• 0

Bitcoin als betaalmiddel gaan gebruiken?

Wellicht niet in de juiste rubriek, maar omdat het een 'digitale betaalmethode' betreft, heb ik automatisering en internet gekozen als juiste rubriek.

 

Bitcoin bestaat al weer enige jaren als wereldwijde digitale betaalmethode, die losgekoppeld is van de heersende bancaire systemen.

Afgelopen maanden is bitcoin met name in het nieuws geweest vanwege de speculanten. De 'wisselkoers' heeft dan ook een wilde rit achter de rug. De acceptatie van de bitcoin staat dan ook nog in de kinderschoenen.

 

Voor het verrichten van (internationale) betalingen, zeker naar gebieden waar geen goede bancaire faciliteiten zijn, lijkt

betalen met de bitcoin een uitkomst. Natuurlijk is er (momenteel?) nog een enorm koersrisico, maar als je de bitcoin zou beschouwen als puur als een betaalmiddel, zou dat best wel kunnen.

 

Inmiddels zijn er in Nederland ook al enkele ondernemers te vinden die de bitcoin accepteren.

 

Persoonlijk vind ik de opkomst van bitcoin wel een interessante ontwikkeling en ben eigenlijk wel benieuwd naar de

meningen over het wel of juist niet gebruiken/accepteren van de bitcoin door de medeondernemers op dit forum.

 

Anders geformuleerd: Kan de bitcoin een belangrijke betekenis vervullen in het rechtstreeks (internationaal) zaken doen met locale producenten elders in de wereld ?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De Economist had er laatst een interessant artikel over. Het komt er op neer dat BitCoin de eerst populaire dienst in zijn soort is, wellicht overleeft BitCoin zelf niet, maar de trend is niet te stoppen (zoals Mathieu ook al zei). De huidige prijs is natuurlijk speculatie (er zijn immers genoeg digitale alternatieven).

 

http://www.economist.com/news/leaders/21590901-it-looks-overvalued-even-if-digital-currency-crashes-others-will-follow-bitcoin

Link naar reactie
  • 0

Voor het investeren van persoonlijk kapitaal is/was de Bitcoin erg interessant geweest de afgelopen jaren. Nu boven de 1000 vind ik het persoonlijk een te riskante investering.

 

ehm, de waarde is nu 543 euries...

 

 

;D

 

Oeps, bubble is al aan het knappen dus ;)

Hoewel speculatief is hier op day-trading natuurlijk fantastisch rendement op te halen.

Ik zie bijvoorbeeld gister een ritje van 600 naar 800.

Link naar reactie
  • 0

De bc fanaten jubelen dat er geen overheid is om de munt te reguleren, maar zoals de koers nu verloopt, zal natuurlijk niemand dit ooit als betaalmiddel voor een normaal doel inzetten. Enige vorm van regulatie lijkt dus gewoon gewenst.

In 2 maanden tijd van 100 naar 1100 en nu naar 480 euro is meer speculeren op rood of zwart.

 

Waarom niet? Er is van de week nog een tesla met BTC betaald ;D

 

In aanvulling op Romano, er zijn nog meer payment providers voor bitcoin, net zoals bitpay.com. Deze zet automatisch de btc om in dollars of euro's voor de op dat moment geldende waarde. Als verkoper krijg je het gewenste bedrag dus gewoon betaald in fiat = geen risico voor verkoper.

 

Edit: Tip voor de leken. Vergeet ook zeker litecoin niet als je overweegt om bitcoin als betaalmiddel te overwegen.

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Zodra de grens is bereikt dat er voor de normale mens geen beginnen meer aan is om bitcoins te "minen" dan zal de koers stabiliseren is mijn verwachting.

 

Ik mijn geen bitcoins maar quark nu, voor de grap en we zien wel wat ze over een paar maanden doen...

