• 0

Waar kan je als bedrijf een klacht indienen over een bank

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

De lening die ik heb verstrekt in 2007 is achtergesteld bij een lening van de bank. De aflossing aan mij is in 2010 opgeschort door de bank. Daar was toen aanleiding voor. In 2010 zijn ook de voorwaarden van de lening van de bank (termijn waarop eea moet worden afgelost en diverse renteopslagen) aangepast.

 

Inmiddels zijn we 3 jaar verder. Het grootste deel van de lening aan de bank is inmiddels afgelost. De financieringskosten voor het bedrijf zullen het komende jaar aanzienlijk dalen. Het bedrijf gaat ook goed. Volgens mij is er nu geen reden (meer) dat de bank de aflossing aan mij blokkeert. Echter, zoals de bank het nu stelt, wordt ik pas afgelost als de bank volledig is afgelost.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Echter, zoals de bank het nu stelt, wordt ik pas afgelost als de bank volledig is afgelost.

 

Dat is ook de essentie van een achterstelling!

Jouw lening wordt pas afgelost, nadat het bancaire krediet is afgelost. Hierdoor kan de achtergestelde lening door de bank als risicokapitaal geoormerkt worden, dus als aansprakelijk vermogen.

 

Mijn ervaring is, dat goedkeuring voor vroegtijdige inlossing van een achtergestelde lening pas gegeven wordt als er sprake is van een dijk van een aansprakelijk vermogen ex achterstelling.

 

Een klacht indienen, een gang naar de rechter is m.i. zinloos, achterstellingsakte icm kredietovereenkomst is duidelijk.

 

Mocht er zonder toestemming van de bank toch afgelost worden en bank constateert dat achteraf dan is er een gerede kans dat het gehele krediet per direct opgezegd wordt of afgedaan wordt met een waver, maar of kredietnemer dat risico wil nemen?

Link naar reactie
  • 0

Ik ben me geheel bewust van de risico's en mijn positie. Echter in de oorspronkelijk afspraken zou ik ook afgelost worden, nadat de kop van de lening aan de bank zou zijn afgelost. Daar is nu geen sprake meer van, anders dan dat de lening praktisch gezien eerst volledig wordt afgelost de komende 4 jaar. Dat is volgens mij niet terecht, omdat de kop van de lening van de bank al lang is afgelost. Sterker nog: het grootste deel van de lening aan de bank is inmiddels afgelost.

 

Ik herhaal: het is volgens mij volkomen onterecht dat ik nu moet wachten op de volledige aflossing aan de bank. Dat is niet in lijn met de oorspronkelijk gemaakte afspraken. Het is echter wel de vraag of ik enige rechten in deze zaak heb?

Link naar reactie
  • 0

"De kop" is te herleiden uit het aflossingsschema, dat onderdeel is van de oorspronkelijk gemaakte afspraken. In dit aflossingsschema staat wanneer ik zou worden afgelost.

 

Is er nog een andere instantie (anders dan de rechter) waar ik terecht kan met mijn grief.

Link naar reactie
  • 0

In hoeverre is dat aflossingsschema nog geldig?

 

De lening die ik heb verstrekt in 2007 is achtergesteld bij een lening van de bank. De aflossing aan mij is in 2010 opgeschort door de bank. Daar was toen aanleiding voor. In 2010 zijn ook de voorwaarden van de lening van de bank (termijn waarop eea moet worden afgelost en diverse renteopslagen) aangepast.

Klinkt alsof er nieuwe afspraken zijn gemaakt...

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad. Nieuwe afspraken, zonder mij / lees: buiten mij om.. Mijn aflossingen zijn opgeschort, zo kreeg ik te horen van het bedrijf waaraan ik de lening heb verstrekt.

 

Overigens had ik daar wel begrip voor, gezien de situatie toen (de dreun van 2009) en mijn achtergestelde positie. Maar ik had en heb geen begrip over de manier waarop. Ik werd volkomen buitenspel gezet.

Link naar reactie
  • 0

Ik krijg de indruk dat je vanwege je achtergestelde positie destijds buitenspel gezet kon worden. Die oude afspraken werden daardoor ongeldig waardoor je je er nu misschien niet meer op kunt beroepen. Dat je je er niet in kunt vinden kan ik me voorstellen, maar ik vrees dat je het recht in deze niet aan je zijde treft en dat je momenteel je energie beter ergens anders op kunt richten...

 

De financieringskosten voor het bedrijf zullen het komende jaar aanzienlijk dalen. Het bedrijf gaat ook goed.

Wellicht maak je meer kans bij het bedrijf waar jij je geld aan hebt uitgeleend. Hebben zij na al die jaren nog steeds geen mogelijkheid om ook jouw lening af te lossen? Zij hebben die nieuwe afspraken gemaakt met de bank, jij niet. Onder de omstandigheden van destijds moest dat en konden ze jouw lening niet meer aflossen. Nu kan dat misschien wel...

Jij hebt neem ik aan een overeenkomst met hun en niet met de bank. Misschien kan jij ook nieuwe afspraken met dat bedrijf maken?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben NOOIT akkoord gegaan met nieuwe afspraken.

