• 0

Stappenplan voor exporteren naar buiten de EU

Ik krijg diverse aanvragen om producten naar China te gaan exporteren.

Nu ben ik nieuw in het exporteren en wil ik graag precies te weten komen hoe dit in zijn werk gaat.

Ik heb al zitten zoeken maar kom nergens een duidelijk stappenplan tegen hoe je nu moet exporteren.

Het gaat zowel om export per luchtvracht als per zeevracht.

 

Mijn vraag is dus ook of iemand mij de stappen kan aangeven hoe ik de export correct moet verzorgen incl. bijbehorende papierwinkel.

 

tevens het ik een paar specifieke vragen:

- De douane documenten worden ingevuld door een douane expediteur, hierbij kan hij tevens zelf de zending verzorgen of deze verloopt via een andere partij, wat zijn hier de pro's en con's bij?

- Moet ik de lading sealen en verzegelen of wordt dit voor mij gedaan?

- Moet de lading verzekerd worden, of is dit aan de afnemer?

- Welke documenten moet ik zelf verzorgen?

- Hoe verloopt de betaling het beste zonder dat ik risico loop, is dit een ..% vooraf, en wanneer wordt de rest dan over gemaakt?

- De eventuele invoerrechten in het land waarnaar de producten worden geëxporteerd zijn toch voor de afnemer, tenzij anders overeengekomen in de incoterm.

- Waar geef ik mijn goederen af, bepaald degene die de goederen verzend dit of...?

- Welke bijkomende kosten zijn er, uitklaren, controleren etc.??

- Welke incoterm is het beste "om mee te beginnen" voor zeevracht en welke voor luchtvracht?

- Moet er een Tarfic code bepaald worden of geld dit alleen bij import?

 

 

Een hoop vragen, wellicht dat een en ander al snel duidelijk wordt in een duidelijk verhaal.

 

Ben benieuwd!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
- Moet de lading verzekerd worden, of is dit aan de afnemer?

Dat hangt af van / samen met het moment van risico-overdracht en de incoterm: in die leveringsvoorwaarde bepaal je wie het transport tot waar stelt, wie welke kosten draagt, wanneer het risico overgaat van koper op verkoper en - specifiek bij CIF - of de koper een zeetransportverzekering moet regelen t.b.v. de koper.

 

Los van het "moeten" verzekeren bij CIF, is het voor de verkoper niet onverstandig om zelf secundair sellers interests mee te verzekeren op een eigen transportverzekering. Het voorkomt dat jij bij FOB of CIF leveranties niet betaald krijg omdat de klant schade bij ontvangst schade constateert en het onduidelijk is of dit voor of na het moment van risico-overdracht is ontstaan

 

- Welke incoterm is het beste "om mee te beginnen" voor zeevracht en welke voor luchtvracht?

Ik zou - om te beginnen - contact zoeken met een goede expediteur/vervoerder en die vraag daar stellen. Dan krijg je vast hele goede tips over het hele stappenplan.

 

Ten aanzien van de verzekering (als je incoterms eenmaal gekozen zijn): vraag dit na bij je verzekeringsadviseur als hij/zij kennis en verstand van transportrisico's en verzekeringen heeft.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Met exporteren heb ik nog geen ervaring maar met importeren al wel. Die Chinezen zijn er dol op om FOB hun producten te verkopen, ik zou in jou geval het zelfde aanbieden. De Chinese importeur die jouw spullen koopt zorgt er dan voor dat je spullen vanuit de haven of vliegveld moeten worden vervoerd. De kosten, verzekering, douane, inklaring zijn dan hun "probleem".

Betalingen altijd 100% vooruit is heel gebruikelijk, tenzij je langer met ze samenwerkt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.