• 0

geld uitlenen

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
Of ga ik dan op de plek van banken zitten?

Ken jij banken dan die géén rente vragen?

(Even Riba-free/Islamitische banken uitgezonderd, daar wordt een fee in rekening gebracht in plaats van rente)

 

FF serieus: jij mag als ondernemer - binnen bepaalde wettelijk grenzen - met je geld doen wat je wilt, dus ook uitlenen aan andere bedrijven. Hooguit dat de fiscus wellicht vindt dat jij daar wel een zakelijke rente voor moet berekenen. Neem je voor de vorm de rente die je op je ondernemersrekening krijgt op in de leenovereenkomst: die rente is meestal toch al erg laag, of nihil.... bereik je alsnog wat je wilt, maar dan fiscaal kloppend in een overeenkomst van geldlening(met daarin ook vermeld wat de terugbetalingsregeling is)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hier speelt vooral het onderwerp informeel kapitaal.

 

Informeel kapitaal is een ‘onzichtbare kapitaalstorting’. De aandeelhouder bevoordeelt de vennootschap dan zonder dat er in formele zin sprake is van kapitaal. Als een lening dusdanige eigenschappen heeft dat zij lijkt op eigen vermogen (we spreken dan van een deelnemerschapslening) is er sprake van informeel kapitaal. Let bij het samenstellen op achtergesteldheid, vaste looptijd, rente niet winstafhankelijk maken en opeisbaarheid (naast zakelijke rente, dus niet de rente op je bankspaarrekening). Simpel gezegd moet het rentetarief gelijk zijn aan wat je aan een financier zou moeten betalen. Alles daaronder kan door de fiscus aangemerkt worden als informeel kapitaal.

 

De reden dat de fiscus een lening graag als informeel kapitaal wil beschouwen, is dat een vergoeding op een lening (rente) in principe aftrekbaar is, terwijl een vergoeding op kapitaal (dividend) niet aftrekbaar is. De Belastingdienst beschouwt een lening dus graag als een kapitaalstorting, want dit levert een hogere belastingopbrengst op.

 

Link naar reactie
  • 0

Hier speelt vooral het onderwerp informeel kapitaal.

Dat zou zo kunnen zijn als Jasper in een BV zou ondernemen, en hij geld zou willen uitlenen aan andere BV's die in dezelfde kerstboom hangen. Ik heb de indruk dat Jasper als eenmanszaak onderneemt, en dan speelt het verhaal van informeel kapitaal niet.

 

Ik weet niet om wat voor bedragen en onder wat voor voorwaarden de lening zou gaan bestaan. Als een eenmanszaak haar overtollige banksaldo omzet in beleggingen (aandelen etc.) dan zegt de inspecteur al gauw dat dat geen zakelijk bezit is en die beleggingen verhuizen belastingtechnisch dan naar box 3. Een lening aan een collega-bedrijf kan heel goed een zakelijk doel dienen, dus er hoeft niet per se sprake te zijn van een box-3-lening.

 

Je krijgt vermoedelijk pas gedonder als de partij aan wie jij geld uitleent, onderuit gaat, en het geld nooit meer terugbetaalt. Dan wil jij het verlies op de lening aftrekken van de winst van je onderneming omdat het een zakelijke lening betrof, maar een ijverige inspecteur zal dan betogen dat het een privé-belegging betreft, waarvan de resultaten niet aftrekbaar zijn.

 

Als je dit wil gaan doen, zou ik alle schijn van privé-elementen proberen te vermijden:

- stel een leningsovereenkomst op

- neem daarin voor zover mogelijk zekerheden op

- reken een zakelijke rente, bijvoorbeeld een percentage dat ligt tussen de rente die jij op je zakelijke spaarrekening vergoed krijgt en wat de lener er voor had moeten betalen bij een bank

- maak afspraken over terugbetalen en leef deze na

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Rente is tegenwoordig toch bijna 0%? Tenminste ik krijg niets op mijn rekening.

Of moet ik dan uitgaan van de wettelijke rente, deze is behoorlijk hoog.

 

Ik ga deze ondernemer uit de brand helpen met deze lening, het maakt mij niet heel veel uit wanneer het terug komt. Ik heb een behoorlijk onderpand (in goederen) in mijn pand staan, dus als hij failliet gaat worden deze spullen van mijn (of gaat de belastingdienst dan ook voor?)

Link naar reactie
  • 0

Vandaag zouden we een gesprek hebben over de mogelijkheden, alleen nam het gesprek een hele andere wending, namelijk dat hij zijn complete bedrijf aan me tekoop aanbiedt.

Met een betalingstermijn van 4 jaar.

Geen goodwill alleen materialen.

 

Dus nu de grote taak om alles te inventariseren en te kijken wat het waard is. Gelukkig geen tijdsdruk, alleen wil hij wel vrijdag graag weten welk bod we willen uitbrengen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.