 

Er is in iedergeval 1 ding duidelijk; al diegenen die vertelden dat Bitcoin nooit iets zou worden hebben het tot nu toe 100.000% mis. En als ze het blijven roepen (ja die mensen zijn er nu eenmaal) betekend zeker niet dat ze dan ook gelijk krijgen.

 

Bitcoin is al goed onderweg om legaal betaalmiddel te worden, als iemand tegen mij zou zeggen; kan ik voor diensten in bitcoin betalen? Zeg ik meteen JA.

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou een klant van een gewoon bedrijf met Bitcoins willen betalen? In het illegale circuit worden ze wel gebruikt omdat men anoniem kan betalen. Maar voor legale zaken is dat geen meerwaarde.

 

De mensen die ik ken en die bitcoins hebben gekocht willen deze niet als betaalmiddel gebruiken, maar enkel verkopen met winst.

Dat het zo anoniem is betwist ik, met een beetje graaftheorie kan je vrij eenvoudig identificatie doen. Zeker als je met Bitcoins in winkels en webshops gaat betalen. Je moet erg je best doen om dat te ontwijken. Dat is wat mij betreft dan ook niet de grootste kracht van Bitcoins.

Om wel een paar echte voordelen te noemen:

- Eén valuta wereldwijd waardoor je dus geen valuta-conversie verliezen meer hebt.

- Betalingen worden binnen 60 minuten uitgevoerd ongeacht bestemming. Probeer dat maar eens internationaal of in het weekend bij een normale bank.

- Decentraal: Er is geen centraal punt dat kan crashen waardoor het systeem niet meer werkt zoals we bijvoorbeeld bij iDeal zien.

 

Voor betalingsgebruik zitten er ook nadelen aan:

- De koers is niet echt stabiel. Dat is leuk voor het handelen in Bitcoin zelf maar niet voor de acceptatie door winkels. Producten direct prijzen in BTC is het moment echt onmogelijk. Dus ga je omrekenen en dan maar hopen dat de koers niet te hard weg zakt.

- Geen directe bevestiging van betaling (dat heeft pin wel, maar bijvoorbeeld creditcards niet dus veel winkels zijn hier wel aan gewend). Het duurt ongeveer 30 minuten voordat er zekerheid is over de betaling. Je kunt wel eerder zien dat de betaling is uitgevoerd maar deze kan zogenaamd nog gedoublespend worden.

 

 

Bedrijven zoals Bitpay verzorgen de bitcoinbetalingen voor je webwinkel en nemen tegelijkertijd het koersrisico op zich.

Daarnaast werken ze met 0 confirmations en nemen ze dus ook het risco van een double spend voor hun rekening. Betalingen worden dus direct bevestigd. Hulde aan Bitpay!

Link naar reactie
  • 0

De bc fanaten jubelen dat er geen overheid is om de munt te reguleren, maar zoals de koers nu verloopt, zal natuurlijk niemand dit ooit als betaalmiddel voor een normaal doel inzetten. Enige vorm van regulatie lijkt dus gewoon gewenst.

In 2 maanden tijd van 100 naar 1100 en nu naar 480 euro is meer speculeren op rood of zwart.

 

Waarom niet? Er is van de week nog een tesla met BTC betaald ;D

 

In aanvulling op Romano, er zijn nog meer payment providers voor bitcoin, net zoals bitpay.com. Deze zet automatisch de btc om in dollars of euro's voor de op dat moment geldende waarde. Als verkoper krijg je het gewenste bedrag dus gewoon betaald in fiat = geen risico voor verkoper.

 

Edit: Tip voor de leken. Vergeet ook zeker litecoin niet als je overweegt om bitcoin als betaalmiddel te overwegen.

 

De zogeheten altcoins zijn naast mogelijke speculatiewinsten nauwelijks interessant.

Een bedreiging voor Bitcoin vormen ze al helemaal niet omdat Bitcoin gewoon wordt doorontwikkeld.

