• 0

Vraag over kantoorkosten en autokosten

Hallo

 

Ik heb sinds dit jaar een eigen zaak, naast mijn dienstverband in loondienst.

 

Nu heb ik 2 vragen:

- ik heb ergens gelezen dat de belastingdienst het accepteert dat je een bedrag van ca 50 euro voor kantoorruimte aan huis opboekt als kosten.

Ik heb een slaapkamer , waar niet meer dan de was hangt, ingericht met een groot bureau en computer.

 

Dan een domme vraag wellicht maar:

- hoe reken je zelf deze kosten toe en die voor de gemaakte kilometers (prive auto) ?

Doe je dat per maand aan jezelf overmaken vanaf de zakelijke rekening, of doe je dat aan het einde van het jaar, bij het opstellen van de winst en verliesrekening.?

 

Ik hoor het graag.

 

Groeten, Freek

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

- ik heb ergens gelezen dat de belastingdienst het accepteert dat je een bedrag van ca 50 euro voor kantoorruimte aan huis opboekt als kosten.

Heb je daar een bron bij? Het is m.i. gewoon niet waar.

Als je je woning (deels) voor je onderneming gebruikt, en het is een huurwoning, kun je er voor kiezen om het huurrecht zakelijk te etiketteren. Enkele andere draadjes op dit forum vertellen je er meer over. De website van de Belastingdienst heeft ook een mooi verhaal over etikettering. Aangezien je dit jaar start, zul je de etiketteringskeus ook dit jaar moeten maken, daar kun je niet in een later jaar op terugkomen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

O, en kilometers die je zakelijk verrijdt met je privé auto: kun je op verschillende manieren doen, makkelijkst is om ze bij te houden en aan het einde van het jaar een bedrag van 19 cent per kilometer als kosten op te voeren en te boeken als privé-storting.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Okee , km vergoeding per einde van het jaar mag dus, dat is inderdaad wel makkelijker.

 

- ik heb ergens gelezen dat de belastingdienst het accepteert dat je een bedrag van ca 50 euro voor kantoorruimte aan huis opboekt als kosten.

Heb je daar een bron bij? Het is m.i. gewoon niet waar.

Als je je woning (deels) voor je onderneming gebruikt, en het is een huurwoning, kun je er voor kiezen om het huurrecht zakelijk te etiketteren. Enkele andere draadjes op dit forum vertellen je er meer over. De website van de Belastingdienst heeft ook een mooi verhaal over etikettering. Aangezien je dit jaar start, zul je de etiketteringskeus ook dit jaar moeten maken, daar kun je niet in een later jaar op terugkomen.

 

Dag,

Ik moet even zoeken maar het komt via google wel tevoorschijn.:

EDIT

http://www.kvk.nl/ondernemen/belastingen/aftrekposten/aftrekposten-voor-uw-bedrijfsruimte/

 

Citaat:

U gebruikt een deel van uw (eigen of huur-)woning voor uw bedrijf

U woont en werkt in hetzelfde pand. Bijvoorbeeld omdat u als boekhouder op de zolder van uw huurwoning werkt of uw garage gebruikt als nagelsalon. Het is van belang of uw werkruimte een zelfstandig deel van uw woning deel is (in Belastingdienst-termen heet dit ‘afsplitsbaar’). Dit houdt in dat uw werkruimte in theorie apart verhuurbaar is en een eigen in- of opgang en eigen sanitair heeft.

 

Als ik de voordeur los van de achterdeurentree als entree naar de zaak zie, met een trapopgang naar boven, en de tweede badkamer dus sanitair boven, dan is het dus zelfstandig deel van de woning?

 

HIER STAAN WEER WAT MEER:

http://www.vrijberoep.com/aftrekposten/werkruimte-aan-huis/werkruimte-prive/

 

box 3 vermogen. aftrekken van de winst.

 

Wel een heel gedoe.

Ik heb geen huurwoning, het betreft een eigen koopwoning. Ettikettering is dan niet van toepassing?

Groeten, Freek

 

Link naar reactie
  • 0

Ik moet even zoeken maar het komt via google wel tevoorschijn.:

EDIT

http://www.kvk.nl/ondernemen/belastingen/aftrekposten/aftrekposten-voor-uw-bedrijfsruimte/

 

Citaat:

U gebruikt een deel van uw (eigen of huur-)woning voor uw bedrijf

U woont en werkt in hetzelfde pand. Bijvoorbeeld omdat u als boekhouder op de zolder van uw huurwoning werkt of uw garage gebruikt als nagelsalon. Het is van belang of uw werkruimte een zelfstandig deel van uw woning deel is (in Belastingdienst-termen heet dit ‘afsplitsbaar’). Dit houdt in dat uw werkruimte in theorie apart verhuurbaar is en een eigen in- of opgang en eigen sanitair heeft.

 

Als ik de voordeur los van de achterdeurentree als entree naar de zaak zie, met een trapopgang naar boven, en de tweede badkamer dus sanitair boven, dan is het dus zelfstandig deel van de woning?

 

HIER STAAN WEER WAT MEER:

http://www.vrijberoep.com/aftrekposten/werkruimte-aan-huis/werkruimte-prive/

 

box 3 vermogen. aftrekken van de winst.

 

Wel een heel gedoe.

Ik heb geen huurwoning, het betreft een eigen koopwoning. Ettikettering is dan niet van toepassing?

Groeten, Freek

 

 

Dat gaat natuurlijk niet over die 50 euro, wat echt onzin is. Ook voor de koopwoning bestaat die keuze overigens, doch onder voorwaarden. Doorloop deze tool maar.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.