• 0

Eerste werknemer aannemen

Hallo,

 

Ik ben op zeer korte termijn van plan iemand aan te nemen, alleen na veel lezen en zoeken vind ik het toch nog een klein beetje onduidelijk wat er precies geregeld moet worden. Natuurlijk 1. werkgever worden bij belastingdienst 2. arbeidsovereenkomst opstellen. 3. identiteit werknemer vastleggen 4. verzekering afsluiten ongevallen schade tijdens werkzaamheden.

 

Alleen wat ik nog onduidelijk vind zijn de werknemersverzekeringen en volksverzekeringen moet je daar personeel expliciet bij aanmelden oid... of gaat dit automatisch wanneer je hiervoor aangifte doet... dus bij de aangifte loonheffingen...? Lijkt me alleen raar aangezien dit pas een maand na het in dienst zijn van het personeelslid is... en dus mocht er wat gebeuren tijdens de eerste maand zijn de premies volksverzekeringen nog niet afgedragen?

 

Als ik nog wat vergeet hoor ik het graag! Probeer het allemaal duidelijk te krijgen.

 

 

alvast bedankt voor jullie hulp

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
4. verzekering afsluiten ongevallen schade tijdens werkzaamheden
Deze verplichting geldt alleen in sommige CAO's zoals bouwnijverheid of kleinmetaal

 

Lijkt me alleen raar aangezien dit pas een maand na het in dienst zijn van het personeelslid is... en dus mocht er wat gebeuren tijdens de eerste maand zijn de premies volksverzekeringen nog niet afgedragen

Het lijkt op een verzekering en het heet ook een verzekering, maar in tegenstelling tot een normale private verzekering die niet uitkeert als er geen premie betaald is, staat het recht op uitkering van de werknemer hier volledig los van de premie-afdracht door werkgever. Zelfs al zou jij als werkever geen enkele sociale verzekeringspremie afdragen, dan nog behoudt de werknemer het recht op bijvoorbeeld WW en WIA.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo TH vd Velde,

 

Het "werkgever worden" is inderdaad geen stap die je zonder gedegen onderzoek moet zetten.

 

Er is een arbeidsrechtelijke kant en is een belastingtechnische/sociaal verzekeringstechnische kant.

U dient ook de nodige afdrachten te plegen. Hierbij speelt tevens de aanwezigheid van een bedrijfstak-CAO of bedrijfstak-regelingen zoals een pensioenfonds een rol.

 

Soms kun je als werkgever/ondernemer dus zelf zaken invulling geven, maar soms zijn er al heel veel zaken voor je als werkgever geregeld/ingevuld door met name de overheid of cao-partijen.

 

Ik denk dat de pagina op mijn website "mijn eerste werknemer" u in ieder geval op weg helpt om een beeld te vormen wat u als werkgever te wachten staat.

 

Bekijk ook het, eventueel tijdelijke, alternatief van een uitzendkracht. Kunt u ook direct aan den lijve ondervinden of u naast ondernemer-zijn het ook in u heeft om "gezag over iemand uit te oefenen" want werkgever-zijn is niet een ieder gegeven.

 

Heel veel sterkte met alle HL-advies en de onderzoeksacties uwerzijds, en als u werkgever wordt u kent het gezegde: ik wens u veel personeel toe.

 

Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 18-5-2013

 

P.S. Ook gedurende een proeftijd van een maand is er een arbeidsrelatie/verzekeringsplicht/afdrachtsplicht.

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

Het is mij tot zover wel duidelijk alleen aangezien het doen van een eerstedagsmelding niet meer verplicht is (in normale gevallen) moet je je werknemers nergens meer aanmelden/opgeven zijnde je werknemer als ze in dienst treden... zoals bij de bd of uwv, cwi?

Link naar reactie
  • 0

Het is mij tot zover wel duidelijk alleen aangezien het doen van een eerstedagsmelding niet meer verplicht is (in normale gevallen) moet je je werknemers nergens meer aanmelden/opgeven zijnde je werknemer als ze in dienst treden... zoals bij de bd of uwv, cwi?

 

Klopt, de eerste verloning is de aanmelding.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.