• 0

Bitcoin als betaalmiddel gaan gebruiken?

Wellicht niet in de juiste rubriek, maar omdat het een 'digitale betaalmethode' betreft, heb ik automatisering en internet gekozen als juiste rubriek.

 

Bitcoin bestaat al weer enige jaren als wereldwijde digitale betaalmethode, die losgekoppeld is van de heersende bancaire systemen.

Afgelopen maanden is bitcoin met name in het nieuws geweest vanwege de speculanten. De 'wisselkoers' heeft dan ook een wilde rit achter de rug. De acceptatie van de bitcoin staat dan ook nog in de kinderschoenen.

 

Voor het verrichten van (internationale) betalingen, zeker naar gebieden waar geen goede bancaire faciliteiten zijn, lijkt

betalen met de bitcoin een uitkomst. Natuurlijk is er (momenteel?) nog een enorm koersrisico, maar als je de bitcoin zou beschouwen als puur als een betaalmiddel, zou dat best wel kunnen.

 

Inmiddels zijn er in Nederland ook al enkele ondernemers te vinden die de bitcoin accepteren.

 

Persoonlijk vind ik de opkomst van bitcoin wel een interessante ontwikkeling en ben eigenlijk wel benieuwd naar de

meningen over het wel of juist niet gebruiken/accepteren van de bitcoin door de medeondernemers op dit forum.

 

Anders geformuleerd: Kan de bitcoin een belangrijke betekenis vervullen in het rechtstreeks (internationaal) zaken doen met locale producenten elders in de wereld ?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik snap het nog niet helemaal, maar volgens mij werkt het zo dat als je een super snelle pc hebt je dus mee kan doen met het creeeren van het geld.

 

Dit soort dingen zijn altijd erg leuk en een bepaald aantal bedrijven gaan er veel geld mee verdienen, maar op een gegeven moment waait het weer over.

Wie kent second live nog? Dat was ook virtureel geld wat in te wisselen was tegen echt geld. Hierin gingen ook miljoenen in om (misschien wel meer)

Link naar reactie
  • 0

Ik snap het nog niet helemaal, maar volgens mij werkt het zo dat als je een super snelle pc hebt je dus mee kan doen met het creeeren van het geld.

 

Beste Jasper,

Ik ben ook van mening dat het 'speculatieve' aspect er op een gegeven moment uitgaat.

 

De 'kracht' van de bitcoin is (in tegenstelling tot bijvb paypal), dat de beschikbare hoeveelheid 'munten' vooraf beperkt is. En voor het overmaken van bitcoins geen centrale computersystemen worden gebruikt, maar een techniek die ook is gebruikt bij de SETI onderzoeken. Het is dus bijzonder lastig om te kraken en 'op te heffen'.

 

Ik heb in het verleden wel eens te maken gehad met software ontwikkelaars uit india. Geld overmaken was bijzonder lastig, met de bitcoin zou dat een stuk eenvoudiger moeten zijn. Bovendien heb je niet meer te maken met extra bank- en overmakingskosten.

 

Volgens mij was een van de grondgedachte om met de bitcoin te starten: een wereldwijd geaccepteerd betaalmiddel zonder tussenkomst van banken en overheden. Om op deze manier rechtstreeks betalingen te kunnen verrichten tussen afnemer en leverancier waar ook ter wereld.

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt enkel bitcoins kopen die al gegenereerd zijn en om nieuwe bitcoins te maken of krijgen moet je computertijd investeren (rekenpower) en dus energie. Deze kosten om bitcoins te "minen" is dus de initiele waarde van een bitcoin.

 

Naar mate er meer bitcoins in omloop zijn word de moelijkheids graad om bitcoins te vinden steeds hoger. Voorheen kon je met snelle cpu nog goed meedoen. Hierna enkel nog met GPU van videokaarten en nu is het zo moeilijk dat dat ook bijna onbegonnen werk is.

 

Het is niet echt een gedoemd betaalsysteem, er is qua waarde al meer dan 1 Miljard aan waarde in omloop. En dat zal enkel meer worden.

 

Of je er aan mee doet of niet, uiteindelijk kan je geld nooit eten en is de mogelijkjheid om echte goederen te kopen met welke munt dan ook het bestaansrecht.

 

Bitcoin heeft een problem. Je kan heel moeilijk via een bank bitcoins kopen. De banken doen niet mee en de overheden gaan het 1 voor 1 als illegaal bestempelen. Het is namelijk een direkte bedrijging voor de banken en overheden die de kans mislopen belasting en fees te heffen.

 

Vandaar dat ik denk dat bitcoin nog wel even in de alternative hoek blijft waar het nu is.

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk zou ik BTC gewoon als betaalmiddel accepteren, als één van de vele betaalmogelijkheden.

