• 0

Schade verhalen door te late bezorging

 

 

Ik moet voor een klant iets testen in een app die ik heb gemaakt, op een specifieke telefoon die ik niet zelf heb. Dus bestel ik zo'n telefoon, en omdat het handig is als ik daar op hemelvaartsdag aan kan werken, bestel ik 'm bij bol.com op dinsdag, met garantie dat ik 'm de volgende dag heb. Bij bol.com betaal ik wel een paar tientjes meer dan bij de goedkoopste leverancier.

 

Bol.com doet de telefoon op tijd op de post, maar post.nl stopt het pakje in de verkeerde flow, waardoor het niet op woensdag wordt bezorgd, maar op vrijdag. Dat kost me een declarabele dag werken voor de klant. Post.nl erkent dat ze een fout hebben gemaakt.

 

Ik heb twee klanten op het moment, voor de ene werk ik bijna full time aan een project, voor de andere in avond uren, weekend en vrije dagen als hemelvaartsdag.

 

Mijn vraag is nu: is het volkomen zinloos om te proberen de schade te verhalen, of heeft dat kans?

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als postNl erkent dat ze een fout hebben gemaakt dan zou ik zeker proberen de schade te verhalen. Als je dat goed onderbouwt maakt dat zeker kans. Je hebt een duurdere telefoon gekocht om het snel in huis te hebben, de meerprijs moet dan minimaal vergoed worden.

Of de uren die je nu niet hebt kunnen werken ook vergoed worden is lastig, het is moeilijk aan te tonen dat je op Hemelvaartsdag gewoon aan het werk zou zijn.

Maar zeker proberen!

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Ik heb hier een beetje ervaring mee en ik kan je vertellen elke seconden die je hier aan besteed is bij voorbaat een weggegooide seconden.

 

Niet te lang bij stil blijven staan zou mijn (makkelijker gezegd dan gedaan) advies zijn.

 

Groeten,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0
Ik heb vorig jaar een klacht ingediend omdat een mailing te laat bezorgd was. Afspraak was 48 uurs bezorging terwijl dit 72 uurs werd. Een groot gedeelte van de kosten vergoed gehad.

In dit geval heeft PostNl al laten weten dat ze fout zaten, dus zeker even een klacht indienen.

 

Voordat we Christine opzadelen met een hele hoop ruis en veel tijd en energie besteden aan een achteraf alsnog kansloos blijkend project, gaarne even wat duidelijkheid scheppen:

[*]"Afspraak was 48 uurs bezorging terwijl dit 72 uurs werd": had je een gegarandeerde levertijd van 48 uur als een soort expreslevering?

[*]"Een groot gedeelte van de kosten": welke "kosten" bedoel je hier? Jouw directe en/of indirecte gevolgschade? Hoe hoog was die? Het zou nl zonde zijn als achteraf blijkt dat jij alleen de kosten van de expreslevering zelf gedeeltelijk terug hebt gekregen. Dat is namelijk uitdrukkelijk niet waar Christine naar op zoek is, en er is een heel groot verschil tussen het claimen van de directe kosten (porto of meerkosten expreslevering), gevolgschade en indirecte gevolgschade.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb vorig jaar een klacht ingediend omdat een mailing te laat bezorgd was. Afspraak was 48 uurs bezorging terwijl dit 72 uurs werd. Een groot gedeelte van de kosten vergoed gehad.

In dit geval heeft PostNl al laten weten dat ze fout zaten, dus zeker even een klacht indienen.

 

Voordat we Christine opzadelen met een hele hoop ruis en veel tijd en energie besteden aan een achteraf alsnog kansloos blijkend project, gaarne even wat duidelijkheid scheppen:

[*]"Afspraak was 48 uurs bezorging terwijl dit 72 uurs werd": had je een gegarandeerde levertijd van 48 uur als een soort expreslevering?

[*]"Een groot gedeelte van de kosten": welke "kosten" bedoel je hier? Jouw directe en/of indirecte gevolgschade? Hoe hoog was die? Het zou nl zonde zijn als achteraf blijkt dat jij alleen de kosten van de expreslevering zelf gedeeltelijk terug hebt gekregen. Dat is namelijk uitdrukkelijk niet waar Christine naar op zoek is, en er is een heel groot verschil tussen het claimen van de directe kosten (porto of meerkosten expreslevering), gevolgschade en indirecte gevolgschade.

