• 0

zal slechts de helft van de winkels overblijven ??

de kop, om maar even lekker negatief te beginnen.

:-\

 

een angstbeeld van de winkelier en een soort algemene opinie als deze winkeliers gaan 'buurten'.

overbewinkeling, crisis en internet verkopen ..... de helft moet verdwijnen.

 

is dit wel waar?

 

hallo HL-ers,

 

mijn naam is willem en ik vraag me af of bovenstaand waar is, of een tijdelijk iets is.

ik ben zelf geen winkelier, maar produceer o.a. houten winkel interieur. vandaar mn belangstelling.

 

gaat het aantal winkels terug naar een niveau wat nu nodig is, of is het een niet te stoppen trend.

waar zal het zich stabiliseren, of wat komt er voor in de plaats ?

 

mensen hebben nu eemaal producten nodig en mensen hebben nu eenmaal vrije tijd.

zou het zo zijn, dat alle producten langzaam maar zeker via internet worden verkocht en dat de vrijetijd anders besteed wordt ?

 

ik weet zelf ook wel dat de bovenstaande vraag met nee beantwoord wordt, maar hoe zal dat in zn werk gaan, als bv wel 25 % van een winkelstraat leeg staat. het lijkt een vicieuze cirkel die haast moeilijk doorbroken kan worden. het is natuurlijk sterk afhankelijk van de branche en soort winkel, maar wat gebeurt er met de winkels die overblijven, te midden van lege panden ?

moeten zij zich hergroeperen ?

 

wat van mij voor belang is. zullen deze winkels gaan investeren in een nieuw winkelinterieur ?

nu wordt er weinig geinvesteerd, zal er strak ineens een inhaalvraag komen?

 

is er een bepaalde trend gaande op winkelinterieur gebied, die ik nog niet bespeurd heb?

 

mss te veel vragen, maar het komt allemaal op hetzelfde neer. ik hoor graag jullie mening hierover.

 

groeten,

 

willem

 

 

 

 

 

wij ontwerpen en fabriceren woon- en tuinaccessoires en interieur. omdat de wereld niet stilstaat, doen wij dat ook niet. we ontwikkelen iedere dag nieuwe producten. 7 d/w. voor een indruk kijk op : www.zaltii.com .

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

:P2 .... wat een reacties ... het maakt wel wat los.

 

mag ik samenvatten:

- dr zullen stenen winkels verdwijnen.

- zij die overblijven zullen iets moeten toevoegen.

- absurde huren moeten per direct omlaag. en over het algemeen, zouden de huren moeten worden aangepast.

- betaald parkeren moet voor kleine steden afgeschaft worden.

- een witgoed winkel moet proefwasjes als marketing tool opvoeren. .... :-\ waar gaat dit over, zoveel reacties op dit .. enfin.

 

toch al met al, staat hier ook veel nuttige informatie in voor bestuurders. zowel landelijk, als lokaal. wordt dit ook door hen gelezen ? of kan iemand daar voor zorgen ?

 

verder vind ik het wel een beetje stenen versus online winkels. is dat nodig ?

 

1 ding is een beetje onderbelicht., hoewel paul het heeft aangekaart:

 

de leefbaarheid van het centrum. stel, zoals als mn stelling/vraag luidde, dat de helft van de winkels zou overblijven, wat gebeurt er dan met de andere helft ???? !!!!! bestuurders, leest u mee ?

 

stenen winkels zouden zich moeten onderscheiden door meer beleving en dit en dat. begrijp het allemaal. maar wat is de beleving is een mooi pand, als je eerst door een winkelstraat moet waar de helft van de panden leeg staat.

en wat is de beleving van shoppen, als je de enige op straat bent ??

 

dit zal het laatst gebeuren bij de super A1 locaties, maar wat met de A2 locaties ?? stel 20% van die winkels verdwijnt, dan zal het nauwelijks merkbaar zijn op de A1 locaties, maar des te meer en mss wel 50% min op de A2 locaties. kapitaalsvernietiging en een leefbaarheids probleem voor gemeenten.

