• 0

zal slechts de helft van de winkels overblijven ??

de kop, om maar even lekker negatief te beginnen.

:-\

 

een angstbeeld van de winkelier en een soort algemene opinie als deze winkeliers gaan 'buurten'.

overbewinkeling, crisis en internet verkopen ..... de helft moet verdwijnen.

 

is dit wel waar?

 

hallo HL-ers,

 

mijn naam is willem en ik vraag me af of bovenstaand waar is, of een tijdelijk iets is.

ik ben zelf geen winkelier, maar produceer o.a. houten winkel interieur. vandaar mn belangstelling.

 

gaat het aantal winkels terug naar een niveau wat nu nodig is, of is het een niet te stoppen trend.

waar zal het zich stabiliseren, of wat komt er voor in de plaats ?

 

mensen hebben nu eemaal producten nodig en mensen hebben nu eenmaal vrije tijd.

zou het zo zijn, dat alle producten langzaam maar zeker via internet worden verkocht en dat de vrijetijd anders besteed wordt ?

 

ik weet zelf ook wel dat de bovenstaande vraag met nee beantwoord wordt, maar hoe zal dat in zn werk gaan, als bv wel 25 % van een winkelstraat leeg staat. het lijkt een vicieuze cirkel die haast moeilijk doorbroken kan worden. het is natuurlijk sterk afhankelijk van de branche en soort winkel, maar wat gebeurt er met de winkels die overblijven, te midden van lege panden ?

moeten zij zich hergroeperen ?

 

wat van mij voor belang is. zullen deze winkels gaan investeren in een nieuw winkelinterieur ?

nu wordt er weinig geinvesteerd, zal er strak ineens een inhaalvraag komen?

 

is er een bepaalde trend gaande op winkelinterieur gebied, die ik nog niet bespeurd heb?

 

mss te veel vragen, maar het komt allemaal op hetzelfde neer. ik hoor graag jullie mening hierover.

 

groeten,

 

willem

 

 

 

 

 

wij ontwerpen en fabriceren woon- en tuinaccessoires en interieur. omdat de wereld niet stilstaat, doen wij dat ook niet. we ontwikkelen iedere dag nieuwe producten. 7 d/w. voor een indruk kijk op : www.zaltii.com .

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het lijkt wel of verhuurders het liever leeg laten staan dan voor minder verhuren.

Klopt dat is eigenlijk ook zo.

Als een deel leeg staat is dat vervelend, je huurprognose kun je echter handhaven en zo kun je de waardering van het vastgoed (dikke duim 11x de jaarhuur) handhaven.

Stel dat een winkel van 1 miljoen een hypotheek heeft van 75% van de bouwwaarde

en je gaat de huur verlagen, als voorbeeld met 20%, dan moet je dus ook de pandwaardering gaan verlagen met 20%

en dan moet je dus 'even' 2 ton afschrijven

en dan blijkt dat je hypotheek dus stijgt naar 94% (75/80) van de vastgoed waarde

en je bank zal dat 'belonen' met een zwaarder rentetarief en wellicht extra flossingen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

ja en dat houdt alles op slot

 

het is een lastig probleem, belemmert de marktwerking. Bij het vasthouden aan de huurprijs gaat de verhuurder er dan wel vanuit dat het pand een paar jaar leeg zal staan, leegstand op echt lange termijn lijkt me toch problematisch te worden. Ligt natuurlijk helemaal aan de waarde van het pand en de hypotheek.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Gisteren wou ik vanuit werk even snel voor nieuwe schoenen kijken in een plaats hier in de buurt. Ik was direct vanuit werk vertrokken en om 17.30 daar. En alles (!) dicht. Sluit om 17.30. Wellicht dat er anno 2013 ook wat beter nagedacht zou kunnen worden om open te zijn als mensen niet aan het werk zijn. (En als ze dicht moeten vanuit regulering vanuit de overheid dan mag vanuit de overheid ook wel actie verwacht worden).

