• 0

Gegarandeerde bijtelling??

Hallo

 

Ik overweeg voor 1 jan 2014 een plug-in hybride auto (< 50 gr co2 / km) op de zaak aan te kopen (eenmanszaak) om zodoende 60 maanden (5 jaar dus) van 0% bijtelling te profiteren. Echter, de prijs van een dergelijke auto is relatief hoog. Het is dus wel erg relevant voor me dat die bijtelling ook inderdaad zo lang zo blijft. Want stel dat hij volgend jaar ineens naar 14% zou gaan... Dan kan ik beter in mijn huidige 25% auto van 16.000 blijven rijden natuurlijk.

 

Kortom, hoe 'hard' is die garantie? Ideeën/meningen/onderbouwingen zijn welkom!

 

Gr.

 

Ronald

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Boterzacht…

 

Bij de vorige wijziging (na de eerste ‘versie’ van de – toen nieuwe - lage bijtelling, waarbij de Honda Civic hybride en de Toyota Prius onder het 14% tarief vielen) werd een best aparte regeling bedacht:

De 14% blijft gelden voor de eerste eigenaar, maar niet voor de volgende.

 

Dan kan je zelf wel bedenken wat dat betekent voor de inruilprijs en marktwaarde van deze ‘pionierauto’s’ van enkele jaren geleden.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is misschien wel waar, maar met de huidige fiscale regels (MIA, KIA, VAMIL) koop ik een auto van 40000 (prius plug in) voor max 16000 euro. En dan nog de bijtelling en ook nog enkele jaren de wegenbelasting die wegvalt, dat scheelt een hoop kosten die ik met mijn huidige auto wel heb, circa 10.000 euro over 5 jaar. Wellicht is de auto over 5 jaar vanwege de hoge cataloguswaarde voor de zakelijke rijder niet meer interessant is, maar wel degelijk voor de privé rijder. Die heeft daar best circa 10000 voor over, daar ben ik van overtuigd. Die heeft niets met bijtellingen e.d. te maken.

 

Waar het mij ook wel om gaat is het feit dat de bijtelling de komende 60 maanden inderdaad 0% blijft.... Dat mag ik, ook bij een wijzigend kabinet toch wel van uit gaan? (je moet natuurlijk als ondernemer ook iets durven)...

Link naar reactie
  • 0

Doorgaans wordt bij een dergelijke wijziging ook overgangsrecht ingevoerd, op grond waarvan bestaande situaties worden gerespecteerd. Bij de invoering van de huidige regels is dit ook gebeurd: bestaande situaties kennen geen 5-jaarstermijn. Dat zal ook bij een eventuele volgende wijziging het geval zijn.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.