• 0

De basics van een kleine beginnende webshop: zie ik het correct?

Hallo allemaal,

 

Ik maak handgemaakte sieraden en wil die verkopen aan particulieren, rechtstreeks via internet en lokale designmarkten en onrechtstreeks via fysieke zelfstandige winkels. Ik heb me afgelopen tijd zitten inlezen in het hoe en wat van een website + webshop en heb gekeken hoe mijn directe concurrenten dat aanpakken. Ik wil jullie even vragen om te bekijken of mijn analyses en conclusies correct zijn. Ik zou dus een kleinschalige webshop opzetten waarbij ik mijn (maandelijkse) kosten zoveel mogelijk wil beperken. Mijn voorkeur gaat uit een website met een clean design zoals bijvoorbeeld www.va-tout.be.

 

Klopt het dat alles in beschouwing genomen, het duurste aspect van een kleine webshop eigenlijk de kosten verbonden aan de betalingsmogelijkheden is? Qua betalingsmogelijkheden lijken mij eigenlijk alleen Paypal en bankoverschrijving echt goed te doen voor een beginnende kleine webshop. Die twee opties zie ik overigens ook bij mijn concurrenten verschijnen. Voor de opmaak van mijn website zou ik een beroep kunnen door op WordPress (waarmee die Va-tout is opgebouw, heb t gevraagd) en eventueel gebruik kunnen maken van een (e-commerce) theme (bijvoorbeeld The Retailer). Die themes lijken mij interessant, omdat je dan kan kiezen voor een responsive en retina ready theme.

 

Als ik het zo wil aanpakken, dan moet ik zien dat als ik een theme kies opletten dat de plugin waarmee het werkt, matcht met Paypal (voor zover dat een probleem zou zijn). Ik omschrijf het ongetwijfeld bijzonder amateuristisch maar goed :) Dan moet ik ook nog bekijken wie mijn hosting partner wordt (waar ik ook mijn domeinnaam aankoop) en of dat goed werkt met WordPress.

 

Dus kort samengevat:

- goede hosting + domeinnaam zoeken waarop WordPress goed draait -> dacht one.com, maar ik lees dat het traag zou werken met WordPress

- opmaak van de site en webshop (CMS) -> WordPress, eventueel (e-commerce) theme, goed kijken naar plugin voor e-commerce (WooCommerce bijvoorbeeld) met oog op koppelen van betalingsmogelijkheden

 

Zie ik nog dingen over het hoofd waar ik zeker nog op moet letten, los van alles wat te maken heeft met het promoten van je site en webshop? Er valt zoveel te lezen dat ik niet goed weet of ik de basics nu wel meeheb of niet.

 

Nog ter info: ik heb de mogelijkheid inzake verkoop via Etsy bekeken, maar ik heb navraag gedaan (oa bij één concurrent) en dat blijkt voor Belgische verkopers geen heel interessante optie te zijn.

 

Bedankt voor jullie feedback!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een hosting bedrijf in je eigen land. Dat is makkelijker mbt communicatie, en als je een goede partij hebt is de kwaliteit vaak beter dan de grote hosting jongens als One en Godaddy.

 

Misschien nog wat dingen waar je aan moet denken: fotografie van je producten, een logo/header. Let ook op of het theme dat je kiest een mogelijkheid heeft om te vertalen (tenzij je een engelstalige shop op wilt zetten)

Link naar reactie
  • 0

Hallo Frankly,

 

Volgens mij heb je het redelijk door. Met dien verstande dat je als je geen provider hebt die heeft geregeld dat mensen zonder IT-kennis en in paar klikken de nieuwste WordPress op hun site kunnen installeren, dat je ook geld (of heel veel tijd) gaat kosten.

 

Ik heb me een jaar of wat geleden erin verdiept voordat ik mijn websites heb overgezet naar WordPress. Daarna heb ik wat andere kleine ondernemers geholpen met het maken van een basic website in WordPress bij andere providers. Mijn conclusie was toen dat lang niet alle providers hebben gezorgd dat ook mensen zonder it-kennis zelf makkelijk WordPress op een domein kunnen installeren. De mijne heet Vevida.com en hosting incl WP kost daar €45 pj. En nee, ik heb geen aandelen/belang. Ze hebben een uitstekende Nederlandstalige telefonische helpdesk en gelukkig voor ons zuiderlingen spreken die gewoon ABN ipv Gronings. ;)

 

Mijn sites draaien (geen winkels, want ik verwijs bezoekers naar online boekhandels) op thema's van Woothemes, de makers van Woocommerce. Zij hebben inmiddels een groot aantal responsive themes en ik heb veel gehad aan hun enorm heldere instructievideo's. (had vooraf echt geen idee hoe WP werkt). Heb toen ook een theme van Elegant gekocht en daar snapte ik echt helemaal niks van.

