• 0

Internationale distibuteurs vinden

We hebben een productlijn in China laten maken, mooie internationale merknaam er aan gegeven en het product ligt nu in ongeveer 30 winkels in NL. We hebben in NL een gevestigde distributeur maar dat is alleen voor NL.

 

Het zijn maar 30 winkels maar dat komt vooral door de afname van winkels in "onze" branche. Meer dan 50% van de winkeliers is gestopt of failliet gegaan de afgelopen 4 jaar en er volgen nog meer, is de verwachting.

 

Het is een product dat wereldwijd nog niet in deze hoedanigheid bestaat, dus enigszins uniek te noemen is. Het is echter wel makkelijk te kopiëren.

 

We zijn nu bezig met een plan te maken de productlijn in het buitenland beschikbaar te maken en willen daarvoor met buitenlandse distributeurs samenwerken. Nu kennen we in NL wel zo ongeveer alle distributeurs, groothandelaren etc. voor onze branche maar degene die we kennen in bijvoorbeeld Duitsland of Engeland kunnen we op één hand tellen. Niet elke distributeur is geschikt, hun assortiment moet wel een beetje aansluiten.

 

Ons knelpunt is nu aan adressen van distributeurs te komen voor onze branche in het buitenland. We hebben al gekeken naar distributeurs van enkele producten op de websites van de fabrikanten en hebben nu een summier lijstje.

 

Twee keer per jaar zijn er is Duitsland branche relevante beurzen met internationaal karakter. We kunnen daar natuurlijk gaan staan met een stand maar daar hebben we nu niet echt budget voor en we hebben geen idee of we daar voldoende, juiste contacten op kunnen doen.

 

Nu heb ik bij AgentschapNL zitten neuzen en je kan daar een zakenpartnerscan laten uitvoeren. Ik weet alleen niet of ze dat ook doen voor een bedrijf als het onze met producten die we in China hebben laten maken.

 

Mijn vragen zijn:

 

[*]Heeft iemand ervaring met de zakenpartnerscan van AgentschapNL?

[*]Heeft iemand nog een ander idee om distributeurs te vinden in het buitenland?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

[*]Heeft iemand ervaring met de zakenpartnerscan van AgentschapNL?

 

Het intakegesprek hiervan is is geheel vrijblijvend en kosteloos, dus dat zou ik zeker aanraden. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar na het gesprek weet je vast of je er iets aan zult hebben.

 

[*]Heeft iemand nog een ander idee om distributeurs te vinden in het buitenland?

 

Is er via jullie bestaande distributeur geen mogelijkheid om contacten op te doen? Kennen zij wellicht soortgelijke organisaties over de grens, of helemaal niet?

Link naar reactie
  • 0

Geen ervaring met AgentschapNL, maar ik heb wel (goede) ervaring met het opdoen van contacten via de internationale groepen op Linkedin. Risico's zijn daar natuurlijk hetzelfde als elk ander internet medium, maar via referenties via de groepen kun je wellicht ook mensen vinden.

 

Steve

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of dit net zo als hier in China werkt, maar als je er iets voor over hebt kun je kontakt opnemen met de diverse kamers van koophandel van de intressante landen. Vaak zijn databases te koop voor diverse industrie takken die internationaal zaken doen of dit willen natuurlijk.

 

Andere manier (zeker als je kosten wilt besparen) is bijvoorbeeld een intern aan te trekken voor markt onderzoek, meest kansrijke partners identificeren en hierna gericht kontakt zoeken.

 

Andere manier is betrokken raken bij diverse international verenigingen en societies... rotary en de ander bekenden en wellicht beruchte. De ene hand helpt de ander en de netwerken zijn vaak groot.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het assortiment van je Nederlandse distributeur sluit dus wel aan bij jullie producten. Wat je dan kan doen is kijken hoe de andere merken die je distri voert, vertegenwoordigd zijn in het buitenland. In onze branche heb je in alle landen wel distributeurs die dezelfde merken voeren. Wellicht heb je dat in jouw branche ook.

 

Verder zou je kunnen kijken welke merken een goede aanvulling op jouw producten zijn en dan van die merken de distributeurs bekijken.

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik al aangaf heb ik een summier lijstje met veel landen maar weinig distributeurs per land. Dus de tip van Cavorka is een goede maar heb ik al uitgevoerd.

Ik heb contact gehad met AgentschapNL. Ze gaan een formulier opsturen waarop we goed moeten aangeven om welke producten het gaat, daarna beslissen zij of het de moeite waard is om de scan uit te voeren. Ik denk dat we hier wel wat aan kunnen hebben, het blijft dan alleen de vraag hoe goed ze kunnen matchen. De ervaring zal het leren.

Ik kan in ieder geval die enkele distributeurs die ik per land heb kunnen vinden benaderen en als dat niet vruchtbaar is de zakenpartnerscan uit laten voeren, als zij dat de moeite vinden althans :P

Onze huidige distributeur heeft het geprobeerd in zijn netwerk (ik weet alleen niet hoe goed) maar zij hebben geen partners in de drie landen waar het mij vooral om gaat (Duitsland, VK en VS), waarbij met name in de laatste met eerdere distributeurs gewerkt zal moeten worden verwacht ik. In Duitsland kunnen we ook met agenten werken maar die zijn helemaal moeilijk te vinden.

Link naar reactie
  • 0

Goedendag,

 

Ik weet niet welke soort artikelen het uit China gaat, maar Duitsers gaan voor kwaliteit en zijn bereid daarvoor te betalen.

 

Handelsagent kan voordelen hebben met betrekking tot het toegang krijgen tot het land, MAAR !!! mocht een handelsagent Het niet echt naar jouw wens doen dan kun je niet zomaar ervan af.

 

Een contract krijg je niet zomaar ontbonden !!

 

Ik ga binnenkort hier een bedrijf beginnen, maar het ondernemen hier gaat anders dan in Nederland.

 

Ik woon hier sinds 11jaar en kan zeggen dat je goed voorbereid te werk moet gaanmals je hier op Duits grondgebied aan de slag wil.

 

Succes

 

Robin Besselink

Link naar reactie
  • 0
Ik weet niet welke soort artikelen het uit China gaat, maar Duitsers gaan voor kwaliteit en zijn bereid daarvoor te betalen.

 

Dat is een hele goede om in het achterhoofd te houden. De producten welke wij in China laten maken zijn puur decoratief en voor tijdelijk gebruik.

We hebben nog twee productlijnen en dat is allemaal Nederlands kwaliteitswerk ;D

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.