuidelijke helft van utrecht, maar is dat nu niet meer... die rijden nu naar de noordkant van utrecht (overvecht) waar ongeveer hetzelfde aanbod is als er in nieuwegein was, maar met gratis parkeergelegenheid.

 

En of het nieuwegein wat heeft opgeleverd als gemeente? Ik betwijfel het - natuurlijk zijn er directe inkomsten uit het parkeren, maar hoeveel inkomsten mis je doordat winkels sluiten, vertrekken, minder omzetten, daardoor minder personeel nodig hebben en dergelijke? Alles bij elkaar denk ik dat het rood kleurt onder de streep.

 

 

Maar het kan natuurlijk ook aan de consument liggen: wellicht heeft die gewoon liever een wallmart ergens aan de rand van de stad met goede invalswegen, gratis parkeren en alles in 1 megastore. Vooralsnog hebben we hier geen wallmarts, maar de makro gaat aardig in de richting. Uiteraard hebben de meeste HL'ers daar een pasje voor en de meeste loondieners niet, maar ik vraag me hardop af hoe lang het gaat duren voordat je daar zonder pasje kunt winkelen ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik weet dat je me wel begrijpt maar dat het toch ook bij jou als iets wat niet tegen te houden in de beeldvorming naar voren komt. Hieraan koppel je als argument dat de winkels toch geen bestaansrecht meer hebben.

 

Dank voor je reactie Paul!

 

De maatschappij veranderd en dat heeft consequenties die je niet tegen kunt houden. Net als dat roken op de werkplek niet meer wordt geaccepteerd terwijl dat twintig jaar geleden nog kon.

 

Er zijn hele bedrijfstakken die langzaam uitsterven. Hier voor in de plaats koment 1000 nieuwe shopjes op het internet waarvan ik het bestaansrecht of toegevoegde waarde sterk in twijvel trek.

 

Dat laatste ben ik ook met je eens. Ik zeg ook niet dat internetwinkels per definitie wel bestaansrecht zouden hebben, en fysieke winkels per definitie niet. De webwinkeltjes schieten als paddestoelen uit de virtuele grond en de meesten daarvan zijn een paar maanden later al weer weg, omdat ze geen waarde toevoegen aan wat er al is.

 

Misschien is het nostalgie die niet meer passend is in deze tijd voor de ene, maar voor een land als Nederland is het glad ijs op het moment dat er een uitholling plaats vind gebaseerd op de goedkoopste aanbieder overleeft. We kunnen elkaar voor de gek houden met mooie praatjes over hoe de online handel gaat, maar diegenen die de laagste prijs hebben, redelijk betrouwbaar overkomen gaan winnen..

 

Het gaat niet alleen om de laagste prijs. De MediaMarkt die je zelf al noemt is zeker niet de goedkoopste, maar wel succesvol in haar branche. Al heb ik hun meerwaarde ook nog niet ontdekt, behalve dat je in de winkel een groot assortiment aan de tand kunt voelen. Maar voor deel producten en diensten is er ook niet zoveel waarde toe te voegen en dan lijkt het me ook niet meer dan logisch dat de goedkoopste aanbieder wint.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

De Mediamarkt heeft wel het -imago- goedkoop te zijn, ook al zijn ze dat niet echt, afgezien van zeer scherpe aanbiedingen. Overigens denk ik dat het grote assortiment in 1 winkel wel een belangrijke succesfactor zal zijn... vrijwel alle consumentenelectronica kun je er kopen, met een brede keuze aan artikelen. Ook hebben ze ruimere openingstijden dan de meeste stenen winkels, open tot 22u zie je niet zoveel.

 

Bovendien zijn ze best slim, bijvoorbeeld wat parkeren betreft: In utrecht zit de mediamarkt in hoog catherijne waar je normaal behoorlijk betaalt (3 euro per uur) om te parkeren. Ze hebben echter geregeld dat je savonds (18-22u, behalve donderdag) gratis kunt parkeren in de garage die er pal tegenaan zit.

 

 

Link naar reactie
  • 0
bedankt, mooi leesvoer, is morgen agendapunt vergadering winkeliersvereniging.

 

@Bas en allen: ik had dit rapport ingebracht in de discussie (zonder toelichting mijnerzijds, excuses) vanwege de genoemde factoren en achtergronden. Misschien heeft iedereen wel deels gelijk, maar de grote, importerende, 8 seizoenen in een jaar of sneletende jongens spelen hier toch echt een grotere rol dan de kleine webshops.