 

en wat gebeurt er met die panden ? kantoren ? nee, dr is al te veel kantoorruimte. lekkere atelier voor een kunstenaar ? leuk idee maar wie betaalt dat ? de kunstenaar ? afbreken en nieuwe huizen bouwen, wie investeert ? panden ombouwen tot woningen? probeer het maar eens in een pand van 10 meter front en 30 meter diep. gezellig huis. ook lekker veel licht?

leeg laten staan ? dan komen dr vieze krakers-bendes in; bakfietsen en honden daar op.

 

bedenk ook dat deze pandeigenaren al maanden, soms jaren lang geen inkomsten hebben gehad. .. en gemeentes hun laatste tekorten met parkeergeld aan elkaar moeten knopen.

 

ik ben benieuwd of iemand hier een antwoord op heeft.

 

groeten,

 

willem

 

 

 

 

 

 

 

wij ontwerpen en fabriceren woon- en tuinaccessoires en interieur. omdat de wereld niet stilstaat, doen wij dat ook niet. we ontwikkelen iedere dag nieuwe producten. 7 d/w. voor een indruk kijk op : www.zaltii.com .

Link naar reactie
  • 0

 

toch al met al, staat hier ook veel nuttige informatie in voor bestuurders. zowel landelijk, als lokaal. wordt dit ook door hen gelezen ? of kan iemand daar voor zorgen ?

 

 

De minister-president begint zijn dag met een de laatste suggesties van dit forum. Die zijn inderdaad van onschatbare waarde. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
stenen winkels zouden zich moeten onderscheiden door meer beleving en dit en dat.

 

of dat in het huidige economische klimaat helpt? De consument houdt de hand op de knip. en als die al wat nodig heeft surft ie zich suf om de goedkoopste prijs te vinden :-\

Link naar reactie
  • 0

Dat gevoel heb ik ook en dat bevreemd me wel, juist electronica leent zich bij uitstek voor internetverkoop. Dat konden deze zaken zelf toch ook verzinnen.....afijn.

 

Ik wilde graag wat toevoegen aan dit topic. Mijn winkel is gevestig in Veghel (of all places). In Veghel gaat nu nogal wat gebeuren: de gemeente pompt een hoop geld in de beleving en de connectie met het WWW.

 

Onder leiding van Cor Molenaar moeten de stenen winkels een belangrijke omschakeling maken. Er is/komt een kopgroep van ondernemers. Kernwoorden zijn beleving, interactief, internet en de klant die centraal staat.

 

Nu zit ik zelf in die kopgroep, weet niet of ik er wel zo geschikt voor ben want ik heb al een webwinkel, maar ik zou heel graag mijn winkel interactiever maken, met bijv een scherm waar je een stof aan kunt klikken die dan in een jurkje te zien is, dat soort zaken. Of wat te denken van een patroon op maat, mensen geven hun maten in en krijgen een dag later het patroon op maat thuis gestuurd. Enerzijds ambitieus, anderzijds is het niet zo dat het onmogelijk is. Maar voor een net gestarte winkel zoals de mijne niet realiseerbaar. (Toch gooi ik wat visjes uit, zoals bij de groothandel die zelf patronen uitbrengt).

 

Ik sluit dus aan omdat er ook een app komt, een gezamelijke webshop etc. Wie weet waar het mij brengt.

 

Toch heb ik wel mijn bedenkingen. Ja beleving is belangrijk, mijn winkel draait ook om beleving, mijn winkel is heel anders dan de gemiddelde stoffenzaak bijvoorbeeld. En mensen waarderen dat! Maar ondertussen loopt ons centrum leeg!

