• 0

Deel van woning gebruiken voor bedrijf

Goede dag!

 

Mijn partner en ik runnen samen een bedrijf met productie incl webwinkel en nog een webwinkel erbij. De eerste neemt een deel van de garage in beslag en een deel van de kelder. De tweede neemt voor de opslag een hele slaapkamer in beslag.

 

Mijn belastingadviseur gaf aan dat wij het % woonoppervlakte gebruikt voor de bedrijven mogen omrekenen naar % hypothecaire kosten en dit kunnen aftrekken van de winst.

 

Ik lees op internet dat dit alleen mag mits de ruimte een eigen toegang hebben + sanitaire mogelijkheden.

 

Wat is nu waar?

 

Zowel kelder als garage hebben eigen ingangen, maar geen sanitair.

 

Wat mag wel en wat mag niet?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goede dag!

 

Vanwaar deze vraag? :P

 

Omdat het antwoord op deze vraag cruciaal is voor de beantwoording van jouw initiële vraag met betrekking tot de aftrekbaarheid van de woonlasten als zakelijke kosten ::)

 

Ga er maar vanuit dat mensen als Joost geen vragen stellen als het antwoord niet nodig is :P

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

dan houdt het waarschijnlijk op met de optie van jullie adviseur. Hij doelt op deze regeling:

http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/

 

De keuze om dan je woning deels of geheel zakelijk te behandelen heb je alleen bij het betrekken van de woning (als je al ondernemer bent) of bij de start van je bedrijf (als je er al woont). Die keuze kun je maken zolang het jaar waarin je er bent gaan wonen of je bedrijf begonnen bent nog niet definitief is qua belastingaanslag. Dat moment liijkt voorbij.

 

Dit overigens los van de vraag of het wel voordeliger is! Hypotheekrenteaftrek heb je immers sowieso al en bij het zakelijk aanmerken van een eigen woning speelt bijv. ook mee dat de waardestijging t.z.t. belast is als winst uit onderneming.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het eventuele voordeel zit 'm meer in de aftrekbaarheid van bijkomende kosten (telefoonabonnement, OZB, kosten van verbouwing, renovatie en inrichting etc.) en eventuele btw voordelen. Of het uiteindelijk voordeliger is, is koffiedik kijken.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Kan me geen reden bedenken waarom je dit niet op de manier van je adviseur zou mogen berekenen (aangaande de BTW dan)

Misschien mis ik iets, maar als de woning in 2010 in gebruik is genomen, kun je toch niet 'zomaar' in 2012 de etikettering (voor de btw) wijzigen?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.