• 0

Bitcoin als betaalmiddel gaan gebruiken?

Wellicht niet in de juiste rubriek, maar omdat het een 'digitale betaalmethode' betreft, heb ik automatisering en internet gekozen als juiste rubriek.

 

Bitcoin bestaat al weer enige jaren als wereldwijde digitale betaalmethode, die losgekoppeld is van de heersende bancaire systemen.

Afgelopen maanden is bitcoin met name in het nieuws geweest vanwege de speculanten. De 'wisselkoers' heeft dan ook een wilde rit achter de rug. De acceptatie van de bitcoin staat dan ook nog in de kinderschoenen.

 

Voor het verrichten van (internationale) betalingen, zeker naar gebieden waar geen goede bancaire faciliteiten zijn, lijkt

betalen met de bitcoin een uitkomst. Natuurlijk is er (momenteel?) nog een enorm koersrisico, maar als je de bitcoin zou beschouwen als puur als een betaalmiddel, zou dat best wel kunnen.

 

Inmiddels zijn er in Nederland ook al enkele ondernemers te vinden die de bitcoin accepteren.

 

Persoonlijk vind ik de opkomst van bitcoin wel een interessante ontwikkeling en ben eigenlijk wel benieuwd naar de

meningen over het wel of juist niet gebruiken/accepteren van de bitcoin door de medeondernemers op dit forum.

 

Anders geformuleerd: Kan de bitcoin een belangrijke betekenis vervullen in het rechtstreeks (internationaal) zaken doen met locale producenten elders in de wereld ?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De mogelijkheden zijn eindeloos omdat Bitcoin één heel belangrijk probleem oplost, namelijk het niet hoeven te vertrouwen van een centrale partij voor het overdragen van waarde of het verifieren van een transactie of een document.

 

Geldt dat "vertrouwen" in de bitcoin niet alleen als je begrijpt hoe het werkt? Er zijn heel wat argeloze mensen om de tuin geleid met goud dat geen goud bleek te zijn of 14-karaats in plaats van 18-karaats. En er zijn nog steeds massa's mensen die in phishing mailtjes trappen. En goede vervalsingen van biljetten zijn voor het grote publiek nauwelijks herkenbaar.

 

Als de bitcoin op een gegeven moment een zodanig bekend begrip is dat veel mensen wel de klok hebben horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt, opent dat niet de deuren voor officieel lijkende betalingen (denk aan aankopen op Marktplaats of eBay) die achteraf nep blijken te zijn? Of is dat te veel doemdenkerij?

Link naar reactie
  • 0

Of is dat te veel doemdenkerij?

 

Wat mij betreft niet, valsemunterij en oplichting is van alle dag. Ik denk dat het een kwestie van tijd is totdat er met Bitcoins gesjoemeld gaat worden. Banken vergoeden vaak fraude met internetbankieren maar wie gaat dat bij Bitcoins doen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bijna niemand weet hoe ons huidige monetaire stelsel werkt en toch hebben de meeste er wel vertrouwen in.

Als ze zouden weten hoe het werkt zouden ze er wellicht geen vertrouwen meer in hebben, maar dat is een ander verhaal.

Het is geen vereiste om de ins en outs van iets te weten om het te vertrouwen, zolang maar bewezen is dat het werkt en Bitcoin werkt!

 

Het klopt dat banken fraude met internetbankieren vaak vergoeden, maar als je je portemonnee kwijt raakt sta je er alleen voor.

Met Bitcoin ben je je eigen bank, daarom is het beter de vergelijking te trekken met contant geld voor het digitale tijdperk.

Sinds kort is het al mogelijk om je bitcoins verzekerd op te slaan net zoals je in principe bij een bank zou doen.

Vervolgens kan je kleine hoeveelheden op je mobiele wallet zetten om uit te geven, net zoals je met contant geld in je portemonnee zou doen.

 

Oplichting is zoals gezegd van alle tijden, met Bitcoins is het echter veel eenvoudiger om een escrow te gebruiken waardoor veel vormen van oplichting kunnen worden voorkomen.

Valsmunterij is bij Bitcoin overigens geen issue, alle bitcoins komen in omloop door ze te minen. Als een bitcoin via een andere weg in omloop komt klopt zijn geschiedenis niet meer en zal het netwerk deze bitcoin niet (h)erkennen.

