• 0

Bijtelling middelen meerdere auto's van de zaak.

Hallo.

 

Ik heb een vraag.

De situatie is als volgt.

Ik heb zowel een eenmanszaak (winkel) als een BV (dienstverlener). Hiervoor maak ik gebruik van verschillende zakelijke auto's.

 

Voor de eenmanszaak een betrekkelijke zuinige Mercedes A en Volkswagen Polo die ik beide bijtel.

Prive rijden mijn partner en ik in een Renault Clio uit 1998 en een TVR Griffith voor de lol.

 

Nu wil ik voor de BV misschien een auto kopen met meer zakelijke uitstraling. Hierbij dacht ik aan een Porsche Cayenne of Panamera van een jaar of 2 / 3 oud voor rond de 75.000. De kop eraf, maar helaas wel een catalogusprijs van al snel 150K. En gezien ik in de BV altijd vast zit aan de 25% van de catalogusprijs zoek ik naar een redelijke oplossing fiscaal gezien.

Minder dan 500km prive kan, maar betaal liever dan dit maar bijhouden en later alsnog gecorrigeerd te worden.

Meer dan 2000-3000 privé per jaar wordt het nooit. Daarvoor is die te duur :)

 

Nu vroeg ik mij af wat jullie ervaringen zijn om de belastingdienst te vragen of ik deze drie auto's in de bijtelling misschien kan middelen.

 

Dus

 

Mercedes 20% bijtelling van 22000 = 4400

VW 14% bijtelling van 19000 = 2660

Porsche 25% bijtelling van 150000 = 37500

------------------------------------------------------ +

Totale bijtelling van 44560 / 3 = 14853?

 

is dat mogelijk? Iemand nog tips of suggesties?

 

Elke hulp wordt zeer gewaardeerd.

 

gr.,

Johan

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nu wil ik voor de BV misschien een auto kopen met meer zakelijke uitstraling. Hierbij dacht ik aan een Porsche Cayenne of Panamera van een jaar of 2 / 3 oud voor rond de 75.000. De kop eraf, maar helaas wel een catalogusprijs van al snel 150K. En gezien ik in de BV altijd vast zit aan de 25% van de catalogusprijs zoek ik naar een redelijke oplossing fiscaal gezien.

Minder dan 500km prive kan, maar betaal liever dan dit maar bijhouden en later alsnog gecorrigeerd te worden.

Meer dan 2000-3000 privé per jaar wordt het nooit. Daarvoor is die te duur :)

 

Huh! Je bent bereid om maximaal € 19.500,00 te betalen als bijtelling voor een porsche - om te voorkomen dat je een kilometeradministratie moet bijhouden - maar gaat niet meer dan 3.000km per jaar in dit vehikel privé rijden omdat dat te duur zou zijn...

 

Nu vroeg ik mij af wat jullie ervaringen zijn om de belastings dient te vragen of ik deze drie auto's in de bijtelling misschien kan middelen.

 

Dus

 

Mercedes 20% bijtelling van 22000 = 4400

VW 14% bijtelling van 19000 = 2660

Porsche 25% bijtelling van 150000 = 37500

------------------------------------------------------ +

Totale bijtelling van 44560 / 3 = 14853?

 

is dat mogelijk? Iemand nog tips of suggesties?

 

Elke hulp wordt zeer gewaardeerd.

 

Je kunt het proberen door een verzoek in te dienen bij de inspecteur, maar de kans dat het slaagt is minimaal. Ten eerste omdat hiervoor in de regelgeving geen ruimte is. Ten tweede omdat we het over twee verschillende entiteiten hebben die de auto ter beschikking stellen.

De Mercedes en de VW zijn privé bezit en zakelijk geëtiketteerd. De bijtelling vindt dus plaats in de inkomstenbelasting. De Porsche wordt eigendom van de BV, de bijtelling vindt plaats in de loonheffing (loonbelasting). Dus naast het feit dat er geen ruimte is om te middelen kan er al zeker niet gemiddeld worden over verschillende wetgevingen. Immers, het eigendom van de BV is niet jouw eigendom - je bezig enkel de aandelen en de zeggenschap over deze BV.

 

Mijn advies: als je het al doet neem dan een goede app op je mobiele telefoon en voer een sluitende kilometeradministratie waarbij je de auto gewoon niet privé gebruikt. Je kunt ook opteren voor de verklaring geen privé gebruik auto - dan hoef je helemaal niets bij te houden maar ben je echt verplicht om de auto voor privé te laten staan - dus ook niet even een boodschap halen 300m verder. Lijkt mij bij het ter beschikking hebben van vier auto's toch niet echt een grote opgave ;)

 

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Waarom koop je de Porsche niet privé? Kun je ermee doen wat je wilt zonder die enorme bijtelling.