 

Denk inderdaad dat betalingsverkeer (en vergeet straks je verpakkings- en verzendkosten niet) de duurste post zijn. Daarbij de tip ook even bij Sisow.nl te kijken. Je zit namelijk in ons taalgebied en als je wilt dat Nederlandse klanten (dat zijn er meer dan Vlamingen) ook bij je kopen, is het verstandig iDEAL als betaaloptie te bieden. Is namelijk in Nederland de meeste gebruikte. Sisow biedt ook Paypal aan.

 

Succes ermee!

 

PS: mooie uitspraak overigens 'je hebt overschot van gelijk'. Die kenden we volgens mij nog niet in Nederland. #weerwatgeleerd

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste FranklyMyDear,

 

wat zijn de doelstellingen voor deze webshop? Of wat is jouw ambitie?

 

Wat heb je in basis nodig voor het tonen en verkopen van jouw assortiment? En wat kun je zelf? Hoe gelikt, praktisch en efficiënt moet dat nu allemaal zijn om een evenwichtig geheel te krijgen? Daar zou een eisenpakket en wensenlijstje met stappenplan uit moeten volgen.

 

Verdiep je ook eens in payment service providers (PSP's) voor het accepteren van diverse betaalmethoden. Dat biedt je ook weer flexibele mogelijkheden en niet zo zeer vaste kosten. Karen noemt er al één.

 

Voor jouw thuismarkt kun je volgens mij niet om Bancontact Mister Cash als betaalmethode heen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Je moet in het begin niet te moeilijk gaan doen. Je kan beginnen met een gratis oplossing als opencart. Hosting hoeft ook niet veel te kosten.

 

Voor betaling gebruik je providers als mollie. die bieden heel veel opties (bv, ideal, telefoon, cc) aan. Wat je moet afstaan voor die betalingen stelt heel weinig voor.

 

Je kan je website promoten op websites als marktplaats en speurders.

Hoger in Google? (No Cure No Pay) > http://momzic.nl/google-pagina-1-positie/

Website/Webshop + Opzet Adwords camagne (25 euro p/m) > www.momzic.nl/volledige-website/

Marketing Producten > www.onlinemarketingportaal.nl

Link naar reactie
  • 0

Allereerst: echt wel fantastisch hoe snel je reacties krijgt op dit forum en dan nog wel inhoudelijk interessante reacties ook!

 

De laatste zullen de eerste zijn zeggen ze hier bij ons, dus ik begin bij Highio. Al bij al is mijn ambitie met deze webshop beperkt. Als ik kijk naar wat mijn concurrenten doen, dan merk ik dat het hebben van een online verkooppunt enerzijds een must is, maar anderzijds op zich genomen hopeloos onvoldoende is om zichtbaar te zijn bij de consument en verkopen te genereren. Er is al een gigantisch aanbod én het gaat om handgemaakte sieraden met een verhaal gemaakt door iemand die ook een verhaal heeft. Dat vertel je volgens mij best niet alleen maar online, maar zeker ook in real life, o.a. door op lokale designmarkten te staan en verkoopsters in fysieke winkels dat verhaal te laten doen. Dat dat werkt, weet ik omdat ik vroeger als verkoopster soortgelijke verhalen heb verteld :) In het kort: ik wil een website die efficiënt werkt en die past bij de stijl van wat ik aanbied, maar ik verwacht er ook geen wonderen van. Omdat mijn productgamma ook nog eens beperkt is (max. 56 stuks) denk ik het te kunnen redden met een prefab theme.