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Gisteren wou ik vanuit werk even snel voor nieuwe schoenen kijken in een plaats hier in de buurt. Ik was direct vanuit werk vertrokken en om 17.30 daar. En alles (!) dicht. Sluit om 17.30. Wellicht dat er anno 2013 ook wat beter nagedacht zou kunnen worden om open te zijn als mensen niet aan het werk zijn. (En als ze dicht moeten vanuit regulering vanuit de overheid dan mag vanuit de overheid ook wel actie verwacht worden).

 

Ik had laatst ook zoiets, was ik extra vroeg van kantoor vertrokken om nog even naar winkelcentrum te gaan om wat dingen te kopen.

Vooraf openingstijden gecontroleerd en zou tot 18:00 open zijn. was ik om 17:40 in winkelcentrum en waren 2 van de 3 winkels waar ik moest zijn dus gewoon al gesloten (op deur wel ook de openingstijden tot 18:00 uur).

 

Of tijdje terug bij Officecentre half uur voor sluitingstijd: parkeer mijn auto vlak voor de deur, bij deur staat medewerker die me aankijkt en terwijl ik naar de deur loop doodleuk de deur op slot doet en vlak voor mijn neus de luiken laat zakken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

17.30 is bij ons in de regio de regulier sluitingstijd. gemiddeld genomen kan je na 17.00 al een kanon afschieten...

(ook mede om de reden die Daniel aangeeft, luiken voor je neus laten zakken, je denkt wel twee keer na voordat je dat nog eens probeert)

helaas ook een gewoonte door ongemotiveerd personeel, winkels die experimenteel langer open zijn houden dat meestal niet lang vol. :-\

 

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0
17.30 is bij ons in de regio de regulier sluitingstijd. gemiddeld genomen kan je na 17.00 al een kanon afschieten...

 

komt dat ook niet een beetje door al die koopzondagen? Nu ben ik zelf helemaal geen shopper en als het even kan koop ik zoveel mogelijk online. (bij voorkeur bij nacht en ontij ;D)

 

Afgelopen zondag me toch overlaten halen om in Alexandrium te gaan shoppen voor wat hoognodige kleding. Verbaasde me over de drukte, je kon over de hoofden van de mensen lopen en om 12:30 was het al vechten om een parkeerplaats. :-\

 

Kan me voorstellen met al het online shoppen en de vele koopzondagen dat er doordeweeks steeds minder animo is om nog even snel te gaan shoppen. En dat je als winkelier niet vrolijk wordt om dat laatste uurtje uit te zitten zonder klandizie.

 

Is voor het gemiddelde gezin 18:00 niet hét tijdstip om aan tafel te gaan? ;)

Link naar reactie
  • 0

ik blijf ook niet open voor die ene klant die tussen 5 en 6 komt. Mensen die werken kunnen ook op zaterdag komen of koopavond. Die laatste is bij ons heel rustig en zaterdag is mijn rustigste dag. Als het op deze dagen druk zou zijn, zou dat voor mij een indicatie zijn dat er behoefte is aan ruimere openingstijden voor werkende mensen. Maar dat is dus niet zo.

 

Mijn conclusie: mijn klanten werken niet (t fulltime).

 

Een collega is wel tot 18.00 uur open maar gaat daar van ellende mee stoppen en ik had het plan om zodra ik hulp kan betalen een koopavond te gaan doen maar dat wordt me van alle kanten afgeraden.

 

Als een klant 17.00 uur net niet kan halen vanwege werk dan blijf ik overigens wel open. Maar dat is heel af en toe.

 

Als er bij ons een koopzondag is sta je op zaterdag echt helemaal voor jan met de korte achternaam trouwens. Koopzondag=nietstedoenzaterdag

 

Link naar reactie
  • 0

op koopzondag wordt vooral ook veel gewinkeld Henk, en in mindere mate ook echt gekocht.

dat je na 17u weinig meer ziet is omdat de consument zich niet meer welkom voelt, daar stoor ik me enorm aan.

