• 0

Ik heb maar één kans nodig

Hallo,

Ik heb een winkel in Noord Holland, en toen ik deze overnam werd het centrum net verbouwd.

De omzet liep toen wat terug, maar wij waren ervan overtuigd dat na het gereedkomen van deze verbouwing de omzet weer zou aantrekken

Echter duurde deze verbouwing langer dan wij konden voorzien, en is mijn omzet erg ver gedaald.

Tussentijds hebben we dit proberen op te vangen met een BBZ krediet, maar dit kwam pas 2,5 jaar na de aanvraag, waardoor het vekregen geld in die problemen ging zitten die toen in die 2,5 jaar waren ontstaan.

De situatie nu is als volgt:

Ik heb een retailer gevonden die een rapport heeft laten maken met daarin de conclusie dat mijn winkel ZEKER een positieve levensverwachting heeft, als ik tot die retailorganisatie zou toetreden. Het probleem is dat toetreding een investering in mijn interieur inhoudt, en een forse investering in mijn voorraad. Geld hiervoor is er door de teruggelopen omzet niet. Om bij een bank kans te maken op een financiering moet in minimaal 20% eigen vermogen meenemen.

Waar wij aan denken is om een investeerder te vinden die in ruil voor een minderheidsbelang met mij een nieuwe BV wil beginnen en om met die BV een financiering te verkrijgen, om daarmee de winkel te gaan voeren.

De retailer heeft niet de mogelijkheid om te investeren helaas. Mijn vraag is dan ook of dit een reeël plan is, en hoe we hiermee aan de slag kunnen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe betrouwbaar is die retailer?

 

Als je alsnog na al die investeringen het schip in gaat, zit je echt helemaal aan de grond en is de retailer er alleen maar beter van geworden, omdat jij een flinke voorraad van hem moet afnemen.

 

Of valt het wel mee? Ik zou echt niet te hard van stapel lopen, hoor.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

De voorraad die wij nodig hebben is niet te veel, en echt noodzakelijk om het bedrijf voor te zetten

De nee-verkoop is nu veel te hoog, en de vraag naar bepaalde merken die ik nu niet heb is dat ook

De retailer is 100% betrouwbaar, en ook de onafhankelijke onderzoeker die door de retailer is gevraagd om onze winkel te bekijken is op zijn vakgebied in deze branche de beste en meest gerespecteerde.

De keus voor deze retailer is absoluut de juiste en zal bij een bank ZEKER vetrouwen geven. Alleen 20% eigen vermogen is nodig.

Link naar reactie
  • 0

Investeerders willen veelal kunnen groeien en op die manier waarde creëren. Een investering voor een prijs gelijk aan de waarde levert ze immers nog geen additionele waarde op. Eén retaillocatie is simpelweg niet voldoende. Ook niet wanneer dit er, wanneer de crisis voorbij is, veel meer kunnen worden. Tijdsspan van een investeerder is meestal 3 a 5 jaar.

 

Houd het qua eigen vermogen bij friends, fools & family, en accepteer enkel vreemd vermogen wanneer je dit houdbaar kunt blijven dragen.

 

Link naar reactie
  • 0

Het gaat totaal om 140.000 euro. 40.000 is voor het aanpassen van het interieur, en de rest voor voorraad.

Het bedrag van de voorraad gaat niet in zijn geheel naar de retailer. Deze is wel groothandel, maar "krijgt" maar een gedeelte van deze investering. Ik schat dat zo'n 65% naar andere leveranciers gaan. Deze hebben met de retailer afspraken gemaakt waardoor deze (depot) merken tegen een lagere investering kunnen worden ingekocht.