 

(je kunt ze eenvoudig online kopen, maar heeft niets te maken met ze als betaalmiddel accepteren (en staat weer los van het "minen" ervan))

(dat de koers volatiel is op het moment, is waar)

(je kunt ook een een eigen wallet hebben, dus niet online, is zeer veilig)

Link naar reactie
  • 0

Het grappige is dat er toevallig gisteren iemand aan ons vroeg of wij dit accepteerde. Het was een student die op kosten van de TU meehielp met het creëren van de bitcoins.

 

Het gaat nog niet snel, maar ik heb wel de indruk dat het meer gaat leven, ook onder de niet techneuten.

 

Heb hier een lijstje gevonden van bedrijven die bitcoins accepteren: http://www.bitcoinspot.nl/waar-kan-je-met-bitcoins-betalen.html

 

Link naar reactie
  • 0

Het is ondertussen enkele maandjes later. Het is interessant om te zien dat je tegenwoordig bij thuisbezorgd.nl kunt betalen met de Bitcoin. En dat de waarde momenteel velen malen hoger ligt.

 

Er zijn diverse applicaties die het overdragen van Bitcoins gemakkelijk maken.

 

Ik ben helemaal voor de Bitcoin en accepteer deze dan ook als betaalmiddel.

 

Zijn er meer die dit doen op Higherlevel?

 

Er is onderzoek gedaan onder 7000+ personen waarbij er nog overwegend afwachtend wordt gereageerd.

 

http://bitcoin-litecoins.nl/helft-van-de-nederlanders-heeft-geen-duidelijk-beeld-van-de-bitcoin

 

 

www.ontwerpexpert.net | Websites en reclame op maat

 

www.brommert.nl | Alles over brommers en scooters

Link naar reactie
  • 0

Bitcoins worden zoveel mogelijk tegen gewerkt door Visa en MasterCard en de grote banken en dat zijn nog steeds de meest gebruikte betaalmethoden op internet. Er gaan verhalen over bedrijven die hun Visa/Mastercard processing account kwijtraakten omdat ze bitcoins gingen accepteren. Ik heb even voor de gein gekeken bij een van de bitcoin accepterende bedrijven, http://www.blokhutwereld.nl , en daar kun je inderdaad met Bitcoins betalen, en niet met credit card.

 

Toch is bitcoins een interessante ontwikkeling en leuk om te zien dat ze aan een opmars bezig is... vroeg of laat is het niet meet te stoppen en dan zal ik ze ook toevoegen als betaalmogelijkheid op mijn sites.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb me behoorlijk ingelezen, zo'n 25+ uur de afgelopen dagen.

 

Naar mijn mening is Bitcoin al niet meer te stoppen. Tenzij de partijen die miljoenen kunnen verliezen aan transacties zoals banken iets heel radicaals verzinnen.

 

Ze zullen op de achtergrond al bezig zijn met het bekijken van de mogelijkheden om het te stoppen vermoed ik.

 

Toch zijn er ook diverse berichten van banken en bedrijven die de Bitcoin goed samen zien gaan.

www.ontwerpexpert.net | Websites en reclame op maat

 

www.brommert.nl | Alles over brommers en scooters

Link naar reactie
  • 1

Ik ben met mijn massagepraktijk al maanden acceptant van Bitcoins betalingen, althans: ik bied de mogelijkheid aan mijn klanten om te kunnen betalen met Bitcoins. Tot op heden heb ik nog geen daadwerkelijke Bitcoin-betaling mogen ontvangen.

 

De realisatie van Bitcoin betalingen was eigenlijk vrij eenvoudig via de firma die het voor mij exploiteert. Zij maakte voor mij een speciale betaalpagina waarin ik het bedrag in euro's kan invoeren. Vervolgens kan ik aan de betaling een referentie koppelen en een e-mailadres van degene die de betaling verricht (zodat zij een betaalbewijs hebben).

In de tweede stap van de betaling verschijnt dan een QR code of naar keuze een link voor betaling met software of natuurlijk het Bitcoin versleutel adres. Dit kan gedurende 10 minuten.

De betaling word dan gedaan in Bitcoin-valuta, maar na deze 10 minuten ook omgezet weer naar euro's, zodat de inflatie van de muntsoort voor mij als ondernemer zo min mogelijk risico's heeft. De uitbetaling geschiet elke week. Qua kosten betaal ik 2% commissie bij betaling per Bitcoins.

 

Via de betaalpagina hierboven kun je trouwens wél tot de 2e stap komen, vul een cent in en ga naar de betaling, alleen doe geen daadwerkelijke betaling dan met bitcoins.

Link naar reactie
  • 0

Dat wordt bijgehouden in de grote gedistribueerde database van het peer-to-peer netwerk. Van elke (deel-) bitcoin wordt de gehele transactiegeschiedenis bewaard.

 

Zie hier voor meer info en voor alle details lees je natuurlijk het document van Satoshi Nakamoto waarin alles is uitgewerkt.

