• 0

bedrijfsauto in 2 ondernemingen

Hallo,

 

Ik heb een vraag over onze bedrijfswagen,

 

We hebben een bedrijfsbus 3 jaar geleden gekocht, deze is voor de onderneming.

En daarvoor hebben wij een rittenregistratie.

Nu hebben wij een tijd geleden de auto op zakelijk gezet en einde rittenregistratie.

Omdat wij ook niet prive er mee rijden.

 

Nu hadden wij contact gehad met de belastingdienst om de auto prive in de onderneming te doen,

En dan zakelijk 0,19 per kilometer noteren.

Was geen probleem volgen hem konden wij de auto omzetten na prive,

Op de beveiligde site inloggen en het formulier downloaden einde verklaring.

 

Brief vandaag binnengekomen einde verklaring maar staat nog steeds zakelijk,

Zoeken op internet en daar het gevonden dat je de auto helemaal niet op prive kan omzetten.

 

De bedoeling om de auto prive en daar gaat eigelijk mijn vraag over,

Naast mijn winkel doe ik ook grote hobby beurzen.

Maar het is voor mij allemaal een beetje teveel,

 

Nu is mijn dochter een eigen bedrijfje begonnen,

Zij heeft een aantal beurzen overgenomen om mij wat te belasten,

Nu wilde we de auto voor haar en mijn bedrijf gebruiken,

Deze bus heeft een laadklep is extra hoog en lang,en de rolcontainers kunnen er zo in.

Voor ons allebij makkelijk.

Kan je een bedrijfsbus op 2 ondernemingen zetten en hoe werkt dat.

Van mij mag die er ook alleen zakelijk in, we hebben allemaal een prive auto.

 

Met vriendelijke groet,

Gerda

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ha Gerda,

 

Ik krijg de indruk - maar ik kan het mis hebben - dat hier een aantal dingen door elkaar lopen.

 

Allereerst is er de vraag van de etikettering, of in normaal Nederlands: staat de auto op de zaak of niet. Je kunt bij aanschaf van de auto kiezen of je 'm op de zaak zet of niet, en daar kun je later inderdaad niet meer op terugkomen, tenzij de omstandigheden ernstig veranderd zijn (stel dat je voorheen 90% van de kilometers zakelijk rijdt en nu nog maar 9%).

 

Als je de auto op de zaak hebt gezet, krijg je te maken met een bijtelling in de inkomstenbelasting. In beginsel is die bijtelling 25% van de catalogusprijs (nieuwwaarde), tenzij je onder een van de 14 uitzonderingen valt.

Die bijtelling kun je vermijden door te bewijzen]/b] dat je minder dan 500 km privé hebt gereden in een kalenderjaar. Dat kan met een sluitende rittenadministratie. Een andere mogelijkheid is de "Verklaring Uitsluitend Zakelijk Gebruik" Die mag je indienen als je daadwerkelijk geen enkele privé-kilometer rijdt met een bestelauto. Je hoeft dan geen rittenadministratie bij te houden, maar zodra je ook maar één privé-kilometer rijdt met de bus, moet je dit doorgeven en ongetwijfeld staan er smakelijke boetes op het niet-doorgeven.

 

 

Als ik het goed begrijp, staat de bestelauto op jouw naam. Het is dus niet de auto van je dochter. Op het moment dat zij er gebruik van zou maken, zou de auto voor haar gelden als een privé-auto, en zou zij 19 cent per zakelijke kilometer van de winst af kunnen trekken.

Die kilometers zijn voor haar zakelijk, maar voor jou privé, dus jij krijgt dan weer te maken met de bijtelling, omdat je dan ongetwijfeld over de 500 privé-kilometers gaat.

Als je de bus aan je dochter zou verkopen, kan zij er voor kiezen om 'm "op de zaak te zetten", maar ook om 'm privé te houden, en de kilometers die jij er dan in rijdt zouden voor jou zakelijk kunnen zijn (19 cent per kilometer aftrekken) en zijn voor haar hoe dan ook privé.

 

Als je bus voor beide ondernemingen in wil kunnen zetten en óók de bijtelling zou willen vermijden, zou je volgens mij de stap moeten zetten naar het opstarten van een gezamenlijke onderneming (een VOF) en de bus daarin inbrengen. Risico daarvan is wel dat jullie allebei aansprakelijk worden voor elkaars ondernemings-schulden.

 

 

Een andere optie is dat je de bus aanmerkt als een bestelauto die "nagenoeg uitsluitend geschikt is voor goederenvervoer". Volgens art. 3.20 lid 5 van de Wet Inkomstenbelasting heb je dan niet te maken met de wetttelijke bijtelling van 25% maar met een bijtelling op basis van het werkelijke privé-gebruik.

 

 

Kortom, volgens mij is het niet mogelijk om een auto op twee ondernemingen tegelijk op de zaak te zetten. Je kunt wel een gezamenlijke onderneming hebben en de auto daarin inbrengen, maar ik vermoed dat dat meer gedonder met zich meebrengt dan dat het oplost.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Marcel,

 

Ja de bestelbus staat op zakelijk,

En sinds kort van de veklaring uitsluitend zakelijk gebruik opgezegt,

We hebben een eenmanszaak en dan mag alleen mijn man er in rijden,

De zaak staat op zijn naam en de bestebus ook.

Ik ben meewerkend maar mag niet in de bus rijden.

