• 0

Nieuwe klanten zoeken binnen horeca voor groothandel

Ik heb nu al ongeveer 5 jaar een groothandel in de horeca. Het is een groothandel voor vooral Italiaanse restaurants en shoarmazaken.

Mijn bedrijf heeft rond de 60 klanten in Nederland en Belgie en ik ben bezig om het uit te breiden. Ik wil vooral veel nieuwe klanten in mijn regio (Brabant).

 

Mijn vraag is:

 

Hoe kan ik het beste reclame maken?

Ik dacht zelf door folders te maken met aanbiedingen erop. Is dat dan beter om het zelf te maken of naar een drukkerij te gaan. (ik wil niet duizenden folders maken, ik wil het staps gewijs uitbreiden).

 

Alvast bedankt,

Patrick

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik nu al ongeveer 5 jaar een groothandel in de horeca. Het is een groothandel voor vooral Italiaanse restaurants en shoarmazaken.

 

Heb. Werk voor. Loop stage bij?

 

Mijn bedrijf heeft rond de 60 klanten in Nederland en Belgie en ik ben bezig om het uit te breiden. Ik wil vooral veel nieuwe klanten in mijn regio (Brabant).

 

Heb je al een adreslijst? Weet je waar je adreslijsten kan krijgen? Inclusief telefoonnummers en mailadressen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Waarom begin je niet eerst met social media?

Ken je bijvoorbeeld:

 

[*]Calimero Marketing 2.0 van onze eigen Karen Romme;

[*]Laat de klant naar jou komen van Erno Hannink.

 

Laagdrempeliger, goedkoper en in mijn ogen veel efficiënter dan folders en flyers - zeker als je een helder afgebakende doelgroep bedient.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Heb je al een adreslijst? Weet je waar je adreslijsten kan krijgen? Inclusief telefoonnummers en mailadressen?

Nee, ik dacht zelf om het van het internet af te halen, maar ik heb nog geen acties ondernomen. Iemand tips?

 

Gouden Gids misschien....

 

(ik haak af, want dit is stagiairniveau)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Social media en een groothandel, sorry maar dat gaat niet echt samen. Wel lekker goedkoop. Misschien is het een beter idee om een mooie stand op de horecava neer te zetten, daar haalde wij vroeger ook altijd de beste deals voor het opvolgende jaar vandaan.

 

Inderdaad, daarom dacht ik aan folders (gericht aan het restaurant).

 

Bedankt voor de tip van de horecava, jammer genoeg moet ik nog even wachten aangezien dat pas op 13-16 januari is.

Link naar reactie
  • 0

Social media en een groothandel, sorry maar dat gaat niet echt samen. Wel lekker goedkoop.

 

Leg me dat eens uit. Een groothandel heeft toch ook mensen (ondernemers/inkopers) als klant? En die kunnen toch benaderd worden door middel van social media? Ik zie het verschil echt niet met normale BtB-activiteiten. Maar als het zo uniek is werkt het in ieder geval onderscheidend.

 

Maar goed, als je liever net als die tienduizenden andren een folder wilt verzenden die bijna onmiddellijk belandt bij het oud papier: be my guest ::)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Social media en een groothandel, sorry maar dat gaat niet echt samen. Wel lekker goedkoop.

 

Leg me dat eens uit. Een groothandel heeft toch ook mensen (ondernemers/inkopers) als klant? En die kunnen toch benaderd worden door middel van social media? Ik zie het verschil echt niet met normale BtB-activiteiten. Maar als het zo uniek is werkt het in ieder geval onderscheidend.

 

Maar goed, als je liever net als die tienduizenden andren een folder wilt verzenden die bijna onmiddellijk belandt bij het oud papier: be my guest ::)

 

Het is een groothandel en die verkoopt goederen aan restaurants. Meestal zijn het de eigenaren van een restaurant die de groothandel kiezen waar ze hun goederen vandaan willen halen. Hoe kun je gemakkelijk in contact komen met hun via social media? Is nog moeilijker dan je denkt..

Link naar reactie
  • 0

Social media en een groothandel, sorry maar dat gaat niet echt samen. Wel lekker goedkoop.

 

Leg me dat eens uit. Een groothandel heeft toch ook mensen (ondernemers/inkopers) als klant? En die kunnen toch benaderd worden door middel van social media? Ik zie het verschil echt niet met normale BtB-activiteiten. Maar als het zo uniek is werkt het in ieder geval onderscheidend.

 

 

Je wil toch nieuwe klanten vinden, bestaande klanten weten je website wel te vinden. Ik zie me nou niet een artikel via facebook bekijken om dan de bestelling te plaatsen.

Steker nog vaak worden de groothandels alleen maar geliked om een bepaalde korting of actie, vervolgens wordt de berichtgeving uitgezet.

