• 0

twee keer fiscaalvoordeel

Hallo Allemaal,

 

Ben beginnende ondernemer en ben bezig om een nieuwe product op de markt te zetten.

Dit product is bedoeld voor de zakelijke markt. Dit bedrijf is als ware een tussenpersoon.

 

Het is een soort product van een reclamebureau waarvoor een "tegen prestatie" staat en dus geen representatiekosten en relatiegeschenken. Laten we zeggen dat het product bijvoorbeeld €1000,- exclusief 21% btw kost. Voor hoever is dit aftrekbaar voor de opdrachtgever? Dus 73,5%, helemaal niet of 100%.

Nu is het volgende vraag.

Voor dat bedrag van €1000,- gaan wij ook weer een bedrijf in huren voor onze opdrachtgever. Dit bedrijf vraagt €750,- exclusief BTW voor hun product om ook hier krijgen wij een "tegen prestatie"en is het dus geen representatiekosten. Is dit nu ook voor ons weer aftrekbaar? Zo ja voor hoeveel procent.

 

Kort samen gevat worden wij ingehuurd als tussenpersoon want de opdracht van de opdrachtgever geven wij weer aan een andere aannemer. Ik hoop dat het zo duidelijk is wat ik bedoel.

 

Alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ha Mark,

 

nee, het is niet duidelijk wat je bedoelt. Om de fiscale aftrekbaarheid van een kostenpost te beoordelen is meer informatie nodig dan "het is een soort product van een reclamebureau"

 

De beperking van de aftrekbaarheid waar jij op doelt komt vermoedelijk uit artikel 3.15 van de Wet Inkomstenbelasting, ik citeer even lid 1 en lid 3:

 

1. Bij het bepalen van de winst komen, onverminderd artikel 3.14, tot een bedrag van € 4400 niet in aftrek kosten en lasten die verband houden met de volgende posten:

 

a. voedsel, drank en genotmiddelen;

 

b. representatie, daaronder begrepen recepties, feestelijke bijeenkomsten en vermaak en

 

c. congressen, seminars, symposia, excursies, studiereizen en dergelijke.

 

[...]

3. Het eerste lid is niet van toepassing op de in dat lid bedoelde posten voorzover de onderneming direct is gericht op het vervaardigen of het verhandelen van tot die posten behorende goederen, dan wel op het verrichten van diensten in verband met die posten en die posten deel uitmaken van de omzet.

Kortom: de inkoop van de genoemde diensten is voor jouw onderneming volledig aftrekbaar, ze maken namelijk onderdeel uit van jouw omzet. Of je klant de kosten volledig of slechts gedeeltelijk af kan trekken is afhankelijk van wat je precies aanbiedt.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Marcel,

 

Wij zijn de tussenpersoon. Wij gaan naar de opdrachtgever die per product €1000,- betaald voor een nieuwe klant. Om die klant te benaderen gebruiken wij een shop in shop wij betalen de shop €750,- om de klant te werven Zo verdienen wij dus €250 per klant door een bedrijf waarin wij een shop hebben in te huren die de klanten in onze shop werft.

 

Want omdat het voor ons fisicaalvoordeel opleverd dan leverd het meer op dan die standaard €250,- toch?

 

 

Dit gaat per jaar altijd om meer dan €4400 dit gaat dus niet om

a. voedsel, drank en genotmiddelen;

 

b. representatie, daaronder begrepen recepties, feestelijke bijeenkomsten en vermaak en

 

c. congressen, seminars, symposia, excursies, studiereizen en dergelijke.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet precies wat "shop in shop" precies inhoudt, maar ik stel me het volgende voor:

 

Jullie zetten een marktkraampje neer in de Gamma. Jullie betalen een bedrijf (laten we 'm Bassie noemen) om in die kraam te gaan staan en klanten te gaan werven voor de opdrachtgever. VOor elke klant die Bassie werft krijgt Bassie 750,- en jullie krijgen van de opdrachtgever 1.000,- per klant.

 

Per geworven klant verdienen jullie dan 250,-. Op welk vlak er dan fiscaal voordeel te behalen zou zijn is mij niet duidelijk, volgens mij is dat er niet.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

@DaMedia Ja klopt

 

@Marcel Dat is bijna percies de bedoeling. Laten we zeggen dan (bijvoorbeeld) D-Reizen dus wil dat daar hun reizen aanbieden.

Wij gaan voor de budget dus reclame maken in de folders en kranten etc. We maken hier voor ook een antrekkelijke Winkelruimte in de Winkel. Maar wij zijn dan een reclamebureau dan kan D-reizen die €1000,- als reclamekosten verwerken toch?

Bassie die de contracten voor D-reizen verkoopt is ZZPer en heeft zich ook ingeschreven als reclamebureau. Als wij hem dan in huren om de contracten verkopen is dat dan ook reclame kosten?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.