 

En nu mijn Dochter de bus ook nodig heeft dachten we we zetten de bus prive,

Maar dat is nou misgegaan, verkeerd geinformeerd door de belastingdienst zelf, Daar kwamen we gisteren pas achter toen wij die brief ontvingen van de opzegging uitsluitend zakelijk gebruik.

 

Bijtelling is geen optie daar is deze oude bus te duur voor uitgerekend 6500 euro bijtelling en rond de 700 euro btw

En inderdaad zoals jij al zij 500 kilometer daar ben ik dan zo overheen.

 

En 9% voor de zaak de bus gebruiken is een erg hoog bedrag voor deze bus dan krijg je gelijk te maken met geel kenteken

 

Uitsluitend goederen vervoer is niet mogelijk er zitten drie zitplaatsen in en dat hebben we nodig omdat we met 3 personen een aantal dagen op de beurzen staan.

 

Om de bus te verkopen aan me Dochter zal een optie kunnen zijn als ze dat zou willen en kunnen.

Nu hoorde ik dat je de auto niet aan familie mag verkopen?

Een VOF lijkt mij geen optie Heb ik geen kaas van gegeten, Zal ik me nog even in verdiepen.

 

Ik ben erg blij met je uitleg en heb even goed rondgekeken op internet wat het allemaal betekend.

Groetjes Gerda

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Daarover heb ik gisteren zitten zoeken,

Maar het enige wat ik kan vinden is de bpm. En dat is niet van toepassing de auto is al 11 jaar oud.

Kan je dan een bedrijfdauto via het postkantoot overzetten op naam of moet dat via de belasting,

Dan hebben ze het namelijk weer over de bpm.

En is daar een reken sommetje voor voor hoeveel je de auto kan verkopen,

Het is namelijk zo als het je Dochter is wil je haar ook niet zo veel laten betalen.

Mag je zelf dan weten wat je voor de auto vraag.

Moet je dan van het bedrag wat je voor de auto wil hebben btw berekenen,

Dan zou zij de btw weer terug krijgen en ik moet deze dan betalen,

 

Groetjes Gerda

 

Link naar reactie
  • 0

Uitsluitend goederen vervoer is niet mogelijk er zitten drie zitplaatsen in en dat hebben we nodig omdat we met 3 personen een aantal dagen op de beurzen staan.

 

Ik weet niet of het de moeite is (lees: of je er serieus geld mee bespaart), maar uit de jurisprudentie omtrent 'nagenoeg uitsluitend geschikt voor goederenvervoer' blijkt dat een bus met meerdere zitplaatsen hier ook aan KAN voldoen.

 

 

Verder: als je de bus aan iemand (je dochter, je moeder, de buurman) verkoopt, zul je hier een redelijke prijs voor moeten rekenen, en over die redelijke prijs btw af moeten dragen. Je kunt er voor kiezen om vervolgens je dochter minder te laten betalen (dat zou dan een schenking zijn, en een schenking aan je kind van minder dan 5.000 euro is niet belast met schenkbelasting), maar je moet btw afdragen over de waarde (maar die kan je dochter weer terugvragen, dus feitelijk is dat vestzak-broekzak.

 

Overigens, als je de Verklaring Uitsluitend Zakelijk Gebruik hebt opgezegd, maar je gebruikt de bus alleen maar zakelijk, kun je toch een nieuwe aanvragen, of niet? Dat scheelt je dan in elk geval de last van een rittenregistratie.

 

 

Het overzetten van de auto gaat via het postkantoor (kenteken op andere naam zetten). In je administratie verwerk je de verkoop.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Marcel,

 

Uitsluitend goederenvervoer zou een goede optie kunnen zijn,

Ik kom er nog niet helemaal of dat zou lukken,

Als je op internet leest gaat dat meestal over zaken die voor de rechtbank zijn gekomen.

 

Maar nog even wat je zij dat mijn dochter weer de btw terug krijg.

Dat kan toch alleen als je de auto zakelijk heb toch niet prive?

 

Om de auto weer uitsluitend zakelijk te zetten dan hebben we weer het probleem dat zij er niet mee naar de beurs kan.

En naar de beurs kan alleen met de bus omdat deze een laadklep heeft.

 

Groetjes Gerda

Link naar reactie
  • 0

Maar nog even wat je zei dat mijn dochter weer de btw terug krijgt.

Dat kan toch alleen als je de auto zakelijk heb toch niet prive?

 

Kijk, jij bent scherp, goed gezien! Daar heb je gelijk in. Jij moet hoe dan ook bij verkoop btw afdragen over de waarde van de auto. Je dochter kan die btw alleen terugvragen als zij de auto ook zakelijk etiketteert voor de btw. Zij kan er voor kiezen om de auto voor de btw wel op de zaak te zetten en voor de inkomstenbelasting niet. Dat bekent wel dat zij voor de btw te maken krijgt met een bijtelling van 2,7% van de nieuwprijs (of 1,5% als de auto ouder is dan 5 jaar), maar dat is al gauw een fors bedrag.

 

 

Over het 'uitsluitend geschikt voor goederenvervoer': het is een standpunt wat je inneemt en waar een inspecteur je op terug kan fluiten, Als je het dan niet eens wordt, kun je bij de rechter uitkomen. Je kunt je standpunt ook schriftelijk voorleggen aan een inspecteur, als hij zich er in kan vinden krijg je schriftelijk een bevestiging en weet je direct waar je aan toe bent.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.