• 0

BTW op aankoop kantoorruimte Spanje

Ik ben op het moment bezig met de aankoop van een kleine kantoorruimte in Spanje.

Het betreft nieuwbouw en de verkoper heft 21% btw op de factuur.

Klopt dat of zou dit 0% moeten ivm intracommunitaire verwerving? En zo ja kan ik de in Spanje betaalde BTW terugvragen?

Ik heb heel wat sites bezocht maar kom geen duidelijk antwoord tegen.

 

Wel dat bij onroerend goed als levering het eigendomsrecht van Spanje naar NL gaat, daar het vastgoed niet verplaatst wordt.

 

Weet iemand hier iets meer over?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik ben op het moment bezig met de aankoop van een kleine kantoorruimte in Spanje.

Het betreft nieuwbouw en de verkoper heft 21% btw op de factuur.

Klopt dat of zou dit 0% moeten ivm intracommunitaire verwerving? En zo ja kan ik de in Spanje betaalde BTW terugvragen?

Ik heb heel wat sites bezocht maar kom geen duidelijk antwoord tegen.

 

Wel dat bij onroerend goed als levering het eigendomsrecht van Spanje naar NL gaat, daar het vastgoed niet verplaatst wordt.

 

Weet iemand hier iets meer over?

Volgens mij is het niet anders dan de situatie dat jij in Spanje een brood koopt: er wordt geleverd in Spanje, dus geen IC levering.

Link naar reactie
  • 0

Zou het zo simpel zijn.

 

Even ter verduidelijking. Het kantoortje wordt alleen als showroom gebruikt en alle zakelijke transacties worden vanuit Nederland gedaan. Factuur wordt ook gewoon op NL adres opgemaakt.

Ik vond het volgende in het wetboek:

Als levering van goederen wordt mede aangemerkt de vestiging, overdracht, wijziging, afstand en opzegging van rechten waaraan onroerende zaken zijn onderworpen......

 

Dus in dit geval van Spanje naar NL. Of zie ik dit verkeerd?

Link naar reactie
  • 0

En zo ja kan ik de in Spanje betaalde BTW terugvragen?

 

Zoals Steven al schrijft: BTW betalen n Spanje.

 

Kun je de BTW terugvragen? Als je de onroerende zaak zakelijk gebruikt vermoedelijk wel, maar dit is afhankelijk van de Spaanse wet- en regelgeving. Ik vermoed dat deze zaak gezien kan worden als een vaste inrichting. Het kan dan zijn dat de Spaanse belastngdienst in beeld komt wat betreft de omzetbelasting en de inkomstenbelasting.

 

Ik vermoed, gezien de vraag, dat je je niet fiscaal laat begeleiden. Ik kan je alleen maar adviseren om te gaan praten met een fiscalist die op de hoogte is van Spaans fiscaal recht. Voor je het weet zit je in een situatie waar je niet in wilt geraken.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Laat ik het anders stellen: alles wat van doen heeft met de handel in onroerende zaken is uitgezonderd van het ICP-circuit en kan dus nooit onder de verlegde BTW vallen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Laat ik het anders stellen: alles wat van doen heeft met de handel in onroerende zaken is uitgezonderd van het ICP-circuit en kan dus nooit onder de verlegde BTW vallen.

 

Anders gezegd: levering van onroerende zaken en met OG verbonden diensten vinden qua BTW altijd plaats in het land waar de onroerende zaak gelegen is. Je kunt het ding immers niet op een vrachtwagen naar NL zetten ;)

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.