Hierdoor heb ik dus de mogelijkheid om een breed aanbod van exclusieve merken te gaan voeren. Dit is één van de redenen waarom de keus voor deze retailer de juiste is voor ons. Ik heb namelijk veel vraag naar deze merken, en in deze gemeente zit "geld" om ze te kunnen verkopen. Dit is overigens ook de mening van de onderzoeker van de retailer.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Al aan crowdfunding gedacht? Zie bijvoorbeeld dit topic ( incl. tips over crowdfunding en diverse doorlinks naar platforums m.b.t. Crowdfunding.). Het betreft hier dan wel de horeca, maar voor nagenoeg elke branche is financiering d.m.v. crowdfunding mogelijk.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

En houd dan eens rekening met het rendement dat daarop gegenereerd wordt. En doe dat eens maal het percentage aandelen dat je de investeerder verwacht te geven. Ziet het er dan nog uit als een aantrekkelijke investeringvoor de investeerder?

 

Beste ii

Als je een ander idee hebt over hoe ik dit plan kan financieren, en daarmee mijn winkel kan redden hoor ik het graag.

Daarom heb ik ook dit bericht geopend

Link naar reactie
  • 1

Ik heb een retailer gevonden die een rapport heeft laten maken met daarin de conclusie dat mijn winkel ZEKER een positieve levensverwachting heeft, als ik tot die retailorganisatie zou toetreden.

(...)

De retailer heeft niet de mogelijkheid om te investeren helaas.

 

Deze retailer heeft er belang bij dat je toetreedt en wil zelf geen risico lopen. Dat positieve rapport is daarmee niet onafhankelijk en zou ik daarom met een korrel zout nemen voor je jezelf in de schulden steekt. Bij mij rinkelen de alarmbellen.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een retailer gevonden die een rapport heeft laten maken met daarin de conclusie dat mijn winkel ZEKER een positieve levensverwachting heeft, als ik tot die retailorganisatie zou toetreden.

(...)

De retailer heeft niet de mogelijkheid om te investeren helaas.

 

Deze retailer heeft er belang bij dat je toetreedt en wil zelf geen risico lopen. Dat positieve rapport is daarmee niet onafhankelijk en zou ik daarom met een korrel zout nemen voor je jezelf in de schulden steekt. Bij mij rinkelen de alarmbellen.

 

Als je de retailer zou kennen zou je waarschijnlijk geen twijfels hebben.

Daarnaast hebben we de onderzoeker zelf ongeveer 1,5 jaar geleden ook al eens benaderd. Hij heeft toen een vesigingsplaatsonderzoek gedaan voor ons zonder dat we al iets met de retailer te maken hadden gehad.

De uitkomst van het onderzoek was hetzelfde.... Veel potentie!

Het was toeval dat de retailer gebruik maakte van de zelfde adviseur. Hij is de beste in deze branche met de meeste kennis en ervaring dus wel een logische keuze.

 

Link naar reactie
  • 0

Het gaat totaal om 140.000 euro. 40.000 is voor het aanpassen van het interieur, en de rest voor voorraad.

 

Waarom vlieg je het niet anders aan. Je hebt blijkbaar een voorraad nodig van € 100.000,00. Deze kan gefinancierd worden m.b.v. leverancierskrediet. Als je een betaaltermijn kunt afspreken van 90 dagen heb je dus die dagen de tijd om het geld bij elkaar te verdienen. Bij een gemiddelde omlooptijd van de voorraad van zeg drie maanden (ik ken je handel niet, maar bij een gezonde handel is dat wel het minimum dat je moet nastreven) kun je dus na drie maanden de waarde van je startvoorraad verkocht hebben. Als het product 2x over de kop gaat kun je de leverancier dus makkelijk betalen.

Ik neem aan dat de leverancier ook graag wil verkopen dus kan het van twee kanten komen. Je kunt laten leveren onder eigendomsvoorbehoud, als het voor geen meter loopt kan de leverancier de goederen gewoon terug komen halen.

 

Wat dan nog moet financieren via de bank of andere investeerders is € 40.000,00. Wellicht is dat makkelijker te realiseren, ook binnen het FFF-netwerk.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Het gaat totaal om 140.000 euro. 40.000 is voor het aanpassen van het interieur, en de rest voor voorraad.