 

Als er bij ons een koopzondag is sta je op zaterdag echt helemaal voor jan met de korte achternaam trouwens. Koopzondag=nietstedoenzaterdag

zo erg is het bij ons niet gelukkig, maar uit onze landelijke cijfers blijkt ook dat de koopzondag initieel voor een omzetstijging zorgt die later weer afvlakt... gevolg is uiteindelijk minder resultaat aangezien de personeelskosten voor de zondag flink meetellen.

 

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

op koopzondag wordt vooral ook veel gewinkeld Henk, en in mindere mate ook echt gekocht.

dat je na 17u weinig meer ziet is omdat de consument zich niet meer welkom voelt, daar stoor ik me enorm aan.

 

 

 

Her en der al gesloten rolluiken in overdekt winkelcentrum, personeel dat al druk is met naar binnen halen van buiten de winkel uitgestalde producten (zelfs bij de blokker) en personeel dat je aankijkt wat je nog komt doen maakt het niet echt aantrekkelijk meer na die tijd nee.

Link naar reactie
  • 0

tja maar vindt het toch een kip en ei verhaal hoor.

 

Ik ben in de bouwvak van 10 tot 13 open geweest en draaide sommige dagen net zoveel als een gewone dagomzet. Dat zet mij wel aan het denken......ik weet een ding heel zeker: ik ga mijn openingstijden niet verruimen, het is verdere verspreiding van aankopen maar gaat je omzet niet omhoog helpen.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ik ben in de bouwvak van 10 tot 13 open geweest

 

Maar is ik dan naar de stad zou gaan speciaal voor je winkel en ik zie een briefje met ''in de bouwvak tussen 10 en 13 open'' dan zou ik balen en wellicht voortaan op het web gaan kopen...

 

 

Ik snap het wel hoor dat je dan aangepaste tijden hebt :)

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Her en der al gesloten rolluiken in overdekt winkelcentrum, personeel dat al druk is met naar binnen halen van buiten de winkel uitgestalde producten (zelfs bij de blokker) en personeel dat je aankijkt wat je nog komt doen maakt het niet echt aantrekkelijk meer na die tijd nee.

 

Van de week had ik in de ochtend voor een zakelijke meeting een afspraak gemaakt op een terras.

Op het terras aangekomen bleek de zaak nog niet open, we waren een half uur te vroeg.

De spullen stonden wel gewoon buiten dus eigenlijk geen enkele reden om niet gewoon te gaan zitten en te wachten tot ze open zijn.

Er kwam een niet zo goed geluimde dame uit de horecagelegeheid op ons afgelopen om ons te vertellen dat de zaak nog dicht was en dat er zeker geen koffie voor 11:00 (ipv 10:00) geschonken werd ivm met onderhoud aan het koffie apparaat.

 

En dan moet je weten dat sinds vorige week deze zaak (als onderdeel van 4 horecazaken) in surseance verkeerd, tja.

 

We zijn een terrasje opgeschoven en hoewel het daar beter ging viel er ook bij die horeca gelegenheid nog wel het een en ander te verbeteren.

Link naar reactie
  • 0

Bij ons in het winkelcentrum is de C1000 op zondag geopend, de Digros die er naast zit houdt zijn deuren gesloten op zondag, en de reden dat de C1000 op zondag open is, heeft er vast mee te maken dat het een franchise onderneming is.

Het loopt aardig door op zondag en de klanten die binnen komen en nog wat boodschappen doen, halen die boodschappen zeker niet op zaterdag bij de Digros of bij een avondwinkel. En wat dan nog het effect is van het winkelend publiek op werkdagen, gaan ze dan weer naar de C1000 of gaan ze dan naar de Digros. Dat is het bijkomend effect wat je niet direct kunt meten.

 

Link naar reactie
  • 0

tja maar vindt het toch een kip en ei verhaal hoor.

