• 0

Werknemer salaris uitkeren en commissie betalen aan BV

Goedemorgen,

 

Allereerst wil ik mijzelf even kort introduceren. Ben 30 jaar, kom uit regio Rotterdam en ben circa vijf jaar geleden als ondernemer gestart in de financiële dienstverlening (leningen, verzekeringen, hypotheken e.d.).

 

Heb de afgelopen jaren als ondernemer al een behoorlijk aantal vraagstukken gehad waarbij ik op dit forum vaak een antwoord heb gevonden. Lees hier regelmatig interessante dingen, ook met betrekking tot vakgebieden waar ik zelf geen ervaring mee heb. Dus allereerst een dikke duim dat er zoveel kennis, ervaring en passie voor ondernemen hier gedeeld kunnen worden.

 

 

Het is nu dan eindelijk zover: ik heb een vraag waar ik het antwoord hier niet heb kunnen vinden en dus graag aan jullie wil voorleggen. Dit zodat ik een stap verder kom, maar ook omdat anderen er hopelijk iets aan hebben.

 

De situatie is als volgt: ik wil iemand in loondienst nemen op basis van een oproep / nul uren contract. Desbetreffende persoon heeft ook een aantal jaar in de financiële dienstverlening gewerkt en kan - gelet op zijn verleden - voor aanzienlijke omzetstijging binnen mijn BV zorgen. Afspraak is dat hij ook een deel van de omzet als bonus / provisie krijgt.

 

Het is echter niet de bedoeling dat dit verloond wordt, maar direct wordt doorbetaald aan zijn BV. De omzet is in deze een bemiddelingsfee (vrijgesteld van BTW). Dus als de door mijn BV binnengehaalde bemiddelingsfee 500 euro is, is het de bedoeling dat er hiervan 100 euro aan zijn BV wordt doorbetaald.

 

Is het mogelijk om iemand in loondienst te nemen en vervolgens een deel van de omzet door te betalen aan diens BV ?

 

 

Ik ben benieuwd naar jullie zienswijze.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn eerste gedachte: waarom zou je deze persoon in vredesnaam in loondienst nemen? Hij kan toch met een VAR-DGA gewoon vanuit zijn BV voor jouw werken en conform gemaakte afspraken factureren. Ik zou als ik jou was mijn vingers niet branden aan een loondienstverband.

 

Het lijkt mij ook moeilijk te realiseren. Het is niet de BV die de prestatie levert maar jouw werknemer - er van uitgaande dat hij in loondienst komt. Rechtstreekse betaling aan de BV voor een prestatie die niet geleverd is zou dan neerkomen op het ontwijken van loonbelasting en dat mag niet. Zelf geef je ook aan dat dat de bedoeling is van de constructie. Maar, nogmaals, waarom moet deze persoon zo nodig in loondienst komen?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 1
Hij kan toch met een VAR-DGA gewoon vanuit zijn BV voor jouw werken en conform gemaakte afspraken factureren

Dat zou op zich kunnen, maar je loopt tegen een paar problemen aan:

[*]Wie is zijn formele opdrachtgever? De klant/prospect of de Topicstarter? Indien dat eerste dan is de VAR DGA geen probleem.

[*]Hoe zit het met de vergunningen en BAV? Je kunt dit proberen te regelen via een verbonden bemiddelaar die onder jouw vergunning en toezicht opereert (en onder jouw agenschappen!) maar dat werkt alleen als de persoon zelf wel over vereiste diploma's en PE's beschikt en daardoor zelfstandig werkzaam kan zijn als feitelijk leidinggevende binnen zijn eigen BV die dan als een soort dependance fungeert. Heeft hij die diploma's en PE's niet dan is er een directe gezagsverhouding (nodig vanuit de wet), wat dan al snel verkapt dienstverband impliceert.