 

Ik vermoed dat er beschikbare liquiditeit in de BV zit ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik vermoed dat er beschikbare liquiditeit in de BV zit ;)

 

Die moet er wellicht toch ooit uit ;)

 

Klopt. Maar als je het kunt spenderen aan iets dat razendsnel afschrijft :P

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Ik vermoed dat er beschikbare liquiditeit in de BV zit ;)

 

Dat zou best wel eens kunnen kloppen ;)

 

Huh! Je bent bereid om maximaal € 19.500,00 te betalen als bijtelling voor een porsche - om te voorkomen dat je een kilometeradministratie moet bijhouden - maar gaat niet meer dan 3.000km per jaar in dit vehikel privé rijden omdat dat te duur zou zijn...

 

Bedankt voor jullie reacties.

 

Enerzijds was het een flauwe grap :), anderzijds.... met twee bedrijven lopen zakelijk en prive constant door elkaar heen.

Prive ritten worden gecombineerd met zakelijk en andersom. Daarnaast is de vraag; wat is nu precies een prive rit?

Het schijnt dat het bezoeken van relaties waarin ik als persoon enig plezier schep als prive kan worden aangemerkt.

Zoals ik dat begrijp kun je dus wel de moeite nemen om elke kilometer bij te houden, maar is het voor wat betreft de bijtelling dan net een tombola. Dan maar niet........... en al helemaal niet tegen 25% van 150k.

En het is ook weer zo dat ik bepaalde zakelijke BV ritten weer met een uitlopende redenen met een eenmanszaak auto wil kunnen doen. En andersoms.

 

Wat zouden mijn kansen zijn als ik alle auto's in de eenmanszaak zou rijden. Of één van de 'goedkopere auto's' in de BV en twee in de eensmanszaak. Zou ik dan wel enige kans hebben op middeling?

 

Mod edit: quotes hersteld

Link naar reactie
  • 0

Je kunt ook opteren voor de verklaring geen privé gebruik auto - dan hoef je helemaal niets bij te houden maar ben je echt verplicht om de auto voor privé te laten staan - dus ook niet even een boodschap halen 300m verder.

 

Met een verklaring geen prive gebruik moet je overigens voor de zekerheid nog steeds een kilometeradministratie voeren voor als er om gevraagd wordt?!

Link naar reactie
  • 0

Enerzijds was het een flauwe grap :), anderzijds.... met twee bedrijven lopen zakelijk en prive constant door elkaar heen.

 

Houd dit goed in de gaten. Het is fiscaal gezien heel goed mogelijk om zowel vanuit een eenmanszaak als vanuit een BV te opereren. Maar de activiteiten mogen niet in elkaars verlengde liggen - wat kan gebeuren als de zaken door elkaar heen lopen. Mocht dit wel zo zijn, dan kan het wel eens zo zijn dat feitelijk alle activiteiten onder de BV vallen.

 

Prive ritten worden gecombineerd met zakelijk en andersom. Daarnaast is de vraag; wat is nu precies een prive rit?

 

Alles wat je onderneemt vanuit een zakelijk perspectief, in het belang van de onderneming, is in principe zakelijk.

 

Het schijnt dat het bezoeken van relaties waarin ik als persoon enig plezier schep als prive kan worden aangemerkt.

 

Als je de relaties vriendschappelijk bezoekt wel. Als je er heen gaat voor zaken en ook nog eens plezier er uit haalt dan is het imho een zakelijk bezoek.

 

Zoals ik dat begrijp kun je dus wel de moeite nemen om elke kilometer bij te houden, maar is het voor wat betreft de bijtelling dan net een tombola. Dan maar niet........... en al helemaal niet tegen 25% van 150k.

 

Als jij kan verantwoorden dat een bezoek zakelijk is dan zou ik het geen tombola noemen.

 

En het is ook weer zo dat ik bepaalde zakelijke BV ritten weer met een uitlopende redenen met een eenmanszaak auto wil kunnen doen. En andersoms.

 

Waarbij je de verwevenheid van de bedrijven nog meer onderstreept.

 

Wat zouden mijn kansen zijn als ik alle auto's in de eenmanszaak zou rijden. Of één van de 'goedkopere auto's' in de BV en twee in de eensmanszaak. Zou ik dan wel enige kans hebben op middeling?

 

Lijkt mij zonde van iedere seconde die je er in steekt.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Alles wat je onderneemt vanuit een zakelijk perspectief, in het belang van de onderneming, is in principe zakelijk.

 

Voor wat betreft wel of geen 40k bijtelling vind ik in principe een wat vaag begrip......:)

In principe zou het kunnen voorkomen dat ik op uitnodiging van een collega op een opdracht op zondag naar de Efteling ga terwijl ik er geen fluit zin in heb, maar het vanuit zakelijk oogpunt verstandig kan zijn. Is dit dan in principe zakelijk voor de belastingdienst?

