Sprout rekent opeens abonnementsgeld - tot nu toe gratis. Mag dat?

Aanbevolen berichten

Hallo allen,

 

Ik heb al een jaar of 7 een abonnement op de Sprout. Dit is voor mij altijd gratis geweest. Vandaag kreeg ik ineens een factuur voor dit abonnement. Ik vraag me af waarom ik er ineens voor moet betalen. Ik heb daar ook nooit bericht van ontvangen ofzo. Sprout vind ik op zich wel een aardig blad, maar nou ook weer niet zo bijzonder om daar een betaald abonnement voor af te sluiten. Mogen ze mij zomaar een factuur sturen voor dit abonnement zonder mij de gelegenheid te geven om het op te zeggen? Nu is de factuur nou ook weer niet schrikbarend hoog, maar toch.....

 

Frank

 

Mod edit: titel verhelderd

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
Mogen ze mij zomaar een factuur sturen voor dit abonnement zonder mij de gelegenheid te geven om het op te zeggen? Nu is de factuur nou ook weer niet schrikbarend hoog, maar toch.....

Sprout is gratis voor ondernemers met minimaal 5 personeelsleden. Voor alle overige ondernemers, starters en studenten is het blad in principe een betaald abonnement. Maar bij mijn weten werd er tot voor kort nooit echt op gecontroleerd. Wel moest je jaarlijks een on line opgave invullen tbv verlengen lidmaatschap...

 

Ik schrijf columns voor de Sprout website. Ik begreep recent van de redactie dat ze de oorspronkelijke focus van het blad - de groei ondernemers en dus niet de ZZP-ers - weer wat sterker/scherper wilden gaan bewaken/sturen. Wellicht dat dit een opmaat daartoe is.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Nou, punt is dat ik al zo'n 7 jaar dit blad gratis ontvang zonder ooit maar een soort van controle invul formulier in te vullen, alleen de eerste keer destijds (denk ik). Nu ineens krijg ik een factuur voor een abonnement. Maffe is dat er ook staat 'Uw abonnement van 29 april 2011'. 2 jaar terug dus. Ik vind het gewoon raar om ineens een factuur te krijgen voor iets wat ik al jaren gratis ontvang. Ik had toch op zijn minst een schrijven gehad willen hebben dat ik in het vervolg een factuur zou krijgen. Lijkt mij toch ook wel zo netjes om mij dan de mogelijkheid te geven om het op te zeggen, toch? Ik zal hun maandag maar eens even bellen hierover.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie

Ook ik heb jarenlang de sprout gratis ontvangen maar bij mij stopte ineens de toezending :-\ Dacht zelfs dat het terziele was maar later kwam ik het weer tegen bij een grote klant van mij die tevens "sponsor" was ;) Daar lagen altijd hele stapels op de balie en las ik het blad weer gratis. :)

 

Inderdaad is het abonnement de kosten niet alhoewel ik het wel een vreemde structuur vind. Gratis bij 5>personeel, 19,00 voor studenten en of potentiële ondernemers, 25,00 voor ondernemers en anders 49,00 euro. Waarschijnlijk krijgen niet ondernemers het blad met een gouden strik er omheen thuisgestuurd ;D

 

Aan de andere kant zijn er legio uitgaven voor ondernemers dus kan je best wel kritisch kijken naar de kosten. Heb ik dit jaar eens gedaan aan de hand van mijn administratie 2012 en ongemerkt schrik je van alle abonnementen, lidmaadschappen en dergelijke. Ben daar eens goed naar gaan kijken en in gaan schrappen. heeft me een leuke besparing opgeleverd. :) Mijn voorkeur gaat dan toch meer naar vakbladen uit dan naar dit soort algemene bladen.

Link naar reactie

 

Inderdaad is het abonnement de kosten niet alhoewel ik het wel een vreemde structuur vind. Gratis bij 5>personeel, 19,00 voor studenten en of potentiële ondernemers, 25,00 voor ondernemers en anders 49,00 euro.

 

 

Zo vreemd is dat niet. De uitgever heeft twee inkomstenstromen: eentje van abonnees en eentje van adverteerders. Die adverteerders zijn met name op zoek naar een bepaald soort ondernemers. Meer dan vijf man personeel: die koopt groter in. Nondernemers: die kopen doorgaans niks in. Dat verklaart waarom de eerste groep minder betaalt voor een abonnement dan de tweede. De studentenprijzen zijn goodwil.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Het zal allemaal wel, jongens. Maar daar ging het mij niet om. Het gaat er mij om waarom ik na 7 jaar gratis abonnement ineens een factuur krijg voor een betaald abonnement zonder dat ik eerst een schrijven heb gekregen dat ik in het vervolg moet betalen voor dit abonnement. Zoals ik al zei vind ik het blad nou ook weer niet zo bijzonder om daar een betaald abonnement voor af te sluiten.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie

tja, het blijft vreemd dat ze zonder aankondiging ineens een factuur sturen, misschien uit kosten overweging? Jaren geleden toen ik mijn fotozaak nog had bestonden er 3 vakblaken die alle gratis in controlled circulation verspreid werden. Tot opeens een van de 3 er een factuur bij deed. Maar wel met een nette brief dat het min of meer een vrijblijvende en vrijwillige bijdrage in de kosten was.