 

Er komt een verlichtingsplan, de kleuren in het centrum worden dan aangepast naar gelang de tijd van het jaar en het weer. Er gaat zelfs wat gebeuren met geur. Er komt dus een app, een gezamelijke webshop. Amibtieus. Maar mi moet er ook wat gedaan worden aan het winkelaanbod. En dat ontbreekt in het plan! De hoofdwinkelstraat bestaat op het moment vooral uit kappers en uitzendbureaus! Niet echt dat je zegt 'daar ga ik es leuk shoppen'. Een van de bekendste kledingzaken hier stopt ermee, nou ja harense smid gaat nu dus ook dicht en er staan er nog wat op de nominatie....leegloop leegloop

 

Per oktober moet een en ander al operationeel zijn.... ik ben benieuwd en hou jullie op de hoogte....

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar mi moet er ook wat gedaan worden aan het winkelaanbod. En dat ontbreekt in het plan! De hoofdwinkelstraat bestaat op het moment vooral uit kappers en uitzendbureaus! Niet echt dat je zegt 'daar ga ik es leuk shoppen'.

 

Daar kan de gemeente alleen maar indirect wat aan doen door de infrastructuur en sfeer in orde te maken, evenementen te organiseren enz. Een aantal gemeenten heeft vast iemand in dienst die bedrijven aantrekt (industrieterreinen, bedrijfsverzamelgebouwen, winkelcentra), maar die mag niet marktvervuilend werken. Wel stimulerend. Bv door eetgelegenheden te clusteren, marktactiviteiten te stimuleren (kraampjes in winkelstraat toestaan) of faciliteiten te bieden aan webwinkels (stadsdistributiecentra).

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
leegloop leegloop

 

Zolang gemeente doodleuk 5 euro per uur vragen om te mogen parkeren op een schamele 10m2 zullen steeds meer consumenten de weg naar webshops vinden.

 

En dan de pandeigenaren die nog steeds 10.000 euro per maand wilen hebben voor een pand zonder bezoekers, tja leuk is dat dat niet voor de winkel eigenaren. Webshops hebben van dit soort zaken geen last.

 

Al wordt door overdreven regelgeving het starten van een kleine webwinkel ook minder leuk. Consumenten bescherming is denk ik in NL te ver doorgeschoten.

logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0

En nu Harense Smid

http://www.bd.nl/regio/brabant/harense-smid-vraagt-faillissement-aan-1.3894216

 

Electronica bedrijven hebben de slag denk ik wel verloren van webwinkels.

 

Ik hoorde het net op de radio ja. Het gaat nu wel heel erg hard met de elektronica ketens. Wie is de volgende?

of zou nu (of na nog 1 a 2 faillissementen) de overgebleven ketens het iets makkelijker krijgen doordat zulke groet concurrenten wegvallen.

 

Doorstart maken wordt nu voor degelijke ketens wel heel erg lastig nu iedereen die een dergelijk iets zou willen overnemen momenteel wel erg ruime keus en onderhandelingsruimte heeft.

Link naar reactie
  • 0
Doorstart maken wordt nu voor degelijke ketens wel heel erg lastig nu iedereen die een dergelijk iets zou willen overnemen momenteel wel erg ruime keus en onderhandelingsruimte heeft.

 

Inderdaad: als ik dit zo lees denk ik dat er weinig hoop is voor overname. hooguit interessant voor diegene die nog wat blinde vlekken op de kaart heeft.

 

Denk dat Mediamarkt en Saturn de enige 2 zijn die er garen bij spinnen met alle ketens die omvallen ;D

 

en wie weet gaan de winkelprijzen van elektronica nu wel weer stijgen :P

 

edit: Hier een opsomming van de 10 voorgangers. Een behoorlijke kaalslag dus in winkelland. :-\

Link naar reactie
  • 0

m1nxi7qa5qpc_std640.jpg

 

Europa staat vooraan als het gaat om bedreigde kikkers beschermen, een fietsen industrie beschermen en nu ook een paar zonnepanelen assemblage toko's die beschermd moeten worden door BELASTING verhoging op invoer van concurrerende produkten uit China. In dit geval is China het haasje maar goed, het princiepe van belasting middel toepassen om bepaalde industrieen te beschermen of hand boven het hoofd te houden is dus geen revolutionair idee in de wereld en helemaal niet in Nederland en Europa.

 

Vraag zou dus kunnen zijn; belasting verlaging voor offline winkels of verhoging voor online winkels ?

