• 0

Kleinschaligheidsbelasting (investeringsaftrek) gelijk terug vorderen?

Ik ben momenteel bezig met het opzetten van een zonnestudio. Nu wou ik graag een aantal dingen duidelijk hebben. Ik ben van plan om zon 50 000 te investeren in de zonnebanken en verbouwing. Moet ik nu bij bijvoorbeeld de zonnebanken inclusief belasting betaling of kan dit geregeld worden met bijvoorbeeld de leverancier dat ik de belasting niet betaal maar deze het terug vordert. Als dit niet zou lukken hoe zit het dan met het terug vorderen van de belasting. Als ik Juni het bedrijf opstart en in Juni de kosten maak wanneer heb ik mijn investeringsaftrek dan terug? Het is mij niet duidelijk hoe het nou zit met de belasting die je eerst zelf moet betalen en daarna kan terug vorderen hoelang hier over heen gaat.

 

Alvast Bedankt,

 

JVG

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je gebruik maakt van de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) dan geef je dit aan in je aangifte inkomstenbelasting na afloop van het kalenderjaar. Je krijgt dit bedrag niet "terug" maar deze vormt een aftrekpost in de inkomstenbelasting. Aangezien de inkomstenbelasting persoonsgebonden is, is het niet mogelijk dit met je leverancier te regelen, die heeft immers niets te maken met jouw inkomstenbelasting.

 

Je zult de aanschaf dus gewoon moeten betalen en de KIA verwerken in je belastingaangifte.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

En ten overvloede: het is een aftrekpost op je inkomen, niet op je belasting. Als je veel winst draait, zorgt de aftrekpost er voor dat je fors minder belasting betaalt, maar als je geen winst draait, heb je ook niet zo vreselijk veel aan de aftrekpost.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

En nog even ter overweging en discussie:

 

Volgens mij is hier sprake van het bedrijfsmatig ter beschikking stellen van roerende zaken (zonnebanken) aan derden (de klant). Het verblijf onder de zonnebank is het hoofddoel van de dienst en komt in feite neer op het verhuren van de zonnebank voor een korte tijd. In de prijs van de verhuur zit immers ook de waardedaling en onderhoudskosten van de zonnebank begrepen!

 

Dat zou betekenen dat voor de investeringen in de zonnebanken helemaal geen recht bestaat op de KIA.

 

Iemand een andere mening?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Iemand een andere mening?

 

Misschien kan men het hoofddoel zien om een bruine kleur aan de klant te geven. Dat de zonnebank dit genereert is bijzaak.

 

Ander voorbeeld:

Als ik eet bij een restaurant dan geeft deze warm eten. Ik neem aan dat de warmte verkregen uit de oven geen verhuur is van de oven aan de klant. Wordt zo wel heel moeilijke materie ::)

 

groet Brood ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik zit ook meer op de lijn van Brood. Je huurt geen zonnebank, het is niet als met een fiets of een bovenfrees die je als klant huurt, mee neemt en gebruikt. Anders gezegd: de prestatie is de behandeling die de klant ondergaat.

 

In de prijs van de verhuur zit immers ook de waardedaling en onderhoudskosten van de zonnebank begrepen!

 

In de prijs die iedere onderneming berekent is toch rekening gehouden met de waardedaling van alle activa, los van het feit of er gebruikt is gemaakt van de KIA?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Het is ook moeilijke materie en juist de zonnebank is een leuk voorbeeld van wat zich begeeft in het grijze gebied.

 

De over verhuur je niet want die dient tot bereiding van de hoofddienst.

Bij zonnebanken is het vaak zelf doen, met wat tips en advies. Er hoeft niet per se sprake te zijn van een behandeling waaraan het kleurtje krijgen ondergeschikt is. Dat de zonnebank niet van zijn plek verwijderd wordt, zegt op zich niets. Zie verhuur van stacaravans en bijv. kartauto's.

 

Als jullie zin hebben: http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=AY7333

 

(leuk, inhoudelijk discussiëren)

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

(leuk, inhoudelijk discussiëren)

 

Zouden we veel vaker moeten doen!