 

 

Bij het versturen van mailingen betaal je voor 24-uurs bezorging of 48 uurs bezorging (goekoper). Je sluit dus een overeenkomst af dat de post in 2 dagen bezorgd wordt.

Van de kosten hebben we zowel de kosten van het maken van de mailing als de porto vergoed gehad. Omdat de mailing te laat werd bezorgd werd het na de feestdagen en was de actie niet meer geldig. Dit was dus een direct aantoonbaar gevolg.

Indirecte kosten van misgelopen inkomsten van de winkelier zijn niet vergoed omdat die niet zijn in te schatten.

Link naar reactie
  • 0

Als je een mailing, dus honderden of duizenden brieven op de post doet en die komen inderdaad later dan overeengekomen aan, dan maak je een kleine kans om een gedeelte van de portokosten terug te krijgen.

 

Dat is niet vergelijkbaar met het 'te laat' ontvangen van een pakketje.

 

Een pakketje dat er langer over doet dan gebruikelijk daar zijn ze in geen geval aansprakelijk voor. Staat in hun voorwaarden. Zelfs al zou je hem met spoed verzonden hebben -dat is een speciale dienst- dan nog gaat de vergoeding maar tot de betaalde verzendkosten.

Alleen bij vermissing of beschadiging van een verzekerd verzonden pakketje -dat is ook een speciale dienst- vergoeden ze de alleen de inkoopwaarde, niet de gevolgschade, niet de derving van inkomsten of wat dan ook, van de zending.

 

Kortom; zinloos om te proberen een claim in te dienen bij PostNL als een pakketje te laat bezorgd is en je daardoor schade ondervindt.

Link naar reactie
  • 0

Van de kosten hebben we zowel de kosten van het maken van de mailing als de porto vergoed gehad. Omdat de mailing te laat werd bezorgd werd het na de feestdagen en was de actie niet meer geldig. Dit was dus een direct aantoonbaar gevolg.

Indirecte kosten van misgelopen inkomsten van de winkelier zijn niet vergoed omdat die niet zijn in te schatten.

 

In dit geval zal Christine na veel gedoe dus niet veel meer krijgen dan de portokosten, zijnde een paar euro's.

 

Geen tijd meer aan besteden, hooguit Bol.com even laten weten dat je via hun geen producten meer besteld zolang zij samenwerken met Post.nl.

 

We moeten ons in Nederland erbij neerleggen dat we nog steeds in een ontwikkelingsland wonen.

Het is nu eenmaal een feit dat een expreszending naar Ouagadougou wel binnen 24 uur afgeleverd word maar het in de binnenlanden van Nederland gewoon langer duurt.

Link naar reactie
  • 0

Bol.com heeft ook afhaalpunten (en TNT of andere aanbieders express-diensten). Je kunt in dit geval natuurlijk klagen, mogelijk is dit zelfs terecht, maar waarom zo tijdkritisch plannen en voor een zo voordelig mogelijke consumentenroute kiezen voor het benodigde zakelijke artikel? Feestdagen zorgen per definitie voor last minute-bestellingen, piekdrukte (of stilte) en een langere overkomstduur, zelfs als in de keten niks misgaat.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

je kan als ontvanger niet eens navraag doen bij postnl aangezien dat enkel door de verzender gedaan kan worden.

verder inderdaad kansloos, heb als verzender al heel vaak brieven gehad in de trant van: we hebben uw pakket bij de geadresseerde op de stoep aan een druke straat gelegd, dat was inderdaad fout. MAAR.... we vergoeden u niks omdat u niet verzekerd verzonden heeft.

 

of vergelijkbare schuldbekentenissen gevolgd door afwijzing van vergoeden schade.

Overigens verzend BOL de meeste pakketjes volgens mij via DHLforYou

Link naar reactie
  • 0

 

 

Geen tijd meer aan besteden, hooguit Bol.com even laten weten dat je via hun geen producten meer besteld zolang zij samenwerken met Post.nl.

 

Vorige week had ik een absurde ervaring met een andere bezorgdienst, waarvoor ik een middag thuisbleef en toen op de tracking site zag dat ze me niet thuis getroffen zouden hebben, de volgende ochtend op het service punt zegt de mevrouw "het pakje is hier vanochtend wel ingescand, maar het is er niet". dagen later twee mailtjes van de bezorgdienst vanaf het zelfde email adres met "het pakje is bij de buren" en "het pakje is op het servicepunt". Bij de buren heb ik het opgehaald, en nu krijg ik dagelijks een mailtje van ze "uw pakje ligt nog op het servicepunt".

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.