• 0

Wel of niet inruilen zakelijke auto (Spreadsheet?)

Goedemiddag,

 

Ik heb een eenmanszaak in de bouwsector (bouwadvies). Ik rijd momenteel in een honda jazz sinds feb 2011, 25% bijtelling over een catalogusprijs van 15.200; 13.134 ex BTW. Belastingschijf 37% (conservatief, het gaat nu wel wat minder maar binnen een paar jaar beter dus dan hopelijk misschien wel 42% schijf) Nu is die bijtelling dus best pittig, vergeleken met een gelijkwaardige auto (even groot, even duur) met een bijtelling van 14%, namelijk een Renault Clio. En ik krijg ook nog in totaal 41,5% MIA/KIA. Dan moet bij elkaar het netto voordeel in 5 jaar voor mijn gevoel toch gauw oplopen tot 5000 euro (3000 euro bijtelling en 2000 euro MIA/KIA).

 

Onderhoud, wegenbelasting, bijtelling BTW zal ongeveer gelijk zijn aan mijn huidige auto.

 

Mijn huidige auto kan ik verkopen voor circa 8000 excl. BTW, afschrijving tot nu toe (vanaf februari 2011 tot nu) is circa 5000 euro (auto in 5 jaar tijd tot 0 afschrijven was het plan).

 

Als ik door zou rijden in de jazz verwacht ik hem in 2017 te verkopen voor een verkoopwaarde van circa 4000 ex BTW

 

Als ik nu een clio zou kopen ipv de jazz verwacht ik hem in 2017 te kunnen verkopen voor verkoopwaarde van circa 6000 ex BTW (meer dan de jazz omdat hij dan 2 jaar jonger is dan de jazz tegen die tijd).

 

Kan iemand aangeven of mijn voordeel inderdaad die orde grootte is (circa 5000 euro), of heeft iemand wellicht een spreadsheet waar al dit soort zaken (ook afschrijving en dat soort zaken) in aangegeven zijn? Speelt bijvoorbeeld de huidige boekwaarde/verkoopwaarde/boekwinst van de jazz een grote rol daarin?

 

Groeten,

 

Ronald

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

pfff. alweer het 4de topic wat je opent over wel of niet inruilen zakelijke auto. Denk als je net zo vasthoudend bent in het binnenhalen van opdrachten dat dit veel rendabeler is.

 

en wat ik nergens in de topics lees maar waar je in een objectieve berekening wel mee moet nemen is rente en financieringskosten van die nieuwe auto. :-\

 

rentederving als je de auto uit eigen middelen betaald is met de huidige spaarrente gelukkig te verwaarlozen. ;D

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Joost. Tsja, ik heb zelf ook al zitten googlen uiteraard, mijn vraag lijkt me toch voor heel veel ondernemers relevant, maar ik kan toch echt nergens een volledig antwoord vinden hoor. Wel of ik de auto op privé of zakelijk zou moeten zetten, of de effecten van een verschillende bijtelling... maar ja, dat is allemaal wel helder. Het gaat mij juist om een min of meer integraal verhaal, waar je dus afschrijvingen van auto's kunt aangeven, btw voor prive gebruik, geschatte verkoopwaardes na 5 jaar en voor de jazz nu... enz.

 

Er moet toch iemand zijn die hier een spreadsheet ofzo voor heeft? Dat is toch super interessant voor veel ondernemers.

Link naar reactie
  • 0

Er moet toch iemand zijn die hier een spreadsheet ofzo voor heeft?

 

Helaas kan ik je niet aan een spreadsheet helpen, alhoewel dat niet zo moeilijk te maken is in excel. ;) Zelf gebruik ik meestal dit in combinatie met pen & papier. gaat stukken sneller dan allemaal formules bedenken.

Link naar reactie
  • 0

Er moet toch iemand zijn die hier een spreadsheet ofzo voor heeft? Dat is toch super interessant voor veel ondernemers.

 

Tuurlijk is dat interessant en ik weet zeker dat er fiscalisten zijn die daar rekenmodellen voor gemaakt hebben.

Die zullen ze echter niet snel vrijgeven want dat is wel de bron van hun broodwinning. Het hulpmiddel waar zij hun adviezen mee maken. Da's vragen naar het recept van de kok ;)

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Kijk nou eens, helemaal openbaar op internet bij autoenfiscus

 

@ Joost: Bedankt, had ik inderdaad ook al eens gevonden, alleen.... ik zie niet goed hoe ik daar de huidige boekwaarde van de jazz in zou moeten verwerken? Of heeft dat geen effect verder? En bijvoorbeeld de afschrijving van circa 5000 euro tot nu toe? Hoe zou ik die zaken in moeten vullen?

Link naar reactie
  • 0

Omdat dit je vierde autotopic was ;), had ik niet echt de moeite genomen om te lezen wat je nu exact berekend wilt zien.

Voor jouw specifieke casus ken ik geen standaard spreadsheet en nee, ik heb hem als belastingadviseur ook echt niet.

 

Inderdaad speelt de huidige boekwaarde van de Jazz een rol als ook de huidige marktwaarde. Ik denk dat je toch echt een fiscalist moet vragen om dit op een rij te zetten voor je (nee, niet ik. Bijna vakantie hier :)).

 

Eigenlijk is jouw vraag: doorrijden in oude auto of nieuwe auto met lage bijtelling aanschaffen?

 

Een keuze die inderdaad steeds actueler wordt, maar waarvan ik nog geen spreadsheet voorbij heb zien komen.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Omdat dit je vierde autotopic was ;), had ik niet echt de moeite genomen om te lezen wat je nu exact berekend wilt zien.

Voor jouw specifieke casus ken ik geen standaard spreadsheet en nee, ik heb hem als belastingadviseur ook echt niet.

 

Inderdaad speelt de huidige boekwaarde van de Jazz een rol als ook de huidige marktwaarde. Ik denk dat je toch echt een fiscalist moet vragen om dit op een rij te zetten voor je (nee, niet ik. Bijna vakantie hier :)).

 

Eigenlijk is jouw vraag: doorrijden in oude auto of nieuwe auto met lage bijtelling aanschaffen?

 

Een keuze die inderdaad steeds actueler wordt, maar waarvan ik nog geen spreadsheet voorbij heb zien komen.

 

groet

Joost

 

 

 

Bedankt Joost, dat is inderdaad mijn vraag: verkopen/inruilen voor een 14% auto of doorrijden?

 

PS. Fijne vakantie!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.