 

Stuur ze een mailtje om je ongenoegen kenbaar te maken en vermeld gelijk dat je geen interesse meer hebt. ;)

Link naar reactie

Intussen nog geen succes om mijn abonnement op te zeggen. Vandaag kreeg ik alweer een nieuw exemplaar. E-mails worden niet beantwoord. Telefonisch kom ik er ook niet doorheen. Ik heb nog geen herinnering ontvangen voor de factuur, maar dat kan 1 dezer dagen vast wel komen. Valt niet mee, zeg. Lid worden is makkelijk, maar opzeggen een heel gedoe.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie

ik heb het tot nu toe nooit gemist en aangezien ik minder dan 5 man personeel heb (2) zal ik ook wel niet tot de doelgroep behoren...

maar ik ben het absoluut met van Dungen eens dat er eerst een schrijven/mail had moeten komen waar hij zijn keuze kenbaar had kunnen maken. die factuur gaat retour afzender.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie

Inderdaad een vreemde situatie - ik ontvang het blad geloof ik ook niet meer, maar heb er in ieder geval nooit een factuur voor gekregen.

 

Aan wie ze wel of niet gratis willen verstrekken moeten ze natuurlijk helemaal zelf weten, en bij dit soort controlled circulation bladen is er een balans tussen kwantiteit (=kosten) en kwaliteit (=interessant voor adverteerders) van de lezers. Dat ze er abonnees uit gooien omdat de adverteerders die niet boeiend vinden is prima.

 

Maar opeens een factuur sturen is natuurlijk wel een heel vreemde zaak! Ik vraag me af of ze daar zomaar mee weg komen:

 

@Fvddungen: heb je ooit iets ondertekend waar een tarief op stond, met een gratis periode vooraf of iets dergelijks? Zo niet dan lijkt me dat hier sprake is van een prijsverhoging (van 0 naar iets) en dat moet je het recht op opzeggen geven, nog voordat het hogere tarief in gaat.

 

Het kan natuurlijk gewoon een foutje zijn, het zou wel erg lullig zijn als uitgerekend een ondernemersmagazine als sprout ondernemers met spookfacturen gaat opzadelen!

Link naar reactie

Nou, ik krijg vandaag ineens een brief van een incassobureau over de rekening verhoogd met invorderingskosten. En dat terwijl ik tot op heden helemaal geen herinneringen en aanmaningen heb gehad van MT Mediagroep. Wat zijn dat voor maffiapraktijken hier? Iemand tips wat nu te doen?

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie

Overigens de invorderingskosten waren 25% van de totaalfactuur. Ik vraag me af of dit allemaal wel rechtsgeldig is. Oftewel mag je zonder herinneringen en aanmaningen gelijk een incassobureau er op zetten, die ook nog eens 25% er bij op telt?

 

Overigens de dame van MT was zeer verontwaardigd dat er geen herinneringen waren verstuurd.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie

Volgens mij zegt de wet alleen maar wat "redelijkerwijs" is en is er enkel alleen nu zo dat er een Wet Incassokosten is, waarbij de bijkomende kosten 15% mogen bedragen met een minimum van 40 euro excl. rente. Dus als je abonnement een relatief laag bedrag heeft en er komt 40 euro overheen, stijgt het percentage al snel naar boven toe.

Link naar reactie

Het ging hierbij om 25 euro. 25% invorderingskosten kwam op 6,25.

 

Ik heb het idee dat het beetje een rommeltje is op de administratie daar. De dame van MT wist me te vertellen dat ik inderdaad sinds 2007 'lid' bent, maar dat ik in 2011 voor het eerst een factuur voor een jaar zou moeten hebben ontvangen en dat die volgens hun administratie ook was betaald. Ik kan hier in mijn eigen administratie echter niets over terug vinden en kan me er ook niets over herinneren. Op mijn vraag waarom ik dan in 2012 geen factuur voor een nieuw jaar heb ontvangen kon ze me geen antwoord geven, maar dat kon ze ook in haar administratie niet terug vinden. Ik heb in ieder geval zojuist de bevestiging gekregen dat mijn abonnement is beeindigd en dat de incassoprocedure is stop gezet en ik de factuur ook niet hoef te betalen. Eind goed, al goed.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.