Als er een feature van een andere altcoin een doorslaand succes blijkt kan dit gewoon worden geïmplementeerd in het Bitcoin protocol. Het feit dat de infrastructuur omtrent Bitcoin al zo groot is zal dus genoeg moeten zijn om de concurrentie mijlenver voor te blijven. Dat wil overigens niet zeggen dat alcoins geen toegevoegde waarde hebben, ze stimuleren de innovatie van cryptografisch geld en kunnen als mooie testomgeving voor Bitcoin dienen. Ik denk dat we in de toekomst wel een aantal altcoins naast Bitcoin zullen zien, maar ik geloof dat deze nog ontwikkeld moeten worden.

 

Een eervolle vermelding voor Namecoin, die een peer-to-peer DNS mogelijk maakt is echter op zijn plaats.

Link naar reactie
  • 0

Bitcoin is al goed onderweg om legaal betaalmiddel te worden, als iemand tegen mij zou zeggen; kan ik voor diensten in bitcoin betalen? Zeg ik meteen JA.

 

Ik zou er toch een "ja, maar..." van maken: Betalen in bitcoins is geen probleem, maar je krijgt de rekening in euro's of dollars, en betaalt tegen de dan gelden spotkoers met bitcoins. Daarmee neem ik een valutarisico van wellicht een uurtje (afh hoe traag het propageert en hoe streng de exchange is qua aantal confirmations). Zodra ik de bitcoins ontvangen heb kan ik ze omzetten in eur/usd, of speculatief als bitcoins aanhouden.

 

Een factuur in bitcoin sturen zie ik me voorlopig nog niet doen. Stel dat ik BTC 1.000 factureer met een betalingstermijn van 30 dagen is de kans reel dat iemand die gaat betalen als de spotkoers even laag staat, waardoor ik $500 ontvang ipv $1000. Uiteraard loopt diegene het risico dat de koers alleen stijgt gedurende die maand, en is dan duurder uit.

 

Interessant vraagstuk is overigens wanbetaling: Kun je wettelijke rente rekenen over uitstaande rekeningen in bitcoins? En incassokosten? En zo ja, hoeveel eigenlijk? Ik neem aan dat onder nederlands recht de waarde in euro's geldend is, maar is dat de waarde op moment van factureren, op moment van verstrijken van de betalingstermijn, of iets anders?

Link naar reactie
  • 0

 

Naar mijn mening is het risico op deflatie bij BTC groter dan inflatie (wat jij beschrijft) ten opzichte van EUR maargoed, das mijn mening maar.

 

Vergeet verder niet, dat het risico dat jij daar beschrijft ook geld voor alle andere valuta. Als jij in USD factureerd kan de USD een week later ten opzichte van de EUR waardeloos zijn. Er zijn zat voorbeelden van hyperinflatie in schijnbaar "betrouwbare" valuta te noemen. Er zijn talloze volken aan ten onder gegaan. Verder komen hevige schommelingen ook voor in "normale" geaccepteerde fiat valuta. Ik herinner me een paar jaar geleden nog dat de Zwitserse frank als een gek aan het stijgen was uitgedrukt in EUR. Toen de Zwitserse Frank de 1,40 EUR/frank naderde besloot de Zwitserse overheid/centrale bank als verassing Franken bij te drukken tot de koers op 1,20 stond en blijft staan. Dat had een bijna 20% fluctuatie in 1 dag tot gevolg. Zo kan ik nog 10 tallen voorbeelden noemen die alleen al in de laatste tien jaar voorkwamen. Is BTC risicovoller? Mijn stelling is van niet.

 

Ik heb overigens ook al eens een soort gelijke discussie gehad hier over het factureren in de valuta goud. Deze BTC discussie lijkt daar heel erg op.

 

Mijn conclusie: het zijn allemaal valutas en het maakt eigenlijk niet zoveel uit. Koper en verkoper dragen allebij een soortgelijk risico en naar mijn mening is dat risico redelijk gelijk of het nou om betalingen in EUR, USD, goud of BTC gaat...