 

Waarom vlieg je het niet anders aan. Je hebt blijkbaar een voorraad nodig van € 100.000,00. Deze kan gefinancierd worden m.b.v. leverancierskrediet. Als je een betaaltermijn kunt afspreken van 90 dagen heb je dus die dagen de tijd om het geld bij elkaar te verdienen. Bij een gemiddelde omlooptijd van de voorraad van zeg drie maanden (ik ken je handel niet, maar bij een gezonde handel is dat wel het minimum dat je moet nastreven) kun je dus na drie maanden de waarde van je startvoorraad verkocht hebben. Als het product 2x over de kop gaat kun je de leverancier dus makkelijk betalen.

Ik neem aan dat de leverancier ook graag wil verkopen dus kan het van twee kanten komen. Je kunt laten leveren onder eigendomsvoorbehoud, als het voor geen meter loopt kan de leverancier de goederen gewoon terug komen halen.

 

Wat dan nog moet financieren via de bank of andere investeerders is € 40.000,00. Wellicht is dat makkelijker te realiseren, ook binnen het FFF-netwerk.

 

Dit is een idee tot een bepaald punt. Door het verleden dat deze winkel en wij hebben met sommige leveranciers is dit geen optie.

Wat wel een idee is, is om voor een gedeelte dit te proberen. Bedankt voor je input!

 

Link naar reactie
  • 0

Al aan crowdfunding gedacht? Zie bijvoorbeeld dit topic ( incl. tips over crowdfunding en diverse doorlinks naar platforums m.b.t. Crowdfunding.). Het betreft hier dan wel de horeca, maar voor nagenoeg elke branche is financiering d.m.v. crowdfunding mogelijk.

 

 

 

Beste Mikky, Ik had wel gehoord van Crowdfunding, maar me nog niet echt erin verdiept. Ik heb inmiddels door jou bericht wat meer gelezen er over, en dit is zeker een idee om verder uit te werken. De ideeën en creatieve oplossingen die ik inmiddels gelezen heb geven ook veel inspiratie. Dank!

Link naar reactie
  • 0

Beste nikki96,

 

heb je al andere franchisenemers gesproken? Als dit echt zo'n succesformule is, willen zij misschien wel instappen voor het openen van een tweede of zoveelste filiaal. Wie is eigenaar van het winkelpand?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

heb je er al over nagedacht hoe je die 140k terug gaat betalen als de positieve levensverwachting die het rapport belooft niet uit komt.

 

Stel dat je het toch niet redt en de zaak moet sluiten wat is dan de voorraad en interieur nog waard? 80%, 50% of wellicht minder?

 

Bij 50% blijf je met een restschuld van 70k zitten. Dan heb ik het nog niet over de oude schulden zoals BKB krediet, of zijn die al afgelost.

 

70k schuld is zo'n 10 jaar lang 580 euro per maand aflossen zonder eventuele rente. Of is het de bedoeling dat de investeerder het risico gaat dragen?

 

Zet je roze bril even af en denk eens na over het slechts mogelijke scenario en of je daar weer boven op kan komen.

 

En ja een retailer met zo'n prachtig verhaal/rapport die niet mee kan doen in de financiering of daar geen arrangementen voor heeft zou ik niet zo maar op zijn "blauwe ogen" geloven.

 

Tijd voor een second opinion.

 

 

Link naar reactie
  • 0

heb je er al over nagedacht hoe je die 140k terug gaat betalen als de positieve levensverwachting die het rapport belooft niet uit komt.

 

Stel dat je het toch niet redt en de zaak moet sluiten wat is dan de voorraad en interieur nog waard? 80%, 50% of wellicht minder?

 

Bij 50% blijf je met een restschuld van 70k zitten. Dan heb ik het nog niet over de oude schulden zoals BKB krediet, of zijn die al afgelost.