En wat is sociaal gezien de meest wenselijke oplossing? Ik denk dat als het mogelijk is voor de middenstand te kunnen blijven bestaan dat er hier veel winst is te behalen. 10.000en behouden een baan in de winkels, tegengaan verloedering, behoud van stadscentra en nog veel meer onzichtbare voordelen waar een hele pyramide aan dienstverlening nu nog aan mee eet en bestaansrecht uit haalt.

 

Btw op online verkopen naar 30%? goed idee lijkt me. Het voordeel en gemak van achter de pc iets bestellen blijft hetzelfde, enkel voor de prijs kan je net zo goed naar de detaillist. Heeft de staat ook meer inkomsten en daar kan iedereen weer van profiteren.

Link naar reactie
  • 0

Paul.... wat heb jij toch tegen internetshops?

Keer op keer lees ik van jou stukjes waarin je ervoor pleit om internetshops flink te benadelen ten opzichte van winkels in winkelstraten.

Nu kom je weer met het onzalige idee om de BTW in webshops te verhogen naar 30%.

 

Wat hebben webshops gedaan dat ze gestraft moeten worden voor het meegaan met de tijd?

 

Kunnenw e dan AUB ook stenen winkels verplichten tot 7/14 dagen retourrecht? Dat ze parkeergeld/benzine geld aan de klant terug moeten betalen als die een product retour komt brengen? Dat ze voortaan ook een server moeten huren voor paar honderd euro per maand, en zo alle andere zaken die een webshop weer als nadeel ondervinden.

 

Het idee dat winkels die niet met de tijd meegaan danwel anders zitten te slapen bevoordeeld moeten worden tegen andere kennelijk slimmere ondernemers slaat helemaal nergens op.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vraag zou dus kunnen zijn; belasting verlaging voor offline winkels of verhoging voor online winkels ?

 

Bescherming voor zonnepanelen bouwers omdat de chinese overheid hun eigen fabrikanten bevoordeeld kan ik voor zijn. Maar om op de interne markt met dergelijke inmenging te komen, daar ben ik uit principe op tegen. Er is blijkbaar geen vraag meer naar die ouderwetse dure winkels. Net als vroeger toen paarden niet meer werden verkocht ten gunste van de auto. Jammer maar helaas, geen vraag naar je product? Dan kun je of mee gaan met de tijd, of de zaak gewoon opdoeken. Overheidsbemoeienis is niet de oplossing. Een echte ondernemer dient zelf met een oplossing te komen, bijvoorbeeld door speciale service, of speciale producten.

logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0

Paul.... wat heb jij toch tegen internetshops?

Keer op keer lees ik van jou stukjes waarin je ervoor pleit om internetshops flink te benadelen ten opzichte van winkels in winkelstraten.

Nu kom je weer met het onzalige idee om de BTW in webshops te verhogen naar 30%.

 

Wat hebben webshops gedaan dat ze gestraft moeten worden voor het meegaan met de tijd?

 

Kunnenw e dan AUB ook stenen winkels verplichten tot 7/14 dagen retourrecht? Dat ze parkeergeld/benzine geld aan de klant terug moeten betalen als die een product retour komt brengen? Dat ze voortaan ook een server moeten huren voor paar honderd euro per maand, en zo alle andere zaken die een webshop weer als nadeel ondervinden.

 

Het idee dat winkels die niet met de tijd meegaan danwel anders zitten te slapen bevoordeeld moeten worden tegen andere kennelijk slimmere ondernemers slaat helemaal nergens op.

 

 

 

Hoi Daniel, ik denk dat de conclusie dat internet shop eigenaren " slimmer" zijn een beetje te veel van het goede maar goed ik denk als je even nadenkt dat het ook met slimheid of het gebrek hieraan niet veel te maken heeft.

 

Het is een oneerlijke concurrentie strijd die enkel door winkeliers verloren kan worden en ja inderdaad misschien ben ik de enige hier die een beetje de kant van offline winkeliers kiest omdat ik de meerwaarde voor een samenleving anders inschat dan jij blijkbaar doet.