 

Je stuk over wanbetaling gaat ook op bij andere valuta natuurlijk. De rente wordt dan gerekend over het gefactureerde bedrag in de gefactureerde valuta. Dat jij gepland had die valuta later om te ruilen voor een andere lijkt mij irrelevant (factureer dus alleen in valutas die jij zelf vertrouwd). Dus factureer jij 1,0 BTC en komt daar 10% rente overheen dan is de klant dus 1,1 BTC verschuldigd. Of die 1,1BTC nou 2000 EUR waard is op moment van betaling of 1 EUR waard is op moment van betaling. De vraag die je eerst moet stellen is of BTC in Nederland als valuta op een factuur geaccepteerd wordt.

 

 

[full quote verwijderd - mod]

Weg met intermediairs! Freelancers en projecten. Direct gratis contact. http://neruni.launchrock.com/

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk ben ik een beetje huiverig op dit soort initiatieven. De vraag of er echt goede controle op is, is maar de vraag en je kan ze uit het niets creëren. Met geld is dat natuurlijk ook zo en ook gebaseerd op vertrouwen maar daar zitten wel instanties achter (centrale banken) die de geldhoeveelheid en koppeling met economie monitoren. Deze partijen hebben ontzettend gefaald om dit goed te managen maar toch voel ik me minder prettig bij een systeem die niet gedekt is en ik niet weet of dit systeem sluitend is.

 

Wij kunnen nu ook op dit forum Higherlevel biltjetten gaan drukken en die kan je met elkaar ruilen tegen advies. De moderators beheren dan bijvoorbeeld de biljet uitgifte. Zo lang dit forum maar groot genoeg wordt kunnen we er misschien straks onze boodschappen van betalen. Want iedereen ziet de waarde in van deze biljetten.

Link naar reactie
  • 0

helaas worden coins gemind met een GPU zoals ik ontdekt had.. voordeel is wel dat je 4 of meer videokaarten in 1 computer kan zetten ;D

Overigens vond ik ook een coin dat je met meerdere verschillende hardware kan minen , dus je totale computer en dus niet GPU afhankelijk is , daarbij kan je kiezen welke hardware je in jouw computer wilt gebruiken en welke niet ... maakt het al een stuk interesanter en goedkoper om een mining computer te bouwen

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb overigens ook al eens een soort gelijke discussie gehad hier over het factureren in de valuta goud. Deze BTC discussie lijkt daar heel erg op.

 

Mijn conclusie: het zijn allemaal valutas en het maakt eigenlijk niet zoveel uit. Koper en verkoper dragen allebij een soortgelijk risico en naar mijn mening is dat risico redelijk gelijk of het nou om betalingen in EUR, USD, goud of BTC gaat...

 

Je stuk over wanbetaling gaat ook op bij andere valuta natuurlijk.

 

Het lijkt er wellicht op, maar BTC zijn wel extreem volatiel: Je kunt amper een tijdvak van een maand vinden waarin de hoogste en laagste spotkoers geen 50% uit elkaar liggen. USD, GBP, CHF en zelfs goud hebben dat veel minder: een enkele sprong komt wel voor, maar het schiet niet voortdurend op en neer.

 

Anderzijds zijn alle geminede bitcoins samen inmiddels goed voor een markt van ca 10 miljard USD. Ter vergelijk: de waarde van alle dollarbiljetten (en munten) samen is ongeveer 3700 miljard. Dat is natuurlijk 370 keer zoveel, maar als je het vergelijkt met de valuta van een klein land is 10 miljard 'narrow money' best een hoop.

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk ben ik een beetje huiverig op dit soort initiatieven. De vraag of er echt goede controle op is, is maar de vraag en je kan ze uit het niets creëren. Met geld is dat natuurlijk ook zo en ook gebaseerd op vertrouwen maar daar zitten wel instanties achter (centrale banken) die de geldhoeveelheid en koppeling met economie monitoren. Deze partijen hebben ontzettend gefaald om dit goed te managen maar toch voel ik me minder prettig bij een systeem die niet gedekt is en ik niet weet of dit systeem sluitend is.