 

Fast retail vs slow retail ofzoiets...

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

aanvullend op post over CityPlaza nieuwegein (Benm) Op CityPlaza in Nieuwegein worden momenteel erg veel winkels bijgebouwd, maar volgens mij krijgen ze die nooit vol. Er moeten 2 keer zoveel winkels komen als er nu zijn, het zal mij benieuwen wat voor soort winkels daar komen en of er uberhaupt zelfstandigen tussen zitten.

 

Een jaar of 6 , 7 geleden was het op koopavond altijd erg druk op CityPlaza, ik weet nog wel dat de hele gang toen goed vol liep, nu was ik er vlak voor kerst op een koopavond, en er liep vrijwel niemand...

 

Ik zou er geen winkel willen openen eerlijk gezegd.

 

Gisteren ook nog een bericht in het nieuws trouwens: http://nos.nl/video/514739-detailhandel-hard-getroffen-door-crisis.html

Link naar reactie
  • 0

Betaald parkeren is zeker een heikel punt bij het rendabel maken van locaties. Ik woon zelf aan de zuidkant van utrecht, en ging regelmatig inkopen doen in nieuwegein - het winkelcentrum daar (cityplaza) is met 10 a 15 minuten rijden sneller te bereiken dan het centrum van utrecht, en parkeren was er gratis.

 

Een jaar of 5 geleden hebben ze daar betaald parkeren ingevoerd. In eerste instantie was het eerste uur nog gratis, maar dat is daarna vrij snel verdwenen waardoor je nu altijd moet betalen, ook al ben je met een half uurtje weer weg. En het is niet eens duur, 1.50 per uur of iets in die geest. Gevolg is echter wel dat ik er nauwelijks meer kom - reuzehandig winkelcentrum met een toko (inmiddels dicht) slager (ook dicht), alle gebruikelijke ketens (goeddeels nog open) en een redelijk formaat AH en jumbo/konmar/c1000/plus/whatever-het-nu-weer-is.

 

Dat ik er niet meer kom heeft deels te maken met dat ik niet wil betalen voor parkeren, maar zeker ook met de verdwijnende winkels, die hun omzet zien kelderen. Vooral de niet-keten winkels verwijnen op die manier snel, iets als een blokker, xenos of c&a kan wel enige tijd leven met een verlieslatend filiaal.

 

Ik vraag me af of men daar nooit bij nagedacht heeft bij het invoeren van betaald parkeren daar: het winkelcentrum was aantrekkelijk voor inwoners van de zuidelijke helft van utrecht, maar is dat nu niet meer... die rijden nu naar de noordkant van utrecht (overvecht) waar ongeveer hetzelfde aanbod is als er in nieuwegein was, maar met gratis parkeergelegenheid.

 

En of het nieuwegein wat heeft opgeleverd als gemeente? Ik betwijfel het - natuurlijk zijn er directe inkomsten uit het parkeren, maar hoeveel inkomsten mis je doordat winkels sluiten, vertrekken, minder omzetten, daardoor minder personeel nodig hebben en dergelijke? Alles bij elkaar denk ik dat het rood kleurt onder de streep.

 

 

Maar het kan natuurlijk ook aan de consument liggen: wellicht heeft die gewoon liever een wallmart ergens aan de rand van de stad met goede invalswegen, gratis parkeren en alles in 1 megastore. Vooralsnog hebben we hier geen wallmarts, maar de makro gaat aardig in de richting. Uiteraard hebben de meeste HL'ers daar een pasje voor en de meeste loondieners niet, maar ik vraag me hardop af hoe lang het gaat duren voordat je daar zonder pasje kunt winkelen ;)

 

Helemaal mee eens. Het is gewoon een principekwestie voor veel mensen. Nederlanders willen gewoon niet graag betalen voor hun parkeerplaats (en waarom zou je? Parkeren is een recht dat je als klant verdient, toch? Jij brengt het geld in de lade dus verwacht je welkom te zijn).

 

Ook al is het 0,50 cent en kost de extra benzine 2 euro, dan nog denk ik dat mensen liever wat verder rijden om gratis te parkeren.