 

Ik zie een folder ook niet helemaal als goed middel, hoewel een folder met actieprijzen mij wel degelijk aanspreekt. Maar nogmaals beurzen zijn nog altijd de plek om je producten te laten zien. De bezoekers hebben immers de moeite genomen om te komen en zijn dus allemaal potentieel klant.

Denk dat het langer en duurder is om 1.000 mensen naar je facebook te krijgen dan het is om 53.000 mensen langs je stand te krijgen.

Social media is echt niet heilig. Vooral leuk voor de internet ondernemers, maar zeker niet voor groothandels.

Link naar reactie
  • 0

Absoluut, maar volgens mij wel de grootste.

Het was meer als voorbeeld, hoe meer je je bezig houdt met dit soort dingen hoe duurder het wordt.

 

Hoe dan ook, een beurs heeft veel meer potentiele opdrachtergevers, die ook nog een doelgericht zoeken.

 

Maar staar je vooral blind op alle internetsprookjes.

Social media is op en zijn een ondersteuning in je marketing, het zou nooit je belangrijkste bron moeten zijn.

Hoe meer afhankelijke je bent van andere hoe zwakker je onderneming staat.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hoe meer afhankelijke je bent van andere hoe zwakker je onderneming staat.

Wat jij afhankelijk noemt, noemen anderen een netwerk. En hoe beter je netwerk, hoe minder je uit hoeft te geven aan (low conversion) reclame.

Link naar reactie
  • 2

Maak kennismakingspakketten en breng die hoogstpersoonlijk naar partijen die voor jou een interessante klant zouden kunnen zijn.

Stop daar het beste van je producten in en laat ze dat lekker uitproberen - gratis uiteraard.

 

Al dat gezwam over folders, ga gewoon fanatiek aan sample marketing doen en mensen laten ervaren wat er zo goed is aan jouw producten. Heeft ook een veel hogere attentiewaarde, en zo groot zal je markt niet zijn dus qua kosten en tijdsinvestering is dat ook wel te overzien. (Ja, het kost relatief meer om zulke giveaways te doen, maar heeft ook veel meer impact)

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Waarom zo ingewikkeld allemaal (behalve Annedien). Die klanten staan netjes onder mekaar in elke gids. Met telefoonnummer en al. Kun je bellen, uitleggen dat je een groothandel bent met deze maand een speciale kennismakingsactie in X, Y of Z en of je....

 

...vul de actie maar in. Proefpakket, langskomen, order.

 

Social media: leg eens uit hoe dat werkt voor een groothandel die nieuwe klanten zoekt...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Social media: leg eens uit hoe dat werkt voor een groothandel die nieuwe klanten zoekt...

 

Het is niet mijn vak - laat het dan ook maar over aan de specialisten :-\

 

Maar ik zie werkelijk waar niet het verschil tussen een groothandel die op zoek is naar ondernemers als nieuwe klanten en bijvoorbeeld een fiscalist die op zoek is naar ondernemers als nieuwe klanten.

 

Je hebt een expertise die aanspreekt voor de doelgroep:

[*]houd een blog bij waarin je vertelt over je producten en wat je er mee kunt doen;

[*]probeer via twitter je product te pluggen;

[*]wordt actief op fora, laat zien wat je hebt en wat je kunt;

[*]werk aan ambassadeurs - ook op social media.

 

Het enige wat ik zeker weet is dat voor mij geldt:

[*]nabellen op mailing roept jeuk op - als ik een dienst nodig heb vind ik die zelf wel;

[*]folders gaan bijna linea recta naar het oud papier (heb al jaren een nee-nee sticker en direct mail open ik 9 van de 10 keer niet);

[*]soms trekt een unieke actie mijn aandacht, dat verrast mij en af en toe volgt daar een opdracht uit;

[*]wat echt werkt is persoonlijk contact, en dan heb ik het niet over mensen die zomaar komen binnenvallen maar die daar ook iets aan koppelen (bijvoorbeeld gratis pakket met topproducten zodat je het kunt proberen) - uiteindelijk gaat het om het product en de mens achter het product.

 

Ik weet vrij weinig van marketing, heb ooit een cursus van twee of drie avonden gevolgd dat de noemer had: "hoe wordt ik een vuurtoren." Best een aardige cursus die mij in ieder geval wat basiskennis heeft meegegeven. Belangrijkste les: denk er over na hoe je een vuurtoren wordt, hoe trek je de aandacht van jouw doelgroep. Dat doe je imho dus niet door met de honderden andere folders door de brievenbus te vallen. Maar wellicht wel als je je als groothandel in de social media profileert - als ik jullie moet geloven doet namelijk bijna niemand dat ;D

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 1

 

Internet en social media in het bijzonder werken waarschijnlijk beter bij klanten die actief op zoek gaan naar aanbod (of een antwoord op een vraag). Dat speelt in de keuken van een Italiaans restaurant of een shoarmatent een stuk minder. Daar is inkoop en productie grotendeels routine. Die zijn niet voortdurend bezig het internet af te speuren naar alternatieve groothandels.