 

Wij kunnen nu ook op dit forum Higherlevel biltjetten gaan drukken en die kan je met elkaar ruilen tegen advies. De moderators beheren dan bijvoorbeeld de biljet uitgifte. Zo lang dit forum maar groot genoeg wordt kunnen we er misschien straks onze boodschappen van betalen. Want iedereen ziet de waarde in van deze biljetten.

 

Je kan bitcoins niet uit het niets creeeren, bitcoins worden gemined, net zoals bijvoorbeeld goud.

De hoeveelheid bitcoins die vrijkomt is vastgesteld in het protocol, momenteel komen er iedere 10 minuten 25 bitcoins vrij.

Juist in ons huidige stelsel is er nauwelijks controle op hoeveel geld er wordt bijgedrukt.

 

Dat het bijdrukken van geld in dienst staat van de economie is één van de grootste mythes ooit.

Ook het feit dat bitcoins nooit gebruikt zullen worden als betaalmiddel vanwege het veronderstelde deflationaire karakter is gebasseerd op mythes en bangmakerij, maar daarover een andere keer meer.

 

In je voorbeeld van de Higherlevel biljetten is er een centrale entiteit die voor de uitgifte zorgt. Dit is dan ook per definitie makkelijker te corrupteren of dwars te bomen dan iets wat decentraal werkt, zoals Bitcoin.

Link naar reactie
  • 0

In een notendop: van belang is wel degelijk dat er een gedekt geldsysteem is. In de tijd dat goud de basis vormde van ons geldsysteem was er grote prijsstabiliteit en onderling vertrouwen. Juist door die koppeling van papier geld aan goud, konden overheden niet ongestraft geld bij drukken. De wereldhandel groeide in deze tijd ook ongekend. En politiek en bankiers hadden hier geen invloed op. Tot 1914 dan en de VS heeft hier uiteindelijk enorm van geprofiteerd. Het probleem van ongedekte geldsystemen is dat het uiteindelijk altijd zal instorten.

 

Tijdens de afgelopen duizenden jaren koos men in de meeste culturen voor goud en zilver als geld. In vrijwel alle culturen werden goud en zilver als een waardevol ruilmiddel gezien. Omdat het niet te manipuleren is. Wellicht een idee om hier naar terug te keren. Omdat de bitcoin een digitaal middel is denk ik niet dat het in brede zin een geaccepteerd geldmiddel wordt. Wel kan het in een kleinere kring blijven bestaan. Prima niks mis mee.

Link naar reactie
  • 0

Ja omdat het digitaal is. De manier waarop het bitcoin-systeem is opgezet lijkt wel op een digitale kopie van goud. Dat is knap gevonden. Er is schaarste en eindigheid en er wordt onvervalsbaarheid geclaimd. Alleen wat een probleem kan zijn is dat een bitcoin in tegenstelling tot goud kan vergaan. Is de unieke code en traceerbaarheid van de locatie van die code altijd betrouwbaar...wellicht niet. En dan is er nog de afhankelijkheid van computers. Ik vind het wel heel interessant en ben vooral benieuwd of het een echt alternatief gaat worden. Het digitale tijdperk is nog steeds heel jong dus ik sluit het niet uit.

Link naar reactie
  • 0

@JvdP

 

Circa 97% van het fiat geld is tegenwoordig digitaal, alles is tegenwoordig digitaal, daar zal het naar mijn mening niet aan liggen.

 

Bitcoins kunnen niet vergaan, het kan echter gebeuren dat je de unieke toegangscode tot een bitcoin kwijtraakt.

Dat kan enkel gebeuren als je er onzorgvuldig mee omgaat, als je een back-up (of meerdere) maakt, wat je bijvoorbeeld ook met belangrijke documenten op je computer zou doen dan gebeurt dit niet. Maarja als ik goud in een vulkaan gooi is het in principe ook 'vergaan'.