 

Benzine is een uitgave die je niet doet terwijl je het verbruikt (pas aan de pomp betaal je weer). Parkeren betaal je wel terwijl je het verbruikt waardoor aan de ervaring (shoppen) onbewust een nare nasmaak hangt. Het laatste wat je immers deed is niet dat leuke ding kopen maar die stomme parkeermeter voeren :P

Link naar reactie
  • 0

aanvullend op post over CityPlaza nieuwegein (Benm) Op CityPlaza in Nieuwegein worden momenteel erg veel winkels bijgebouwd, maar volgens mij krijgen ze die nooit vol. Er moeten 2 keer zoveel winkels komen als er nu zijn, het zal mij benieuwen wat voor soort winkels daar komen en of er uberhaupt zelfstandigen tussen zitten.

in grotere winkelcentra is de huur voor een gemiddelde zelfstandige te hoog.

 

Een jaar of 6 , 7 geleden was het op koopavond altijd erg druk op CityPlaza, ik weet nog wel dat de hele gang toen goed vol liep, nu was ik er vlak voor kerst op een koopavond, en er liep vrijwel niemand...

het fenomeen 'koopavond' is inmiddels aardig verwaterd door verruimde openingstijden.

er komen nog wel klanten op af, maar wordt nooit meer als 'vroegah'

 

Helemaal mee eens. Het is gewoon een principekwestie voor veel mensen. Nederlanders willen gewoon niet graag betalen voor hun parkeerplaats (en waarom zou je? Parkeren is een recht dat je als klant verdient, toch? Jij brengt het geld in de lade dus verwacht je welkom te zijn).

het is voornamelijk ingevoerd omdat centra overspoeld werden met auto's en de parkeerdruk veel te hoog werd.

later werd 'kostendekkend' het toverwoord en moesten al die automaten en norse bonnenschrijvers betaald worden en inmiddels is het verworden tot een zichzelf instandhoudend monster...niemand wil het eigenlijk maar je kan er niet meer vanaf.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Tja, weet niet. Volgens mij zijn winkels als FRS en de Block en ook BCC, Scheer en Foppen, enz echt niet meer van deze tijd. Het zijn gewoon kijkwinkels geworden. Iedereen gaat er heen om te kijken, te vergelijken en om info te vragen. Vervolgens wordt thuis op internet de goedkoopste aanbieder gezocht. Dan moet je toch echt meegaan met de tijd, dus een formule als Create2Fit of Bobshop. Zelfs iCentre staat op omvallen. Dat zet je toch wel te denken. Voor bepaalde soorten artikelen is gewoon geen behoefte meer aan een fysieke winkel.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Tja, weet niet. Volgens mij zijn winkels als [...] Scheer en Foppen, enz echt niet meer van deze tijd.

[...]

Dan moet je toch echt meegaan met de tijd, dus een formule als[...] Bobshop.

Bobshop is van Scheer en Foppen. Naast Bobshop hebben ze ook modern.nl, internetshop.nl en koopjeskampioen.nl. Op zich denk ik dat juist Scheer en Foppen wel aardig bezig is want ze doen ook veel online. Nog wel zat ruimte voor verbetering natuurlijk, want ze hebben deze merken nog niet echt gebundeld tot een powerhouse, wat ze naar mijn idee wel zouden moeten doen. Maar er zit vast een goede reden achter het bewust gescheiden houden van deze merken.

Link naar reactie
  • 0

Tja, weet niet. Volgens mij zijn winkels als [...] Scheer en Foppen, enz echt niet meer van deze tijd.

[...]

Dan moet je toch echt meegaan met de tijd, dus een formule als[...] Bobshop.

Bobshop is van Scheer en Foppen. Naast Bobshop hebben ze ook modern.nl, internetshop.nl en koopjeskampioen.nl. Op zich denk ik dat juist Scheer en Foppen wel aardig bezig is want ze doen ook veel online. Nog wel zat ruimte voor verbetering natuurlijk, want ze hebben deze merken nog niet echt gebundeld tot een powerhouse, wat ze naar mijn idee wel zouden moeten doen. Maar er zit vast een goede reden achter het bewust gescheiden houden van deze merken.

 

Zouden ze dit niet expres doen zodat mensen die bij A niet slagen bij B terecht komen en zo niet dan bij C? Maakt niet uit waar de mensen dan kopen het geld komt uiteindelijk toch bij dezelfde 'persoon' terecht.

 

Andere wijze van concurreren met de grote jongens?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.