Link naar reactie
  • 0

Valsmunterij is bij Bitcoin overigens geen issue, alle bitcoins komen in omloop door ze te minen. Als een bitcoin via een andere weg in omloop komt klopt zijn geschiedenis niet meer en zal het netwerk deze bitcoin niet (h)erkennen.

 

Volgens mij komen alleen echte bitcoins in omloop door ze te minen. Valse bitcoins kun je op willekeurige andere manieren creëren. Het gaat er vervolgens niet om of "het netwerk" deze bitcoins niet zal (h)erkennen, maar of de ontvanger erin trapt.

Link naar reactie
  • 0

Valsmunterij is bij Bitcoin overigens geen issue, alle bitcoins komen in omloop door ze te minen. Als een bitcoin via een andere weg in omloop komt klopt zijn geschiedenis niet meer en zal het netwerk deze bitcoin niet (h)erkennen.

 

Volgens mij komen alleen echte bitcoins in omloop door ze te minen. Valse bitcoins kun je op willekeurige andere manieren creëren. Het gaat er vervolgens niet om of "het netwerk" deze bitcoins niet zal (h)erkennen, maar of de ontvanger erin trapt.

Je kunt alleen Bitcoins ontvangen doordat je binnen het netwerk een transactie van adres A naar adres B doet (waarbij de adressen een soort van rekeningen zijn). In feite is er dus een soort gedistribueerde boekhouding die iedereen bij houdt en waarvan we hebben afgesproken dat als je een block vind je 50 BTC naar een willekeurige adres kan schrijven.

 

Als je een valse transactie wil doen dan zal je een transactie moeten doen waarbij het bron adres geen saldo heeft (of niet bestaat maar dat is ongeveer hetzelfde). Normaliter wacht je dan totdat de transactie in een block is opgenomen, wat alleen gebeurd als de transactie geldig is.

 

Ik zie hierin geen mogelijkheid om valse bitcoins te sturen? Misschien kan je het meer in detail toelichten?

Link naar reactie
  • 0

Nee want je kan een bitcoin niet overdragen zonder dat het netwerk de transactie heeft geverifieerd.

 

Ik zie hierin geen mogelijkheid om valse bitcoins te sturen? Misschien kan je het meer in detail toelichten?

 

Vanuit het systeem gedacht zal dat wellicht kloppen.

 

Ik kan me voorstellen dat over een tijdje betalingen in bitcoins vanzelfsprekender worden, maar dat niet iedereen dat zelf wil regelen. Dus komen er allerlei grote en kleine "tussen-personen" die je bitcoins - al dan niet verzekerd - willen opslaan. En dan voor een kleine vergoeding per transactie de betaling in bitcoins voor jou willen regelen. Of bedrijven die bij grotere bedragen de escrow voor je willen regelen.

 

De mogelijkheden zijn eindeloos omdat Bitcoin één heel belangrijk probleem oplost, namelijk het niet hoeven te vertrouwen van een centrale partij voor het overdragen van waarde of het verifieren van een transactie of een document.

 

Ik verwacht niet dat zich in dit speelveld alleen maar bonafide bedrijven zullen aanbieden. Dus als gebruiker zul je nog steeds vertrouwen moeten hebben in al die kleine schakels in het grote speelveld.

Link naar reactie
  • 0

Dat neemt niet weg dat er geen bitcoins kunnen worden nagemaakt.

Een bitcointransactie gaat over de blockchain en die verifieerd oa de inputs van een bepaalde bitcoin, als die niet kloppen dan zal die niet worden (h)erkent. Dus ook als je afhankelijk bent van een derde partij is valsmunterij geen issue.

 

Oplichting is een ander verhaal. Als je een derde partij toevertrouwt om jouw bitcoins te beheren dan dien je wel even te verifieren of deze partij betrouwbaar is. Maar dat is overal het geval en niet inherent aan Bitcoin. Er zijn inmiddels echter tal van partijen die zich hebben bewezen als betrouwbare derde partij. Het mooie aan Bitcoin is dat het echter niet nodig is om een derde partij te vertrouwen, het stelt je in staat om je eigen bank te zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat neemt niet weg dat er geen bitcoins kunnen worden nagemaakt.