 

70k schuld is zo'n 10 jaar lang 580 euro per maand aflossen zonder eventuele rente. Of is het de bedoeling dat de investeerder het risico gaat dragen?

 

Zet je roze bril even af en denk eens na over het slechts mogelijke scenario en of je daar weer boven op kan komen.

 

En ja een retailer met zo'n prachtig verhaal/rapport die niet mee kan doen in de financiering of daar geen arrangementen voor heeft zou ik niet zo maar op zijn "blauwe ogen" geloven.

 

Tijd voor een second opinion.

 

 

Ik ben het ten dele met Henk eens. Kijk inderdaad eens goed naar de worst case scenario en bedenk je of je dit risico aan kan en aan wil gaan. Als je een gezin hebt dat (in het geval van een eenmanszaak) op straat komt te staan mocht deze investering niet het gewenste resultaat brengen, dan zou ik het niet doen.

 

Echter wie niet waagt, wie niet wint. Wanneer jij weet de winnende kaarten in je hand te hebben dan zou ik zeker de gok wagen. Dan zou ik nog wel eerst goed nadenken inderdaad over de financiering van voorraden, ik ben van mening dat de leverancier jou hierin zou moeten kunnen bijstaan.

 

Vraag inderdaad een second opinion van iemand die er verstand van heeft.

Link naar reactie
  • 0
wie niet waagt, wie niet wint.

 

dat is misschien van toepassing op loterijen maar niet op ondernemen en al helemaal niet op ondernemen met "andermans" geld. Dat moet in de regel terugbetaald worden aan de bank of investeerder. Zelfs al die bereid zijn om een bepaald risico te lopen. Ondernemen met wie niet waagt, wie niet wint doe ik tegenwoordig alleen nog met eigen geld. levert me in ieder geval een gezonde nachtrust op. ;)

 

Als ik het goed begrijp zoekt TS een investeerder om in de nieuwe bv aan de 20% EV te voldoen en daarmaa dan de financiering bij de bank los te krijgen. Wat zijn de garanties voor de investeerder dat zijn geld "veilig" is en wat wil de bank voor zekerheden? Waarom deze constructie? (schijn)zekerheid voor privé, rookgordijn om andere schulden te verbloemen?

 

TS geeft aan dat er in haar gemeente voldoende geld zit, dat zijn op dit moment ook de mensen dit er het meest op zitten. Niet voor niets zijn de spaartegoeden op dit moment Skyhigh.

 

Misschien ben ik een beetje negatief maar in 2001 zat ik in een vergelijkbare positie. 125k geinvesteerd in de verwachting van een "gouden toekomst" heb er jarenlang een (negatief) plezier van gehad. :-\

 

Kortom 140k is een hoop geld zeker als de meest enthousiaste partij niet hierin wil participeren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

wie niet waagt, wie niet wint.

 

dat is misschien van toepassing op loterijen maar niet op ondernemen en al helemaal niet op ondernemen met "andermans" geld. Dat moet in de regel terugbetaald worden aan de bank of investeerder. Zelfs al die bereid zijn om een bepaald risico te lopen. Ondernemen met wie niet waagt, wie niet wint doe ik tegenwoordig alleen nog met eigen geld. levert me in ieder geval een gezonde nachtrust op. ;)

 

Als ik het goed begrijp zoekt TS een investeerder om in de nieuwe bv aan de 20% EV te voldoen en daarmaa dan de financiering bij de bank los te krijgen. Wat zijn de garanties voor de investeerder dat zijn geld "veilig" is en wat wil de bank voor zekerheden? Waarom deze constructie? (schijn)zekerheid voor privé, rookgordijn om andere schulden te verbloemen?

 

TS geeft aan dat er in haar gemeente voldoende geld zit, dat zijn op dit moment ook de mensen dit er het meest op zitten. Niet voor niets zijn de spaartegoeden op dit moment Skyhigh.