 

De in België goed gekende PSP's heb ik bestudeerd en dat tikt serieus aan heb ik moeten vaststellen. Multisafeway komt er het beste uit, maar brengt mij in combinatie met mijn lievelingsthemes op een maandelijkse kost van minstens 45 EUR... Sisow kende ik nog niet, waarvoor dank aan Karen! Het ziet er inderdaad een goede deal uit, maar ik weet niet of ik er goed aan doe wat België betreft. Ik lees dat de Belgen vaak nog schrik hebben van het online shoppen omwille van de schrik voor de onveiligheid van online betalen. Blijkbaar is er nog heel wat wantrouwen op dat gebied. Ik aarzel dus om te kiezen voor een nog niet zo gekende PSP, omdat het de consument uiteindelijk niet kan schelen hoeveel ik moet betalen aan transactiekosten. Hij/zij wil vooral zeker zijn dat zijn/haar zuurverdiende centjes niet naar één of ander obscuur bedrijfje gaan. Misschien moet ik gewoon naar Nederland verhuizen en daar mijn ding gaan doen :) Maar goed, PSP's verder uitpluizen, vergelijken en misschien combineren staat bij deze op mijn to do list. Het zou idd wel wringen als ik Bancontact/Mistercash niet zou kunnen aanbieden, Highio.

 

Karen, fijn dat ik je iets heb kunnen bijleren nadat je me al die goede tips hebt gegeven! Ik zal zeker dubbelchecken of mijn toekomstige provider duidelijk aangeeft hoe ik de koppeling met WordPress kan maken. Leuk om te lezen dat je zo een goede ervaringen hebt met Woothemes. Hun themes spreken mij ook het meest aan. Verpakkings- en verzendingskosten staan al in mijn ondernemingsplan.

 

Sabra, logo en fotografie staan ook al in het ondernemingsplan, maar ik neem zeker je tip mee om eens wat lokale hostingbedrijven te bekijken. Het zou idd de bedoeling zijn om een Engelstalige shop op te zetten.

 

Link naar reactie
  • 0

Als je een verhaal hebt, begin dit dan in ieder geval ook in je moedertaal te vertellen. Geen idee of Belgen minder openstaan voor webaankopen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

Ik kan je aanraden om met sisow in zee te gaan, zeker als beginnende webshop. Hier in Belgie is er geen betaalbaar alternatief voor een PSP. Ogone is véél te duur, en wordt pas interessant als je echt groot wordt. Bij sisow betaal je geen abonnement kosten. Worden er geen betalingen via hen gedaan, kost het je niks. Ik raad je aan om via sisow ideal,bancontact en sofortbanking te integreren in je shop. Paypal zou ik nog even mee wachten, want de % die je daar moet betalenloopt op. Ik raad je ook aan om bij de betaalmogelijkheden sofortbanking bovenaan te zetten, en daaronder BC. Waarom? Belgische klanten kunnen zowel met sofortbanking als BC betalen, maar de commissie op sofort is lager dan BC. Zet je BC boven sofortbanking als betaalmogelijkheid, dan kiest iedereen voor BC. Schilt je weer wat in PSP kosten. Tot slot ook ideal aanbieden, nederlandse klanten betalen allemaal bijna via ideal, en de kosten daarvoor zijn heel laag(ideal enkel mogelijk voor nederlandse klanten)

Wat betreft het vertrouwen in online betalen in belgie: ik heb 90% van de betalingen lopen via online betalen, dus dat valt wel mee. Mensen die het niet vertrouwen kunnen altijd via overschrijving betalen, of ontvangen onder rembours.

 

Paypal kan later nog: ondertussen ben ik na 4 jaar internationaal gegaan, en heb ik paypal ook geinstalleerd (niet via sisow, rechtstreeks via paypal) (scheelt ook weeral 0,35 per transactie) omdat ik moet voor de andere europese klanten. Ik kan je vertellen, ik trek ogen als ik telkens de afrekening zie van paypal.

 

Enige dat ik nu nog wil integreren is cartebleue (voor Frankrijk) maar dat bied sisow niet aan, dus ik ben ondertussen aan 't overwegen om te wisselen van PSP provider.

Maar als starter kan ik je ze van harte aanbevelen.

Voila, ik hoop je wat op weg geholpen te hebben, al het vorige komt uit ondervinding in die 4 jaren.

 

Link naar reactie
  • 0
Het zou idd de bedoeling zijn om een Engelstalige shop op te zetten.

 

Als je de nederlandstalige markt wil optrekken, kan ik je dit ten zeerste afraden.

Buiten dat je waarschijnlijk via googleads klanten gaat proberen naar je webshop te lokken, is het van belang op termijn organisch gevonden te worden (= via gewone zoekwoorden op google)

En mensen gaan niet zoeken op bv. bracelets, maar op armbanden. Dus zorg dat je zoekwoorden op zijn minst in het nederlands zijn, en best van al de beschrijvingen ook. Anders ga je niet veel klanten hebben vrees ik.