 

Bitcoin is een protocol en het best te vergelijken met HTTP, de code is volledig open-source.

En ja, die afhankelijkheid van computers, alles is tegewoordig afhankelijk van computers.

Banken zouden ook binnen no-time omvallen als de computers het zouden begeven.

 

Nu lijkt het net of ik je aanval, zo is het absoluut niet bedoeld.

Ik denk alleen dat een hoop tegenargumenten gebasseerd zijn om onjuiste en/of onvoldoende informatie.

Het is een ongelooflijk elegant systeem, en er kunnen nog vele toepassingen bovenop het Bitcoinprotocol gebouwd worden.

De valuta is eigenlijk pas de eerste 'app'.

 

Link naar reactie
  • 0

Sinds het loslaten van de goudstandaard kan krediet uit het niets worden gecreëerd. Op deze wijze kwam er steeds meer een geldsysteem dat op niets gebaseerd was, een verkeerd model dus. Het systeem is volledig gebaseerd op vertrouwen. Waar het eerst gebaseerd was op bezit is dit vervangen door schuld. Burgers, bankiers, overheden zijn wereldwijd afhankelijk geworden van het bijna 'gratis' uit het niets gecreëerde geld en krediet. Een aantal mensen zijn hier heel rijk van geworden. Vandaar dat we terug moeten naar een dekkend systeem.

 

Bitcoins of de achterliggende code kan beschadigd raken of de traceerbaarheid van de code geld niet meer of andere oorzaken. Naast dat is het bezit een code en een systeem dat je moet vertrouwen. De vraag is of dat voldoende vertrouwen biedt. In tijden van hyperinflatie en mensen het geld niet vertrouwen proberen ze dit zo snel mogelijk om te zetten in zaken van echte waarde. Prijzen van duurzame goederen, edelmetalen stijgen dan ook gigantisch.

 

Edelmetalen stonden altijd aan de basis van al het geld.

Link naar reactie
  • 0

Het is waar dat er nog een aantal bugs in het Bitcoinprotocol gevonden kunnen worden.

De afgelopen 5 jaar zijn er al een aantal bugs gevonden en ook weer verholpen.

Ook eventuele toekomstige bugs kunnen verholpen worden.

Het feit dat het volledig open-source is is daarbij een gigantisch voordeel, zo kan iedereen meeschrijven aan de code en eventuele bugs ontdekken.

 

Als we kijken naar goud en de eigenschappen waarom het zo geschikt is als geld dan kunnen we concluderen dat Bitcoin die ook heeft en op veel gebieden ook nog overtreft.

 

Schaarste; Bitcoin

Deelbaarheid: Gelijkspel

Herkenbaarheid/niet te frauderen; Bitcoin

Draagbaar; Bitcoin

 

Eigenlijk is Bitcoin dus goud 2.0 ;D

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zag ergens een opmerking voorbij komen waarvan ik het mogelijk effect nu pas inzie. Namelijk 'geen transactiekosten'. Micropayments zijn al jaren een item op Internet, zeker door transactiekosten. Een paar cent betalen per pagina is met de huidige betaalmethoden onhaalbaar. Met bitcoin zou dat wel kunnen. Uiteraard hou je bij het wisselen kosten maar die zijn over vele micropayments zo laag dat het geen probleem hoeft te zijn.

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt, Bitcoin is uitermate geschikt voor micropayments.

Maar ook op tal van andere gebieden zoals bijvoorbeeld remittance is Bitcoin superieur aan de huidige methoden.

 

Maar dit betreft slecht de eerste applicatie voor het Bitcoinprototcol.

De mogelijkheden zijn eindeloos omdat Bitcoin één heel belangrijk probleem oplost, namelijk het niet hoeven te vertrouwen van een centrale partij voor het overdragen van waarde of het verifieren van een transactie of een document.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.