Uit de samenvatting:

We propose a solution to the double-spending problem using a peer-to-peer network. The network timestamps transactions by hashing them into an ongoing chain of hash-based proof-of-work, forming a record that cannot be changed without redoing the proof-of-work.
Link naar reactie
  • 0

Waarom zou een klant van een gewoon bedrijf met Bitcoins willen betalen? In het illegale circuit worden ze wel gebruikt omdat men anoniem kan betalen. Maar voor legale zaken is dat geen meerwaarde.

 

De mensen die ik ken en die bitcoins hebben gekocht willen deze niet als betaalmiddel gebruiken, maar enkel verkopen met winst.

 

Link naar reactie
  • 0

Doet een beetje denken een second life, zo'n 7 jaar terug. Opeens hadden alle bedrijven een winkel op second life, kon je virtueel naar de ABN en meer van dat soort dingen. Niet omdat het daadwerkelijk gebruikt werd, maar omdat het een goedkoop persbericht opleverde. Met bitcoins zie ik ook alleen maar mooi verpakte persberichten met "we accepteren bitcoins", maar vreemd genoeg staat er nooit bij hoeveel klanten gevraagd hebben of ze hun bitcoins in konden leveren.

 

http://www.marketingfacts.nl/berichten/20060920_adidas_opent_winkel_in_second_life en zo vind je er nog velen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou een klant van een gewoon bedrijf met Bitcoins willen betalen? In het illegale circuit worden ze wel gebruikt omdat men anoniem kan betalen. Maar voor legale zaken is dat geen meerwaarde.

 

Dat vind ik dus ook, waarom zou ik eerst mijn euro's omzetten in bc? En dan daarmee online betalen? Misschien als je ze zelf ook ontvangt, maar bij de gemiddelde klant lijkt mij dat niet van toepassing.

 

Daarnaast ben ik benieuwd wat de overheden hier tegen gaan doen, want ik denk dat je daar op kan wachten. Als ze het simpelweg gaan verbieden, of gaan zien als iets terroristisch, dan ben je wel in 1 keer je geld kwijt.

Persberichten opmaken en versturen - logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou een klant van een gewoon bedrijf met Bitcoins willen betalen? In het illegale circuit worden ze wel gebruikt omdat men anoniem kan betalen. Maar voor legale zaken is dat geen meerwaarde.

 

De mensen die ik ken en die bitcoins hebben gekocht willen deze niet als betaalmiddel gebruiken, maar enkel verkopen met winst.

Dat het zo anoniem is betwist ik, met een beetje graaftheorie kan je vrij eenvoudig identificatie doen. Zeker als je met Bitcoins in winkels en webshops gaat betalen. Je moet erg je best doen om dat te ontwijken. Dat is wat mij betreft dan ook niet de grootste kracht van Bitcoins.

Om wel een paar echte voordelen te noemen:

- Eén valuta wereldwijd waardoor je dus geen valuta-conversie verliezen meer hebt.

- Betalingen worden binnen 60 minuten uitgevoerd ongeacht bestemming. Probeer dat maar eens internationaal of in het weekend bij een normale bank.

- Decentraal: Er is geen centraal punt dat kan crashen waardoor het systeem niet meer werkt zoals we bijvoorbeeld bij iDeal zien.

 

Voor betalingsgebruik zitten er ook nadelen aan:

- De koers is niet echt stabiel. Dat is leuk voor het handelen in Bitcoin zelf maar niet voor de acceptatie door winkels. Producten direct prijzen in BTC is het moment echt onmogelijk. Dus ga je omrekenen en dan maar hopen dat de koers niet te hard weg zakt.

- Geen directe bevestiging van betaling (dat heeft pin wel, maar bijvoorbeeld creditcards niet dus veel winkels zijn hier wel aan gewend). Het duurt ongeveer 30 minuten voordat er zekerheid is over de betaling. Je kunt wel eerder zien dat de betaling is uitgevoerd maar deze kan zogenaamd nog gedoublespend worden.

 

Link naar reactie
  • 0

Voor het investeren van persoonlijk kapitaal is/was de Bitcoin erg interessant geweest de afgelopen jaren. Nu boven de 1000 vind ik het persoonlijk een te riskante investering. Het lijkt nogal op een bubble. Een recente start-up van super-bitcoin-mining computers verkocht voor enkele miljoenen aan $10.000 computers pre-launch. Deze computers zouden 2 bitcoins per dag kunnen minen ($2.000 per dag??) Lijkt nogal op de verkoop van scheppen aan de goudmijners.

 

Echter accepteren als betaalmiddel betekend eigenlijk dat je de omzet van je bedrijf direct speculeerd. Hetzelfde als dollars accepteren en deze laten storten op een speciale dollar rekening (echter minder speculatief).

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.