 

We kunnen het oneeens zijn, dat is prima. Ik heb niets tegen webshops, ik doe enkel een nuchtere constratering.

Link naar reactie
  • 1

Prima dat je die mening hebt, maar ik denk dat het overgrote deel van de consumenten dit niet met je deelt. Anders zaten we nu niet in deze situatie.

 

Heb je daar ook over doorgedacht of floepte dat er zo uit?

 

Ik stel dat de consument eigenlijk geen keuze heeft vanwege het grote prijsverschil tussen produkten offline en online.

Als we enige waarde hechten aan een offline winkel bestand wat gevarieerd is en met regelmaat vakmansschap achter schuilt, is de gedachte niet zo onredelijk om dan iets te doen om dat verschil fundamenteel kleiner te maken.

 

Het is ook jammer natuurlijk dat tegenwoordig iedereen voor gemak en de laagste prijs lijkt te kiezen. Als overheid die beleid maakt moet je ook de belangen van de zwakkeren behartigen, ook al is het grotere belang niet direct voor jan met de pet zichtbaar..

 

En ik denk helemaal niet dat het overgrote deel van de consumenten het eens is met jouw stelling. Dat ze veel online kopen heeft enkel en alleen met de prijs te maken. Niets anders.

 

Als je het niet eens bent met belasting verzwaring voor online ondernemers, is dan belasting verlaging, gratis parkeren (gebeurd natuurlijk nooit) een idee om de offline winkels te redden of helpen?

 

Of gaat het er gewoon om zo snel mogelijk deze hele industrie tak zosnel mogelijk over de klink te jagen zodat de webboys elkaar kunnen toosten en zeggen: eindelijk gewonnen! ?

Link naar reactie
  • 0

Wat een onzin zeg. Hadden we dan ook de platenwinkels moet redden, of de videotheken of allerlei andere winkels die gewoon moesten stoppen omdat tijden nu eenmaal veranderen?

 

Of moeten we bedrijven als Basic-Fit, Action, Zeeman, Hema etc. etc. ook gaan verbieden omdat zij alleen maar concurreren op prijs?

 

Een winkelier kan prima met zijn tijd meegaan en juist profiteren van de combinatie offline/ online. Een USP die een online-retailer niet heeft, dus doe er je voordeel dan mee.

 

Red je het niet, dan niet. Jammer dan.

 

Hou er rekening mee dat de "webboys" ook meer en meer concurrentie krijgen van de grote jongens, zoals Bol.com, Coolblue en Wehkamp. Kan je toch ook niet verbieden?

 

 

Think Twice | Systeem -/ netwerkbeheer | Cloud computing | Websites | Webshops (Opencart)

Vernieuwde webshop!: Hulpmiddelen voor ouderen

Link naar reactie
  • 0

Wat een onzin zeg. Hadden we dan ook de platenwinkels moet redden, of de videotheken of allerlei andere winkels die gewoon moesten stoppen omdat tijden nu eenmaal veranderen?

 

Of moeten we bedrijven als Basic-Fit, Action, Zeeman, Hema etc. etc. ook gaan verbieden omdat zij alleen maar concurreren op prijs?

 

Een winkelier kan prima met zijn tijd meegaan en juist profiteren van de combinatie offline/ online. Een USP die een online-retailer niet heeft, dus doe er je voordeel dan mee.

 

Red je het niet, dan niet. Jammer dan.

 

Hou er rekening mee dat de "webboys" ook meer en meer concurrentie krijgen van de grote jongens, zoals Bol.com, Coolblue en Wehkamp. Kan je toch ook niet verbieden?

 

 

 

Natuurlijk zijn de webshops onderling elkaars concurrent! en dat is een eerlijke concurrentie waar de sterkste of beste mag overleven. Je zou het marktwerking kunnen noemen. Eensgelijks in een situatie van offline vs offline al-la Zeeman en Action noem maar op.