 

Misschien ben ik een beetje negatief maar in 2001 zat ik in een vergelijkbare positie. 125k geinvesteerd in de verwachting van een "gouden toekomst" heb er jarenlang een (negatief) plezier van gehad. :-\

 

Kortom 140k is een hoop geld zeker als de meest enthousiaste partij niet hierin wil participeren.

 

 

Ondernemen is risico's nemen. Met wie niet waagt, wie niet wint bedoel ik dat je nooit risicovrij succesvol kan ondernemen.

 

Als je met de gevolgen van een worst case scenario kan leven en weet (weten is iets anders dan denken) de winnende kaarten in handen te hebben dan vind ik dat het een weloverwogen risico is welk je kunt nemen.

 

Ik heb ooit een product gehad waarbij ik gegarandeerd zou zijn van gouden bergen. Het risico was echter aanwezig dat ik door grote bestaande bedrijven kapot gemaakt zou worden. Voor het product is een investering van circa één miljoen Euro nodig. Dit geld heb ik niet. Ik vond het risico om door grotere bedrijven kapot geprocedeerd te worden te groot om met één miljoen vreemd vermogen de gok te wagen. Mocht de worst case scenario uitgekomen zijn dan had ik bij wijze van de rest van mijn leven terug moeten betalen.

 

De keerzijde is dat ik inmiddels multimiljonair geweest was als de best case scenario uitgekomen was... ik zal het nooit weten :)

 

Ik ben blij met mijn huidige bedrijf waarbij ik vrijwel geen risico loop en toch een hele aardige boterham verdien ;D

Link naar reactie
  • 0

En dan vraag ik me af waarom zulke grote investeringen nodig zijn om pas kans van slagen te hebben. Is klein beginnen (zoals we eigenlijk allemaal doen) totaal geen optie? Of is het eerder dan het gevoel hebben dat je het de moeite niet waard vindt? 140K vind ik al heel veel, laat staan een miljoen. Ik heb ook zat ideetjes en zou dat graag zo snel mogelijk allemaal ten uitvoer willen brengen en als ik dan een ton tot mijn beschikking zou hebben, zou ik het wel weten. Maar zonder dat geld komt het er ook wel van. Duurt alleen wat langer.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Nikki, probeer een combinatie van verschillende financieringsopties.

 

Banken zijn er een, leveranciers zijn er een, investeerders zijn een andere.

 

Ik ken honderden investeerders en daarom kan ik je zeggen dat dat niet zo eenvoudig is als veel ondernemers zouden willen. Trek er maar minstens een half jaar voor uit. En zonder voorbereiding ben je kansloos.

 

Wil je toch investeerders vinden, begin dan met uit te rekenen wat het rendement voor de investeerder wordt.

Ii heeft je in deze draad al goed geadviseerd. Het gaat een investeerder om het rendement en om niets anders.

Dus begin vanuit de vraag waarom een investeerder in jou zou investeren en wie weet vind je er een die bereid is.

 

Eerst je huiswerk doen.

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0

En dan vraag ik me af waarom zulke grote investeringen nodig zijn om pas kans van slagen te hebben. Is klein beginnen (zoals we eigenlijk allemaal doen) totaal geen optie?

 

In mijn geval zou rond een miljoen nodig zijn om het product volgens de regels te mogen importeren. Het geld was grotendeels nodig voor uitvoerige onderzoeken naar de samenstelling en de productveiligheid volgens de standaarden van de EU wet- en regelgeving. Daarnaast ging een deel van het kapitaal naar de import van een eerste container.

 

Je kan in dit geval zeggen, waarom niet 10 stuks in plaats van een hele container maar dat zou de onderzoekskosten natuurlijk niet rechtvaardigen ;D

 

Wij hebben ervoor gekozen (helemaal aangezien we net een huis gekocht hebben) om een andere business te starten waarbij we veel nihil risico lopen.

 

Ik heb echter geen idee waarom TS zo veel kapitaal nodig heeft. Kan de verbouwing niet met minder af of is dat een voorwaarde die de leverancier stelde?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.