 

In deze nieuwe (2010) afspraken is de hoogte van de verplichte aflossing verlaagd, maar tevens is bepaald dat een groot gedeelte van de "winst" ook benut moet worden voor aflossing. Op deze wijze blijft er nu niets over, om mij af te lossen.

 

Eea wordt bovendien versterkt door het feit dat de financieringslasten voor het bedrijf hoog waren, door allerlei opslagen. Echter medio volgend jaar zullen deze aanzienlijk dalen. Dat weet ook de bank.

Bij elkaar opgeteld zijn de risico's mbt de lening voor zowel de bank als ondergetekende aanzienlijk gedaald. Echter eea vertaalt zich niet in een scenario, waarbij ik weer in beeld kom vwb de aflossing. Gezien de afspraken in het verleden, vind ik dat volkomen onterecht en dat zit me dwars. De bank doet maar.

 

Ik heb mijn grief, na een eerste afwijzing, opnieuw onder de aandacht gebracht van de bank. En het is afwachten of daar nog iets uitkomt. De rechter zal ik niet inschakelen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bij het verstrekken van een tbv van een bank achtergestelde lening verstrek je bewust risicokapitaal, dat pas aflosbaar is nadat kredietnemer alle verplichtingen aan de bank heeft voldaan, lees die akte nog maar eens door.

 

Dat de bank in de tussentijd toestaat dat er afgelost wordt of is doet de bank alleen coulancehalve, ze is er niet toe verplicht!

 

Het enkele feit dat de bank voortijdig/tussentijds aflossingen op die lening heeft toegestaan, zonder duidelijke aanvulling op de achterstellingsakte/zonder waver acht ik het aannemelijk dat en rechter jou in het voordeel zal plaatsen. Houdt er dan wel rekening mee dat de bank dan mogelijk het krediet intrekt omdat het voor de bank gezien het aansprakelijk vermogen dat overblijft niet meer verantwoord acht om te blijven financieren.

Link naar reactie
  • 0

Tja, als de bank het krediet terugtrekt gaat het bedrijf vast failliet en dan trek je helemaal aan het kortste eind. Je hebt er dus belang bij als de bank welwillend blijft financiëren.

 

Misschien ook daarom beter je te voegen naar de nukken van de bank en proberen met de lener tot verdere afspraken te komen?

Link naar reactie
  • 0

Misschien ben ik NIET duidelijk geweest. Van terugtrekken van het krediet is helemaal geen sprake, Met het bedrijf gaat het heel erg goed. De bank moet ook meer dan tevreden zijn. Ze ontvangen een flinke rente en dat zelfde geldt voor mij.

Wat dat betreft helemaal geen klagen. Ik zou zelfs graag participeren gezien de potentie en mogelijk zelfs bereid om de hele financiering over te nemen, gezien de forse rente die nu wordt betaald. Er zijn echter andere dan financiële redenen om dat niet te doen.

 

Vanwege de prestaties van het bedrijf, mag de bank dus geen klagen hebben en voel ik me onheus behandeld als medefinancier. Eea is veroorzaakt door een de crisis van 2009. Dezelfde crisis die er de oorzaak van was, dat we ook die (de) bank moesten redden.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil mijn lening helemaal niet kwijt. Het is een goede investering. Ik heb alleen geen duidelijkheid over terugbetaling, anders dan dat de aflossing zal starten als de bank is afbetaald.

 

Bovendien ben ik een veel betrouwbare financiële partner voor het bedrijf als de bank. De bank heeft al flink wat konijnen uit de hoge hoed getoverd, die nadelig waren voor het bedrijf. Ik zelf ben daar niet slechter van geworden. Voor het bedrijf betekende deze acties van de bank een flink hogere financieringslast. Denk daarbij aan liquiditeitsopslagen en complexe derivaat constructies.

 

Ik zal een voorbeeld geven. De bank adviseerde een derivaat om het bedrijf te beschermen tegen een hoge rente, mocht de rente stijgen. Echter wat de bank NIET heeft verteld, is dat als de bankrente flink daalt, dat de financieringslasten flink toenemen en zelfs uitstijgen boven het in het derivaat afgesproken plafond.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Vosser,

 

Als ex-investeerder wil ik het nog een keer uitleggen.

 

Voor banken (en andere crediteuren van een bedrijf (zoals leveranciers, belastingdienst etc.) geldt dat aandelen(kapitaal of -vermogen) identiek is aan achtergestelde leningen.

 

In tegenstelling tot crediteuren kunnen banken eisen stellen aan bedrijven bij het verstrekken van een lening. Banken eisen vaak dat betaling van dividend en/of rente of aflossing alleen mogen met hun toestemming. Banken onderhandelen met de directie van een bedrijf en niet met aandeelhouders en/of obligatiehouders van achtergestelde leningen. Met andere woorden: zolang de bank dat eist krijg jij geen rente en aflossing!

 

In mijn actieve periode als investeerder gebruikten wij achtergestelde leningen (of cumulatief preferente aandelen) om ons rendement te verhogen. Wij leenden echter nooit zonder aandelen.

 

Succes,

 

Ties

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.