 


 

M.b.t. de casus: volgens mij is het inderdaad een schemergebied en vooral een kwestie van hoe tuig je de kerstboom op. Ga je als ondernemer inderdaad stellen je inderdaad een zonnebank huurt als klant, en daar is de kous mee af, dan heb je waarschijnlijk gelijk dat de hele KIA niet in beeld komt.

 

Nu ga je als ondernemer voor de experience: behandeling, kopje koffie etc. etc. - geen druk op de knop maar gewoon een begeleid traject met persoonlijke aandacht. In dat geval lijkt mij KIA aan de orde. Dat negen van de tien zonnebanken dat zo niet schijnen te doen (ik zou het niet weten, nog nooit onder gelegen) lijkt mij dan niet zo relevant. De zonnebank is in deze opzet net zoiets als een kappersstoel.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
(leuk, inhoudelijk discussiëren)

 

Zouden we veel vaker moeten doen!

 

Dennis en Joost die de degens gaan kruisen :P Ga ik zeker volgen. Inhoudelijk ben ik niet thuis in deze materie ;) in eerste instantie vond ik Joost zijn argumenten duidelijk maar bracht Dennis me weer aan het twijfelen. Tussenstand 1 : 1 ;D

Link naar reactie
  • 0

Er zijn ook verschillen in de sportscholen / revalidatie.

 

Bij de ene school mag je de apparaten gebruiken hoe je maar wilt. De "verhuurder" garandeert niets over de levering van bijvoorbeeld "minder" gewicht.

 

Bij een fysiotherapie staan instrumenten die tot doel hebben iets aan het lichaam te verbeteren. Dus de leverancier geeft een soort garantie daarop. Vind ik dus minder verhuur.

 

Link naar reactie
  • 2

Je (en dat past in dit geval zowel bij Joost als bij Dennis ;)) hebt gelijk als je zegt dat het uitdraait op een feitelijke beoordeling. Wat dat betreft valt de zonnebank in het grijze gebied en ben je (uiteindelijk) afhankelijk van wat de rechter ervan vindt. Je hebt het natuurlijk wel zelf in de hand voor wat betreft de feitelijke invulling: hoe meer je het voor de klant een beleving laat zijn, hoe groter de kans dat het terbeschikkingstellen van de zonnebank opgaat in de dienst.

 

Overigens is het wat dat betreft opvallend dat kartauto's in het jongste besluit (15 september 2009, nr. CPP2009/1116M) nu juist zijn vervallen. Mijns inziens terecht, want daar gaat het niet om het gebruik van de kart, maar om het karten op zich. In tegenstelling tot bijvoorbeeld kanoën, waar het (doorgaans) juist gaat om het gebruik van de kano: het kanoën zelf gebeurt doorgaans in openbaar water, zodat je met een eigen kano gratis kunt kanoën. Met een eigen kart mag je niet zomaar zonder te betalen de kartbaan op.

 

Voor wat betreft de zonnebank zit ik meer op de lijn van Dennis en Brood. Je huurt niet enkel een zonnebank, maar je wilt ook een plekje om je om te kleden en je kleren veilig neer te leggen, wat stroom en bij voorkeur staat dat ding ook ergens een beetje beschut tegen weersinvloeden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

@ronaldinho: Ik ben het ook echt wel eens met Dennis en Brood hoor. Ging mij met name om de discussie en soms is advocaat van de fiscus spelen voor iedereen leerzaam ;)

 

Persoonlijk vind ik het argument van een kleedhokje en stroom wel mager. Dat zou ik nu juist zien als iets dat opgaat in de hoofddienst, jezelf krokant laten bakken.

 

Los daarvan - en hopelijk hebben we jvg013 nog niet weggejaagd - is het natuurlijk de beleving van naar de zonnebank gaan en doe je er als uitbater van de zonnestudio alles aan om je klant in de watten te leggen met zachte handdoeken, muziek, tv, een sapjesbar, the hole nine yards ;)

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@ronaldinho: Ik ben het ook echt wel eens met Dennis en Brood hoor. Ging mij met name om de discussie en soms is advocaat van de fiscus spelen voor iedereen leerzaam ;)

 

Verveel je je zo vlak voor je vakantie ;D

Als ik nu naar buiten kijk zou ik eigenlijk ook wel graag naar Toscane gaan :'(

 

the hole nine yards

 

Wat een w-tje meer of minder wel niet voor een verschil kan maken :P

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Eens kijken wat BD webcare zegt....

