• 0

Wereldwijde dekking bij algemene voorwaarden

Als bedrijf wil ik algemene voorwaarden gaan opstellen die vallen onder het bestaande Nederlandse recht. Echter zit ik nog met enkel vragen. Op internet kan ik verschillende informatie vinden over de algemen voorwaarden m.b.t. Nederland, maar helaas niet of er een wereldwijde dekking mogelijk is voor deze algemene voorwaarden. Mijn vraag is:

* Zijn er mogelijkheden als bedrijf om rechtsgeldige algemene voorwaarden op te stellen die wereldwijde dekking hebben?

* Zijn er verschillen tussen algemene voorwaarden voor de professionel (B2B) en de consumenten markt?

 

Groetjes,

Eline

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
* Zijn er mogelijkheden als bedrijf om rechtsgeldige algemene voorwaarden op te stellen die wereldwijde dekking hebben?

Je kunt ze wereldwijd van toepassing verklaren, naar Nederlands recht. Of een opdrachtgever daar ook akkoord mee gaat is vers 2, of een lokale rechter bepaald dat ze strijdig zijn met lokale wetgeving en gebruiken is vers 3. Lijkt me in ieder geval iets voor een ervaren jurist of advocaat, zeker geen doe het zelf klus

 

Zijn er verschillen tussen algemene voorwaarden voor de professionel (B2B) en de consumenten markt?

Dat kan, het hoeft niet, maar meestal is het wel verstandig. Wat in ieder geval afwijkend is zijn de wettelijke rechten van consumenten versus B2B klanten.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Erg bedankt voor uw reactie's!

 

Als ik u goed begrijp zijn de rechtsgeldende algemene voorwaarden dus wereldwijd, zolang de opdrachtgever maar akkoord gaat met deze voorwaarden. Echter geldt dit toch ook voor binnenlandse opdrachtgevers, want als zij niet akkoord gaan met de algemene voorwaarden zal de opdracht ook niet doorgaan.

 

Groeten,

Eline van Brouwershaven

Link naar reactie
  • 0

Ga niet zelf sleutelen aan de leveringsvoorwaarden. Het gebeurt, helaas, nog teveel. Laat ze opstellen door een jurist. Deze zal kijken naar de omstandigheden, bedrijfsactiviteiten, aansprakelijkheidsverzekering en uiteraard het internationale karakter. Daarnaast lijkt het handig om het Nederlands recht van toepassing te verklaren, maar kan in sommige gevallen sterk nadelig uitwerken.

 

Het verschil tussen de BtB en consumentenmarkt is gelegen in het feit dat BtB wat minder te maken heeft met wettelijke "beschermingsregels" omdat de wetgever uitgaat van een meer professioneel karakter tussen de contractspartijen.

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Camelot ook bedankt voor uw reactie!

 

Het is dan inderdaad niet verstandig om het Nederlandse rechtssysteem international toe te passen op onze klanten. Op internet heb ik begrepen dat we het Nederlandse rechtssyseem wel in curacao kunnen toepassen. Zijn er andere landen waar hetzelfde rechtssysteem aanwezig is?

 

Groeten,

Eline van Brouwershaven

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.