 

 

maar op een gegeven moment kom je in een neerwaartse spiraal terecht:

laatste uur is het rustig dus sluiten veel winkels al veel eerder als hun openingstijden aangeven.

Klanten die daarna nog komen komen volgende keer na 17:00 niet meer.

Daardoor wordt het nog eerder rustiger waarop winkeliers weer eerder besluiten dicht te gaan

enz.

enz.

 

als je aangeeft dat je tot 18:00 open bent moet je gewoon niet om 17:30 al gesloten zijn.

Zeker niet in groot overdekt winkelcentrum, daarmee haal je hele winkelcentrum steeds verder naar beneden en zullen steeds meer klanten het laten afweten.

Link naar reactie
  • 0
op koopzondag wordt vooral ook veel gewinkeld Henk, en in mindere mate ook echt gekocht.

 

Valt wel mee hoor Bas, we waren bepaald niet de enige bij de diverse kassa's. Maar wellicht dat Alexandrium een uitzonderingspositie heeft. Het voormalige Oosterhof, de shoppingmall en de woonboulevard zijn een dorp op zich.

 

Viel me wel op dat het bij de "ketens" drukker was dan in de speciaal shops en dat de mensen daar met goedgevulde tassen weer naar buiten liepen.

Link naar reactie
  • 0

veel mijn collega's zijn in de bouwvak helemaal dicht gegaan, merk wel dat mensen blij zijn dat ik wel open was al was het dan beperkt. Ach heb het lang genoeg van tevoren aangegeven, by the way danny ik heb een webshop en op mijn deur stond:

 

van dan tot dan (bouwvak) geopend van 10.00 tot 13.00 op *webshopadres* 24 uur per dag geopend

 

;-)

 

Ik vind overigens niet dat je eerder dicht kunt gaan dan de openingstijd aangeeft, dat is echt not done.

Link naar reactie
  • 0
Het aantal parkeerplaatsen en de hoogte van parkeertarieven hebben nauwelijks invloed op de omzet van retailers. Dat meldt Trouw op basis van onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

 

Onderzoeker Giuliano Mingardo (pdf) koppelde data over het winkelgedrag van zeventigduizend consumenten aan informatie over parkeren in de gebieden waar zij hun aankopen deden. Daaruit blijkt geen verband tussen hoeveel de shoppers kochten en hoe of tegen welk tarief zij hun auto konden parkeren, stelt hij. Retailers kunnen hun energie beter stoppen in een goed winkelaanbod en een bruisend -gebied, aldus Mingardo. Het idee dat parkeergelegenheid de winkelomzetten beïnvloedt, is volgens de onderzoeker ‘een hardnekkig Hollands misverstand’.

 

In de afweging welk winkelcentrum consumenten bezoeken, weegt de afstand voor hen het zwaarst. “Voor zestig procent van de mensen is de reden om voor een bepaald winkelgebied te kiezen, dat het dicht bij huis is”, zegt Mingardo. Verder spelen respectievelijk de compleetheid van het winkelaanbod en van artikelen een grote rol. Parkeergelegenheid en bereikbaarheid per auto komen op de vierde en vijfde plaats.

 

Bovendien komen de meeste consumenten niet met de auto, concludeert Mingardo op basis van een ander onderzoek van de Erasmus Universiteit. Waar de meerheid van de winkeliers dacht dat meer dan de helft van de klanten met de auto kwam, was dat in werkelijkheid 22 procent. De meerderheid van de shoppers was te voet.

 

“Iedereen noemt altijd IKEA als voorbeeld. Maar als parkeergelegenheid de succesfactor was, zouden andere meubelboulevards ook moeten draaien als een tierelier. En dat is absoluut niet zo”, aldus Mingardo. Het succes van IKEA is volgens hem te danken aan andere factoren, zoals de marketing van de meubelwinkelketen.

 

(bron: Retailnews)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.