 

 

Daar kan BD Webcare niets over zeggen. ;)

 

Deze casus is te gecompliceerd voor ons en moet door de inspecteur beoordeeld worden. Je kunt ons de casus per brief voorleggen en de inspecteur vragen een standpunt in te nemen.

 

Ronald

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Hey Ronald,

 

waar kan ik zon brief heensturen. Ik dacht dat je jullie alleen telefonisch of op dit soort sites vragen kon stellen.

 

Ik hoor het graag van je.

 

 

 

 

 

Eens kijken wat BD webcare zegt....

 

 

Daar kan BD Webcare niets over zeggen. ;)

 

Deze casus is te gecompliceerd voor ons en moet door de inspecteur beoordeeld worden. Je kunt ons de casus per brief voorleggen en de inspecteur vragen een standpunt in te nemen.

 

Ronald

Webcareteam Belastingdienst

 

Link naar reactie
  • 0

Nou wou ik nog een aantal dingen weten.

 

Ik ga dus volgende maand beginnen. Ik ga de zonnebanken leasen met een koop optie. Ik moet hierdoor een aanbetaling doen van zon €30 000 en voor promotie/inventaris/verbouwing/borg pand/ etc heb ik nog zon €20 000 voor uitgetrokken. Dit wil dus zeggen dat ik zon €50 000 uitgeef. Nu is mijn vraag hoe dat dit zit met de belastingdienst. Als ik me nu bij wijze van spreken volgende week inschrijf bij de KVK en belasting dienst wanneer kan ik deze investering dan terug vorderen? Is het zo dat ik dit pas aan het eind van het jaar terug krijg, of gaat dit per maand of weer per kwartaal? Dit is me dus niet duidelijk. Het is dan ook de bedoeling dat ik zon 1 a 2 maanden nodig heb voordat ik echt van start ga. Ik reken een maand voor de verbouwing en nog eens een maand extra voordat alles daadwerlijk opgestart is. Zou ik dan bijvoorbeeld in Augustus 21% belasting van die €50 000 terug krijgen. Of moet ik pas aangifte doen tegen het eind van het jaar?

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij haal je nogal wat door elkaar. Die 21% betreft vast de BTW, niet de inkomstenbelasting. Iets leasen is niet iets kopen en niet iedere uitgave is een investering. De KIA pas je toe op je winstaangifte na afloop van het jaar. De BTW wordt meestal per kwartaal aangegeven en afgedragen. Een investering kun je niet terugvorderen, de betaalde BTW wel. De KIA geeft je een extra aftrekpost, bovenop de mogelijkheid om kosten af te trekken van inkomsten. Investeringen betaal je meestal in één keer, maar moet je in vijf jaar afschrijven, tenzij je willekeurig kunt afschrijven, bv. omdat je starter bent.

 

Eén tip: download gratis het handboek ondernemen op de website van de belastingdienst en bestudeer dat eerst...

Link naar reactie
  • 0

Hey Ronald,

 

waar kan ik zon brief heensturen. Ik dacht dat je jullie alleen telefonisch of op dit soort sites vragen kon stellen.

 

Ik hoor het graag van je.

De belastingdienst heeft een hele informatieve website, waarop je ook kunt nagaan naar welk belastingkantoor je je brief kunt sturen.

 

Voor wat betreft je nieuwe vragen verwijs ik naar het antwoord van mmint.

- Voor de omzetbelasting heb je te maken met maand-, kwartaal- of eventueel jaaraangiften, je hoeft pas btw af te dragen c.q. je krijgt het pas terug bij indiening van die aangifte (een teruggave duurt natuurlijk wel even). Je kunt in enige mate sturen welke aangifte je krijgt.

- Voor de IB doe je achteraf per jaar aangifte, maar gedurende het jaar kun je al wel een voorlopige aanslag vragen. Denk eraan dat je niet méér terugkrijgt dan je zelf hebt betaald (al kun je bij een verlies onder voorwaarden de belasting van eerdere jaren terugkrijgen).

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.