Link naar reactie
  • 0

Veel beginners denken, ik start een webshop en de bezoekers komen vanzelf binnen. Dat is niet langer zo! Net als een investering in techniek, moet je ook een investering doen in marketing. Bedenk dus goed, waarin ga je onderscheid maken? Waarin is jouw webwinkel beter dan concurrenten. En hoe ga je mensen bereiken?

 

Doe je dat niet, dan val je weg in de 100den webwinkels in dezelfde branché. Beter dus goed doordacht ten start gaan dan er straks achter komen dat het toch minder makkelijk is dan het lijkt.

https://www.webwinkelkeur.nl : O.a. werkzaam bij WebwinkelKeur. Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste WebshopAdvies,

 

Bedankt voor je advies. Ik wil wel even verduidelijk dat ik mijn business niet als een webshop zie. De webshop is één onderdeel van mijn plan dat zich in de eerste fase vooral richt op verkoop via fysieke winkels en lokale designmarkten. Die laatste twee moeten me de naamsbekendheid opleveren die ook online verkoop kan genereren. Ondertussen kan ik verder bouwen aan de site én aan de online marketing ervan, zodat die webshop 'op zichzelf' ook klanten aantrekt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb 4 tips voor je:

 

Ik zou op zoek gaan naar een kwalitatieve hoster, waar je iets meer betaald dan €25,- per jaar. Anders komt je website op een volgepropte server terecht en dat betekent een langzame webshop. Het hoeft niet duurder te zijn dan € 10,00 - €15,00 per maand.

 

Verder zou ik me verdiepen in de doelgroep! Een van de belangrijkste dingen voor als je een webshop succesvol wilt maken. Concept7 is pionier op dit gebied en zij hebben een gratis whitepaper over hoe je rekening houdt met je bezoekers. Je kunt het hier downloaden (je hoeft geen gegevens op te geven) http://www.concept7.nl/mbti/

 

Zorg dat je unieke teksten gebruikt! Gebruik geen gekopieerde teksten of teksten van leveranciers. Die doen het minder goed in Google.

 

Ga ook bloggen! Werkt enorm goed in jouw branche!

 

 

[Mod edit: verwijzing naar eigen site verwijderd]

Link naar reactie
  • 0

Zelf gebruik ik Hostgator, prima service, het baby-plan kost minder dan 10e per maand.

Een .be zou ik kopen op een aparte site.

Ideal kan via Sisow goedkoop, als je wordpress gebruik heb je wel een licentie nodig van $79 per jaar.

 

Doe je site inderdaad Nederlands zoals bovengenoemd.

Tip voor gratis marketing: Marktplaats en Facebook groepen.

Ook interessant als je doelgroep wat jonger is: Foto's van jezelf nemen met de spullen die je verkoopt en een Instagram following opbouwen.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb even gekeken, maar het is geen Wordpress; het is Shopify en ze hebben het theme van http://www.pixelunion.net/ namelijk het Atlantic theme: http://www.pixelunion.net/themes/atlantic/

 

Qua payment options: probeer aan te bieden wat gangbaar is; in Nederland is dat iDeal, in Belgie is dat Bancontact/MisterCash voor zover ik weet.

 

Veel suc6

Link naar reactie
  • 0

Ik heb even gekeken, maar het is geen Wordpress; het is Shopify en ze hebben het theme van http://www.pixelunion.net/ namelijk het Atlantic theme: http://www.pixelunion.net/themes/atlantic/

 

Tja er verandert wel eens wat na 2 jaar ;)

 

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Wellicht is het zinvoller om geen website op te zetten. Traffic genereer je makkelijker en directer op Facebook dan via Google. Daar kun je ook je producten te koop aanbieden op je eigen account of page.

 

Betaling kan met een Paypal of iDeal betaal-link (kun je overal inplakken, mail, DM, Whatsapp noem maar op) of rechtstreeks direct op jouw bank.

 

Op die manier neem je een aanloop met weinig kosten en opereer je volledig op bekend terrein (facebook) zonder afhankelijk te zijn van externe partijen en dienstverleners.

 

Lopen de verkopen uit de hand, dan heb je ook de middelen om een webshop door een prof te laten opzetten.

 

Succes!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 145 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.