• 0

Volgorde stappen Aanvraag eigen Faillissement

Ook ik heb een vraag betreffende faillissement.

Het spijt me als het antwoord al ergens op dit forum te vinden is, maar ik heb het zo direct nog niet gevonden.

Dus zodoende nog een nieuwe vraag.

----------------------

 

Ik heb een eenmanszaak (winkel), welke momenteel 3 jaar bestaat.

Na veel onderzoek en advies van verschillende instanties en personen is het besluit gevallen om mijn eigen faillissement aan te gaan vragen

(er is al contact geweest met mijn crediteuren, maar helaas is een uitweg geen optie).

 

Ik vraag mij af of het verstandig is om eerst de bank over deze stap in te lichten en dan naar de rechtbank toe te stappen?

Of kan ik juist beter eerst mijn faillissement aanvragen en dan de bank hierover inlichten?

 

De volgorde waarin ik mijn stappen neem wil ik zo 'eerlijk' en 'goed' mogelijk doen, aangezien ik wil aansturen op wsnp

(zelfs na het lezen van alle 'hel-op-aardeverhalen'). Dus mocht iemand hier tips over/ervaring mee hebben, dan zou ik deze graag lezen.

 

Alvast dank voor jullie reactie.

 

Grt Mmie

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Als je 'aan wilt sturen op WSNP', moet je zeker geen eigen faillissement aanvragen, omdat wanneer je je faillissement aanvraagt, je niet meer de gelegenheid krijgt om te laten zetten naar WSNP.

 

Stap naar de instantie die voor de gemeente waar jij woont de schuldhulpverlening doet; zij begeleiden de WSNP aanvraag.

Link naar reactie
  • 0

De gemeente beweert pas wat voor mij te kunnen doen als ik geen bedrijf meer heb.

Dus pas als ik uitgeschreven ben bij de kvk kunnen ze mij voorstellen om in aanmerking te komen voor wsnp.

 

Ik heb echt het gevoel van het kastje naar de muur gestuurd te worden.

De gemeente heeft allerlei instanties die kunnen helpen, maar alleen als je geen ondernemer bent.

(zelfs niet met een eenmanszaak)

 

Hoe kan ik dan in het traject voor WNSP terecht komen? Zonder mijn faillissement aan te hoeven vragen?

Link naar reactie
  • 0

De gemeente beweert pas wat voor mij te kunnen doen als ik geen bedrijf meer heb.

Dus pas als ik uitgeschreven ben bij de kvk kunnen ze mij voorstellen om in aanmerking te komen voor wsnp.

 

Heb je gesproken met het bureau zelfstandigen van de gemeente waar je in woont? Het kan zijn dat een Bbz-traject (lening, inkomensondersteuning) je ook lucht kan geven. Een dat is iets waar de gemeente een sleutelrol in speelt.

 

Ik heb echt het gevoel van het kastje naar de muur gestuurd te worden.

De gemeente heeft allerlei instanties die kunnen helpen, maar alleen als je geen ondernemer bent.

(zelfs niet met een eenmanszaak)

 

Hoe kan ik dan in het traject voor WNSP terecht komen? Zonder mijn faillissement aan te hoeven vragen?

 

Ik kan je alleen maar adviseren om contact op te nemen met Danny. Hij is zeer ingewerkt in het Bbz- en WSNP-circuit (zijn vrouw heeft er een bedrijf in) en kan je wellicht de naam van een bureau geven wat jou in jouw regio kan helpen. Hij heeft dan in ieder geval de naam van jouw woonplaats nodig.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Laat je eerst goed adviseren door een advocaat die ook als curator optreed. Deze mensen zijn goed op de hoogte van het juridische spel dat je te wachten staat en een goede ruggesteun als je met de curator van je bedrijf om de tafel moet.

Dit is kostbaar, maar zal de totale schuldenlast lager houden. En in mijn geval werkte het ook positief op mijn gemoedsrust.

 

De bank zou ik als ik (als ik het over zou doen) zeker niet inlichten. Bij ons begonnen ze meteen (tot 2x toe) met het debiteren van de rekening onder het motto van uitwinningskosten zonder dat ze ook maar iets uitgewonnen hadden. De totale schulden bij de bank worden op deze manier substantieel hoger.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou niets liever willen dan advies inwinnen van een goede advocaat.

 

Echter lijkt mii dit in strijd komen met de voorwaarde dat je geen extra schulden meer mag maken om in de wsnp te komen.

Een advocaat kost flink geld, naar mijn informatie. :S

Heb je evt een tip voor me qua welke advocaat jij hebt gebruikt? (Via pm)

 

Ik begrijp uit je reactie dat je ook in een dergelijke situatie hebt verkeerd.

Hoe is dat uiteindelijk gegaan? Is er bij jou een faillissement uitgesproken? Zit je in de wsnp?

Of is het een compleet andere situatie?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Of je geen kosten mag maken voor juridische bijstand betwijfel ik. Dit was ook mijn eerste vraag aan de advocaat:

Mag ik nog dit soort uitgaven nog doen in het zicht van een crash? Maar het tijdspan was wel dat het failliesement een aantal maanden later zou zijn op basis van prognoze en order-portefuille. Een advocaat is overigens geen accountant of WSNP deskundige. Je hebt hem nodig voor je financiële rechten en plichten.

 

In mijn situatie zat ik in de positie dat de BV volledig aanspakelijk was voor alle schulden inclusief het bankcrediet en ik er in alle gevallen zonder restschuld uit zou komen. Alleen mijn eigen lening zou ik kwijt zijn.

Uiteindelijk, op het randje met dank aan een loyale klantenkring en 2 kopers die bereid waren voor de hamer te kopen heb ik alle activa kunnen verkopen en is failliesement uitgebleven. Vandaar dus het onverklaarbare gedrag van de bank om de verkoopprijs op te voeren (lees schuld te verhogen)

 

Link naar reactie
  • 0

Echter lijkt mii dit in strijd komen met de voorwaarde dat je geen extra schulden meer mag maken om in de wsnp te komen.

Een advocaat kost flink geld, naar mijn informatie. :S

 

Even los van het feit of je wel of niet nieuwe schulden mag maken, ik neem aan dat je gewoon van plan bent je adviseur te betalen? In dat geval is er namelijk geen schuld ontstaan maar gewoon een betaalde dienst afgenomen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 1

 

Er is inmiddels contact per PM. De gemeente waar TS woont heeft geen vergoedingstelsel voor deze dienstverlening voor ondernemers helaas. Wel gaat er waarschijnijk een gesprek plaatsvinden om wellicht een plan d ecampagne op te kunnen stellen.

 

 

 

 

ik neem aan dat je gewoon van plan bent je adviseur te betalen? In dat geval is er namelijk geen schuld ontstaan maar gewoon een betaalde dienst afgenomen.

 

Er is geen kantoor,tenminste niet de betrouwbare die ik ken, die als een gemeente geen vergoeding geeft op achteraf betalen werkt. Er zal altijd vooruit betaald moeten worden,hoe gek dat ook klinkt bij een ondernemer die hulp zoekt om uit de schulden te komen...

 

Gelukkig zijn er steeds meer gemeenten die wel kantoren vergoeden omdat ze zelf de kennis niet in huis hebben. Een top 5 gemeente in NL gaat een pilot doen hiermee en wij zijn een van de gelukkige die mee mogen doen :)

 

 

Neemt niet weg dat er nog 350 gemeenten zijn die hier geen vergoeding voor geven en de ondernemer zelf zal moeten betalen als hij begeleiding wilt bij deze lastige materie..

 

Danny

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.