Een bitcointransactie gaat over de blockchain en die verifieerd oa de inputs van een bepaalde bitcoin, als die niet kloppen dan zal die niet worden (h)erkent. Dus ook als je afhankelijk bent van een derde partij is valsmunterij geen issue.

 

Oplichting is een ander verhaal. Als je een derde partij toevertrouwt om jouw bitcoins te beheren dan dien je wel even te verifieren of deze partij betrouwbaar is. Maar dat is overal het geval en niet inherent aan Bitcoin. Er zijn inmiddels echter tal van partijen die zich hebben bewezen als betrouwbare derde partij. Het mooie aan Bitcoin is dat het echter niet nodig is om een derde partij te vertrouwen, het stelt je in staat om je eigen bank te zijn.

 

 

 

Een van de grootste voordelen, als ontvanger van bitcoins, vind ik dat de transacties direct plaats vinden én dat ze niet terug te draaien zijn. Niets geen "disputen" op PayPal, storneringen of "disputen" op credit card transacties.

 

Dat, en het feit dat er geen centrale bank is die zich uitleeft op het manipuleren van de waarde.

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Een van de grootste voordelen, als ontvanger van bitcoins, vind ik dat de transacties direct plaats vinden én dat ze niet terug te draaien zijn. Niets geen "disputen" op PayPal, storneringen of "disputen" op credit card transacties.

 

Dat, en het feit dat er geen centrale bank is die zich uitleeft op het manipuleren van de waarde.

 

Het definitieve karakter van bitcoin transacties heeft zeker dat voordeel: wat je ontvangt is irrerversibel van jou.

 

Zolang de klant dat accepteert is het prima in orde, maar die die klant moet zich ook wel realiseren dat zijn betaling onomkeerbaar is. Bij een betaling per bank is er altijd wel een rekeninghouder te traceren (al is dat soms een katvanger), bij BTC is daar uberhaupt geen sprake van. 1 rondje door een tumbler en het geld is domweg 'verdwenen'.

 

Voor bonaifde bedrijven is dat prima, maar malafide figuren kunnen wel heel gemakkelijk verdwijnen met de betaalde tegoeden. Ik denk dat het tijd zal vergen voordat consumenten dat accepteren.

Link naar reactie
  • 0

Een van de grootste voordelen, als ontvanger van bitcoins, vind ik dat de transacties direct plaats vinden én dat ze niet terug te draaien zijn. Niets geen "disputen" op PayPal, storneringen of "disputen" op credit card transacties.

 

Dat, en het feit dat er geen centrale bank is die zich uitleeft op het manipuleren van de waarde.

 

Het definitieve karakter van bitcoin transacties heeft zeker dat voordeel: wat je ontvangt is irrerversibel van jou.

 

Zolang de klant dat accepteert is het prima in orde, maar die die klant moet zich ook wel realiseren dat zijn betaling onomkeerbaar is. Bij een betaling per bank is er altijd wel een rekeninghouder te traceren (al is dat soms een katvanger), bij BTC is daar uberhaupt geen sprake van. 1 rondje door een tumbler en het geld is domweg 'verdwenen'.

 

Voor bonaifde bedrijven is dat prima, maar malafide figuren kunnen wel heel gemakkelijk verdwijnen met de betaalde tegoeden. Ik denk dat het tijd zal vergen voordat consumenten dat accepteren.

 

Daarom gebruik je voor duurdere goederen een escrow ;)

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Niku Solutions accepteert Bitcoins als betaalmethode voor hosting en domeinregistraties. Tevens ook eventuele websites die wij realiseren. Ik heb al meerdere malen een buitenlandse betaling binnen 3 seconde kunnen afronden zonder al te veel transactie kosten dus ik zou zeggen meld je aan bij Bitpay en accepteer het in ieder geval :) Je kan het direct uit laten betalen in euro dus je loopt weinig tot geen risico.

Van simpele websites tot uitgebreide webwinkels, van hosting tot complexe applicaties. Niets is mij te veel. Ik houd van uitdagingen en kijk erg uit naar uw wensen en ideeën. http://niku-solutions.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.