 

 

Waarbij je de verwevenheid van de bedrijven nog meer onderstreept.

 

Leuk. Nog meer onduidelijkheid :) Aaaaah.

Onderstreept ook mijn wens om alles maar bij te tellen.

De één is een winkel / detailhandel. De ander een management consultancy.

Als ik in Amsterdam moet zijn voor een afspraak voor de BV en daarna in Amstelveen voor de winkel ga ik echt eerst niet naar naar de zaak in Delft rijden....ik neem aan dat de belastingdienst dit wel begrijpt dat het handig is vanuit elk zakelijk oogpunt om deze te combineren? :)

Ik neem aan dat dit niet snel als verweven wordt gezien?

 

Lijkt mij zonde van iedere seconde die je er in steekt.

 

Helder! :)

 

 

Link naar reactie
  • 0
Minder dan 500km prive kan, maar betaal liever dan dit maar bijhouden en later alsnog gecorrigeerd te worden.

Meer dan 2000-3000 privé per jaar wordt het nooit. Daarvoor is die te duur

 

wat dacht je van het volgende structuur:

1 richt een autoverhuur bv op en hang onder je bv (daarna fiscale eenheid aangaan)

2 de autoverhuur bv koopt een porsche (en andere auto's) en je huurt prive van de autoverhuur bv

3 je hebt geen dienstbetrekking met je autoverhuur bv en de auto wordt daarom ook niet door je werkgever ter beschikking gesteld. er is dus ook geen bijtelling

4 de vaste kosten van de auto's worden volledig gedragen door de fiscale eenheid en je betaalt alleen een zakelijke huurprijs (kijk naar prijzen van andere verhuurbedrijven)

5 bouw autoverhuur bv uit door ook aan derden te verhuren om discussies met BD te voorkomen

 

volgens deze gasten betaal je helemaal geen bijtelling http://www.autoverhuurlimburg.nl/2012/01/echt-belastingvrij-autorijden.html

maar ik zou oppassen want voorzichtigheid is geboden

eea werkt alleen voordelig als je niet zoveel km's maakt, de vaste kosten worden gedragen door de bv terwijl er maar weinig gebruik van gemaakt wordt.

Link naar reactie
  • 0

Voorleggen aan de Belastingdienst kan altijd en is natuurlijk interessant om te vernemen, maar de inhoud van deze draad wordt nu meer hoe je zakelijk zo voordelig mogelijk een exclusieve auto kunt rijden.

 

Vroeguh kon je een achterbank verwijderen en een personenauto eenvoudig tot bedrijfswagen (laten) aanpassen en genieten van de voordelen van dien. Je kunt nu natuurlijk ook zo'n auto over de grens kopen, importeren en profiteren van de verschillende voordeeltjes en een constructie proberen op te tuigen als in voorgaande reactie. Ik heb er allemaal geen verstand van, maar het prikkelt de fantasie!

 

Een SP-er in een gratis Panamera, hahahaha! ;)

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het is leuk om er eens over te brainstormen, maar volgens mij is dit al eens geprobeerd. Bovendien moet je dan een hele nieuwe toko optuigen om zelf de bijtelling te voorkomen :) Ik zou dit aan Hertz overlaten. Die zijn daar vast veel beter in.

 

Waar het mij om gaat inderdaad om te kijken hoe ik de bijtelling wat redelijker kan krijgen. Ik wil best betalen, maar wel in alle redelijkheid,

Met de huidige wetgeving lijkt het helemaal niet interessant om een dergelijke auto zakelijk te rijden en op prive 0.19 cent de kilometer declareren is leuk voor een bakfiets of een Smart............

 

Ik hoop dat de gestaffelde bijtelling wordt doorgevoerd waar over Dhr. Weekers het had. Alhoewel die het waarschijnlijk politiek gezien het niet lang meer maakt. En terecht.

 

Bedankt voor jullie reacties overigens....! :)

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Oude gezegde: Dik Doen = Dokken ?

 

Klopt. Net als links lullen, rechts zakken vullen.

 

En brutalen hebben de halve wereld.

 

Volgens een huidige principe doet een Cayenne 3000 in de bijtelling. Per maand wel te verstaan.

Dan redden we het net. Zo met die toeslagen enzo.

Link naar reactie
  • 0

Je zou natuurlijk ook gewoon kunnen redeneren dat 4 auto's wel genoeg is voor met zijn tweetjes, en het daarbij laten... ;)

 

Ja, ik weet het: prive, eenmanszaak, BV, etcetera - maar toch

 

Als we met zijn tweetjes zouden zijn dan zou je dat kunnen redeneren ja.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.