• 0

Schikkingsbedrag aftrekbaar als investering?

Hallo,

 

Ik heb sinds dit jaar een eigen zaak, naast mijn dienstverband in loondienst.

 

Nu heb ik vanwege een software licentiekwestie een schikkingsbedrag betaald.

 

Kan ik dit schikkingsbedrag als investering zien, en deze over meerdere jaren afschrijven als investering??

 

Of moet dit bedrag nog dit jaar worden afgetrokken van de winst, waardoor ik mogelijk dit jaar een verlies zal leiden in de eigen zaak.

In dat geval moet het verlies worden afgetrokken van het loondienstverband?

Of mag ik dit verlies doorschuiven naar volgend jaar?

 

Ik hoor het graag.

 

Groeten, Freek

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nu heb ik vanwege een software licentiekwestie een schikkingsbedrag betaald.

 

Ha Freek,

 

vertel meer! Een 'licentiekwestie' dat kan van alles zijn en om de betaling enigszins fiscaal-administratief te kunnen duiden is meer informatie nodig. Zijn deze kosten zakelijk? Als het hier een boete (opgelegd door de overheid) betrof, zijn de kosten uberhaupt niet aftrekbaar. Als je er iets voor koopt, wat vervolgens je bezit wordt, zou afschrijven wellicht op zijn plaats zijn. Als het slechts een eenmalige betaling is, gaat 'ie direct in de kosten.

Een ondernemingsverlies wordt eerst verrekend met andere inkomsten uit werk, als die er niet zijn wordt het verrekend met positieve inkomens van drie voorgaande jaren.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Marcel,

 

de overeenkomst is op de zaak gezet ja, door de tegenpartij.

 

Het is geen boete door de overheid.

 

Het is een eenmalige betaling dus direct in de kosten.

 

De inkomsten uit loondienst overtreffen gelukkig het kostenbedrag ruimschoots, dus dat wordt dit jaar verekenen.

Er is dan geen sprake meer van verlies wat je kunt doorschuiven naar volgend jaar?

 

Groeten, Freek

 

Link naar reactie
  • 0

Ha Freek,

 

 

- dat een overeenkomst op naam van de zaak staat, betekent niet dat de kosten ook zakelijk zijn. Het gaat erom welk product of welke dienst je er mee koopt en of je dat zakelijk gebruikt.

 

- m.b.t. "eenmalige betaling", excuus, iets te kort door de bocht van mij. Als ik een softwarepakket (Adobe CS bijvoorbeeld) koop voor 2.000,- (wat kost dat tegenwoordig?) is dat ook een eenmalige betaling, maar ik ben van plan het meerdere jaren te gebruiken dus ik ga het afschrijven. Als jij met jouw betaling niet iets koopt wat je meerdere jaren gaat gebruiken, dan is het logischer om het in een keer in de kosten te gooien.

 

Het zou het makkelijker maken als je hier kon vertellen waar we precies over praten.

 

- je loon en je winst (en nog wat andere zaken) vallen in wat de belastingpipo's "box 1" noemen. Als één van die inkomensbronnen in box 1 negatief is, maar een ander is positief, wordt dat met elkaar verrekend. Denk bijvoorbeeld aan de hypotheekrenteaftrek, dat wordt belastingtechnisch ook als een 'inkomstenbron' in box 1 beschouwd die (verrassing) vrijwel altijd negatief is en verrekend wordt met het loon.

Pas als je in box 1 ná de verrekening nog een verlies over houdt, wordt het verrekend met het inkomen van eerdere jaren. Pas als er in voorgaande jaren geen inkomen meer te verrekenen is, kun je het verlies meenemen in de toekomst.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.