 

Los van de vraag hoe die ondernemers te bereiken zijn, is het ook interessant om na te denken over het aanbod zelf. Waarom groothandel A in plaats van (of ter aanvulling op) groothandel X? Is dat om de prijs, tweewekelijkse levering, de kwaliteit, unieke producten, spaarpunten voor koksmutsen, speciale betaalvoorwaarden? En is er iets bekend over die Xen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik weet uit mijn ervaring als horeca manager dat er niets vervelender is dan leveranciers die gaan bellen, ik had het altijd druk zat en men belt altijd op het verkeerde moment, daarin tegen waren de folders van de groothandels, wanneer ze gewoon uit 1 of 2 pagina's bestaan erg mooi en interessant leesvoer tussen de druktes in.

Hier haalde wij de aanbiedingen en interessante bedrijven uit.

 

Inmiddels zijn we wel meer dan 12 jaar verder, maar nog steeds ga ik als ondernemer niet op facebook zoeken naar een leverancier. Dat doe je gewoon via google, beurzen, folders en jawel het menselijke netwerk (dus niet via facebook, linkin, twitter of wat dan ook.

 

En met alle respect voor Dennis, want meestal ben ik het behoorlijk met hem eens, maar wat moet een groothandel nou op een forum of met een blog. Dit zijn echt marketingtools gericht op particulieren en zzpers.

Ik ben het wel helemaal met hem eens dat de groothandels dit niet doen, nu zijn mijn groothandels wel aanwezig op facebook en ik hun pagina's geliked, zodat mijn klanten weten met welke merken wij werken. Maar hun berichtgeving staat uit. Er is niets dat zij kunnen posten dat mij interesseert.

En als ze dat wel boeiende informatie hebben krijg ik een semi persoonlijke email en wel een frequentie dat ik zo ook lees (maximaal 1 keer per maand)

Link naar reactie
  • 0

En met alle respect voor Dennis, want meestal ben ik het behoorlijk met hem eens, maar wat moet een groothandel nou op een forum of met een blog. Dit zijn echt marketingtools gericht op particulieren en zzpers.

 

Heeft met toch verleid om nog even verder te kijken:

 

[*]Twitter Horeca Groothandel Tilburg

[*]Blog Italdomus.nl

[*]Actifood op facebook

[*]

 

En nu laat ik het echt over een de experts :P

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

@Jasper

Ga je nu echt in elk topic over sociale media je negatieve kijk erop laten blijken?

 

 

 

maar nog steeds ga ik als ondernemer niet op facebook zoeken naar een leverancier. Dat doe je gewoon via google, beurzen, folders en jawel het menselijke netwerk (dus niet via facebook, linkin, twitter of wat dan ook.

 

 

En facebook,linkedin,twitter en wat dank ook berichten komen niet terug in de Google resultaten. denk jij?

 

Danny

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Social media kunnen in een aantal situaties helpen en soms zelfs tamelijk vooraan staan (is er iets viral aan groothandel?) maar als je in een bepaalde regio b-to-b wil werven heb je d'r vrijwel niks aan. Denk nou es na. De doorsnee inkoper van een restaurant is helemaal niet actief op zoek naar andere groothandels. Die moet je dus actief benaderen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

ach sommige mensen blijven heilig geloven in de social media voor elke branche, ondanks alle berichten en onderzoeken.

 

Tuurlijk meldt je vooral overal en post vooral af en toe een bericht, erg leuk voor in google, maar zoals je in mijn eerdere post heb kunnen lezen moet het nooit je hoofdmarketing zijn.

 

Maar het is zo vermoeiend om steeds weer te moeten lezen dat al die dingen zo geweldig zijn en dat je er vooral veel geld moet uitgeven aan de zelfuitgeroepen experts.

En of ik dit advies blijf geven, ik verwacht het wel. Tegengas geven om een ondernemer te laten nadenken, kan nooit kwaad. Vooral zolang dit soort forums gedomineerd blijven door internetondernemers.

Link naar reactie
  • 0

 

Social media kunnen in een aantal situaties helpen en soms zelfs tamelijk vooraan staan (is er iets viral aan groothandel?) maar als je in een bepaalde regio b-to-b wil werven heb je d'r vrijwel niks aan. Denk nou es na. De doorsnee inkoper van een restaurant is helemaal niet actief op zoek naar andere groothandels. Die moet je dus actief benaderen.

 

Ik denk ook niet dat je in deze branche het alleen moet zoeken in Soc media. Maar in de huidige economie en alle concurrentie is het en,en,en,en,en,en. Je moet van alle markten thuis zijn,zowel online als offline.

 

 

En dat aktief benaderen kan uiteraard ook via soc media als aanvulling op het langsgaan,bellen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.