[*]Is de vergoeding tussen beide BV's vrij van BTW of niet? De BTW is niet verrekenbaar, dus kostenverhogend (je kunt de BTW alleen wel opvoeren als kosten voor de VPB, maar dat is een hele schrale troost)

[*]je spreekt over bonus/provisie. Termen die erg gevoelig liggen in de Self Assesments van de AFM. Daar zul je een andere modus / benaming voor moeten vinden: bijvoorbeeld omzet - kosten/beheersfee etc

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties tot heden.

 

 

Wat het probleem concreet is: de persoon in kwestie heeft leads heeft die wij mogen gebruiken. Van het daarmee behaalde resultaat krijgt die persoon een deel als commissie.

 

Nu zegt de AFM dat je als niet-vergunninghouder niet meer als enkel NAW gegevens mag verkopen als leads omdat je anders aan het bemiddelen bent zonder vergunning (dat zou de werknemer in spé dan zijn); hij mag echter wel leads geven / verkopen die enkel NAW bevatten. Ik kan die vervolgens verrijken; echter is dat nu juist het deel dat hij moet gaan doen. Vandaar het loondienstverband, met daarbij de bedoeling de onzekere factor - deel van de omzet - als betaling aan zijn BV

 

Hij kan de leads bellen zonder loondienstverband en aan mij geven, dus de stiekeme manier, waarbij ik vervolgens zijn BV betaal. Er is dan echter geen onderbouwing waarom zijn BV een deel van de commissie - vrijgesteld van BTW - betaald dient te worden, afhankelijk van het resultaat dat met zijn leads wordt behaald.

 

Hoe krom het ook is: freelance is geen optie, het blijft dan immers bemiddelen zonder vergunning; de AFM heeft reeds (een) boete(s) uitgedeeld aan een callcenter dat samenwerkte met een financieel dienstverlener waarbij de financieel dienstverlener het callcenter NAW gegevens gaf en zij die bestanden gingen verrijken en vervolgens weer - maar dan meer dan enkel NAW gegevens - aan de financieel dienstverlener gaf.

 

Er zijn legio manieren denkbaar waarop ik zijn BV zou kunnen betalen, echter komt daar altijd BTW bij kijken die hij niet kan verrekenen; ik overigens ook niet.

 

Vanzelfsprekend willen we als omschrijving geen termijnen gebruiken als bonus / provisie. Ik ben bekend met het standpunt van de AFM in deze. Echter met de bedoelde functie als aanvragenbeller, afspraken inplannen etc. is er geen (perverse) prikkel mogelijk op basis waarvan hij meer omzet genereert - hij kan hooguit harder / meer werken - dat doet de adviseur uiteindelijk. Ondanks dat de AFM zelfs vast salaris onderbouwd wil hebben in het beheerst beloningsbeleid

Link naar reactie
  • 0

Even hardop denkend, een variant van wat ik zelf (voor een ander doel) heb gedaan en wat door de AFM akkoord is gegeven:

 

richt een VOF op tussen jouw en zijn BV. de VOF wordt vervolgens verbonden bemiddelaar van jouw BV (gebruik hiervoor de D&O modellen: kost je €250,- maar volledig AFM proof ) het vergunningprobleem en AVB is daarmee getackeld: jij bent beleidsbepaler en feitelijk leidinggevende van de VOF.

 

De VOF koopt de leads van BV A ( incl btw, voor een laag bedrag) en verrijkt deze tbv jouw BV en berekent daar kosten voor+ succesfee oid.DIE kosten van de VOF aan jouw BV zijn gemaakt in het kader van bemiddeling (verrijking is bemiddeling immers volgens de AFM) dus niet BTW belast.

 

Je kunt die "winsten" in de VOF vervolgens volledig naar eigen inzicht verdelen over beide BV's en -belangrijker nog - zonder BTW problematiek. Enig nadeel voor jouw partner : geen "werknemer" maar als DGA actief in eigen BV, dus geldt het minimum DGA salaris.

 

Lijkt het je wat? Zo ja, dan raad ik je wel aan hierover contact op te nemen met een goede fiscaal of financieel adviseur zoals Dennis of Joost

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.