 

Echter het verschil zit hem er wat mij betreft nu net in dat dit een eerlijke strijd is. En de strijd tussen online en offline winkels is dat in mijn ogen niet meer.

 

Ik weet dat de online wereld hier goed vertegenwoordigd is, dus ik sta niet verbaasd van tegengas.

 

Wat ik wel jammer vindt is dat het blijkbaar zo is dat nagenoeg niemand het wil zien of inzien.

 

Ik lever produkten direct uit china, maar ik heb er als voorbeeld geen enkele moeite mee om in te zien en te begrijpen dat ik inderdaad hiermee een grote groep internet shops buitenspel zet. En ook offline winkels. We moeten doen wat nodig is te overleven en ja, misschien is mijn argumentatie hierboven wel in direkte strijd met mijn ondernemers belang, maar ik zeg enkel dat we iets verder moeten kijken dan enkel het eigenbelang als het over het vraagstuk van TS gaat. Iedereen verdient een eerlijke kans om een boterham te verdienen en ik denk dat dit langzamerhand niet meer kan voor de middenstand en zal elkel erger worden ben ik bang voor.

Link naar reactie
  • 0
Het is een oneerlijke concurrentie strijd die enkel door winkeliers verloren kan worden

Echt totale onzin die je verkondigd.

Waarop baseer je het dat b.v. ik oneerlijke concurrentie bedrijf ten opzichte van mijn concurrenten in de winkelstraat?

 

Ik denk eerder dat mijn concurrenten in de winkelstraat door talloze regelingen en wetten (zie b.v. eerder opgesomde zaken maar er zijn er veel meer) bevoordeeld worden ten opzichte van mij.

 

En er is helemaal niemand die een winkelier in de winkelstraat tegenhoud om ook op internet te gaan verkopen. Heeft hij gelijk nog een groot voordeel ten opzichte van pure internetverkopers dat hij ook afhaalpunt heeft.

 

Dus leg maar eens uit waarom internet verkoop oneerlijke concurrentie is ten opzichte van verkopers in winkelstraten

Link naar reactie
  • 0

 

Echter het verschil zit hem er wat mij betreft nu net in dat dit een eerlijke strijd is. En de strijd tussen online en offline winkels is dat in mijn ogen niet meer.

 

 

Nederlandse kastomaten (met gesubidieerde verwarming) versus Middellandse zeetomaten

Supermarkten versus Middenstand

Duitse discounters versus supermarkten

Chinese kleding/electronika versus Europese

user generated content versus professionele content

moeders soepkeuken versus McDonalds

oma versus creche

 

Sinds wanneer is 'eerlijk' een factor? En wiens 'eerlijk' hanteer je?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Echter het verschil zit hem er wat mij betreft nu net in dat dit een eerlijke strijd is. En de strijd tussen online en offline winkels is dat in mijn ogen niet meer.

 

 

Nederlandse kastomaten (met gesubidieerde verwarming) versus Middellandse zeetomaten

Supermarkten versus Middenstand

Duitse discounters versus supermarkten

Chinese kleding/electronika versus Europese

user generated content versus professionele content

moeders soepkeuken versus McDonalds

oma versus creche

 

Sinds wanneer is 'eerlijk' een factor? En wiens 'eerlijk' hanteer je?

 

Ons gevoel van eerlijkheid is meer een persoonlijke kwestie maar het is natuurlijk wel zo dat hele industrietakken direct en indirekt continue de hand boven het hoofd gehouden worden omdat de overheid beslist dat er geen eerlijke concurrentie is.

 

Fietsen is hier een goed voorbeeld van, net als de autolobby die door wet en regelgeving de concurrentie buiten de deur houd.

 

Importheffingen, subsidies en vele andere middellen worden dagelijks toegepast dus er is denk ik een overvloed van voorbeelden waar naar insziens van de overheids instanties een bepaalde onbalans via belasting of andere middellen rechtgetrokken worden.

 

Mensen die dat nog ontkennen hebben echt een bord voor de kop. Het gebeurd elke dag al en op grote schaal.

 

Toedeledokie en success met je online toko.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 56 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.